Gå til innhold

Diabetes type 2 - jul og kost. Vanskelig.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva med å gjøre jula til noe annet enn «mat og godt»?

Jeg tåler dårlig fet mat, og unngår bevisst å bake jevnlig i jula «bare fordi».

Jeg drikker generelt ikke brus. 

Dermed er jeg blitt vant til at julehygge for meg er noe helt annet enn å glede seg til ribbe og kakemenn. 

Det viktigste med jula for meg er julemusikk/pynt og diverse annet. Og dermed blir det naturlig for meg å leve som normalt også i jula - selv om det selvsagt kan bli ekstra av sjokolade eller annet.

Men hjemme hos oss står det ikke fat og bokser fulle av kaker - men jeg bor med en mann som helst vil lage ribbe hele tiden og helst vil bake 7 sorter og spise alt. 

Men altså - du har fått diabetes 2 av en grunn, og du må skrittvis lære deg å fokusere på andre gleder enn den usunne maten.

Finn julete mat som er sunn og god. 

Anonymkode: b690e...8fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At det ikke artig å ha et avhengighetsproblem. Eller tenker du det er koselig å være alkoholiker?

Ah... jeg leste deg slik at anekdoten ikke var artig for naboen. For han bryr seg garantert ikke om det. For det første aner han ikke at jeg skriver her under pseudonym, og for det andre så døde han i sommer (av noe annet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags medisiner er dette? og gikk du ned 10 kg på grunn av de? Hilsen ei med dia2 og ikke medisinert. 

Anonymkode: 681f6...711

oftes meteformin, man går ikke ned i vekt på de, men de regulerer blodsukkeret. gå ned i vekt må du gjøre selv.

Anonymkode: e730b...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig ikke, har jeg sagt det? Hvorfor gidder du å kommentere hvis du ikke har noe bedre å komme med? For det er vel lov å synes noe er vanskelig? Det er faktisk vanskelig når en må legge om alt. I starten spesielt. Det å ikke kunne kose seg med mat en liker. Og det er ikke bare å spise snacks med lite sukker, for blodsukker påvirkes uansett, så det er veldig lite jeg kan kose meg med selv om det har lavt sukkerinnhold. Trengte litt motivasjon bare, ikke at noen skal komme her å fortelle meg hvor lett det er å kutte ut så mye av det jeg liker og være nedlatende mot meg. Julen er for meg som mange andre en tid med en del god mat og julebesøk med venner. Det er når jeg ikke kan spise det at jeg merker savnet. Enkelte dager er verre en andre. Særlig nå når jeg er syk og ikke kommer meg ut. 

Anonymkode: 6593e...a95

Du har jo på en måte sagt det. «Klart at samboer tar mye hensyn, kan jo ikke nekte han alt» du antyder til at du mener at han ikke skal få kose seg når han vil.

Anonymkode: 3f0e8...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig så orker jeg ikke å lese lengre enn første side. Da du virker veldig lite løsnings orientert og samarbeidsvillig. Samtlige tips og råd blir dytte vekk, fordi du er syk, kan ikke ditten og kan ikke datten.  

Anonymkode: 595da...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For å være ærlig så orker jeg ikke å lese lengre enn første side. Da du virker veldig lite løsnings orientert og samarbeidsvillig. Samtlige tips og råd blir dytte vekk, fordi du er syk, kan ikke ditten og kan ikke datten.  

Anonymkode: 595da...9a4

Enig! 

Anonymkode: 3f0e8...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

oftes meteformin, man går ikke ned i vekt på de, men de regulerer blodsukkeret. gå ned i vekt må du gjøre selv.

Anonymkode: e730b...cc2

Har du navn på noen av de? har aldri hørt om det før

 

Anonymkode: 681f6...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du navn på noen av de? har aldri hørt om det før

 

Anonymkode: 681f6...711

Det bør du ta med din lege. Ikke alle må medisineres med type 2 diabetes, men dette er legen som kan noe om, i ditt tilfelle.

