Gå til innhold

Nettopp begynt å trene igjen - hvordan gå ned i fett og opp i muskler ? På en sunn måte :)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som tittel sier. 

Jeg vil ned i fettprosent og opp i muskler. Har noe skader så må gå litt forsiktig frem. 

Er lei av å føle meg svak og dvask og ha dårlig holdning . Nok er nok! Jeg er mellom 30-35, Er slank (tynnfeit! 😱🤣) -

tiden Er inne , jeg vil ha en sterk sunn kropp ! 

Er det mulig? Legg gjerne v inspo. 

 

Takk !! 

Anonymkode: 45c0f...12d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å gå ned i fettprosent må du spise mindre energi (kalorier) enn du bruker. For å gå opp i muskler må du trene styrke, men samtidig spise mer energi enn du forbruker. Det er ganske vanskelig å tvinge kroppen til å gjøre begge deler samtidig. 

Denne linken gir en grei innføring i hva man burde tenke på. Spør gjerne dersom du har konkrete ting du lurer på ut over rådene som blir gitt i artikkelen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk der var det mye å lese 😅🙌 

burde man gå ned i fett først - 

og så legge på seg i muskler etterpå ?? 

Anonymkode: 45c0f...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk der var det mye å lese 😅🙌 

burde man gå ned i fett først - 

og så legge på seg i muskler etterpå ?? 

Anonymkode: 45c0f...12d

I starten ville jeg prioritert å kun begynne med trening og forsøke å spise litt sunnere (mindre halv/helfabrikat, mer mat laget fra bunnen av, mer frukt, protein og fiber). Så kan du heller finjustere kostholdet etter hvert. Mange går på en smell når de bestemmer seg for å gjøre alt samtidig og finner ut at det er ganske slitsomt å totalt omstille hverdagen over natten. Kanskje oppnår du resultater du er kjempefornøyd med vha. disse enkle grepene.

Hva du bør gjøre etter dette kommer an på hva slags utgangspunkt du har. Dersom du er overvektig ville jeg kanskje kuttet fettprosenten først, dersom du er normalvektig eller undervektig ville jeg trent tung styrke og spist et lett til moderat kalorioverskudd en periode. Det er ingen fasit, men du trenger ikke fortape deg helt i kalorier og proteinregning med mindre du vil bli veldig seriøs med treningen. Du kommer langt med styrketrening 40 min x 3 per uke og et OK kosthold. 

Vedr. trening så er det litt vanskelig å gi konkrete råd siden du sier du har noen skader. 

Endret av studerende
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, studerende skrev:

I starten ville jeg prioritert å kun begynne med trening og forsøke å spise litt sunnere (mindre halv/helfabrikat, mer mat laget fra bunnen av, mer frukt, protein og fiber). Så kan du heller finjustere kostholdet etter hvert. Mange går på en smell når de bestemmer seg for å gjøre alt samtidig og finner ut at det er ganske slitsomt å totalt omstille hverdagen over natten. Kanskje oppnår du resultater du er kjempefornøyd med vha. disse enkle grepene.

Hva du bør gjøre etter dette kommer an på hva slags utgangspunkt du har. Dersom du er overvektig ville jeg kanskje kuttet fettprosenten først, dersom du er normalvektig eller undervektig ville jeg trent tung styrke og spist et lett til moderat kalorioverskudd en periode. Det er ingen fasit, men du trenger ikke fortape deg helt i kalorier og proteinregning med mindre du vil bli veldig seriøs med treningen. Du kommer langt med styrketrening 40 min x 3 per uke og et OK kosthold. 

Har kuttet ut sukker blant annet. Min bmi er 20. 

Anonymkode: 45c0f...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, studerende skrev:

Vedr. trening så er det litt vanskelig å gi konkrete råd siden du sier du har noen skader. 

Går til fysio:)

Anonymkode: 45c0f...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går til fysio:)

Anonymkode: 45c0f...12d

Hva slags skade er det snakk om?

