Gå til innhold

Ekkel tradisjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men den tradisjonen henger igjen fra gammelt av. Mange kvinner idag er selvstendige, og trenger ikke å bli eid av en far eller mann. Anbefaler alle å gå opp kirkegulvet med sin fremtidige mann. Slik som Mette-Marit og Kronprins Håkon. Gode forbilder! 

Anonymkode: f8e61...fc0

I Norge er denne tradisjonen ganske ny, fra amerikansk populærkultur. Litt i samme gate som at man ikke kan ha rød kjole i bryllup o.l. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I stedet for å tenke på det som at han gir bort en eiendel, så kan du vel tenke på at en mann som har tatt vare på og vært glad i bruden nå skal overlate henne til en annen mann som skal ta vare på henne og være glad i henne? :) 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for en generasjon som holder på å vokse opp. Slutt å vær så sær. Vennligst. Dere finner jo problemer, mobbing, rasisme og mangel på likestilling i ALT. Slutt. Med. Det. 

Anonymkode: 786f1...9b3

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er utrolig flott med dem som velger å gå opp sammen som brudepar, og det er jo også den gamle norske tradisjonen.

Men samtidig reagerer jeg ikke på dem som velger å bli fulgt av far. Personlig opplever jeg at denne tradisjonen har endret innhold, og nå er en kjærlighetserklæring og takk til far. Det må være helt i orden tenker jeg.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om at pappen til kvinnen som skal gifte seg følger henne opp for å "gi henne fra seg" til en ny "eier" som da er mannen hennes. Jeg synes tradisjonen er helt forkastelig. Man tenker at det bare er hyggelig og fint, men det som ligger bak er usmakelig. Aldri i livet om jeg skal være med på å symbolisere at kvinnen er et objekt som skal gis bort til neste eier. 

Anonymkode: f8e61...fc0

Jeg er helt enig med deg.  I Norge er vi kvinner så heldige at vi hverken er vår far`s eller ektemann`s eiendom, og likevel ønsker vi å bli "gitt bort" 😱  I Norge har likestillingen kommet langt, men vi er ikke helt i mål enda. Kanskje noe av årsaken f.eks. er at vi omfavner slike ritualer som vi heller burde finne nedverdigende!   Store deler av jordens kvinnelige befolkning har ikke noe de skulle ha sagt, de gis bort helt på ordentlig, mens vi synes det er en koselig tradisjon.... :rolleyes:  

Anonymkode: 2317d...908

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, blomaden skrev:

Du tenker i et bryllup når de går ned midtgangen? 

Du mener vel går opp midtgangen?

 

Anonymkode: 7e258...80e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener vel går opp midtgangen?

 

Anonymkode: 7e258...80e

Jaja. opp, ned, nord og sør

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til pappaen min dkal følge meg opp :) både pappa og mannen min er klarover at jeg er en sterk og selvstendig. Som den pappa"jenten" jeg er, er jeg kjempeglad for at pappa vil gå med meg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Wednesday, December 05, 2018 den 16.10, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om at pappen til kvinnen som skal gifte seg følger henne opp for å "gi henne fra seg" til en ny "eier" som da er mannen hennes. Jeg synes tradisjonen er helt forkastelig. Man tenker at det bare er hyggelig og fint, men det som ligger bak er usmakelig. Aldri i livet om jeg skal være med på å symbolisere at kvinnen er et objekt som skal gis bort til neste eier. 

Anonymkode: f8e61...fc0

 Når man endelig tror at nivået på Kvinneguiden ikke kan synke noe mer. 

 Så kommer faktisk noe søppel som dette her... 

Anonymkode: f49cb...ed6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Når man endelig tror at nivået på Kvinneguiden ikke kan synke noe mer. 

 Så kommer faktisk noe søppel som dette her... 

Anonymkode: f49cb...ed6

Det der er ikke søppel. Det er fælt når mennene i familien ser på bruden som en ting som man bare kan overlate til andre menn.

Anonymkode: 7e258...80e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,synes bedre om dét enn hva jeg synes om voksne mennesker som står i en kirke og vies av en prest til tross for at de ikke er kristne. 😑

Anonymkode: 749c8...f56

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man synes symbolikken i bryllup er ille bør man ihvertfall ikke døpe barna sine. Det skal ikke vi, synes den er grusom. 

Anonymkode: f5ffc...748

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det var en koselig symbolsk handling. Ikke fordi det var mann til mann. Men fordi jeg på en måte gikk fra en familie til å starte min egen. Var så godt å ha han å holde fast i.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å bruke symbolikk som dette «bare for tradisjonens skyld» er at for mange kvinner, også i Norge i 2018, er ikke dette bare symbolsk; de er i realiteten og i alle praktiske henseende en eiendel som overføres fra far til ektemann. 

Når hyggelige tradisjoner symboliserer en stygg virkelighet er de plutselig ikke like hyggelige lenger - for mange kommer de i det minste med en kraftig bismak. 

Min kommende kone er tidligere blitt gitt bort/solgt fra fars til ektemannens eierskap - den enes sexslave kvelden før bryllupet og den andres kvelden etter.

Neste gang får hun gå opp midtgangen alene eller med meg eller hvem hun måtte ønske om det så er et reinsdyr i bånd eller hun med den grusomme permanenten som sitter i kassa på nærmeste Coop Extra. Ingen burde gis bort hverken symbolsk eller på noen andre måter - la folk få si ja helt på egenhånd NÅR de vil, til HVEM de vil og til HVA de vil. 

Anonymkode: 9e023...d9f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er vant med at brudeparet går opp sammen, tror aldri jeg har vært i emgelsk/amerikansk type bryllup hvor bruden blir gitt bort....

Anonymkode: 5d22d...32c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.  Mannen min og jeg gikk sammen oppover kirkegolvet.  Det var ikke vanlig i min manns familie, som er svært konservativ og tradisjonsbundet.  En "overlevering" fra min far til svigersønn ville passet dem bedre. 

Syntes det var veldig teit, så slik ble det ikke.  Syntes jeg strakk meg mer enn langt nok ved å stille i hvit kjole og til megastort bryllup!  .....

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell ikkje normalt i Norge? Alle bryllupene eg har vert i har paret godt selv..

Anonymkode: e5e4a...ff6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.12.2018 den 20.12, AnonymBruker skrev:

Det der er ikke søppel. Det er fælt når mennene i familien ser på bruden som en ting som man bare kan overlate til andre menn.

Anonymkode: 7e258...80e

Men tror du virkelig de gjør det?

Min svigerfar fulgte min kone opp. Jeg har aldri tenkt tanken på at han gav henne bort til meg før jeg leste dette og jeg er ganske sikker på at han selv ikke tenkte tanken heller. Han håpte nok at jeg kom til å ta vare på henne slik han og moren hadde gjort, men det tror jeg min mor gjorde andre veien og. Jeg har tenkt på denne biten som en del av hele "skuespillet". 

Det er godt mulig at det har opprinnelse i annen symbolikk, men så lenge ingen i dag tenker i de baner, hvorfor er det noe å henge seg opp i? Jeg kan ikke skjønne at noen hadde protester dersom hun ville gå alene eller sammen med mannen.

 

Endret av ekkoet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...