Gå til innhold

Ekkel tradisjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Thyra skrev:

Ja, det har blitt ganske vanlig de senere pr. Og ja, det finnes verre tradisjoner vi har adoptert fra USA. Men det er da fortsatt ikke noe å bli fornærmet over om din datter ikke vil at du skal følge henne. Når noen skal gifte seg bør de vel få gjøre det slik de selv ønsker, og ikke måtte tenke på at de skal gjøre slik og sånn for at andre ikke skal bli fornærmet. 

Denne tradisjonen står også sterkere enkelte steder i norge, muligens pga nordmenns utvandring til amerika osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, O.G. said:

Ja?

Det forstår jeg ikke. Hvordan da, mener du?

Anonymkode: cdde7...a8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2018 den 17.14, AnonymBruker skrev:

Men tenker dere ikke at symbolet som ligger bak er feil? Eller tenker dere at kvinner faktisk blir eid av sin far og derretter av sin mann? 

Anonymkode: f8e61...fc0

Jeg har aldri sett slik på det men heller sett på det slik at det er en måte å vise at far (familiens overhode) aksepterer datterens valg av mann.

Litt sånn velkommen til familien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krampus
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke oldeforeldre, ikke besteforeldre, ikke foreldre, ikke søsken og heller ikke jeg. Både kvinner og menn har hatt lik fordeling i hjem/eierskap og arbeid i alle nevnte generasjoner. 

Anonymkode: 95ed6...36a

Vi gifter oss ikke i vår familie heller! Så det er flere av oss 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Forundret.. skrev:

Jeg har aldri sett slik på det men heller sett på det slik at det er en måte å vise at far (familiens overhode) aksepterer datterens valg av mann.

Litt sånn velkommen til familien.

Om ikke som overhode men iallefall på vegne av familien. Min mann ble faktisk litt støtt når min far sa nei til følge meg opp og sett i lyset av aksept så forstår jeg at det var litt vondt. 

Anonymkode: 3e749...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er egentlig litt enig med deg TS. Vi er så heldige at vi lever i ett av de mest likestilte landene på jordkloden vår. Så heldige at vi får velge selv hvem vi vil leve sammen med og dele seng med. Vi er kjempeheldige som har blitt født inn i en slik kultur. Og likevel velger mange å tviholde på en tradisjon som ble til for å symbolisere mannens eierskap over sin kone og sine døtre. 

Samtidig forstår jeg at mange i dag har lagt til side/glemt symbolikken bak det, og at mange har skapt sin egen nye symbolikk rundt det. Og da kan det føles ut som en fin ting å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede sagt ifra til min far at jeg håper han ikke drømmer om å "gi meg bort" når jeg en gang gifter meg, for det har jeg planer om å gjøre selv 😛 noe han ikke hadde noe problem med å forstå, heldigvis. Hadde ikke hatt noe å si dersom han hadde noe å si på det heller, forsåvidt, men det er jo greit at vi er enige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off en slik rødstrømpe alterkrenkende tankegang er ødeleggende for feminismen. Alt er ikke en kamp. Alt er ikke krenkende.

Eneste som tenker slik er de ekstreme av feministene selv, ingen andre. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hverdagsfrue skrev:

Off en slik rødstrømpe alterkrenkende tankegang er ødeleggende for feminismen. Alt er ikke en kamp. Alt er ikke krenkende.

Eneste som tenker slik er de ekstreme av feministene selv, ingen andre. 

 

 

Jeg er ikke ekstremfeminist, jeg kan ikke huske sist jeg faktisk ble krenket, og at jeg syns det å bli "gitt bort" er en problematisk ting er ikke en kamp eller en fanesak, bare en mening. 

Anonymkode: 3181e...bc8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Hverdagsfrue skrev:

Off en slik rødstrømpe alterkrenkende tankegang er ødeleggende for feminismen. Alt er ikke en kamp. Alt er ikke krenkende.

