Gå til innhold

Høy fettprosent - er jeg virkelig overvektig??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått tak i sånn "spesialvekt", som kan kobles til en app på mobilen, hvor man får en fin oversikt over fettprosent, BMI, osv. På forhånd plotter man selvsagt inn annen relevant informasjon som f.eks. høyde for å få et nøyaktig resultat.

Testet denne ut i dag, og fikk til min store forskrekkelse vite at jeg har fettprosent på hele 38% (!!!), noe som er langt over anbefalt sunn fettprosent hos kvinner. Jeg er 167 cm og veier 65 kg. Skulle helst vært nede på ca 20% i fettprosent, slik leger/ernæringsfysiologer anbefaler for kvinner i min aldersgruppe. Hva skal jeg gjøre for å klare dette?

De siste ukene har jeg virkelig skjerpet meg kostholdsmessig. Jeg har ligget på rundt 1000-1200 kcal daglig, ingen utskeielser utover dette. Jeg sover ca 7 timer daglig, og beveger meg omtrent 5 km daglig. Treningen har det vært mindre av, da jeg er student og rett og slett har prioritert tiden min på lesing eller jobbing etter forelesning.

Før jeg ble student veide jeg 58 kg, og vil helst ned dit igjen. Skjønner ikke hvorfor jeg har lagt på meg så mye, og merket at selvtilliten min nådde et bunnpunkt da jeg så min nåværende fettprosent. Kan det være at jeg er "tynnfeit", og i verste fall lever med forhøyet risiko for hjerte- og karsykdommer? Vil også legge til at jeg har normalt "små" bryster, typ en liten C-cup, og litt mer formfull bakdel. Kan dette være med på å forhøye fettprosenten?

Har noen av dere noen gode råd for hvordan jeg kan klare å forminske fettprosent betydelig, samt gå ned 6-7 kg snarest? Jeg spiser sunt og variert, aldri godteri eller kaker, kun sukkerfri brus/energidrikke, så skjønner virkelig ikke hvorfor dette ikke går min vei 😢 Råd tas i mot med stor takk!

 

- Jente (21)

 

 

Anonymkode: 062da...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du vil ha ned fettprosenten din, må du spise myemyemye mer (helst en del protein), og trene styrketrening! IKKE ligge på 1000 - 1200 kalorier daglig 😮 Den eneste måten å få lav fettprosent på, er ved å bytte ut fett med muskler.

Anonymkode: 9c6f0...6eb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du vil ha ned fettprosenten din, må du spise myemyemye mer (helst en del protein), og trene styrketrening! IKKE ligge på 1000 - 1200 kalorier daglig 😮 Den eneste måten å få lav fettprosent på, er ved å bytte ut fett med muskler.

Anonymkode: 9c6f0...6eb

Tull! Det går selvsagt an å miste fett uten å få mere muskler.

Anonymkode: f9af0...977

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke få et "nøyaktig" resultat av en hjemmevekt og en app. For å måle korrekt fettprosent bør du få en profesjonell kroppsanalyse. Men jeg hadde ikke giddet bruke penger på det når du er innenfor normalvekt. Sannsynligvis er ikke fettprosenten din så høy som du tror, og selv om du er litt over det ideelle så er det lettere (og gøyere) å øke muskelmasse enn å sulte seg ned i vekt på 1000 kcal. Styrketrening og nok mat!

Anonymkode: 12797...4a1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tull! Det går selvsagt an å miste fett uten å få mere muskler.

Anonymkode: f9af0...977

Det var heller ikke det jeg sa ;) Man kan miste mye fett uten å få muskler, men skal man ha LAV fettprosent hjelper det veldig å ha muskler. Du har hørt uttrykket "tynnfeit"? Muskler veier mer enn fett, så dermed bruker kroppen mer fett på å holde muskler om man trener jevnlig styrke. Kroppen bruker selvfølgelig av musklene også, men du skjønner poenget...

Anonymkode: 9c6f0...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan i all verden skal en vekt vite hvor stor prosent av kroppen din som er fett? Er den magisk?

Vekta di er kjempefin, du spiser altfor lite, og du må kaste bort den tullevekta. Om 20 år kommer du til å grine over hvor vakker du var i dag, men ikke satte pris på det og kastet bort dine beste år på tullebekymringer.

Fett ser man i speilet. Hadde du vært 80 kilo hadde det kanskje vært grunn til bekymring. Nyt livet heller du 😊

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en vekt veier, den kan faktisk ikke fortelle deg fettprosent. Den kan kalkulere, men kun det.

Anonymkode: d8039...387

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen «anbefaler» 20% fett hos unge kvinner. Det er nedre grense! Er man supertrent kan den bli littegranne lavere uten at det er usunt. 

Anonymkode: 54252...870

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å si det, men slike vekter er i beste fall unøyaktige. For å få et noen lunde korrekt mål på fettprosent i hjemmet må man bruke fettklype. Et helt korrekt resultat får man ved røntgenanalyser (DXA scan) eller ved hydrostatisk kroppsanalyse (man veies under vann og kroppsvolum kalkuleres ut ifra hvor stort volum vann man fortrenger). Dette er forøvrig analyser som er helt unødvendige for normalbefolkningen.

Jeg ville ikke fått panikk om jeg fikk et noe forhøyet resultat ved bruk av vekt hjemme.