Anonymkode: e730b...cc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk heller den skuffa følelsen som motivasjon til å bli friskere slik at du kan spise litt søtere innimellom til neste år og neste jul. Gjør du det bra med trening og kosthold i 2019, så kommer du til å tåle mer sukker til julen

Anonymkode: 2f853...8cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har diabetes type 2 som har vært dårlig kontrollert og blodsukker har vært altfor høyt. Har fått nye medisiner, men pga nylig oppstått sykdom så påvirkes blodsukker og er fortsatt for høyt. Som følge av dette og endring kosthold har jeg nå tatt av 10 kgi løper av 1,5 mnd.

At jeg er syk og alle julekaker og godiser som kommer i butikkene så kjenner jeg på at dette kommer til å bli tøft. Bor ikke alene og det er klart at samboer tar mye hensyn. Men ikke alltid og jeg kan jo ikke nekte han å spise feks pepperkaker og kose seg litt i blant. Problemet er at jeg og har lyst på pepperkaker... 

Trenger litt råd og motivasjon kjenner jeg allerede. Det er lenge igjen av julen enda. Hvis du har noe råd til meg så kom med dem 😊

Anonymkode: 6593e...a95

Her synes jeg virkelig du bør ta tak i deg selv. Ja, det suger å ha en diagnose som hemmer deg fra livet du er vant til og ja, det er en svær omveltning, men du bør sørge for at partneren din ikke føler at han behøver å endre sin livsstil. Alt går på viljestyrke. 

Anonymkode: a64a3...177

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en diabetes type 2 diagnose er det mye du må gjøre selv. Man kan ikke fortsette som før, og alt som blir til sukker i blodet burde begrenses eller helst unngåes. Det er tungt å innse det, men man blir ikke bedre med årene og medisinene. Spesielt hvis du tar insulin for å regulere blodsukkeret. Hvorfor tror du at mange må øke og øke insulinet etter de starter med det? 

Jeg anbefaler deg å lese boka «the diabetes code» av Jason Fung. 

Og jeg har vært på diabeteskurs i regi av sykehuset. Der får du bare svada som spis lite og ofte, ingenting er forbudt, spis med måte, osv. Disse råd er farlige for diabetiker, men løpet er kjørt når du begynner med medisiner (insulin/metmorfin)

Jeg har type 2 og regulerer blodsukkeret via kosthold og spiser 2-3 ganger om dagen i løpet av 8-10 timer. Jeg holder blodsukkeret i sjakk uten medisiner, har gått ned i vekt og slutter med sukker/faste karbohydrater. Unner med sjokolade med min. 70% kakao. Når man reduserer sukker fra dietten, minker søtsuget. Som en annen over sier, fokuser på hva du kan spise! 

Lykke til! 

 

Anonymkode: 6a674...b09

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har jo på en måte sagt det. «Klart at samboer tar mye hensyn, kan jo ikke nekte han alt» du antyder til at du mener at han ikke skal få kose seg når han vil.

Anonymkode: 3f0e8...201

Tror du må lese hi mitt en gang til. For jeg skrev virkelig ikke det. Jeg skrev at han tar mye hensyn, men at jeg kan jo ikke nekte han å kose seg. Har ikke skrevet at «jeg kan jo ikke nekte han alt». Har ikke nektet han noe som helst, En god samboer sitter ikke kveld etter kveld og slafser i seg godsaker nå kjæresten ikke kan. Jeg har ikke bedt han ta hensyn, dette er frivillig fra hans side. Han sier at han har godt av å kutte ned litt han og. Men han koser seg selvsagt i blant. 

Anonymkode: 6593e...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å være ærlig så orker jeg ikke å lese lengre enn første side. Da du virker veldig lite løsnings orientert og samarbeidsvillig. Samtlige tips og råd blir dytte vekk, fordi du er syk, kan ikke ditten og kan ikke datten.  

Anonymkode: 595da...9a4

Jeg har da ikke dyttet vekk råd og tips. Har heller ikke fått svart på alt enda. Men sannheten er at jeg faktisk er syk. Har leddgikt som har blusset opp med betennelse i flere ledd samtidig. Så jeg klarer verken å gå langt eller bruke hendene ordentlig. Men dette går jo over. (Hendene mine er bedre i dag. Verre med foten da.) Og da har jeg tenkt å forsøke meg på en del av rådene jeg har fått og det har jeg skrevet. Det at leddgikten er så aktiv nå gir mye smerte og vondt. Jeg føler meg nedfor og hjelpesløs fordi jeg ikke klarer enkle ting. Dette gjør nok det at trangen for å spise noe godt øker. Føler meg sikkert bedre når jeg er smertefri og kan bruke kroppen. 

