Gå til innhold

Høy fettprosent - er jeg virkelig overvektig??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått tak i sånn "spesialvekt", som kan kobles til en app på mobilen, hvor man får en fin oversikt over fettprosent, BMI, osv. På forhånd plotter man selvsagt inn annen relevant informasjon som f.eks. høyde for å få et nøyaktig resultat.

Testet denne ut i dag, og fikk til min store forskrekkelse vite at jeg har fettprosent på hele 38% (!!!), noe som er langt over anbefalt sunn fettprosent hos kvinner. Jeg er 167 cm og veier 65 kg. Skulle helst vært nede på ca 20% i fettprosent, slik leger/ernæringsfysiologer anbefaler for kvinner i min aldersgruppe. Hva skal jeg gjøre for å klare dette?

De siste ukene har jeg virkelig skjerpet meg kostholdsmessig. Jeg har ligget på rundt 1000-1200 kcal daglig, ingen utskeielser utover dette. Jeg sover ca 7 timer daglig, og beveger meg omtrent 5 km daglig. Treningen har det vært mindre av, da jeg er student og rett og slett har prioritert tiden min på lesing eller jobbing etter forelesning.

Før jeg ble student veide jeg 58 kg, og vil helst ned dit igjen. Skjønner ikke hvorfor jeg har lagt på meg så mye, og merket at selvtilliten min nådde et bunnpunkt da jeg så min nåværende fettprosent. Kan det være at jeg er "tynnfeit", og i verste fall lever med forhøyet risiko for hjerte- og karsykdommer? Vil også legge til at jeg har normalt "små" bryster, typ en liten C-cup, og litt mer formfull bakdel. Kan dette være med på å forhøye fettprosenten?

Har noen av dere noen gode råd for hvordan jeg kan klare å forminske fettprosent betydelig, samt gå ned 6-7 kg snarest? Jeg spiser sunt og variert, aldri godteri eller kaker, kun sukkerfri brus/energidrikke, så skjønner virkelig ikke hvorfor dette ikke går min vei 😢 Råd tas i mot med stor takk!

 

- Jente (21)

 

 

Anonymkode: 062da...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...