Gå til innhold

, Jehovas vitner hvorfor ser dere på jul, bursdag 17.mai osv på djevelens verk ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om det stemmer men det er det jeg har hørt, er grunnen til at dere ikke feirer noe som helst.

Anonymkode: e8bda...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

« Djevelens verk.» Det var et nytt uttrykk. 

Men det stemmer at vi ikke feirer disse høytidene. Grunnen er at disse festene har hedenske røtter. De første kristne feiret verken jul eller fødselsdager. Bibelen setter fødselsdager i et meget dårlig lys. Tynne honningkaker med lys på ble ofret til egyptiske avguder ved feiring av fødsels dager, og det ble gitt gaver for å beskytte den personen mot demonene det etterfølgende leveår. 

Angående 17-mai så sa Jesus at «dere er ikke en del av denne verden, liksom jeg ikke er en del av denne verden» . Jehovas vitner fremmer aldri et land framfor et annet land for vi er et forent folk. Feiring av 17mai er også på en bursdag, og bursdager har hedenske røtter. Det er også en politisk dag for Norge som land, og Jesus befattet seg aldri med politikk og lærte sine sanne disipler å aldri å gjøre det. Jehovas vitner et ET forent folk jorden over uansett landegrenser. 

Julen har nesten ingenting med bibelen å gjøre. Jesus ble ikke engang født i desember men omkring ca 1 oktober. Det er et matematisk regnestykke som man lett kan regne ut. Jesus befalte heller aldri at man skulle feire hans fødsel. Desember er en altfor kald måned i Israel til at hyrdene kunne ha sauene ute om natten, noe som underbygger at Jesus ikke ble ført i desember. Julen har masse hedenske røtter, bla solfesten. Jesu fødselsdag ble flyttet til den dagen solfesten skulle holdes og slått sammen med solfesten, dvs 24desember og solfesten var en hedensk feiring. 

Julen har heller ikke noe bibelsk støtte. Håper dette var dekkende  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rottenikken1 skrev:
 

« Djevelens verk.» Det var et nytt uttrykk. 

Men det stemmer at vi ikke feirer disse høytidene. Grunnen er at disse festene har hedenske røtter. De første kristne feiret verken jul eller fødselsdager. Bibelen setter fødselsdager i et meget dårlig lys. Tynne honningkaker med lys på ble ofret til egyptiske avguder ved feiring av fødsels dager, og det ble gitt gaver for å beskytte den personen mot demonene det etterfølgende leveår. 

Angående 17-mai så sa Jesus at «dere er ikke en del av denne verden, liksom jeg ikke er en del av denne verden» . Jehovas vitner fremmer aldri et land framfor et annet land for vi er et forent folk. Feiring av 17mai er også på en bursdag, og bursdager har hedenske røtter. Det er også en politisk dag for Norge som land, og Jesus befattet seg aldri med politikk og lærte sine sanne disipler å aldri å gjøre det. Jehovas vitner et ET forent folk jorden over uansett landegrenser. 

Julen har nesten ingenting med bibelen å gjøre. Jesus ble ikke engang født i desember men omkring ca 1 oktober. Det er et matematisk regnestykke som man lett kan regne ut. Jesus befalte heller aldri at man skulle feire hans fødsel. Desember er en altfor kald måned i Israel til at hyrdene kunne ha sauene ute om natten, noe som underbygger at Jesus ikke ble ført i desember. Julen har masse hedenske røtter, bla solfesten. Jesu fødselsdag ble flyttet til den dagen solfesten skulle holdes og slått sammen med solfesten, dvs 24desember og solfesten var en hedensk feiring. 

Julen har heller ikke noe bibelsk støtte. Håper dette var dekkende  

Takk for svar, men dere feirer kun påske har jeg hørt ? Men uten påskeegg osv ?

Anonymkode: e8bda...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, men dere feirer kun påske har jeg hørt ? Men uten påskeegg osv ?

Anonymkode: e8bda...674

Jesus oppfylte moseloven da han døde og da var det ikke nødvendig å feire påsken mer siden moseloven opphørte. Derimot inngikk han en ny pakt med sine disipler den kvelden han ble arrestert og de spiste usyret brød og vin. Det var herrens aftensmåktid. De skalle minnes hans død. Vin var et symbol på hans utnytte blod og usyret brød var et symbol på hans fullkomne  legeme. De skulle spise dette måltidet hvert år den 14nisan, samme dag som påsken. Men påsken feires ikke lenger. For å si det enkelt. Hvert år møtes vi i Rikets sal på den 14 Nissan ifølge den jødiske kalenderen for å minnes Jesu død og følge det samme mønsteret som Jesus lærte den siste kvelden han levde. 

