Gå til innhold

Diabetes type 2 - jul og kost. Vanskelig.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å gjøre jula til noe annet enn «mat og godt»?

Jeg tåler dårlig fet mat, og unngår bevisst å bake jevnlig i jula «bare fordi».

Jeg drikker generelt ikke brus. 

Dermed er jeg blitt vant til at julehygge for meg er noe helt annet enn å glede seg til ribbe og kakemenn. 

Det viktigste med jula for meg er julemusikk/pynt og diverse annet. Og dermed blir det naturlig for meg å leve som normalt også i jula - selv om det selvsagt kan bli ekstra av sjokolade eller annet.

Men hjemme hos oss står det ikke fat og bokser fulle av kaker - men jeg bor med en mann som helst vil lage ribbe hele tiden og helst vil bake 7 sorter og spise alt. 

Men altså - du har fått diabetes 2 av en grunn, og du må skrittvis lære deg å fokusere på andre gleder enn den usunne maten.

Finn julete mat som er sunn og god. 

Anonymkode: b690e...8fc

Takk. 😊 Det er nok mye jeg kan spise. Jeg har leddgikt også og hatt veldig mye smerter og vondt i kroppen. Det har vart i flere uker, så jeg har nok vært litt nedfor og synes synd på meg selv som har det slik. Er litt bedre nå i dag og merker at humøret er bedre. Og med det blir mer positiv. Har nok mye å lære ja. Har jo lært litt til nå og kommer sikkert bare til å bli bedre. 

Anonymkode: 6593e...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Disse "ekspertene" har sin egen agenda. Visst kan man få bedre helse ved å legge om til et sunnere kosthold, men den revolusjonerende "spis deg frisk" vinklingen er noget overdrevet.

Anonymkode: 6bf57...fde

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke helt problemet... jeg enser ikke at det har kommet nytt godteri i butikkene engang og tenker rett og slett ikke over det. Du sier at du har gått ned ti kilo, greit hvis du er feit og må omstille deg siden du er sukkeravhengig. Kanskje du skal snakke med en psykolog om omstillingen? Er ikke normalt at livet blir vanskelig pga samboeren din spiser pepperkaker hjemme. Synes ærlig talt at dette blir litt dumt.

Anonymkode: 551eb...a7e

Du ser vel det at dette ikke kun handler om pepperkaker, ikke sant? At det kun var en av mange matvarer i julen som jeg må styre unna? At det ligger så mye mer bak det som jeg opplever for tiden som er vanskelig? TS 

Anonymkode: 6593e...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du at din mann kanskje kunne ha hjulpet deg med å bake noen julekaker du kan spise?

Anonymkode: 6bf57...fde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har da ikke dyttet vekk råd og tips. Har heller ikke fått svart på alt enda. Men sannheten er at jeg faktisk er syk. Har leddgikt som har blusset opp med betennelse i flere ledd samtidig. Så jeg klarer verken å gå langt eller bruke hendene ordentlig. Men dette går jo over. (Hendene mine er bedre i dag. Verre med foten da.) Og da har jeg tenkt å forsøke meg på en del av rådene jeg har fått og det har jeg skrevet. Det at leddgikten er så aktiv nå gir mye smerte og vondt. Jeg føler meg nedfor og hjelpesløs fordi jeg ikke klarer enkle ting. Dette gjør nok det at trangen for å spise noe godt øker. Føler meg sikkert bedre når jeg er smertefri og kan bruke kroppen. 

 

Anonymkode: 6593e...a95

Dette gjør det bare desto viktigere å unngå karbohydrater i form av kornmat og sukker, samt frøoljer. Disse er betennelsesfremmende.  Det blir for mye omega 6 iforhold til omega 3. Dette burde også legen  ha fortslt deg..

Det du må spise er naturlig fett som finnes i fisk, kjøtt, egg og smør, av vegetsbilske fettkilder er avocado, kokos, valnøtter, og olivenfett gunstig. 

 

Anonymkode: 7d48f...f2f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med en diabetes type 2 diagnose er det mye du må gjøre selv. Man kan ikke fortsette som før, og alt som blir til sukker i blodet burde begrenses eller helst unngåes. Det er tungt å innse det, men man blir ikke bedre med årene og medisinene. Spesielt hvis du tar insulin for å regulere blodsukkeret. Hvorfor tror du at mange må øke og øke insulinet etter de starter med det? 

Jeg anbefaler deg å lese boka «the diabetes code» av Jason Fung. 

