Gå til innhold

Kunne du bodd i et bittelite hus? Hvorfor/hvorfor ikke?


Tanuki

Anbefalte innlegg

Jeg bor på 20 kvm hybel nå uten kjøkken, trangt men fungerer. Drømmer om et eget minihus på henger faktisk ut resten av studietiden. 

Men det er faktisk fint å kunne gå ut i spiserommet hvor det er litt større plass. Pluss at det blir litt mindre ensomt. Aner ikke om jeg hadde klart å bo på 30 kvm m en kjæreste hvertfall ikke i Norge m vårt dårlige vær. Lettere i land hvor du kan være ute mye mer i varmen :) 

Anonymkode: bd538...cf9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Faerunpedia

Hadde jeg vært singel hadde det vært supert, men for to blir det litt lite. Bor i leilighet med samboer på 38 kvm og det er perfekt, vil ikke vaske og rydde så masse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 100kvm og et loft på 60kvm, bruker kun 1etg, så har da egentlig et lite hus, med to soverom, kjøkken, stue bad, wc og en stor tvstue/gjesterom i den halve etg loftet er.

Er akkurat passe str med 1 barn og hunder, midt  i skogen.

Anonymkode: 19ae3...39a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på 25 kvm nå. Storkoser meg. Trenger ikke mer enn akkurat nok. Helt fint å bo to stk på dette. Behøver ikke all verdens med duppedingser og utstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener alle burde bo i blokkleilighet på 25-40kvm. Da får vi utnyttet plassen langt mer, og muligheter for å tidoble befolkningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare i den perioden jeg gikk på vgs til jeg enten var ferdig med utdanning eller hadde jobbet og spart noen år der jeg kunne kjøpe noe eget. Når man først har bodd litt større, har mye bøker og annet fjas, så er det vanskelig å gå tilbake til noe mindre. Da måtte jeg ha leid lager og hatt mye av tingene mine. 

Jeg liker uansett å ha det stort og åpent rundt meg, liker også utsikt. Det er sånn jeg bor nå og tenker bo i overskuelig fremtid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sommeren kunne jeg det, men vi bor i et ganske lite gammelt byhus, og det er lite nok! 

Før vi flyttet hit tenkte jeg at jeg kunne ha bodd i et minihus, men jeg har revurdert det. :) Nå kunne jeg faktisk tenkt meg litt større plass, men orker ikke tanken på å flytte igjen ennå.

Vi har betydelig mer plass enn disse minihusene, men vi må likevel hele tiden tenke over hva vi tar inn i huset, og på smarte løsninger. Jeg måtte kvitte meg med enormt mye da vi flyttet hit, og fremdeles er det slik at mange ting vurderes. Blir det ikke brukt må det ut! 

Heldigvis har vi hage, så på sommeren blir det liksom ikke så trangt. Da er vi ute mye av tiden. 

Det er en veldig stor overgang å gå fra romslig til mindre! Det har sin sjarm, men det har også negative sider. Å bo en familie på så få m2, det er beundringsverdig, men ikke noe for oss! Vi har nok utfordringer med å få det til å fungere på 38 + 35+ 20 (loft) + 10 m2 (kjeller). Fire etasjer, der det er hybel i underetasjen, så vi har bare vaskerom der.

Anonymkode: 04373...568

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kunne godt tenkt meg det som sommerbolig :) nå er jeg singel da

Anonymkode: 8a639...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nevod skrev:

Mener alle burde bo i blokkleilighet på 25-40kvm. Da får vi utnyttet plassen langt mer, og muligheter for å tidoble befolkningen.

Hvorfor vil du tidoble befolkningen?

Anonymkode: 22560...eb8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i lengden.. Eventuelt som singel. Når man driver med andre ting enn å sitte foran en data eller lese så blir slike hus raskt irriterende kan jeg se for meg.. Bor på 70kvm selv, hus i skogen! Men har like mye kvm lagringsplass som boplass. Lagring av ting som faktisk brukes, sesongbasert og annet. Det er veldig godt å kunne sette sportsutstyr og hageutstyr innendørs, det er gjerne dyre ting som bør få stå trygt og tørt. 

Og hva med gjester? Familiemiddag? Må man slå opp partytelt liksom? Nei minihus er for eremitter og midlertidig bosted spør du meg.

Anonymkode: b0dbf...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i grunnen kunne jeg kanskje det. Som student bodde jeg i studentleilighet på ca. 20-25 kvm og jeg hadde ganske god plass. Det var riktignok en ganske romslig loftsbod som fulgte med men følte ikke jeg bodde trangt. 