Mange forveksler dette med påsken fordi det er på samme dato. Vi feirer ikke påske lenger. 

Du kan lese betetningen om herrens aftensmåltid i Matteus 26:17-30

Endret av Rottenikken1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse info, dette var interessant lesning! Det var ikke jeg som lagde denne tråden men jeg er glad noen gjorde det for jeg lærte jammen noe på en helt vanlig fredag! 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Rottenikken1 skrev:

Jesus oppfylte moseloven da han døde og da var det ikke nødvendig å feire påsken mer siden moseloven opphørte. Derimot inngikk han en ny pakt med sine disipler den kvelden han ble arrestert og de spiste usyret brød og vin. Det var herrens aftensmåktid. De skalle minnes hans død. Vin var et symbol på hans utnytte blod og usyret brød var et symbol på hans fullkomne  legeme. De skulle spise dette måltidet hvert år den 14nisan, samme dag som påsken. Men påsken feires ikke lenger. For å si det enkelt. Hvert år møtes vi i Rikets sal på den 14 Nissan ifølge den jødiske kalenderen for å minnes Jesu død og følge det samme mønsteret som Jesus lærte den siste kvelden han levde. 

Mange forveksler dette med påsken fordi det er på samme dato. Vi feirer ikke påske lenger. 

Du kan lese betetningen om herrens aftensmåltid i Matteus 26:17-30

Så det vil si at dere ikke feirer noe som helst?

Hva med barna får ikke de heller feire bursdag eller gå i bursdag? Blir de ikke holdt utenfor på skolen da ? Hva gjør de når det er juleverksted ?

Anonymkode: e8bda...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har noen dette behovet for å feire alt mulig og gjerne forankre det i en form for tro - en tro feires daglig, det er et personlig forhold mellom deg og din gud. Barna blir selvsagt gratulert med dagen osv - men hvorfor dette behovet for gaver?

Endret av Carrot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det vil si at dere ikke feirer noe som helst?

Hva med barna får ikke de heller feire bursdag eller gå i bursdag? Blir de ikke holdt utenfor på skolen da ? Hva gjør de når det er juleverksted ?

Anonymkode: e8bda...674

Vi trenger ikke å knytte opp et selskap og gaver til en bestemt anledning. Jeg hørte i en butikk en gang et barn som maste om leketøy. Moren svarte nei og la til «du har ikke bursdag enda». «Stakkars barn som må feire bursdag», tenkte jeg, og som bare kan få gaver gitt av plikt på bestemte dager i året i stedet for gitt av spontan giverglede. 

Jeg har alltid fått gaver av spontan giverglede uten at det har vært knyttet til en høytid. Barneselskaper blir arrangert av venner i menigheten av og til. Jeg har aldri manglet noe. Familiesammenkomster må ikke være knyttet til en anledning for oss  

På juleverksted laget jeg ting som ikke hadde med julen å gjøre. Jeg laget noe annet i stedet. 

Jeg er overlykkelig for at jeg har blitt spart for jul og bursdag. Jeg kan nevne at bryllupsdager, det kan vi feire. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Rottenikken1 said:
 Bibelen setter fødselsdager i et meget dårlig lys. Tynne honningkaker med lys på ble ofret til egyptiske avguder ved feiring av fødsels dager, og det ble gitt gaver for å beskytte den personen mot demonene det etterfølgende leveår. 

Men hva de gjorde i antikke Egypt har fint lite å gjøre med vår feiring av fødselsdager.

Selvsagt kan vi gi hverandre gaver når som helst, men jeg kan virkelig ikke se hva som er galt med å følge tradisjonen vi har med å gjøre det på hverandres fødselsdag. Det er jo ikke slik at folk ikke er greie med hverandre eller ikke har familiesammenkomster ellers, bare fordi man feirer bursdag.

Det er fint at du personlig ikke føler du har manglet noe, men jeg kan garantere at det er mange barn i JH som (med rette) har følt seg utenfor og annerledes og at de går glipp av noe, på grunn av den merkelige ideen om at man ikke må feire jul. Da Jesus snakket om å ikke skikke seg lik denne verden var det selvfølgelig ikke bursdager han snakket om.

Hvilken skade ville dine barn tatt av å få gå i noens bursdag, eller få lov til å feire sin egen?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Rottenikken1 skrev:

Skaden å krenke gud ved å være med på en hedensk fest og derved synde mot gud.