Og jeg har vært på diabeteskurs i regi av sykehuset. Der får du bare svada som spis lite og ofte, ingenting er forbudt, spis med måte, osv. Disse råd er farlige for diabetiker, men løpet er kjørt når du begynner med medisiner (insulin/metmorfin)

Jeg har type 2 og regulerer blodsukkeret via kosthold og spiser 2-3 ganger om dagen i løpet av 8-10 timer. Jeg holder blodsukkeret i sjakk uten medisiner, har gått ned i vekt og slutter med sukker/faste karbohydrater. Unner med sjokolade med min. 70% kakao. Når man reduserer sukker fra dietten, minker søtsuget. Som en annen over sier, fokuser på hva du kan spise! 

Lykke til! 

 

Anonymkode: 6a674...b09

Takk for det. Jeg tar ikke insulin. Jeg håper jo det at jeg i fremtiden kan slippe medisiner og at jeg klarer å regulere blodsukker kun ved hjelp av kostholdet. At jeg har gått ned 10 kg er nok mest pga kostholdsendringer. For jeg har klart å kutte ut mye, og redusert på inntaket av karbohydrater. Så jeg synes jo at jeg har klart meg bra så langt. Men så kommer plutselig dette savnet etter forskjellige godsaker og jeg kjenner at det er vanskelig at jeg ikke kan spise dette. Har smakt noe, men ser jo på blodsukkeret at det ikke er bra. Selv om det er svært lite det jeg har smakt. Har funnet en proteinbar som har lavt innhold av karb og sukker. Så den koser jeg med en gang i blant. Nei, jeg ser jo selv at jeg må få fokuset vekk fra alt jeg ikke kan spise. Lære meg å like å bake. Trene mer. Finne en hobby. Osv. 

Anonymkode: 6593e...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trening i varmtvannsbasseng kan kanskje være gunstig, om du har varmtvannsbasseng i nærheten :)

Anonymkode: 6bf57...fde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du at din mann kanskje kunne ha hjulpet deg med å bake noen julekaker du kan spise?

Anonymkode: 6bf57...fde

Ja, det tror jeg faktisk. Han hjelper til med så mye for tiden, men nå har jeg begynt å bli bedre i hendene og det blir lettere for meg å bake selv. Må bare få kjøpt inn litt ingredienser. 👍

Anonymkode: 6593e...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trening i varmtvannsbasseng kan kanskje være gunstig, om du har varmtvannsbasseng i nærheten :)

Anonymkode: 6bf57...fde

Det har vi og jeg trener mye der vanligvis. Har bare måtte pause litt nå pga foten som er så veldig vond. Men så snart den er bedre så skal jeg tilbake til trening. 

Anonymkode: 6593e...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis hva du vil, men alt med måte. I jula kan du kose deg, men det er forskjell på å spise litt sjokolade enn masse.

Jeg har selv diabetes 2 med et langtidsukker på 7.1. Jeg spiser en halv sjokolade plate ca i uka, og er jeg i selskap så spiser jeg kake, desserter og det jeg får servert. I tillegg drikker jeg av og til drinker. Det er det også sukker i. Jeg spiser også ris, fullkornpasta og grovt brød, frukt. Når det er sagt så drikker jeg alltid vann eller sukkerfri brus, og middagen blir laget fra bunnen stort sett. 

Det er greit å passe på hva man putter i kjeften når man er diabeteker, men å være fanatiker trenger enn ikke å være. Det handler mye om måltids sammensetning og mengde. Om du spiser feks en frukt rett etter et måltid, så går blodsukkeret opp mindre enn om du spiser frukten for seg selv noen timer etter. Det samme gjelder feks dessert. 

Kos deg i jula du med noen pepperkaker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer sikkert til å bli halshugd her nå, midt oppe i karbodebatten, men jeg prøver å komme med et tips.

Jeg har nedsatt glukosetoleranse (forstadie til diabetes type 2), og må ha et diabeteskosthold på grunn av det.
I tillegg må jeg spise glutenfritt, og stort sett er dette to ting som ikke går helt over ens, da rismel, maismel og andre glutenfri meltyper stort sett har høy glykemisk indeks.

Jeg baker derimot mye med Jyttemel, og da spesielt Teff og Fibra, og begge disse er veldig gode for blodsukkeret.
Lav glykemisk indeks, mye resistent stivelse, høyt fiberinnhold, høyt proteininnhold (sammenlignet med andre glutenfri meltyper), og jyttemelene passer veldig godt til kaker.

Når du blir bedre kan du prøve å bake noen julekaker med disse, kombinert med sukrin/steviosa, eller andre sukkererstatninger.  (Normal oppskrift, men 3/4 av melmengden, jobbes med i 10 minutter for riktig konsistens på deigen/røren)

Anonymkode: 33e2c...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer sikkert til å bli halshugd her nå, midt oppe i karbodebatten, men jeg prøver å komme med et tips.

