Gå til innhold

Julemat som egner seg for single?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøp ferdig pepperkakedeig (gjerne en god en fra bakeri), og ferdig marsipan. God julestemning i huset når du steker pepperkakene - deigen kan skjæres i tynne skiver, rett og slett, så er det minimalt med arbeid. Og marsipan kan rulles i kuler og dyppes i sjokolade, feks (hvis slikt er denslags som gir deg julestemning, da). En halv flaske portvin til og NRK Klassisk (med julemusikk hele døgnet for tiden) så er du i mål for kveldskosen i hvert fall.

Mht middag ville jeg vurdert andeconfit. Det er ferdig tilberedt andelår som bare skal varmes i ovn, og er hermetisert eller vakuumpakket. Ett lår er nok til en person, det som er igjen i pakken/boksen kan fryses til en annen gang. Legges på rist over en stekeform, med poteter nedi formen - så blir kjøttet varmt med sprøtt skinn, og potetene sprøstekte og kjempegode. Ferdig rødkål og frosne rosenkål til, og du har en svært lettlaget men eksklusiv julemiddag.

:nissevink:

 

Anonymkode: 43809...7fb

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også singel og barnløs, men drar over fjellet til mine foreldre i julen.

Hadde jeg vært alene, så hadde jeg faktisk gått for Fjordlands juletallerken og kost meg med risgrøt og saus etterpå/senere, for det er enda bedre enn middagen. Hadde også kjøpt et lite lass med ferdige julekaker (det kan du jo lage enkelt om du vil) og spist i julen og romjulen. Jeg hadde rett og slett gått for alt det som er godt i julen, sylte, lammerull med masse tilbehør osv osv. Kun fantasien setter grenser.

Noe sånt er faktisk planene for nyttårsaften om jeg blir alene da. Da ser jeg også på kongelig varieté på Nrk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er faktisk fjordland sine juletellerkner og middager ganske gode :) den gode julesmaken er tilstede :) som et tips om du ønsker «julemat» :) 

Enkelt og greit og tilpasset en person :) 👍🏻

Jeg hadde nok selv laget meg en tellerken med kjøttkaker om jeg skulle vært alene, da det er min livrett 😂👍🏻 Trenger ikke være julemiddag enn om det er jul :) 

Så om du ikke ønsker julemiddag middag, hva med å lage noe av det bedte du vet? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kandiserte valnøtter med kanel er også enkelt og nydelig. Fikk veldig lyst på det nå kjenner jeg 😍

Anonymkode: 7e48a...ea3

Har du oppskrift på de valnøttene? Sitter med en pose valnøtter til overs etter baking som jeg ikke vet hva jeg skal bruke til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Chenet skrev:

Har du oppskrift på de valnøttene? Sitter med en pose valnøtter til overs etter baking som jeg ikke vet hva jeg skal bruke til.

Jeg har brukt denne: http://www.eatgood4life.com/cinnamon-sugared-walnuts/

Søker du på candied walnuts finner du flere :) Lykke til, jeg synes det er vanskelig å stoppe å spise de :)

Anonymkode: 7e48a...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, Chenet skrev:

Har du oppskrift på de valnøttene? Sitter med en pose valnøtter til overs etter baking som jeg ikke vet hva jeg skal bruke til.

Jeg har brukt helmelk.

Søkte nå på candied walnuts, fant også denne: https://natashaskitchen.com/5-minute-candied-walnuts/

Den siste ligner mest på den moren min likte best. Jeg fant ikke igjen oppskriften jeg brukte da, men skal teste denne på henne til jul :)

 

Anonymkode: 7e48a...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lutefisk er langtfra voldsomme greier, og i motsetning til smaksfrie fugler som er dårlige til å fly, er det jo faktisk godt!  Baconsteking og potetkoking går fint på en halvtime, ertestuing fra pose på et kvarter, og regn 10 minutter på lutefisken. Sennep har du. Har jeg glemt noe da? Ja, å skru av korken på akevittflaska!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det selges ferdigstekt ribbe og medisterkaker i ferskvare f.eks på meny, rødkål/surkål varmes lett i kokende vann. Poteter kan du jo også kjøpe ferdigkokt om du helst ikke vil løfte en finger :) 

Blir bare ikke jul uten for min del. Dog mange gode forslag her! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinnekjøtt er jo nesten perfekt for single, som meg og deg. Jeg lager meg pinnekjøtt, og spiser det jeg klarer. Jeg kjøper alltid mye ekstra, da jeg elsker pinnekjøtt, og da får jeg som regel mye rester. Noe spiser jeg kanskje til restelunsj eller -middag 1. eller 2. juledag. Det som blir igjen etter dette bruker jeg til å lage hjemmelaget lapskaus. Den fryser jeg ned i porsjonspakker, og fordeler utover de neste ukene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Miklo Velka skrev:

Pinnekjøtt er jo nesten perfekt for single, som meg og deg. Jeg lager meg pinnekjøtt, og spiser det jeg klarer. Jeg kjøper alltid mye ekstra, da jeg elsker pinnekjøtt, og da får jeg som regel mye rester. Noe spiser jeg kanskje til restelunsj eller -middag 1. eller 2. juledag. Det som blir igjen etter dette bruker jeg til å lage hjemmelaget lapskaus. Den fryser jeg ned i porsjonspakker, og fordeler utover de neste ukene.

Hos mine foreldre er det ikke førstedagsfrokost uten pinnekjøttrester, så det kan veldig godt spises kaldt også, sammen med brødmaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt en ferdigstekt ribbebit på Meny. Hatt is i fryseren. Og en eske Kong Haakon. Må ha ekstra gjev konfekt i julen 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panna cotta er enkel dessert å lage. Lett å porsjonere til én person også. 

Anonymkode: b7793...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5.12.2018 den 16.53, AnonymBruker skrev:

jul alene. Da må jo bare selveste grændisen på bordet, NULL oppvask! 😄

Anonymkode: 30435...423

Det er allerede prøvd. Det var helt greit det, men føler kanskje at Stabburet ikke helt lykkes med å dra i land den gode julestemningen selv om paprikaen er aldri så rød?

Tusen takk for alle svar i tråden! Syns det er masse gode forslag. Ble så inspirert at jeg bare tjuvstartet julen i det små i dag. Har så langt hamstrert inn en halv flaske portvin, dadler, fiken, en kålerabi og to små maripan julegriser med sjokolade som neppe ser dagslys i morgen.☺️

Ts

 

Anonymkode: a6d44...e3b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt veldig mange julaftener helt alene. Minst 15. 

Skjønner ikke hva TS mener med at det er "voldsomme greier" å lage pinnekjøtt? Det er jo superenkelt. 99% av jobben er kålrabistappen. Men det finnes jo nå helt ferdig stappe som er bare til å varme opp. 

Anonymkode: 9d396...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt helmelk.

Søkte nå på candied walnuts, fant også denne: https://natashaskitchen.com/5-minute-candied-walnuts/

Den siste ligner mest på den moren min likte best. Jeg fant ikke igjen oppskriften jeg brukte da, men skal teste denne på henne til jul :)

 

Anonymkode: 7e48a...ea3

Takk :) Denne så jo grei ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...