Gå til innhold

Handleliste i tilfelle krise


altflyter

Anbefalte innlegg

https://www.tv2.no/nyheter/10261855/

TV2 skriver at alle norske husstander i tilfelle krise, bør ha følgende i hjemmet til enhver tid:

Beredskapsliste:

• 9 liter vann per person

• to pakker knekkebrød per person

• en pakke havregryn per person

• tre bokser middagshermetikk eller tre poser tørrmat per person

• tre bokser med pålegg med lang holdbarhet per person

• noen poser tørket frukt eller nøtter, kjeks og sjokolade

• medisiner du er avhengig av

• ved-, gass eller parafinovn til oppvarming

• grill eller kokeapparat som går på gass

• stearinlys, lommelykt med batterier, parafinlampe

• fyrstikker eller lighter

• varme klær, pledd og sovepose

• førstehjelpspakke

• batteridrevet DAB-radio

• batterier, batteribank og mobillader til bilen

• våtservietter og desinfeksjonsmiddel

• tørke-/toalettpapir

• litt kontanter

• ekstra drivstoff og ved/gass/parafin

• rødsprit til oppvarming og matlaging

• jodtabletter (til bruk ved atomhendelser)

 

Er det hysterisk eller fornuftig å følge denne listen? Jeg bor i en bitteliten leilighet, har dårlig økonomi og knapt med plass. Hvordan mener de at man realistisk sett skal ha plass til disse tingene? hvordan kan de mene at jeg som f.eks lever på ekstremt lav inntekt og knaptnok har råd til mat skal ha muligheter til å kjøpe inn og oppbevare alle disse tingene? Bare jod-tablettene koster jo en formue...

Har dere handlet inn?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rosetelys

Det kom en brosjyre i posten i dag med samme informasjon. De har informert om dette veldig mange ganger i høst, syns jeg.

Jeg har det meste av det som er på listen i hus til enhver tid. Tenkte kanskje jeg skulle kjøpe inn vann også, man er rimelig lost uten vann og varme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes listen er fornuftig og har allerede de fleste av disse tingene hjemme. Ikke med tanke på krise, men fordi det er kjekt og ha. Plutselig er det litt for lenge til neste lønning, eller så orker man ikke på butikken. Her jeg bor er det også en viss risiko for å bli snødd inne. ikke i dagevis, men kanskje i underkant av et døgn ved skikkelig dårlig vær og da er det veldig praktisk å ha mat i hus :) Det eneste jeg sånn sett egentlig mangler er vel jod-tabeletter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker å følge de rådene som blir gitt, så rydder du plass til disse tingene og sparer til tablettene. Dette er noe man velger selv:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Rosetelys skrev:

Det kom en brosjyre i posten i dag med samme informasjon. De har informert om dette veldig mange ganger i høst, syns jeg.

Jeg har det meste av det som er på listen i hus til enhver tid. Tenkte kanskje jeg skulle kjøpe inn vann også, man er rimelig lost uten vann og varme!

Er det ikke bare å tappe vann fra springen og over i flasker? Det er jo mye rimeligere

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste av disse tingene at vi i hus fra før av. Jeg kan ikke skjønne hvilken krise som skal kunne dukke opp i overskuelig fremtid som stenger alt av butikker, strøm osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ettersom vi nå stadig blir anbefalt dette, så vil det være særs ignorant å ikke følge det. Vi får ikke alle disse påminnelsene uten grunn. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UncommonSense

Så i tilfelle en krise av uviss varighet anbefaler altså myndighetene at matlageret stort sett består av det vi ikke trenger for å leve, som i tillegg gir minst næring. Jessda. 

Nei, jeg har heller beredskapet fylt med spekemat, jerky, hermetisk kjøtt&fisk, litt grønnsaker, fleskesvor, bær og nøtter. mørk sjokolade, sprit (ikke rød), pulverkaffe og vikingmelk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UncommonSense
38 minutter siden, Honey Dew skrev:

Er det ikke bare å tappe vann fra springen og over i flasker? Det er jo mye rimeligere

Mer praktisk å kjøpe en 10 eller 20-liters dunk på Biltema e.l. Jeg har en i boden som fungerer som treningsapparat i påvente av krisa. :trene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, altflyter said:

Er det hysterisk eller fornuftig å følge denne listen?