Det var veldig greit å ikke ha plass til så mye rot. Det eneste jeg savnet var soverom, men et "tinyhouse" med hems hadde løst det problemet ganske så greit - i allfall så lenge jeg er sprek nok til å  klatre opp. 

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bodd på 30kvm med samboer og to katter, aldri igjen 😅 Bor i hus på 155kvm nå, med MASSE plass både ute og inne.
Dog er god planløsning alfa omega.

Anonymkode: 575a8...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er opptatt av at ting skal være funksjonelt og praktisk, og disse minihusene er det stikk motsatte.

På "avdukinger" av sånne minihus på TV-programmer så blir det fremstilt som at man har laget så fantastisk smarte løsninger for å stappe fem rom inn i ett, men i praksis blir det kronglete når alt skal ha ørten forskjellige funksjoner. Sånn når kjøkkenskapet er gjort om til et spisebord så kommer man ikke til i sokkeskuffen, barnesenga er vippet på siden, TV er blokkert og man kan ikke lage mat liksom :ler: Jeg får jo helt spader bare av tanken på ettroms med sovesofa og å måtte flytte stuebordet og re opp hver kveld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å trives på relativt liten plass, kreves at man er ordensmenneske. Jeg har bodd alene på 50, 23, 75 og nå på 17 kvadratmeter, og trivdes best i de to minste. Faktisk trives jeg best i min nåværende hule. 

Jeg er ikke utpreget minimalist, men strukturert og ryddig. En plass for alt og alt på sin plass. Jeg har plass til alt det jeg trenger og en god del mer. Slipper å pådra meg unødig ræl for å fylle opp diverse rom. Slipper å bruke timesvis på husarbeid. Støvsuging tar 3 min. Sparer penger og lever livet. Det er frihet. 

For de som vil bo sammen med andre er det naturlig nok nødvendig med litt større plass. 

Anonymkode: 0c274...9be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kunne ikke bodd slik, det blir for trangt og jeg må ha eget soverom som er kjølig. Får ikke sove når det er like varmt på soverommet som resten. 

Anonymkode: 2a6fb...fa6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke tanken på å bo slik. Alene og som feks student der man vet det er begrenset tidsrom hadde jeg klart det. Men ikke med samboer.

Er fascinert av innebygde løsninger/multimøbler, men hadde ikke orket at ALT var sånn hele tiden. Og som nevnt over:må ha det kaldt på soverommet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.12.2018 den 11.52, AnonymBruker skrev:

Det er masse upraktisk ved disse husene, som ikke kommer fram i solskinnsreportasjene på TV. Alle de funksjonelle multiløsningene er egentlig ikke så veldig fleksibelt. Feller man ned senga fra veggen, er det ikke plass til at noen ikke vil sove. Feller man ned spisebordet fra veggen får man ikke ligget i senga samtidig osv, for å sette alt på spissen. Dessuten har de aller aller fleste mange flere ting enn det aller mest minimalistisk nødvendige. Vi har mer enn fire tallerkner og to kasseroller, for å si det slik. Kjøkkenmaskiner og bakeutstyr er det ikke plass til. Ikke minst har vi mer klær og utstyr enn disse husene har rom for, og ikke minst skal vi vaske og tørke disse klærne. Det kan sikkert gå for en begrenset periode, fra noen måneder til noen år, men ikke på langt sikt. 

Anonymkode: 3f47d...391

Dette. 

Jeg elsker å se på minihusene på Instagram og andre steder på nettet. Utrolig mye spennende arkitektur og interiør. Men for "vanlige" mennesker som har litt ting&tang&klær&kjøkkengreier = ikke funksjonelt i lengden. Jeg kunne fint bodd sånn (og har gjort det, bodde i mange år på 22 kvm) alene som ung enslig. Men som voksen med samboer? Det hadde bare ikke fungert. Altfor liten oppbevaringsplass. Både til klær, annet stæsj - og for å ikke glemme: kjøkkenutstyr. 

Anonymkode: 0da37...14e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.12.2018 den 11.43, Tanuki skrev:

Fant en noen tråder om minihus på reddit. Noen angrer veldig fordi de ikke får forsikret huset, eller solgt, det slites ned invending og at å bo så trangt ikke fungerer dersom man får barn.

Har sett flere episoder der barnefamilier flytter inn. Det ene paret hadde tre barn. Planløsningen var grei nok til å være så lite, men kunne virkelig likt og sett hva den familien synes om å bo sånn etter et års tid!

Selv kunne jeg ikke bodd slik da vi er en for stor familie til det, men drømmer egentlig om et litt mindre, lunt og koselig hus som er lett å holde i stand og fullstappet med minimalisme i alle rom. Drømmer meg bort når jeg ser små tømmerhus langs veien med lys i vinduene, røyk fra pipa og skog i bakgrunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...