Jeg har nedsatt glukosetoleranse (forstadie til diabetes type 2), og må ha et diabeteskosthold på grunn av det.
I tillegg må jeg spise glutenfritt, og stort sett er dette to ting som ikke går helt over ens, da rismel, maismel og andre glutenfri meltyper stort sett har høy glykemisk indeks.

Jeg baker derimot mye med Jyttemel, og da spesielt Teff og Fibra, og begge disse er veldig gode for blodsukkeret.
Lav glykemisk indeks, mye resistent stivelse, høyt fiberinnhold, høyt proteininnhold (sammenlignet med andre glutenfri meltyper), og jyttemelene passer veldig godt til kaker.

Når du blir bedre kan du prøve å bake noen julekaker med disse, kombinert med sukrin/steviosa, eller andre sukkererstatninger.  (Normal oppskrift, men 3/4 av melmengden, jobbes med i 10 minutter for riktig konsistens på deigen/røren)

Anonymkode: 33e2c...7d5

Det er jo fornuftig å bruke mindre uheldige meltyper når en først skal bake. Mandel og kokosmel er gode alternativer med mindre karbohydrater. 

Anonymkode: 7d48f...f2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo fornuftig å bruke mindre uheldige meltyper når en først skal bake. Mandel og kokosmel er gode alternativer med mindre karbohydrater. 

Anonymkode: 7d48f...f2f

Jeg synes det, men det er veldig mange som er uenige med meg i at det er "lov" med karbohydrater i form av mel når man har et diabetesvennlig kosthold.

De fleste mener at lavkarbomel (mandel) er det eneste som er "tillatt".

For meg er det den glykemsike indeksen som er viktig.  Så lenge den er lav i det daglige, og moderat på "kosevarer" er det greit for meg.

Jeg tenker at hvis jeg baker pepperkaker med et mel med lav/moderat GI, og spiser to små pepperkaker, blir mengden karbohydrater så liten at den knappest påvirker blodsukkeret.
Hvis jeg i tillegg bruker sukkererstatning i stedet for sukker blir den glykemiske belastningen enda lavere.

Anonymkode: 33e2c...7d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UncommonSense
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det, men det er veldig mange som er uenige med meg i at det er "lov" med karbohydrater i form av mel når man har et diabetesvennlig kosthold.

De fleste mener at lavkarbomel (mandel) er det eneste som er "tillatt".

For meg er det den glykemsike indeksen som er viktig.  Så lenge den er lav i det daglige, og moderat på "kosevarer" er det greit for meg.

Jeg tenker at hvis jeg baker pepperkaker med et mel med lav/moderat GI, og spiser to små pepperkaker, blir mengden karbohydrater så liten at den knappest påvirker blodsukkeret.
Hvis jeg i tillegg bruker sukkererstatning i stedet for sukker blir den glykemiske belastningen enda lavere.

Anonymkode: 33e2c...7d5

Hvis det skulle være noen tvil om hvorfor spesielt dere med DMT2 bør unngå karbohydrater, og at ketogent kosthold er det eneste som kan bedre/redde helsen deres, må dere se dette korte foredraget der Prof. Tim Noakes forklarer årsaken.

Oppfordrer alle til å ta det med og vise til legene, kostholdsvillledere og andre som fortsatt anbefaler dere å spise noe annet enn ketogen diett. 

 

Endret av UncommonSense
Edit for å legge til link.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2018 den 10.34, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det, men det er veldig mange som er uenige med meg i at det er "lov" med karbohydrater i form av mel når man har et diabetesvennlig kosthold.

Anonymkode: 33e2c...7d5

 

21 timer siden, UncommonSense skrev:

Hvis det skulle være noen tvil om hvorfor spesielt dere med DMT2 bør unngå karbohydrater, og at ketogent kosthold er det eneste som kan bedre/redde helsen deres, må dere se dette korte foredraget der Prof. Tim Noakes forklarer årsaken.

Oppfordrer alle til å ta det med og vise til legene, kostholdsvillledere og andre som fortsatt anbefaler dere å spise noe annet enn ketogen diett. 

 

Takk for at du bekreftet poenget mitt, og ikke bare ved å fronte moderat til liberalt lavkarbokosthold, men det mye mer ekstreme ketogene kostholdet!  :)

Alle seriøse kostholdseksperter er tydelige på at lavkarbo/nullkarbo ikke er for alle, av ulike årsaker.
 

Off topic lagt i spoiler.
 

Spoiler

 

For eksempel er ditt råd direkte helseskadelig for min del. 
Jeg har prøvd, og da ble det oppdaget at jeg har familiær hyperkolestereolemi, og at streng lavkarbo/ketogent kosthold gir meg veldig høy risiko for hjerte-/kar-sykdommer.
Og siden min far døde i en alder av 60 år av massivt hjerteinfarkt etter å ha spist etter Atkins kostholdsfilosofi i nesten 30 år, ble jeg direkte frarådet å fortsette med høyt fettinntak*.
Grovkarbo/liberal lavkarbo med minimalt inntak av animalsk fett er derfor mye bedre for meg enn LCHF eller ketogent kosthold.