Hysterisk. Jeg har selvsagt ikke handlet inn. Verden går under om internett blir borte uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, SoWhat? skrev:

Vi får ikke alle disse påminnelsene uten grunn. 

Har jo vært sånn før også, hva kommer til å skje nå? :huh:

(Ekstremvær eller strømbrudd leste jeg et sted...) 

Endret av Peanut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Peanut skrev:

Har jo vært sånn før også, hva kommer til å skje nå? :huh:

Jeg er ikke profetisk 😁 men sånn alvorlig så tenker jeg at sabotasjer og terror ikke er så usannsynlig at vil skje. Jeg mener, det er jo reellt. Det er vel litt det at nå vet vi hvor sårbare vi er med all kunnskap ikke fullt så fredelig mennesker og nasjoner sitter med. Det er greit å være klar over farer som kan skje. Men liten vits i å gruble på altså, for det er helt meningsløst og destruktivt å gjøre!  Det er litt som fjellvettreglene. Greit å ha tilgjengelig det du trenger OM ulykken skal være ute. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Peanut said:

Har jo vært sånn før også, hva kommer til å skje nå? :huh:

(Ekstremvær eller strømbrudd leste jeg et sted...) 

Ja, er jo på sin plass nå som det ifølge internettet er ekstremvær flere ganger i uken. Og uten den listen hadde vi tross alt vært ute av stand til å planlegge hva som kan være lurt å ha i huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, brainstorm said:

Ja, er jo på sin plass nå som det ifølge internettet er ekstremvær flere ganger i uken. Og uten den listen hadde vi tross alt vært ute av stand til å planlegge hva som kan være lurt å ha i huset. 

Du og jeg har selvsagt det vi trenger for lang tid framover og full kontroll, men de andre fjerningene...du har sett hvor mye dumt det spørres om her på forumet, antar jeg. De trenger virkelig den listen. Virkelig. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Citha skrev:

Hvis du ønsker å følge de rådene som blir gitt, så rydder du plass til disse tingene og sparer til tablettene. Dette er noe man velger selv:)

Hva skal man rydde bort om man f.eks bor 2 personer på 25 kvadrat og bare har det nødvendigste av inventar? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, hind said:

Du og jeg har selvsagt det vi trenger for lang tid framover og full kontroll, men de andre fjerningene...du har sett hvor mye dumt det spørres om her på forumet, antar jeg. De trenger virkelig den listen. Virkelig. :Nikke:

Vil anbefale kg å sende ut sin egen liste også, tilfelle nettet forsvinner og man ikke får svar på ting som

Er jeg urimelig?
Overreagerer jeg?
Er jeg gravid?
Hvordan takle svigermor?
(spesielt nå som vi er stuck sammen i ekstremværet uten tørrmelk og flaskevann)

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, brainstorm skrev:

Vil anbefale kg å sende ut sin egen liste også, tilfelle nettet forsvinner og man ikke får svar på ting som

Er jeg urimelig?
Overreagerer jeg?
Er jeg gravid?
Hvordan takle svigermor?
(spesielt nå som vi er stuck sammen i ekstremværet uten tørrmelk og flaskevann)

Du glemte noen:

Er han utro?

Er sjefen urimelig?

Er barnehagen/skolen urimelig?

Regler for egenmelding/sykemelding/permisjon osv.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jodtabletter er for de under 18, gravide og ammende, du er neppe i disse kategoriene ts. For øvrig kommer man langt med knekkebrød, havregryn, et par bokser leverpostei eller makrell i tomat, et par flasker vann, lommelykt med batterier, lys, fyrstikker og varme klær. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, altflyter skrev:

https://www.tv2.no/nyheter/10261855/

TV2 skriver at alle norske husstander i tilfelle krise, bør ha følgende i hjemmet til enhver tid:

Har dere handlet inn?

Har en del, men venter med å kjøpe inn resten når krisa begynner å nærme seg. Vi må vel få beskjed, tror du ikke det?  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
2 timer siden, Honey Dew skrev:

Er det ikke bare å tappe vann fra springen og over i flasker? Det er jo mye rimeligere

Joda, selvfølgelig kan man det, men blir ikke vannet fortere "gammelt" da? Jeg tenker kanskje at vann som er tappet på flasker holder lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...