Gå til innhold

Du som har gått ned i vekt, hvordan gjorde du det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt på meg en del kilo som jeg ønsker å gå ned. Jeg synes det er forvirrende med alle de forskjellige måtene man blir anbefalt å gå ned i vekt på, så jeg lurer på: hvordan gikk du ned i vekt? Hva spiste du og hvordan trente du? Hvor mange kg gikk du ned og hvor lang tid tok det?

Anonymkode: 073d2...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lagt på meg en del kilo som jeg ønsker å gå ned. Jeg synes det er forvirrende med alle de forskjellige måtene man blir anbefalt å gå ned i vekt på, så jeg lurer på: hvordan gikk du ned i vekt? Hva spiste du og hvordan trente du? Hvor mange kg gikk du ned og hvor lang tid tok det?

Anonymkode: 073d2...e81

Jeg trodde jeg spiste sundt, jeg trodde jeg spiste normale porsjoner og jeg trodde jeg ikke spiste så mye godteri. Og vekten gikk sakte oppover, uten at jeg helt forsto hvorfor.

Jeg bestemte meg for å se på hva jeg fikk i meg i løpet av en uke. Jeg brukte en app og la inn absolutt alt. Det ble en øyeåpner. Smøret jeg stekte i, en liten prøvesmak av kake i butikken, den halve pepperkaka (alle vet at ødelagte kjeks ikke inneholder kalorier), kakestykket jeg tok for og være høflig, nøttene jeg heiv i meg for at det var en stund til middag. Og selvfølgelig er det lov og kose seg på lørdag, én dags fri er lov! For ikke å snakke om hva en normal porsjon middag egentlig er. Jeg fikk sjokk!

Jeg kuttet ut sukker og mel. Jeg veier maten min så jeg vet eksakt hvor mange kalorier jeg får i meg. Jeg velger magrere alternativer. Jeg spiser mye grønnsaker. Og jeg småspiser ikke mellom måltidene. Ingen juks, ikke engang på lørdag. Treningen skal jeg ikke skryte av, det er en time med bikkja hver dag.

Jeg har gått ned 16 kilo på 13 uker.

Anonymkode: d9433...90e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 15 kg på to og en halv måned. Jeg spiser knekkebrød med pålegg til de fleste måltider utenom middag som er rent kjøtt eller fisk. Mye frukt. Skeier ut 1-2 dager i uka, da bytter jeg ut knekkebrødene med det jeg måtte ønske meg. Dette har vært veldig enkelt og jeg er kjempefornøyd. Har ikke trent.

Anonymkode: 583ce...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 20 kg på litt over et år. For meg så var det viktig å ta det sakte og lage en ny livsstil. 

Jeg begynte å trene 2-4 ganger i uka. Ideelt to dager styrke og to dager med cardio. Jeg fokuserte strengt tatt ikke på å forbrenne mest mulig kalorier, men å få litt muskler, bli sunnere, og rett og slett bruke det som motivasjon fordi jeg ikke "orket" å spise en pose chips etter jeg hadde vært flink og trent. 

Kostholdet har mest og si og jeg fokuserte på å spise mindre, men uten å telle kalorier. I starten skrev jeg ned i en bok hva jeg hadde spist til hvert måltid og ga meg selv poeng for hver uke etter hvor flink jeg hadde vært med tanke på salt. sukker, raske karbohydrater, mettet fett, lite grønnsaker, osv. Det var en grei måte for meg å ikke "jukse" på, fordi jeg ville se resultatet i boka uansett. 
Jeg fikk i alle fall 1/3 av kaloriene mine fra frokost og da spiste jeg en god porsjon med havregrøt. Tenker at det er greit å starte dagen med en del energi for man er gjerne mest produktiv om formiddagen uansett, samt at det holder blodsukkeret stabilt slik at man ikke tyr til usunn og kaloririk mat utover dagen.
Ellers forsøkte jeg å få inn mer proteiner i kosten fordi det gir mer metthetsfølelse. F.eks. skiftet jeg ut vanlig rus med fullkornsris eller byggryn. Potetmos skiftet jeg ut med litt vel overkokte linser. Pasta ble til en litt mindre porsjon med grov pasta, osv. Samtidig som jeg også forsøkte å øke inntaket av frukt og grønt, og da spesielt bladgrønnsaker som spinat. 
Snacks i helgene bestemte jeg meg å alltid ligge under 500 kalorier. Så da ble det litt chips, litt sjokolade, osv, men etter hvert fikk jeg mer lyst på grønnsaker med dipp og hummus, oppskjært mango, ristede kikerter, og nøtter. 

