Gå til innhold

Julemat som egner seg for single?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en voksen kvinne som er singel og barnløs. Jeg planlegger å feire jul alene, noe jeg har gjort før, men da har jeg bare levd som om det var hverdag på alle måter. Men i år har jeg litt lyst til å kanskje ha i alle fall litt julemat eller lignende for å få litt julestemning? Jeg kommer absolutt ikke til å lage noe voldsomme greier som pinnekjøtt, lutefisk eller ribbe. Men det kunne vært trivelig å ha noen litt mindre julemat greier som er hjemmelaget og som egner seg for én person. Noen som har forslag til noen mindre julemat-prosjekter som ikke krever all verdens? Kan være alt fra middager, til julegodterier. Jeg er en habil kokk, men syns det er kjedelig å stå på kjøkkenet i timesvis og har begrenset lagringsplass i frys etc. Tar gjerne i mot forslag til koselige julefilmer og generelle julestemningsgreier også☺️

Anonymkode: a6d44...e3b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kalkunfilet med godt tilbehør, som fløtegratinerte poteter, saus, grønnsaker, valdorfsalat :) Det har jeg brukt å lage i romjulen når jeg er alene fordi jeg jobber, og mine foreldre bor i en annen by :) Veldig godt og får litt julestemning 

Anonymkode: 1bf01...746

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalkunbryst med tilbehør (mandelpoteter, rosenkål, brokkoli, peppersaus/viltsaus eller brunsaus.

Svinestek med tilbehør (mandelpoteter surkål, gulrøtter, peppersaus/brunsaus el.l.) og svisker og eplebiter stekt sammen med svinesteken den siste halvtimen/timen. :spise:

Anonymkode: 4ca20...96b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av vanlig julemat kan da lages i mindre porsjoner.  :)  Man skal da ikke spise dårligere om man er alene.

Sjøl er jeg alene på nyttårsaften hvert år, og steker en liten ribbe og har tilbehør som passer...blir litt igjen til dagen etter.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andebryst, eller indrefilet av rein/hjort/rådyr, med rødvinssaus, potet, rosenkål og hva du måtte foretrekke av tilbehør. Mye fint på TV. 

Julegofterier: jeg liker karameller med peanøtter, men det er jo et lite prosjekt. 

Anonymkode: 00623...f75

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig synes jeg ribbe ikke er mye styr - langstekt i ovnen så passer den seg selv, jeg lager gjerne ribbe resten av året også selv om jeg er alene. Blir veldig god kald dagen etterpå :)

For meg er torsk også julemat. Avhengig av hvor du bor - så kan du få tak i fersk til jul. Servert med bacon, gulrot og potet synes jeg det er et festmåltid.

Ellers høres indrefilet av vilt ut som en veldig god ide.

Husk en god dessert om du liker det.

Håper du får en riktig hyggelig jul!

 

Anonymkode: 7e48a...ea3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jul alene. Da må jo bare selveste grændisen på bordet, NULL oppvask! 😄

Anonymkode: 30435...423

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjordlands har juletallerken, pinnekjøtt og kalkun. Kalkun er ikke spesielt god i år så hadde gått for en av de to andre. 

Ellers kan du også kjøpe i ferskvaredisken og varme opp dagen etter. 

Anonymkode: 98f3f...e9d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, UncommonSense skrev:

Medisterkaker/pølse er jo lettvint. 

Nettopp. Med litt godt tilbehør. Så enkelt, så godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

første jeg tenker er juletorsk eller kalkunbryst! 

Men det å steke ribbe er jo også greit om du er alene, stek opp å spis fersk på julaften, og frys ned resten, så kan du ha masse gode ribberest-middager framover! Absolutt fint økonomisk også! :) 

Av julegodt så er vel brente mandler noe av det enkleste, det går kjapt, det holder lenge, og du kan lage akkurat så mye som du vil! Blir ekstra julete om du hiver oppi kanel eller annet krydder sammen med sukkeret! Bytte ut vann med rødvin gir gode mandler også! (og brente mandler med/uten ekstra smak er fine julegaver også)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers som noen nevnte over her...viltgryte.  Kan lages så stor eller liten man føler for, og med hvilket tilbehør man foretrekker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest UncommonSense
2 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Nettopp. Med litt godt tilbehør. Så enkelt, så godt.

Og uanstendige mengder godt juleøl til!

Så kan man ha Tre Strømpenøtter med pottaske, jeg mener Tre potter aske til Nøttestrømpe, nei Tre strømpebukser til Nøttepott, eller noe slikt til dessert. :danse:

"Leksene daa, hva med leekseneee?" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, UncommonSense skrev:

Og uanstendige mengder godt juleøl til!

Så kan man ha Tre Strømpenøtter med pottaske, jeg mener Tre potter aske til Nøttestrømpe, nei Tre strømpebukser til Nøttepott, eller noe slikt til dessert. :danse:

"Leksene daa, hva med leekseneee?" 

De har drukket, De.  Kontakt meg ved edruhet, heller.   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men altså...  TS, mange gode forslag har ramlet inn i din tråd.  :)

Så...matmessig bør du få en fin jul helt alene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, _popcorn_ skrev:

første jeg tenker er juletorsk eller kalkunbryst! 

Men det å steke ribbe er jo også greit om du er alene, stek opp å spis fersk på julaften, og frys ned resten, så kan du ha masse gode ribberest-middager framover! Absolutt fint økonomisk også! :) 

Av julegodt så er vel brente mandler noe av det enkleste, det går kjapt, det holder lenge, og du kan lage akkurat så mye som du vil! Blir ekstra julete om du hiver oppi kanel eller annet krydder sammen med sukkeret! Bytte ut vann med rødvin gir gode mandler også! (og brente mandler med/uten ekstra smak er fine julegaver også)

Kandiserte valnøtter med kanel er også enkelt og nydelig. Fikk veldig lyst på det nå kjenner jeg 😍

Anonymkode: 7e48a...ea3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UncommonSense
12 minutter siden, Jerry Lee skrev:

De har drukket, De.  Kontakt meg ved edruhet, heller.   

I wish! Jeg har desverre ingen unnskyldning for min dårlige humor :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å lage mindre av en vanlig julemiddag. Istedenfor f.eks kalkun kan du ta kylling

 

Men personlig om jeg skulle ha vært alene på jula så hadde jeg bare laget pasta eller noe. Hadde ikke gidda å lage en julemiddag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, UncommonSense skrev:

I wish! Jeg har desverre ingen unnskyldning for min dårlige humor :)

 

Vel...men gode svar og forslag til TS bør du ha.

 

Jeg har ikke fler, TS, enn hva jeg har nevnt.  Og mange andre har gitt deg gode forslag.   :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...