Gå til innhold

Kaste ut leietakere på dagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, Blondie65 skrev:

Korrekt fremgangsmåte:

Dere (styret) informerer eier av bolig om skadeverket leietaker har utført og ber vedkommende sørge for at det ikke blir begått flere innbrudd. Jeg antar at det er fullt mulig å finne frem til ordensregler som er brutt - og uansett er skadeverk på boligmassen og andres enheter i strid med enhver form for lovverk innenfor sameier eller borettslag. Eier av bolig bør få en frist til bringe leieforholdet til opphør ellers vil det begjæres tvangssalg av bolig (sameie). Jeg anbefaler også at dere oppgir at merkostnader til eventuelt vakthold, reparasjon eller skifte av lås, utbedring av skadeverk opprydning (osv) som boligsammenslutningen måtte ha som følge av disse leietakernes fremferd i fremtiden må eier av seksjonen som leier ut til disse dekke.

 Oppfordre de 19 resterende til å klage (formelt: skriftlig, dato, tid, sted, anledning, hva som er problemet, osv) på enhver uregelmessighet fra disse beboerne.

 Dette har jeg gjort en gang - det tok tid, men vi ble kvitt vedkommende. 

Det er dette vi har gjort, men som du skriver tar det tid og det er veldig ubehagelig for de 19 andre seksjonene at de bor i bygget, naturligvis. 

 

Anonymkode: 54af4...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, padawan skrev:

Det er Lov om burettslag (burettslagslova) som regulerer hva er styre kan gjøre i et borettslag. Hvilken eller hvilke paragraf(er) er det som gjelder det du her påstår?

Totalt feil. Burettslagslover gjelder i brl og bare der. 

Ts skriver at dete r sameie, da gjelder loven om sameie. 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er et sameiet med 20 seksjoner. "Vi" er de 19 seksjonene som har hatt innbrudd i leiligheter/boder. 

 

Anonymkode: 54af4...fca

Dere har vel en felles forretningfører el? Her kan dere få tvangssolgt boligen fordi utleie er til unødvendig belastning for dere andre i huset. 

Korrekt fremgangsmåte må dere gå sammen om å få en advokat eller forretningsfører til å foreta. Der er en egen sameielov, men nøyaktig navn på loven har jeg ikke for hånden. Har vært med på å få en utleier med bare fest og bråk i sameie til å måtte tvangsselge boligen. 

Denne typen problemer er vanskeligere å få ordnet opp i i et sameie enn i et brl. Derfor er ikke jeg interessert i å bo i sameie. Der er alltid noen som leier ut, til sjenanse for alle andre. 

Anonymkode: 4c047...dfb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Totalt feil. Burettslagslover gjelder i brl og bare der. 

Jeg skriver vel strengt tatt at loven gjelder borettslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at dette er ubehagelig. Har selv opplevd noe lignende i et sameie jeg bodde i for noen år siden. Dessverre er husleieloven så streng at dette tar tid.. Ingenting som kan gjøres på dagen. Jeg er helt enig i at det burde være mulig i slike tilfeller, det er ikke noe hyggelig når noen som har tilgang bryter seg inn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, padawan skrev:

Jeg skriver vel strengt tatt at loven gjelder borettslag.

Hvorfor er det relevant her? Vi snakker om et sameie. 

Anonymkode: 2a8b1...61b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet vil jeg anta dere kan bli hørt med krav om midkertidig forføyning. Da blir de kastet ut så og si på dagen. Styret må kontakte advokat. Bør gå gjennom forretningsfører.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Lyckeliten skrev:

Skjønner godt at dette er ubehagelig. Har selv opplevd noe lignende i et sameie jeg bodde i for noen år siden. Dessverre er husleieloven så streng at dette tar tid.. Ingenting som kan gjøres på dagen. Jeg er helt enig i at det burde være mulig i slike tilfeller, det er ikke noe hyggelig når noen som har tilgang bryter seg inn. 

Det er mulig i slike tilfeller. Midlertidig forføyning etter begjæring til namsmannen/tingretten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Totalt feil. Burettslagslover gjelder i brl og bare der. 

Ts skriver at dete r sameie, da gjelder loven om sameie. 

Dere har vel en felles forretningfører el? Her kan dere få tvangssolgt boligen fordi utleie er til unødvendig belastning for dere andre i huset. 

Korrekt fremgangsmåte må dere gå sammen om å få en advokat eller forretningsfører til å foreta. Der er en egen sameielov, men nøyaktig navn på loven har jeg ikke for hånden. Har vært med på å få en utleier med bare fest og bråk i sameie til å måtte tvangsselge boligen. 

Denne typen problemer er vanskeligere å få ordnet opp i i et sameie enn i et brl. Derfor er ikke jeg interessert i å bo i sameie. Der er alltid noen som leier ut, til sjenanse for alle andre. 

Anonymkode: 4c047...dfb

Det er eierseksjonsloven.

Da vi hadde dette problemet holdt det med en formell klage. Denne ble sitert for eier av seksjonen og vedkommende fikk beskjed om å kvitte seg med leieboer eller selge og ta vi ville begjære tvangssalg hvis vedkommende ikke rettet seg etter dette. Vedkommende valgte å kvitte seg med leieboer - men det tok fremdeles noe tid. Det er altså ikke nødvendig med advokat hvis en vet hvilken lovparagraf som gjelder og kan sette opp et formelt brev. 