Anonymkode: 76d7a...c6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har lagt på meg en del kilo som jeg ønsker å gå ned. Jeg synes det er forvirrende med alle de forskjellige måtene man blir anbefalt å gå ned i vekt på, så jeg lurer på: hvordan gikk du ned i vekt? Hva spiste du og hvordan trente du? Hvor mange kg gikk du ned og hvor lang tid tok det?

Anonymkode: 073d2...e81

Jeg har vært veldig tung og har tatt av meg 25kg over et par år(tatt det i etapper for hvis ikke ramler jeg bare av), har 5kg igjen. Jeg har spist helt vanlig mat, snop i helgene osv., men jeg begrenset mengden, og talte kalorier med kjøkkenvekt. Litt mindre karbohydrater men på ingen måte lavkarbo. Spiste rene pasta måltider innimellom også. Eksperimenterte en del med ny mat som jeg ikke hadde prøvd før, noe vellykket, noe ikke fult så vellykket. Tror dette var mye av cluet for meg siden jeg er oppfostret på veldig kjedelig mat(kokt potet og kokt middagspølse uten noe til f.eks.) og typisk toro-mat. Jeg var dødslei:P Bruker det fremdeles innimellom altså, men jeg lager mye mer fra bunnen av. Så egentlig ikke noe mysterie der. Men dette er jo forskjellig, man må finne det som funker for en selv.

En annen ting jeg oppdaget var kjekt for meg var å planlegge spesielt middagene en uke i forveien. Da kunne jeg fordele de øvrige kaloriene jevnt utover dagen, + at det ikke ble like lettvint å velge, vel, lettvinte løsninger, særlig siden jeg jobber turnus. Måltidsrytme? Lunsj? Hæ? Hva er det? :fnise:Jeg hadde også 1-2 "cheat days" i uka. Den ene som regel fredag eller lørdag, den andre tok jeg når jeg hadde behov for det for å unngå sprekk. Jeg gikk ikke helt bananas altså, men jeg økte kaloriinntaket den dagen. Andre ganger måtte jeg bruke den på dager jeg f.eks. skulle i bursdagsselskap eller denslags.

Jeg har holdt på med mye forskjellig trening og det har vært av og på i perioder av ulike årsaker, bla. økonomi. Hadde ikke råd til treningssenter, og å trene ute hadde jeg ikke klær til som jeg heller ikke hadde råd til å kjøpe, spesielt på vinteren. Men jeg drev på en del år med kampsport og det var kjempegøy!:D Nå begynner jeg å jogge hver eneste vår, og holder på til det blir for glatt. På vinteren går jeg masse tur i skogen og har sett noen utrolig flotte stjernehimler med nordlys til:) Håper på å få meg ski snart. Jeg trener også litt styrke, har en treningsmatte og et sett med håndvekter jeg kjøpte brukt.

Jeg har også benyttet meg av instruksjonsvideoer på youtube, der jeg har prøvd alt fra å lære meg salsa til yoga og magedans(gjett om jeg drar for gardinene!). Har også prøvd å anlegge meg litt mer aktive hobbyer; jeg driver med bueskytting på amatørbasis og jakter pokemons:) Plukker bær, sopp osv. når det er sesong for det.