Se den artikkelen jeg linker til her: Les artikkel om hvorfor vi ikke feirer Fødselsdager

Artikkelen du linker til oppgir ti skriftsteder. La oss se nærmere på hva disse faktisk sier:

1. Galaterne 5.19-21: "Det er lett å se hva slags gjerninger som kommer fra den fysiske menneskenaturen,*nemlig seksuell umoral, urenhet, skamløs oppførsel,20  avgudsdyrkelse, okkultisme, fiendskap, konflikter, sjalusi, raseriutbrudd, krangling, splittelser, sekter, 21  misunnelse, fyll, vill festing og lignende ting. Jeg advarer dere om dette, slik jeg allerede har advart dere: De som praktiserer slike ting, skal ikke arve Guds rike."

Dette skriftstedet handler ikke om fødselsdagsfeiring en gang. Det er fullstendig irrelevant. 

2. 5. Mosebok 18:14 For de nasjonene som du driver bort, hører på dem som praktiserer magi og spådomskunst, men Jehova din Gud har ikke gitt deg lov til å gjøre noe slikt.

Heller ikke dette skriftstedet sier noe som helst om fødselsdagsfeiring. 

3. Jesaja 47:11–15  Men ulykke skal ramme deg,og ingen av dine besvergelser vil kunne hindre det.*Motgang skal komme over deg, du vil ikke kunne avverge det. En ødeleggelse som du ikke har opplevd maken til, skal plutselig ramme deg.a12  Men fortsett bare med dine besvergelser og dine mange trolldomskunster,bsom du har arbeidet så hardt med fra du var ung.Kanskje det kan hjelpe deg,kanskje du vil kunne skremme noen.13  Dine mange rådgivere har trettet deg ut. La dem nå komme og redde deg,de som tilber himmelen,* de som gransker stjernene,cde som ved nymåne varsler degom hva som skal skje med deg.14  Se! De er som halmstrå.En ild skal brenne dem opp.De vil ikke kunne redde seg selv fra flammene.Dette er ikke glør man varmer seg ved,eller et bål man sitter foran.15  Slik skal det gå med trollmennene dine,som du har arbeidet sammen med fra du var ung. De skal flakke omkring og bli spredt i hver sin retning.*Ingen vil kunne redde deg.

Enda et skriftsted som ikke handler om fødselsdagsfeiring, men som likevel brukes av Jehovas vitner som belegg for deres lære om at Bibelen sier at man ikke skal feire fødselsdager.

4. 2. Tessaloniker 3:6 Nå gir vi dere veiledning, brødre, i vår Herre Jesu Kristi navn om å trekke dere bort fra hver bror som lever et uordentlig liv og ikke retter seg etter den tradisjonen* dere* fikk fra oss.

Det står ingenting her om fødselsdagsfeiring. 

5. Lukas 22:17–20 Og han tok imot et beger, takket Gud og sa: «Ta dette og send det videre fra den ene til den andre, 18  for jeg sier dere: Fra nå av skal jeg ikke mer drikke av vintreets frukt* før Guds rike kommer.»a19  Han tok også et brødb og takket Gud. Så brøt han det i biter og ga det til dem og sa: «Dette er et symbol på min kropp,c som skal gis for dere.d Fortsett å gjøre dette til minne om meg.»e 20  På samme måte tok han begeret etter kveldsmåltidet og sa: «Dette begeret er et symbol på den nye pakt.f Den blir gyldig ved mitt blod,gsom skal utøses for dere.

Dette skriftstedet handler om nattverden, men nattverden er ingen fødselsdagsfeiring, så nok et skriftsted som ikke handler om det temaet vi diskuterer. 

6. Forkynneren 7:1 "Et godt navn* er bedre enn god olje,a og dødsdagen er bedre enn den dagen man ble født.

Heller ikke dette skriftstedet handler om fødselsdagsfeiring. 

7. Hebreerne 1:4  Slik er han blitt langt større enn englene,a for han har fått* et navn som er mer opphøyd enn deres.

Nok et skriftsted som ikke handler om fødselsdagsfeiring. 

8. 1. Mosebok 40:20–22 Den tredje dagen var det faraos fødselsdag,a og han holdt en fest for alle tjenerne sine. Han førte fram* både overmunnskjenken og sjefbakeren for øynene på tjenerne. 21  Han ga overmunnskjenken stillingen som munnskjenk tilbake, og han fortsatte å rekke farao begeret.22  Men farao hengte sjefbakeren på en pæl, akkurat som Josef hadde tydet for dem.