Andre plagsomme leieboere som ikke brøt straffeloven håndterte vi også direkte med leietaker, men med utleiers samtykke. De flyttet de også siden de ikke ville innrette seg etter husordensregler. Det er i grunnen ikke så mye å krangle om når husverten din kommer til deg og sier at resten av sameiet er lei av å måtte tilkalle politiet for å stoppe festene dine, så nå er jeg lei også - vennligst flytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle beboerene bør sette opp kamera i sin egen leilighet som de kan overvåke på nettet slik at de kan ringe politiet med en gang de bryter seg inn. Hvis de blir tatt hver gang stopper de nok. Det finnes systemer for å overvåke om det er bevegelse i bildet, slik at ikke man må passe på selv hele tiden.

Anonymkode: 3df2d...e1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juristen til forvalteren vår fant heldigvis riktig paragraf for oss og en begjæring om utkastelse med frist på 72 timer ble levert kl 08:00 i dag av utleieren. 

Det første de gjorde da de kom ut av varetekt var å legge ut tingene våre på Finn.no...

Anonymkode: 54af4...fca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Juristen til forvalteren vår fant heldigvis riktig paragraf for oss og en begjæring om utkastelse med frist på 72 timer ble levert kl 08:00 i dag av utleieren. 

Det første de gjorde da de kom ut av varetekt var å legge ut tingene våre på Finn.no...

Anonymkode: 54af4...fca

Hva?? Hadde ikke politiet tatt med seg tjuvgodset?? 

 

Får håpe dere blir kvitt tjuvraddene nå da. Og at de ikke har nøkler til fellesarealer.

Anonymkode: 5e89f...bf3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Juristen til forvalteren vår fant heldigvis riktig paragraf for oss og en begjæring om utkastelse med frist på 72 timer ble levert kl 08:00 i dag av utleieren. 

Hvilken paragraf var dette?

Anonymkode: 126d3...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monsieur Beau
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Styret kan også kaste ut leietakere når det blir begått lovbrudd. 

Anonymkode: 54af4...fca

Her må du begrunne. Vis til lovhjemmel. (Stemmer ikke) 

Det må alltid en lovlig prosess for å kaste noen ut av bolig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken paragraf var dette?

Anonymkode: 126d3...eb3

Husleieloven §9-9 bokstav E. 

Anonymkode: 54af4...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Monsieur Beau skrev:

Her må du begrunne. Vis til lovhjemmel. (Stemmer ikke) 

Det må alltid en lovlig prosess for å kaste noen ut av bolig. 

I følge to jurister som jobber med dette går det via eierseksjonsloven (tviler på at begge de tar feil), dog er det en lengre prossess enn hvis utleier gjør det. 

Anonymkode: 54af4...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Husleieloven §9-9 bokstav E. 

Takk for svar. Så juristen har satt frem begjæring for tingretten jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 13-3 andre ledd?

Anonymkode: 126d3...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva?? Hadde ikke politiet tatt med seg tjuvgodset?? 

 

Får håpe dere blir kvitt tjuvraddene nå da. Og at de ikke har nøkler til fellesarealer.

Anonymkode: 5e89f...bf3

Nei... Det var så mye at det var at det var helt umulig å vite hva som tilhørte hvem og hva de har stjålet fra andre steder. 

Anonymkode: 54af4...fca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Så juristen har satt frem begjæring for tingretten jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 13-3 andre ledd?

Anonymkode: 126d3...eb3

Det er en jurist som har gjort dette for oss, så det er jeg ikke sikker på. 

Anonymkode: 54af4...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Blondie65 skrev:

Jeg anbefaler også at dere oppgir at merkostnader til eventuelt vakthold, reparasjon eller skifte av lås, utbedring av skadeverk opprydning (osv) som boligsammenslutningen måtte ha som følge av disse leietakernes fremferd i fremtiden må eier av seksjonen som leier ut til disse dekke.

Du mener at huseier er ansvarlig for sine leieboeres lovbrudd? Hvilken lovbestemmelse støtter du deg på der?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
5 timer siden, Vox_populi skrev:

Du mener at huseier er ansvarlig for sine leieboeres lovbrudd? Hvilken lovbestemmelse støtter du deg på der?

Nei, det er han ikke. Men huseier kan holdes ansvarlig for merkostnader som følge av leieboere som bryter husordensregler og han ikke sier de opp. F.eks da vi hadde dette problemet ble det satt søppel utenfor bolig, i ganger og ute. Dette var i grunnen alt mulig. Huseier fikk beskjed om at dette måtte fjernes innen en viss frist ellers ble det fjernet for hans regning.

Jeg tenker også at hvis det blir nødvendig med vakthold for å forhindre innbrudd fordi huseier ikke vil si opp sine leietakere så bør jo han legge inn denne kostnaden i husleien han tar. Det samme gjelder hvis man stadig må skifte lås fordi de blir brutt opp. Det er tross alt frivillig å leie ut - når en ikke kan ta seg bryet med å få leietakere som bryter alle ordensregler systematisk må en dekke kostnadene til de som ikke har bedt om å få duster til naboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...