 

Anonymkode: 6593e...a95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her synes jeg virkelig du bør ta tak i deg selv. Ja, det suger å ha en diagnose som hemmer deg fra livet du er vant til og ja, det er en svær omveltning, men du bør sørge for at partneren din ikke føler at han behøver å endre sin livsstil. Alt går på viljestyrke. 

Anonymkode: a64a3...177

Er enig i at jeg må ta tak i meg selv. Har gjort mye endringer, men har nok fortsatt noe å jobbe med. Har et søtbehov som kommer og går. Når det gjelder samboer, så har ikke jeg sagt eller gjort noe om at han må endre sin livsstil. Men han selv ønsker å ta av noen kilo så derfor føler han at det passer fint at han kutter litt ned. Han har tatt av noen kilo nå han også og er storfornøyd. TS 

Anonymkode: 6593e...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2018 den 19.29, AnonymBruker skrev:

Jeg har diabetes type 2 som har vært dårlig kontrollert og blodsukker har vært altfor høyt. Har fått nye medisiner, men pga nylig oppstått sykdom så påvirkes blodsukker og er fortsatt for høyt. Som følge av dette og endring kosthold har jeg nå tatt av 10 kgi løper av 1,5 mnd.

At jeg er syk og alle julekaker og godiser som kommer i butikkene så kjenner jeg på at dette kommer til å bli tøft. Bor ikke alene og det er klart at samboer tar mye hensyn. Men ikke alltid og jeg kan jo ikke nekte han å spise feks pepperkaker og kose seg litt i blant. Problemet er at jeg og har lyst på pepperkaker... 

Trenger litt råd og motivasjon kjenner jeg allerede. Det er lenge igjen av julen enda. Hvis du har noe råd til meg så kom med dem 😊

Anonymkode: 6593e...a95

Mange blir feildiagnostisert med diabetes 2, når de egentlig har diabetes 1 og bør ha isulin for optimal behandling. 

Når skader på organer er et faktum er det vel sent å innse at både legen har bommet på diagnose og behandling, samt at man selv har vært for lite streng med dietten. 

Bytt lege. 

Anonymkode: 12077...214

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt problemet... jeg enser ikke at det har kommet nytt godteri i butikkene engang og tenker rett og slett ikke over det. Du sier at du har gått ned ti kilo, greit hvis du er feit og må omstille deg siden du er sukkeravhengig. Kanskje du skal snakke med en psykolog om omstillingen? Er ikke normalt at livet blir vanskelig pga samboeren din spiser pepperkaker hjemme. Synes ærlig talt at dette blir litt dumt.

Anonymkode: 551eb...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I stedet for å fokusere på hva du ikke kan spise så burde du heller lagt fokuset over på hva du kan spise.

Søk på nett etter diavennlige oppskrifter og lag ny tradisjon på ny type julebakst, i tillegg til de gamle favorittene til mannen din. 

Det er mye godt du kan spise, du må bare omstille hodet fra å være negativ og at du føler du ofrer noe til å ha fokus på hva du kan spise. Se heller på det som ei utfordring, finn gode oppskrifter og bak i vei :) 

Kan ikke helt sammenlignes, men jeg fikk cøliaki-diagnose for ikke så lenge siden, og syntes det var skikkelig kjipt ift julebaksten. Mye av det jeg elsker å spise og forbinder med jul gjør meg syk. Deppa litt i begynnelsen, men nå har jeg funnet mange glutenfrie oppskrifter jeg gleder meg til å prøve. 

Endret av skruf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det selges sukkerfrie drops på apoteket. Spør etter Fribol. Disse vil ikke påvirke blodsukkeret.

Anonymkode: 6bf57...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på facebookgruppen "Spør Thor", der finner du en måte som faktisk funker slik at du mest trolig kan slutte med medisiner. Dette er noe helsemyndigheter og såkallte "kostholdseksperter" aldri forteller syke mennesker om. Jeg har hørt om mange som har blitt helt frisk fra Diabetes type 2 ved å følge ett tilrettelagt kosthold fra Thor. 

Anonymkode: b57b5...298

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...