Gå til innhold

Trenger råd angående bil-lappen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg startet med lappen for to år siden og kastet vekk 20 tusen kroner.. Jeg tok vell rundt 18 kjøretimer, men dette hjalp lite når jeg ikke har noen å kjøre med på fritiden, så jeg ga opp. 

Så, er det noen her som har tatt lappen uten å kjøre hjemme? Moren min har mistet retten sin pga sykdom mens faren min bor 5 timer unna. Jeg kjenner ellers ingen over 25 år, er selv 20. Jeg vil så gjerne ha lappen og kjenner jeg trenger den før sommeren! Har spart opp 36tusen og håper dette holder. Noen som har råd/tips? Også til teori delen? Jeg har egentlig null peiling på bil.. 

Anonymkode: e0aef...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kontakt med nærmeste frivillig-sentral. De har kanskje noen som kan øvelseskjøre med deg. 

Anonymkode: f1a7d...d0b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte faktisk ikke så fryktelig mye privat når jeg tenker meg om. Men jeg slet aldri motorisk når det kom til giring osv, så det hjalp på. I tilleg tenkte jeg ofte over omgivelser når jeg satt på med folk, det er like viktig å trene opp bevisstheten på omgivelsene rundt seg, mange blir overveldet av alt man plutselig skal passe på når man kjører selv. 

Anonymkode: 18ad0...a59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å si hvor mye du trenger, men høres ut som du trenger litt tid på å lære deg å kjøre siden 18 timer i følge deg var bortkastet.

Ang teorien koster det bare det den koster å ta om du består på første forsøk. Det burde ikke være noe problem. 

Anonymkode: 601f4...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ta lappen på automatbil- det er kjempeenkelt. 

Anonymkode: a7b4d...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte kanskje 7 timer tilsammen privat.

Det er altså mulig å få til uten å kjøre hjemme, men du må tenke kreativt. Sett deg foran i bussen og følg med på sjåføren, se på videoer på youtube, still spørsmål og utnytt kjørelæreren din 100%. Les, tenk, lær. Bruk det du kan av jule og bursdagsgaver og si at det ENESTE du ønsker deg er penger øremerket kjøretimer. Si at du trenger lappen til sommeren.

 

Det er ikke nødvendigvis lettere å kjøre opp på automat. Du må fremdeles lære deg trafikkbildet og -sikkerhet. Det er lettere å styre selve bilen, men det å styre bilen er bare en liten del av å være i trafikken, også noe av det første man lærer "godt nok".

 

Teoridelen er det rett og slett bare å lese til. Teoritentamen.no er mitt beste tips der.

Anonymkode: 8bcb0...208

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjørte vel bare 2-3 timer privat, resten var kjøretimer. Gikk fint det :)

Anonymkode: 27211...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte én gang hjemme men moren min var så redd så det ble ikke noe mer av det.

Kjørte i ca 2 mnd på kjøreskole, bare de obligatoriske timene og ingenting ekstra. Og tok oppkjøringen like etterpå og besto.

Så det er fint mulig. 

Lykke til. Dette fikser du nok. Tungvint å bare kjøre opp til automat og hver gang du må låne bil av andre så går det ikke hvis ikke de har automat. Alltid litt knot med clutch og gir i starten men når man er ferdig med oppkjøringen og endelig får kjøre alene så får man en mye bedre flyt med giringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på nå - har bare oppkjøring igjen (har allerede strøket to ganger da, men jeg nærmer meg forhåpentligvis slutten..)

Er snart oppe i 60 tusen kroner brukt på lappen, det gikk mye med på de dumme strykene da.. Har kjørt med kjøreskole annenhver til hver uke siden april/mai i år. Jeg har ikke kjørt noe privat, bortsett fra når jeg var 16 år og begynte litt i det små med min far. Han bodde ganske unna, og jeg var hos ham så sjelden at jeg vil tippe jeg har øvelseskjørt i totalt to timer privat. Etter det flyttet jeg utenbys for å studere, og er nå 23 år og hadde nå endelig spart opp og hadde grei nok økonomi til å begynne. Min samboer er over 25 og har bil med automatgir, men jeg tar lappen med manuell, så jeg har ikke kjørt med han (han har heller ikke hatt lyst til det, så det har ikke funket), men skal kjøre mye med han nå frem til neste oppkjøring, fordi jeg ikke har råd til å bruke så mye mer på kjøreskolen, og ved neste oppkjøring vil jeg være 100% sikker på at jeg består når jeg entrer trafikkstasjonen.

Det er absolutt mulig å gjøre det raskere og billigere enn jeg har gjort, men det varierer voldsomt fra person til person hvor mange timer man trenger. De obligatoriske kursene osv. er jo det dyreste - så hvis du tok disse når du kjørte for to år siden er jo det et greit utgangspunkt. Hvis du ikke gjorde det - og vet at du vil trenge en del kjøretimer i tillegg (du vet vel litt om eget nivå mtp. tidligere kjøring) så kan det være verre med de kronene. 

Men hvis du er god på trafikksikkerhet og klarer å ha oversikt over trafikkbildet men sliter med giring, anbefaler jeg å ta automat - du kan ihvertfall starte med det og ta ny oppkjøring på manuell gir om du ser at det er nødvendig i fremtiden. Jeg burde nok gjort det selv fordi giring har vært en av mine utfordringer, som jeg brukte mange timer på å automatis. Men nå har jeg kommet så langt at jeg ikke vil gi meg på det.

Håper det ordner seg for deg TS!

Anonymkode: 4489f...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å ta lappen nå. Får kjørt litt privat, men det er ikke mye. Lappen blir svindyr :s

Jeg observerer når jeg sitter på med venner, ser YouTube, googler tips og info. Står ved kryss og rundkjøringer i blant og bare observerer bilistene. Ser ut som en tulling der jeg står og glor, men det har hjulpet meg litt. I hvert fall mtp trafikkflyt, men jeg diskuterer også med meg selv hva de gjør der inne i bilen. Nå gira han til første, han der kjørte lavt på andregir osv.

Når jeg er ute med kjørelærer så tester jeg giringa litt. Har slått fra meg tanken om at jeg må gjøre alt så bra med kjørelæreren hele tida. Da ender det bare opp med at jeg blir usikker og ikke tør å gire. Prøver meg frem med bremsing og giring. Girer mer enn jeg må mange ganger, men det er bare for å øve meg og teste ut hvordan det går. 

Øver meg og på giring mens bilen står. Kjørelæreren sier «andre!» så girer jeg til andre uten å se på girspaken. Osv. Ellers kan jeg godt sitte for meg selv og «øve i lufta» hvis du skjønner. Verste med giringa for min del var at det var vanskelig å huske og automatisere plasseringa til girene. 

Nå har jeg ei venninne som kan kjøre med meg etter jul da, håper vi får kjørt mye.

Kan du spørre noen venner om foreldrene deres kan kjøre? 

Noen nevnte frivillighetssentralen over her. Det var lurt, det kunne jeg og vært interessert i. Er det folk som vil bli med på det, altså?

Anonymkode: 7a9f8...103

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...