På åttende forsøk klarer faktisk Jehovas vitner å finne et skriftsted som handler om temaet vi diskuterer, men det sier ikke det Jehovas vitner påstår, for det står ingenting her om at man ikke kan feire fødselsdagen sin. Dette skriftstedet er bare en beskrivelse av en fødselsdag, men inneholder ingen generell regel om at man ikke skal feire fødselsdagen sin. Mer bløff fra Jehovas vitner altså.

9. Markus 6:21–29  Men så kom det en passende anledning: Herodes hadde fødselsdaga og holdt et festmåltid for sine fremste embetsmenn og de høytstående offiserene og de mest fremtredende mennene i Galilẹa.b 22  Datteren til Herọdias kom inn og danset, og Herodes og gjestene hans* ble veldig begeistret. Kongen sa til den unge kvinnen: «Be meg om hva du vil, så skal jeg gi deg det.» 23  Ja, han sverget på det og sa til henne: «Alt du ber meg om, skal jeg gi deg, om det så er halvdelen av mitt rike.» 24  Da gikk hun ut og spurte moren sin: «Hva skal jeg be om?» Hun svarte: «Hodet til døperen Johannes.» 25  Straks skyndte hun seg inn til kongen og sa hva hun ønsket: «Jeg vil at du med en gang skal gi meg hodet til døperen Johannes på et fat.»c 26  Dette gikk hardt inn på kongen, men fordi han hadde sverget, og det mens gjestene* var til stede, ville han ikke si nei til det hun ba om. 27  Kongen sendte straks en livvakt med ordre om å komme med hodet til Johannes. Da gikk han av sted og halshogde ham i fengselet28  og kom med hodet hans på et fat. Han ga det til den unge kvinnen, og hun ga det til sin mor.29  Da disiplene hans hørte om det, gikk de og hentet liket og la det i en grav.

Nok en beskrivelse av en fødselsdag som ble feiret, men ikke noe generelt forbud mot å feire fødselsdager. 

10. Matteus 7:11  Når altså dere, enda dere er onde, gir barna deres gode gaver, hvor mye mer vil ikke da deres Far i himmelen gi gode tinga til dem som ber ham"

Hva har det som står her med temaet "fødselsdagsfeiring" å gjøre? Ingen verdens ting. 

Konklusjon: 

Hvorfor oppgir Jehovas vitner skriftsteder som ikke er relevante? Har de ingen relevante skriftsteder å komme med? Hvis Bibelen virkelig sier at det er galt å ferie fødselsdagen, hvorfor opplyser ikke Jehovas vitner om de skriftstedene som sier dette? Kan det være at Bibelen ikke sier det samme som Jehovas vitner lærer? 

Endret av Testosteron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det ikke svart på hvitt men det er prinsipper i disse versene som gjør at man må trekke den slutningen, for eksempel avgudsdyrkelse og magi. 

Bibelen sier heller ikke at det er galt forgifte noen eller å skyte noen med maskingevær men  utifra "du skal elske din neste som deg selv" og "du skal ikke slå i hjel" så trekker man selvfølgelig den slutningen at å skyte noen med maskingevær eller forgite dem til døde også er galt.

Endret av Rottenikken1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, Rottenikken1 skrev:

Her står det ikke svart på hvitt men det er prinsipper i disse versene som gjør at man må trekke den slutningen, for eksempel avgudsdyrkelse og magi. 

Bibelen sier heller ikke at det er galt forgifte noen eller å skyte noen med maskingevær men  utifra "du skal elske din neste som deg selv" og "du skal ikke slå i hjel" så trekker man selvfølgelig den slutningen at å skyte noen med maskingevær eller forgite dem til døde også er galt.

Nå hadde de vel ikke maskingevær når de dikta opp de eventyrene som står i bibelen......og ingen våpen er farlige, det er vedkommende som holder i våpenet som kan være farlig......

 

 

Anonymkode: 614c1...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.11.2018 den 12.42, Rottenikken1 skrev:
 

« Djevelens verk.» Det var et nytt uttrykk. 

Men det stemmer at vi ikke feirer disse høytidene. Grunnen er at disse festene har hedenske røtter. De første kristne feiret verken jul eller fødselsdager. Bibelen setter fødselsdager i et meget dårlig lys. Tynne honningkaker med lys på ble ofret til egyptiske avguder ved feiring av fødsels dager, og det ble gitt gaver for å beskytte den personen mot demonene det etterfølgende leveår. 

Angående 17-mai så sa Jesus at «dere er ikke en del av denne verden, liksom jeg ikke er en del av denne verden» . Jehovas vitner fremmer aldri et land framfor et annet land for vi er et forent folk. Feiring av 17mai er også på en bursdag, og bursdager har hedenske røtter. Det er også en politisk dag for Norge som land, og Jesus befattet seg aldri med politikk og lærte sine sanne disipler å aldri å gjøre det. Jehovas vitner et ET forent folk jorden over uansett landegrenser. 

