Gå til innhold

Kommer jeg til å gå ned i vekt og bli fit om jeg holder meg til dette per dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

om du tror dette er et bra kosthold å ha resten av livet så javel.. jeg kan også gå ned 10 kilo av å spise lite men det er ikke særlig sunt

Anonymkode: c18c6...c49

Havregrøt ER sunt. De eneste som er uenige i det er lavkarbonisser 

TS jeg synes kostholdet ditt høres fint ut jeg, men du kan gjerne spise litt mer dersom du blir veldig sulten. Hummus er også en fin kilde til protein og går an å ha på knekkebrød til lunsj. Ristede solsikkekjerner er også helt fantastisk som mellommåltid 

Anonymkode: 5d99b...592

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal du spise så ofte?

Det holder med 1-2 gode måltider om dagen, helst forholdsvis tett i løpet av våkentiden, med en god, lang periode uten mat i mellomtiden.

Anonymkode: 6eac7...3fa

Der tar du feil. Viktig å spise lite og ofte. Det er jo selvfølgelig veldig inviduelt men, de fleste vil sprekke om de bare spiser 1-2 måltider pr dag.

Anonymkode: dd41c...ec2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt umulig å svare på spørsmålet uten å vite noe om din vekt, høyde, kjønn og aktivitetsnivå. 

Anonymkode: 5af56...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der tar du feil. Viktig å spise lite og ofte. Det er jo selvfølgelig veldig inviduelt men, de fleste vil sprekke om de bare spiser 1-2 måltider pr dag.

Anonymkode: dd41c...ec2

Enig!

Jeg spiser 4 normale måltider om dagen, og 1 - 2 mellommåltider :) Er våken fra ca 8/9 til 22 - 23, så fordelt utover dagen holder blodsukkeret mitt seg jevnt og jeg er i mindre fare for å overspise.

Dessuten har søvn mye å si for om man spiser for mye, eller spiser unødvendig mat.

Anonymkode: 577a9...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt umulig å svare på spørsmålet uten å vite noe om din vekt, høyde, kjønn og aktivitetsnivå. 

Anonymkode: 5af56...57a

Jeg er 78 kg, 160 cm, kvinne, trener 2-3 ganger i uken i moderat-høy intensitet og går ellers en del tur.

Anonymkode: 4ddb0...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 78 kg, 160 cm, kvinne, trener 2-3 ganger i uken i moderat-høy intensitet og går ellers en del tur.

Anonymkode: 4ddb0...5ba

Uten at jeg vet nøyaktig gram og evt. bruk av dressing og lignende så ser det ut til at dietten din inneholder ca 1500 kalorier per dag og ca 80 gram proteiner per dag (da beregnet at du bruker 150 g kjøtt i salaten). Det er kanskje litt lite protein, men ingen krise. 

Jeg har antatt at du er rundt 25 år gammel og har stillesittende jobb. Ved å bruke denne kalkulatoren kommer jeg frem til at du burde ligge på ca 1700 kalorier per dag for å gå ned i vekt. Du får i deg mindre enn dette og du vil sannsynligvis gå ned litt over 0.5 kg per uke dersom du holder deg til dietten. Dersom du synes det blir vanskelig å holde seg til dietten burde du se om du ikke kanskje burde legge til litt mer proteiner for å holde deg mett. 

Det kan også være en idé å unne seg selv litt kos på lørdagene for å unngå å bli smågal, men du kommer altså til å gå ned i vekt dersom du holder deg til denne dietten.

Dersom du ønsker å bli "fit" så er det stort sett et spørsmål om å trene styrketrening. Dersom jeg hadde vært deg så hadde jeg ikke lagt spesielt mye vekt på dette i starten. Ta det rolig og se at du fikser denne omstillingen først. Husk at kroppen ser ut som det man bruker den til og dersom man ønsker at den skal se fit ut så må man ofte finne seg noen fysisk aktive hobbier som man trives med for å holde den fit. 

Anonymkode: 5af56...57a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 3.12.2018 den 20.20, AnonymBruker skrev:

Der tar du feil. Viktig å spise lite og ofte. Det er jo selvfølgelig veldig inviduelt men, de fleste vil sprekke om de bare spiser 1-2 måltider pr dag.

Anonymkode: dd41c...ec2

hva baserer du det på, at det er viktig å spise ofte og mye? Jeg vet vi har fått det gjennom morsmelka at det er den riktige måten, men er det logisk? Hvis man vil gå ned i vekt må man forbrenne fettlagrene sine som energi. Hvordan skal man gjøre det når man fyller på med ny energi hele tiden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilmus skrev:

hva baserer du det på, at det er viktig å spise ofte og mye? Jeg vet vi har fått det gjennom morsmelka at det er den riktige måten, men er det logisk? Hvis man vil gå ned i vekt må man forbrenne fettlagrene sine som energi. Hvordan skal man gjøre det når man fyller på med ny energi hele tiden? 