Eneste som tenker slik er de ekstreme av feministene selv, ingen andre. 

 

 

Eller så kan det hende noen moderne kvinner, inkl meg selv, bare syns det er en teit skikk. Men ja, fryktelig ødeleggende for feminismen, uff uff. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Forundret.. skrev:

Jeg har aldri sett slik på det men heller sett på det slik at det er en måte å vise at far (familiens overhode) aksepterer datterens valg av mann.

Litt sånn velkommen til familien.

Hvorfor er det far som skal være familuens overhode? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hverdagsfrue skrev:

Off en slik rødstrømpe alterkrenkende tankegang er ødeleggende for feminismen. Alt er ikke en kamp. Alt er ikke krenkende.

Eneste som tenker slik er de ekstreme av feministene selv, ingen andre. 

 

 

Man trenger da ikke å være ekstrem feminist for å ikke like denne skikken som ikke engang er en norsk tradisjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Thyra skrev:

Man trenger da ikke å være ekstrem feminist for å ikke like denne skikken som ikke engang er en norsk tradisjon. 

Absolutt ikke.

Men er forskjell på å ikke like skikken, og på å sammenligne det med at kvinnen er en eiendel som blir gitt fra en mann til en annen. Og å kalle det for forkastelig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Hverdagsfrue skrev:

Absolutt ikke.

Men er forskjell på å ikke like skikken, og på å sammenligne det med at kvinnen er en eiendel som blir gitt fra en mann til en annen. Og å kalle det for forkastelig. 

 

Det er jo strengt tatt det den symboliserer. Her i Norge er dette bare symbolikk, men mange steder i verden er dette den harde virkelighet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Thyra skrev:

Hvorfor er det far som skal være familuens overhode? 

Det er kanskje fra gammelt av da mannen var ute å tjente penger til å forsørge familien mens kvinnen var hjemme ( og holdt liv i familien).

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, Merricat skrev:

Vi gifter oss ikke i vår familie heller! Så det er flere av oss 😄

Det er utrolig godt å høre! Her holder vi sammen av relasjon, ikke av økonomiske gevinster. Ekteskap bør avskaffes umiddelbart.

Anonymkode: 95ed6...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krampus
3 timer siden, Hverdagsfrue skrev:

Absolutt ikke.

Men er forskjell på å ikke like skikken, og på å sammenligne det med at kvinnen er en eiendel som blir gitt fra en mann til en annen. Og å kalle det for forkastelig. 

 

Det er jo det det symboliserer. Det er ikke en sammenlikning vi finner opp liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt med bryllup og ekteskap er ekkelt i mine øyne. Har heldigvis ikke tradisjon for å holde på med slikt i min familie😊

Anonymkode: 95ed6...36a

 

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke oldeforeldre, ikke besteforeldre, ikke foreldre, ikke søsken og heller ikke jeg. Både kvinner og menn har hatt lik fordeling i hjem/eierskap og arbeid i alle nevnte generasjoner. 

Anonymkode: 95ed6...36a

og dette er du stolt over? 

Hvor mange på din generasjon og generasjonene over har mine, dine og våre, hele og halve og stesøsken da?


Regner med at det følger med "trenden".. 

Anonymkode: 9039c...380

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

og dette er du stolt over? 

Hvor mange på din generasjon og generasjonene over har mine, dine og våre, hele og halve og stesøsken da?


Regner med at det følger med "trenden".. 

Anonymkode: 9039c...380

Selvsagt er jeg stolt av det. Vi er hele alle sammen, og alle har levd sammen livet ut. Hvorfor i all verden skulle jeg ikke være stolt over at vi ikke trenger kontrakter for å leve som en familie? Jeg vet selvsagt ikke om jeg har samme partner livet ut enda, for det vet man strengt tatt ikke før man ligger i graven.

Anonymkode: 95ed6...36a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...