*  Høyt fettinntak er nødvendig ved streng lavkarbo/ketogent kosthold.
Energien må komme et sted i fra, og når man skal spise minimalt med karbohydrater må det komme fra fett og proteiner.
Når proteinmengden er satt til (for min del) maksimum 120 g (2 g pr kg kroppsvekt - 480 kcal), og jeg skal få i meg maksimalt 5 g karbohydrater pr dag (20 kcal), må jeg få i meg minst 1300 kcal pr dag fra fett, noe som tilsvarer ca 150 gram fett.

 


 

 

Anonymkode: 33e2c...7d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 4 uker senere...
På 4.12.2018 den 22.17, AnonymBruker skrev:

Med en diabetes type 2 diagnose er det mye du må gjøre selv. Man kan ikke fortsette som før, og alt som blir til sukker i blodet burde begrenses eller helst unngåes. Det er tungt å innse det, men man blir ikke bedre med årene og medisinene. Spesielt hvis du tar insulin for å regulere blodsukkeret. Hvorfor tror du at mange må øke og øke insulinet etter de starter med det? 

Jeg anbefaler deg å lese boka «the diabetes code» av Jason Fung. 

Og jeg har vært på diabeteskurs i regi av sykehuset. Der får du bare svada som spis lite og ofte, ingenting er forbudt, spis med måte, osv. Disse råd er farlige for diabetiker, men løpet er kjørt når du begynner med medisiner (insulin/metmorfin)

Jeg har type 2 og regulerer blodsukkeret via kosthold og spiser 2-3 ganger om dagen i løpet av 8-10 timer. Jeg holder blodsukkeret i sjakk uten medisiner, har gått ned i vekt og slutter med sukker/faste karbohydrater. Unner med sjokolade med min. 70% kakao. Når man reduserer sukker fra dietten, minker søtsuget. Som en annen over sier, fokuser på hva du kan spise! 

Lykke til! 

 

Anonymkode: 6a674...b09

Dette er det største sludderet jeg noen gang har lest på KG. Dessuten er sludderet ditt livsfarlig for folk med diabetes (både type 1 og type 2). 

Du sier "løpet er kjørt" når disse pasientene begynner med medisiner. Skal jeg fortelle deg en hemmelighet? Uten medisiner så dør disse pasientene ganske raskt. For diabetes mellitus type 1 vil du bokstavelig talt sultes ihjel på noen måneder. For diabetes mellitus type 2 vil det la noe lengre tid siden kroppen produserer noe insulin selv.

Jeg skremmes av at KG lar slike innlegg stå!

Anonymkode: 3648c...c5b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er det største sludderet jeg noen gang har lest på KG. Dessuten er sludderet ditt livsfarlig for folk med diabetes (både type 1 og type 2). 

Du sier "løpet er kjørt" når disse pasientene begynner med medisiner. Skal jeg fortelle deg en hemmelighet? Uten medisiner så dør disse pasientene ganske raskt. For diabetes mellitus type 1 vil du bokstavelig talt sultes ihjel på noen måneder. For diabetes mellitus type 2 vil det la noe lengre tid siden kroppen produserer noe insulin selv.

Jeg skremmes av at KG lar slike innlegg stå!

Anonymkode: 3648c...c5b

Tror ab snakker om diabetes 2 og at det er for sent å gjøre noe med bedring av sykdom når man begynner på medisiner. Hun har rett i at kosthold kan for mange gjøre at de slipper gå på medisiner, det har man sett i forskning helt tilbake til 50-tallet. Men hun tar feil i at man ikke kan bli bedre vha kosthold når man har begynt på medisiner. Man har sett at ved godt kosthold er det mange som kan redusere eller kutte ut medisin etter noen uker på dette

Men det krever som regel god selvkontroll, kunnskap og disiplin, noe manne i gata ikke har. Det er en grunn at at majoriteten av nordmenn er overvektige. De fleste ville nok valgt å spise "normalt" med all den dårlige maten det innebærer, enn å alltid spise sunt og slippe medisiner. 

Skal sies at man ikke trenger gå på lavkarbo som det virker den boken handler om. Man har for eks sett at "høykarbo" vegansk kosthold hjelper på diabetes 2 (dette kostholdet har også betydelig redusert risiko for å utvikle diabetes 2 til å begynne med). Men her kommer det altså på helheten av kostholdet. Mulig det er noe vanskeligere med høykarbo dersom man spiser typisk norsk kosthold med mye kjøtt, brød, melkeprodukter osv. 

Anonymkode: 2f853...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...