Anonymkode: 119e0...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lagt på meg en del kilo som jeg ønsker å gå ned. Jeg synes det er forvirrende med alle de forskjellige måtene man blir anbefalt å gå ned i vekt på, så jeg lurer på: hvordan gikk du ned i vekt? Hva spiste du og hvordan trente du? Hvor mange kg gikk du ned og hvor lang tid tok det?

Anonymkode: 073d2...e81

Mye trening og rett trening, endret lite i matveien, spiste bare mer av alt. 

Trente en idrett(lag) og gikk ned 15 kg på 1 år. Det var kondisjonstrening hver dag, styrke i tillegg i selve idretten. Gikk mye fra skole/jobb og til trening flere dager i uken. Tenkte ikke på vekten i det hele tatt selv om jeg var overvektig, hadde det bare gøy. 

Høsten året før så brukte jeg strl 42 i bukser. Høsten året etter var jeg nede i 34 😜 

Anonymkode: 9d3f0...5a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiste færre kalorier enn jeg brukte mens jeg trente tung styrke. Trenger ikke overkomplisere ting. Gikk ned 6 kg på like mange uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt færre kalorierg og periodisk faste. Trente mye i begynnelsen, men mistet orken etter ca to mnd. Har har gått ned 25 kg siden påske. Har spist som vanlig hele veien, bare mindre av det meste og har fastet regelmessig. Var 83 kg i påska og veier 58 kg nå. Er ikke noe hokus/ pokus annet enn at man MÅ kutte ned på antall kalorier. Fastinga har vært det som har vært avgjørende.

Anonymkode: 6909d...990

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2018 den 15.22, AnonymBruker skrev:

Jeg har lagt på meg en del kilo som jeg ønsker å gå ned. Jeg synes det er forvirrende med alle de forskjellige måtene man blir anbefalt å gå ned i vekt på, så jeg lurer på: hvordan gikk du ned i vekt? Hva spiste du og hvordan trente du? Hvor mange kg gikk du ned og hvor lang tid tok det?

Anonymkode: 073d2...e81

Jeg gikk ned 10 kg bare ved å trene. Det tok over to år. Du kan lese mange steder at trening ikke er effektivt, og det er sikkert helt sant. Jeg kunne sikkert gått ned mye fortere ved å spise mindre, men for meg handler det ikke om kiloene i seg selv, men å være sunn og gjerne se bra ut som en bonus. Det å gå sulten gir meg ingen ting, mens trening gir mestringsfølelse. Det å stadig løpe litt fortere og løfte litt mer er gulrot, og ikke pisk, om du skjønner.

Jeg har alltid hatt et visst måtehold. Jeg drkker ikke brus. Jeg spiser litt godteri, men ikke hele posen. 

Forskere har veldig gode argumenter for at det mest effektive er å spise mindre, men jeg gjorde det altså på min måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Generelt færre kalorierg og periodisk faste. Trente mye i begynnelsen, men mistet orken etter ca to mnd. Har har gått ned 25 kg siden påske. Har spist som vanlig hele veien, bare mindre av det meste og har fastet regelmessig. Var 83 kg i påska og veier 58 kg nå. Er ikke noe hokus/ pokus annet enn at man MÅ kutte ned på antall kalorier. Fastinga har vært det som har vært avgjørende.

Anonymkode: 6909d...990

Hvordan har du fastet? En hel dag uten mat eller bare lenge mellom siste måltid på kvelden og til neste dag?

Anonymkode: 3ad3f...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har du fastet? En hel dag uten mat eller bare lenge mellom siste måltid på kvelden og til neste dag?

Anonymkode: 3ad3f...02a

Fastet/ fastere to dager i uka, mandag og torsdag. Det vil si at jeg ikke spiser fra søndagskveld til tirsdags morgen, og det samme gjelder fra onsdags kveld til fredags morgen. Jeg total- faster i denne perioden, men man kan innta inntil 500 kalorier de dagene man faster. Jeg syns det er enklere å totalfaste. De andre dagene spiser jeg hva jeg vil og når jeg vil. Om du søker opp 5:2 vil du finne masse informasjon.