Haha, ofte og lite mente jeg selfølgelig😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre man har diabetes, klarer kroppen faktisk utmerket å regulere blodsukkeret selv. Så man trenger ikke å spise jevnt og trutt for å "holde det stabilt". Det eneste man oppnår da er som Wilmus sier, å være i fettlagringsmodus mesteparten av tiden.

Anonymkode: 9624d...b50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2018 den 20.20, AnonymBruker skrev:

Der tar du feil. Viktig å spise lite og ofte. Det er jo selvfølgelig veldig inviduelt men, de fleste vil sprekke om de bare spiser 1-2 måltider pr dag.

Anonymkode: dd41c...ec2

Hvorfor er det viktig å spise lite og ofte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3. desember 2018 den 15.30, AnonymBruker skrev:

Havregrøt ER sunt. De eneste som er uenige i det er lavkarbonisser 

TS jeg synes kostholdet ditt høres fint ut jeg, men du kan gjerne spise litt mer dersom du blir veldig sulten. Hummus er også en fin kilde til protein og går an å ha på knekkebrød til lunsj. Ristede solsikkekjerner er også helt fantastisk som mellommåltid 

Anonymkode: 5d99b...592

Hvordan er raffinert plantesukker gunstig for helsa?

Anonymkode: 9624d...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, The Kitten skrev:

Hvorfor er det viktig å spise lite og ofte?

Som sagt, de fleste ville ende opp med å «binge» hvis de bare spiser 1-2 måltider hver dag.

Anonymkode: dd41c...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Wilmus skrev:

Haha, ofte og lite mente jeg selfølgelig😂

 

8 timer siden, Wilmus skrev:

hva baserer du det på, at det er viktig å spise ofte og mye? Jeg vet vi har fått det gjennom morsmelka at det er den riktige måten, men er det logisk? Hvis man vil gå ned i vekt må man forbrenne fettlagrene sine som energi. Hvordan skal man gjøre det når man fyller på med ny energi hele tiden? 

Som sagt, de fleste vil ende opp med å heller spise mer enn de skal. Det er selvfølgelig inviduelt, så om du klarer deg med et måltid hver dag. Fint for deg, alle er ikke like.

Anonymkode: dd41c...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du med FIT? Trener du i tillegg til dette vil jeg si at det er et optimalt kosthold, men ville da droppa havregryn i henhold til noe mer proteinrikt.. 

Det er mye karbohydrater i dietten din, vil du ha muskler eller vil du ned i fettprosent? 

Ned i fettprosent så må du forbrenne mer kalorier enn det du spiser, og kanskje droppe så mye karbo og heller holde deg til sunt fett og protein.. 

Anonymkode: b6570...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt, de fleste ville ende opp med å «binge» hvis de bare spiser 1-2 måltider hver dag.

Anonymkode: dd41c...ec2

Jeg «binger» aldri og spiser bare 1-2 måltider om dagen. Folk er forskjellig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rosatoast skrev:

Jeg «binger» aldri og spiser bare 1-2 måltider om dagen. Folk er forskjellig

Har da aldri sagt at alle er like? Har nevnt at alle er forskjellig flere ganger.

Anonymkode: dd41c...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har da aldri sagt at alle er like? Har nevnt at alle er forskjellig flere ganger.

Anonymkode: dd41c...ec2

Presiserte aldri at dette var noe DU hadde sagt heller :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rosatoast skrev:

Presiserte aldri at dette var noe DU hadde sagt heller :) 

Sikkert.

Anonymkode: dd41c...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/3/2018 at 8:51 PM, AnonymBruker said:

Jeg er 78 kg, 160 cm, kvinne, trener 2-3 ganger i uken i moderat-høy intensitet og går ellers en del tur.

Anonymkode: 4ddb0...5ba

Den maten du nevnte i starten regner jeg med du ikke spiser hver dag, men greia er jo at du må spise litt mindre enn det du forbrenner. 100-200 kcal i underskudd hver dag skal holder i massevis og over tid (mnd) vil du gå end i vekt bli FIT om du også fortsetter å trene på en gjennomtenkt måte. 

Hva legger du i ordet fit? 

For meg som ikke gidder å måle kalorier, så ble jeg bare obs på hvor mye jeg spise til vanlig og spiste sakte litt mindre mat enn det jeg allerde gjorde. over tid f.eks 1-2 mnd vil du se en forskjell på kroppen og da hjelper det å ta bilder for å se forandringer.

Det å måle vekten din hver dag etc. er ingen vits. se deg selv i speilet for det er der forandringene synes over tid. igjen - ta bilder 1 gang i uken som referansepunkt.  

Om du velger å spise maten fordelt på 4-6 måltider, 1 måltid eller 2 har ikke så mye å si. Det velger du selv etter hva som fungerer best for deg. Det viktigste er hvor mye du spiser totalt sett

Endret av megda
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er raffinert plantesukker gunstig for helsa?

Anonymkode: 9624d...b50

Å hjelpes... vis meg heller noen gode og ordentlige kilder (dvs. ikke en eller annen journalist, youtuber, fitnessutøver, eller lege med titalls sprø meninger) på hvordan havregryn er skikkelig usunt for oss 

Anonymkode: 5d99b...592

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...