Julen har nesten ingenting med bibelen å gjøre. Jesus ble ikke engang født i desember men omkring ca 1 oktober. Det er et matematisk regnestykke som man lett kan regne ut. Jesus befalte heller aldri at man skulle feire hans fødsel. Desember er en altfor kald måned i Israel til at hyrdene kunne ha sauene ute om natten, noe som underbygger at Jesus ikke ble ført i desember. Julen har masse hedenske røtter, bla solfesten. Jesu fødselsdag ble flyttet til den dagen solfesten skulle holdes og slått sammen med solfesten, dvs 24desember og solfesten var en hedensk feiring. 

Julen har heller ikke noe bibelsk støtte. Håper dette var dekkende  

Ble ikke Jesus født i Betlehem? 

Anonymkode: 630e7...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

JV er veldig åpne og trivelige er min erfaing. Jeg besøkte de i Rikets sal en gang jeg ble invitert. Som sykepleier er det veldig kjekt å bli kjent med ulike kulturer og levesett om man plutselig skulle få de som pasient😊

Anonymkode: 1361f...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.11.2018 den 14.16, Rottenikken1 skrev:

Vi trenger ikke å knytte opp et selskap og gaver til en bestemt anledning. Jeg hørte i en butikk en gang et barn som maste om leketøy. Moren svarte nei og la til «du har ikke bursdag enda». «Stakkars barn som må feire bursdag», tenkte jeg, og som bare kan få gaver gitt av plikt på bestemte dager i året i stedet for gitt av spontan giverglede. 

Jeg har alltid fått gaver av spontan giverglede uten at det har vært knyttet til en høytid. Barneselskaper blir arrangert av venner i menigheten av og til. Jeg har aldri manglet noe. Familiesammenkomster må ikke være knyttet til en anledning for oss  

På juleverksted laget jeg ting som ikke hadde med julen å gjøre. Jeg laget noe annet i stedet. 

Jeg er overlykkelig for at jeg har blitt spart for jul og bursdag. Jeg kan nevne at bryllupsdager, det kan vi feire. 

På bakgrunn av det du skriver, syns jeg det høres feil ut å skulle feire bryllupsdager.

Hvorfor bare knytte den ene feiringen opp mot en dag? Hvorfor ikke bare feire ekteskapet spontant når det føles behov for det? Siden det her menes at selskap, gaver og feiringer ikke trenger å knyttes opp til en anledning. 

Syns det var rart at de voksne syns at å feire seg selv og bryllupsdagen er ok, men ikke eks den største begivenheten noen sinne, ens barns fødselsdag. 

Anonymkode: f79d2...595

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.12.2018 den 0.40, Rottenikken1 skrev:

Her står det ikke svart på hvitt men det er prinsipper i disse versene som gjør at man må trekke den slutningen, for eksempel avgudsdyrkelse og magi. 

Bibelen sier heller ikke at det er galt forgifte noen eller å skyte noen med maskingevær men  utifra "du skal elske din neste som deg selv" og "du skal ikke slå i hjel" så trekker man selvfølgelig den slutningen at å skyte noen med maskingevær eller forgite dem til døde også er galt.

så det å feire seg selv - bursdag, blir sett på som avgudsdyrelse? Jeg forstår tankegangen, at man ikke skal feire andre enn gud. Men da blir det litt dobbeltmoralsk å feire bryllup. Man feirer jo mennesker da også. Jeg forstår ikke den spesifikke forskjellen mellom å feire at man er født og å feire bryllup. For meg ville avgudsdyrelse bety at begge deler gikk ut. 

Anonymkode: e2faa...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.12.2018 den 0.40, Rottenikken1 skrev:

Her står det ikke svart på hvitt men det er prinsipper i disse versene som gjør at man må trekke den slutningen, for eksempel avgudsdyrkelse og magi. 

Bibelen sier heller ikke at det er galt forgifte noen eller å skyte noen med maskingevær men  utifra "du skal elske din neste som deg selv" og "du skal ikke slå i hjel" så trekker man selvfølgelig den slutningen at å skyte noen med maskingevær eller forgite dem til døde også er galt.

«... man må trekke den slutningen..». Ergo er alt dette som dere står for basert på EGNE tolkninger fra Bibelen? Hva om dere har tolket feil, og at bursdager og andre høytider kan feires?

Anonymkode: 78282...ddb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...