Endret av studerende
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare for å ta ett eksempel, jeg hadde en badevekt med ganske god omtale, jeg veide 6 kg forskjell på bad i forhold til stue. Gikk jeg ned 6 kg på å gå fra bad til stue? neppe... men vekta viste tydelig dette! 
 

Anonymkode: 6b622...7f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20% er veldig lite fettprosent og absolutt ikke anbefalt. Hvor har du dette fra? En sunn og normaltvektig kvinne kan fint ha litt fett, det betyr ikke at du er «tynnfeit» eller har risiko for hjertesykdommer. 

Du burde kaste vekta di, den kommer til å gi deg spiseforstyrrelse. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg har fått tak i sånn "spesialvekt", som kan kobles til en app på mobilen, hvor man får en fin oversikt over fettprosent, BMI, osv. På forhånd plotter man selvsagt inn annen relevant informasjon som f.eks. høyde for å få et nøyaktig resultat.

Testet denne ut i dag, og fikk til min store forskrekkelse vite at jeg har fettprosent på hele 38% (!!!), noe som er langt over anbefalt sunn fettprosent hos kvinner. Jeg er 167 cm og veier 65 kg. Skulle helst vært nede på ca 20% i fettprosent, slik leger/ernæringsfysiologer anbefaler for kvinner i min aldersgruppe. Hva skal jeg gjøre for å klare dette?

De siste ukene har jeg virkelig skjerpet meg kostholdsmessig. Jeg har ligget på rundt 1000-1200 kcal daglig, ingen utskeielser utover dette. Jeg sover ca 7 timer daglig, og beveger meg omtrent 5 km daglig. Treningen har det vært mindre av, da jeg er student og rett og slett har prioritert tiden min på lesing eller jobbing etter forelesning.

Før jeg ble student veide jeg 58 kg, og vil helst ned dit igjen. Skjønner ikke hvorfor jeg har lagt på meg så mye, og merket at selvtilliten min nådde et bunnpunkt da jeg så min nåværende fettprosent. Kan det være at jeg er "tynnfeit", og i verste fall lever med forhøyet risiko for hjerte- og karsykdommer? Vil også legge til at jeg har normalt "små" bryster, typ en liten C-cup, og litt mer formfull bakdel. Kan dette være med på å forhøye fettprosenten?

Har noen av dere noen gode råd for hvordan jeg kan klare å forminske fettprosent betydelig, samt gå ned 6-7 kg snarest? Jeg spiser sunt og variert, aldri godteri eller kaker, kun sukkerfri brus/energidrikke, så skjønner virkelig ikke hvorfor dette ikke går min vei 😢 Råd tas i mot med stor takk!

 

- Jente (21)

 

 

Anonymkode: 062da...694

dropp dette tullballet er mitt råd

Anonymkode: 18589...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

dropp dette tullballet er mitt råd

Anonymkode: 18589...2c7

Er du tilbakestående? Det er ikke tull at et menneske prøver å leve et sunt liv. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Testet denne ut i dag, og fikk til min store forskrekkelse vite at jeg har fettprosent på hele 38% (!!!)

Dessverre kan ikke slike personvekter beregnet på forbrukermarkedet normalt måle slikt nøyaktig nok. Det kan like godt være at du egentlig har en fettprosent på 25% siden nøyaktigheten på slike målinger ikke er høy nok.

Du må også måle over flere dager på samme tid av døgnet og med de samme forutsetningene for å få et riktig bilde. Bare det å drikke et stort glass vann før du måler deg kan endre på resultatet. Også det å spise masse salt mat dagen før kan påvirke målingen da salt binder væske. 

Det du derimot kan bruke en slik måling til dersom kvaliteten på vekten er god nok (du sier ikke noe om hvilken vekt du har benyttet) er å se på en trend. Dersom du om fire uker f.eks. måler 35% over flere dager har du minket fettprosenten din. Du vet ikke hva den faktisk er, men du vet at den har gått ned. 

Anonymkode: 29809...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du vil ha ned fettprosenten din, må du spise myemyemye mer (helst en del protein), og trene styrketrening! IKKE ligge på 1000 - 1200 kalorier daglig 😮 Den eneste måten å få lav fettprosent på, er ved å bytte ut fett med muskler.

Anonymkode: 9c6f0...6eb

 

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tull! Det går selvsagt an å miste fett uten å få mere muskler.

Anonymkode: f9af0...977

 

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var heller ikke det jeg sa ;) 

Anonymkode: 9c6f0...6eb

Det var jo det du sa. "Den eneste måten".."bytte ut fett med muskler". Bytte ut betyr at du minker fett og legger på deg muskler.

Hvis du veier 100 kg og har 20 kg fett har du en fettprosent på 20/100*100 = 20%
Slanker du bort 1 kg fett uten å legge på deg muskler veier du 99 kg og har 19 kg fett. Fettprosenten er da 19/99*100 = 19,2%

Anonymkode: 29809...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var heller ikke det jeg sa ;) Man kan miste mye fett uten å få muskler, men skal man ha LAV fettprosent hjelper det veldig å ha muskler. Du har hørt uttrykket "tynnfeit"? Muskler veier mer enn fett, så dermed bruker kroppen mer fett på å holde muskler om man trener jevnlig styrke. Kroppen bruker selvfølgelig av musklene også, men du skjønner poenget...

Anonymkode: 9c6f0...6eb

Ett kg er ett kg uansett om det er bomull eller bly. Massetetthet derimot. Men mellom fett og muskler er det under 15% forskjell på vekt pr volumenhet

Anonymkode: b1bef...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...