Her er et greit nybegynnerprogram som du kan vurdere:

https://borgefagerli.no/2011/01/04/treningsprogram-for-nybegynnere/

Det starter med maskiner og litt frivekter og introduserer gradvis baseøvelser som knebøy og markløft. De kan virke litt skumle i starten, men det er veldig gode øvelser. Ikke fokuser så mye på proteinpulver og annen "vidundermedisin". Ser at Børge anbefaler en shake etter trening, men man kommer langt med vanlig mat også.

Jeg vil uansett anbefale å lese igjennom den første linken siden den kommer til å gi deg en del informasjon som du kan bruke til å strukturere treningen din og kostholdet rundt. Mye god info der selv om man kanskje ikke planlegger å ta den helt ut med kaloritelling og proteintilskudd.

Edit:

Det finnes også andre treningsprogrammer enn dette som for eksempel starting strength av Mark Rippetoe eller Stronglifts 5x5 (mer eller mindre samme program, men litt mer nybegynnervennlig). Fordelen med disse er at de tar kort tid å gjennomføre, men dørstokkmila kan bli litt vanskelig for enkelte siden de starter med "skumle" øvelser som folk ofte er veldig redde for å gjøre feil. Jeg startet rett på stronglifts 5x5 da jeg begynte med trening og angrer ikke på det. Så litt youtube filmer av øvelsene og fikk en PT til å instruere meg litt. Den verste skaden jeg har fått er bare noen små senebetennelser. 

 

Endret av studerende
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som tittel sier. 

Jeg vil ned i fettprosent og opp i muskler. Har noe skader så må gå litt forsiktig frem. 

Er lei av å føle meg svak og dvask og ha dårlig holdning . Nok er nok! Jeg er mellom 30-35, Er slank (tynnfeit! 😱🤣) -

tiden Er inne , jeg vil ha en sterk sunn kropp ! 

Er det mulig? Legg gjerne v inspo. 

 

Takk !! 

Anonymkode: 45c0f...12d

Spis mer fett og kutt ut sukker ( om du ikke allerede gjør det)

Anonymkode: 382f8...ffd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk der var det mye å lese 😅🙌 

burde man gå ned i fett først - 

og så legge på seg i muskler etterpå ?? 

Anonymkode: 45c0f...12d

Jeg gjorde begge deler samtidig. La om kostholdet mitt fra junk 24/7 til et sunt kosthold over natta. Trente styrke og spiste sunt, tok tre mnd, så hadde jeg markerte muskler og fettprosenten var klart lavere. Jeg var tynn i utgangspunktet, men svært usunn og svak i kroppen.

Har gått ti år nå, siden jeg snudde livet mitt på hodet :)  Er femti år og har kropp som en sprek ungjente. Dette har selvsagt ikke kommet gratis, men du verden som jeg digger å ha en sterk og veltrent kropp, verdt hver time med trening og sunn mat. Skeier ut i helgene hvis jeg har lyst, veier meg aldri lengre og livskvaliteten har blitt så mye bedre, føler meg glad og lett til sinns. I motsetning til tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Dævendøtte skrev:

Jeg gjorde begge deler samtidig. La om kostholdet mitt fra junk 24/7 til et sunt kosthold over natta. Trente styrke og spiste sunt, tok tre mnd, så hadde jeg markerte muskler og fettprosenten var klart lavere. Jeg var tynn i utgangspunktet, men svært usunn og svak i kroppen.

Har gått ti år nå, siden jeg snudde livet mitt på hodet :)  Er femti år og har kropp som en sprek ungjente. Dette har selvsagt ikke kommet gratis, men du verden som jeg digger å ha en sterk og veltrent kropp, verdt hver time med trening og sunn mat. Skeier ut i helgene hvis jeg har lyst, veier meg aldri lengre og livskvaliteten har blitt så mye bedre, føler meg glad og lett til sinns. I motsetning til tidligere. 

Herlig!! Utrolig bra !! Jeg har kuttet ut sukker og spiser nokså variert og sunt. Men kan bli bedre. Går en del tur m høy intensitet og har ca to styrkeøkter per uke. Må bli flinkere der også :) 

Anonymkode: 45c0f...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spis mer fett og kutt ut sukker ( om du ikke allerede gjør det)

Anonymkode: 382f8...ffd

Har kuttet ut sukker ja :) gått ned 5 kg siden det! :) 

Anonymkode: 45c0f...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...