Anonymkode: 6909d...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kuttet ut alt av poteter, ris, pasta, sauser dressinger o.l. Spiste fisk, belgfrukter, grønnsaker. Gomlet erter og gulerøtter. Siden jeg ikke er glad i kjøtt så drakk jeg proteinshake til frokost. Moste gulerøtter og erter til lunsj, torsk og grønnsaker til middag og kokte grønnsaker til kvelds.

Gikk ned 20 kg på alt for få mnd, kiloene bare rant av. Så nå har jeg ikke stort mer å ta av.

Anonymkode: 2817b...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Fastet/ fastere to dager i uka, mandag og torsdag. Det vil si at jeg ikke spiser fra søndagskveld til tirsdags morgen, og det samme gjelder fra onsdags kveld til fredags morgen. Jeg total- faster i denne perioden, men man kan innta inntil 500 kalorier de dagene man faster. Jeg syns det er enklere å totalfaste. De andre dagene spiser jeg hva jeg vil og når jeg vil. Om du søker opp 5:2 vil du finne masse informasjon.

Anonymkode: 6909d...990

Aha - takk for svar. 

Anonymkode: 3ad3f...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn ut hvor mye du ca forbrenner ila én dag. Får du i deg mer går du opp, får du i deg like mye står vekten stille, mens får du i deg mindre går du ned. Så enkelt, men dog så vanskelig. 

Tell kalorier er mitt tips. Du trenger ikke gjøre det for alltid. En liten periode så vil du få noen øyeåpnere mtp de ulike matvarene og mengdene. 

Anonymkode: 7073f...d55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 5.12.2018 den 15.22, AnonymBruker skrev:

Jeg har lagt på meg en del kilo som jeg ønsker å gå ned. Jeg synes det er forvirrende med alle de forskjellige måtene man blir anbefalt å gå ned i vekt på, så jeg lurer på: hvordan gikk du ned i vekt? Hva spiste du og hvordan trente du? Hvor mange kg gikk du ned og hvor lang tid tok det?

Anonymkode: 073d2...e81

Hei.

Gutt/mann her.

Jeg har egentlig aldri trent så mye i mitt liv.

Men jeg var rundt 90 kilo i år. Spiser litt for mye godis og drikker for mye brus.

I slutten av November bestemte jeg meg for å ikke drikke Coca Cola Mandag til Torsdag.

Samtidig å kutte ned på godis,men litt blir det likevel utover uken.

Så jeg gikk over til vann og saft til middag ,og ellers utover ettermiddag/kveld.

Sjekket baderomsvekten etter 3 ukers tid og der så jeg at jeg hadde gått ned 7 kilo.

Og det merkes på kroppen ,fra å være lubben til å føle at kroppen ble strammere og lettere.

Anonymkode: f8b3b...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ned 60 kg på ca 2 år. Spiste mindre kalorier. Begynte ikke å trene før jeg nådde målvekten. 

Anonymkode: 612c2...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener ikke, men går alltid hvis jeg skal ut av huset (unntaket er butikken). Holder meg under 1700 kal om dagen. Spiser mye grønnsaker, bytter ut potet med feks søtpotet og gullerøtter. Spiser mye havregryn og yoghurt  til frokost og lunsj. Prøver å unngå å spise brød. Prøver også å spise frukt. Drikker kun sukkerfri brus. Har også funnet ut å spise mindre måltider hjelper. Spiser 4 ganger om dagen, og omtrent halvparten så mye middag som før (middag er den store synderen). Ellers tillater jeg meg selv litt godteri så lenge jeg holder meg under 1700kal. 

Målet mitt er ikke å gå kjapt ned i vekt, men å gå sakte ned i vekt over en lengre periode så det er større sjangs for å holde den nye vekten. Målet er rundt 0,5kg i uka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...