Gå til innhold

Jøde som skjellsord - Hvor kommer det fra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, K.B. skrev:

Islam ble grunnlagt i 622, det vet vel de fleste, så det kan selvsagt ikke være grunnen til antisemittisme. 
 

Kristendommen kom jo først, og jødene fikk vel skylda for korsfestelsen av Jesus også? Ironisk nok Guds utvalgte folk. Men nå tror jo ikke de at Jesus er Guds sønn da så.. tror ikke de fleste vet at Islam ble grunnlagt i 622. Godt det ikke var i 666. Da hadde konspirasjonsteoretikerne gått amok. 

Anonymkode: c22cb...d44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Vox_populi skrev:

Jeg er vant med at "jøde" brukes om en som er glad i penger, tar ågerpriser og høge renter osv. Derav begrepet "jødebutikk", en liten og dyr butikk som ikke tar fem flate øre for å lure deg. Ordbruken oppsto selvfølgelig fordi det var slik folk i Europa oppfattet mange av de  jødene de kom i kontakt med. (I tillegg var/er storfinansen dominert av jøder, men den verdenen var mer fjern for folk flest). 
Men å kalle en fotballdommer for "jævla jøde", vil jeg påstå er en misforståelse. NOE forbindelse med penger og grådighet bør uttrykket ha. (Med mindre han VAR jøde, da, da blir det akkurat som "jævla bergenser" om en bergensk dommer).

"Jævla bergenser" er forresten ikke nødvendigvis så nedsettende. Alt etter sammenhengen kan det også tilsvare det beundrende "pokker til kar".

Jeg trodde jøder lånte ut rentefritt og at det var det som var feil.

Anonymkode: a5c0e...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kristendommen kom jo først, og jødene fikk vel skylda for korsfestelsen av Jesus også? Ironisk nok Guds utvalgte folk. Men nå tror jo ikke de at Jesus er Guds sønn da så.. tror ikke de fleste vet at Islam ble grunnlagt i 622. Godt det ikke var i 666. Da hadde konspirasjonsteoretikerne gått amok. 

Anonymkode: c22cb...d44

Nei jødedom kom først. Jesus var jøde...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, K.B. skrev:

Nei jødedom kom først. Jesus var jøde...

Ja selvfølgelig. 

Anonymkode: c22cb...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja selvfølgelig. 

Anonymkode: c22cb...d44

Så da er vi enige om at kristendom springer ut ifra jødedommen da, og at Islam tar til seg elementer av begge monoteismene og blander det med andre religioner, lokal overtro og legender?

Endret av K.B.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde jøder lånte ut rentefritt og at det var det som var feil.

Jødene og muslimene låner rentefritt ut til trosfeller, men ikke til vantro hunder, for å låne muslimenes terminologi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 hours ago, Vox_populi said:

Jødene og muslimene låner rentefritt ut til trosfeller, men ikke til vantro hunder, for å låne muslimenes terminologi. 

Du lir av deg med konspirasjoner. Det stemmer ikke i det hele tatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Bamba skrev:

Du lir av deg med konspirasjoner. Det stemmer ikke i det hele tatt. 

Jeg fatter ikke hva du mener med første setning. Kanskje du mener lirer i stedet for lir, men likevel gjenstår konspirasjoner. Har jeg med ett ord nevnt at noen hemmelig har sammensverget seg?

Resten er nokså håpløst. I en diskusjon forventes du peke på nøyaktig HVA som ikke stemmer, og om nødvendig vise til kilder som bekrefter det du hevder. Men at muslimer iflg. Koranen ikke skal ta renter av rettroende, og at de andre er vantro hunder, det vet vel til og med du, uten å ty til et helt enkelt Google-søk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Vox_populi skrev:

Jødene og muslimene låner rentefritt ut til trosfeller, men ikke til vantro hunder, for å låne muslimenes terminologi. 

Ah, det var sånn det var.

Anonymkode: a5c0e...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Vox_populi skrev:

Jeg fatter ikke hva du mener med første setning. Kanskje du mener lirer i stedet for lir, men likevel gjenstår konspirasjoner. Har jeg med ett ord nevnt at noen hemmelig har sammensverget seg?

Resten er nokså håpløst. I en diskusjon forventes du peke på nøyaktig HVA som ikke stemmer, og om nødvendig vise til kilder som bekrefter det du hevder. Men at muslimer iflg. Koranen ikke skal ta renter av rettroende, og at de andre er vantro hunder, det vet vel til og med du, uten å ty til et helt enkelt Google-søk?

Er du dum? Muslimer er oppfordret til å ikke ta opp lån! Sjekk fakta før du breiviker overalt her.

Anonymkode: 2083a...b68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Peonjenta said:

Jeg hørte aldri utrykket "jævla jøde" når jeg var barn og ungdom så joda det kommer fra våre nye......

Ikke jeg heller. Det var "jævla pakkis" som gjaldt (i tillegg til de mer vidtfavnende uttrykkene, som "jævla puddinghue" etc).

Jeg tror nok at jødene fikk det litt lettere i Norge etter Holocaust, på grunn av sympati, og at det er innvandring fra Midt-Østen som i det store og hele har reintrodusert jøde som potensielt skjellsord.

I voksen alder har jeg riktignok, av norske nordmenn fra Norge, hørt uttrykket "jøde" om butikkeiere som oppfattes som pengegriske (det har ikke dreid seg om jøder, tror jeg), og dette er vel noe som henger igjen i enkelte miljøer fra tiden før 2. verdenskrig. Jeg tror ikke det finnes anti-jødiske holdninger i den etnisk norske delen av befolkningen nå. Det er derimot mange som har mye imot oppførselen til staten Israel; det er noe annet enn jødehat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du dum? Muslimer er oppfordret til å ikke ta opp lån! Sjekk fakta før du breiviker overalt her.

Anonymkode: 2083a...b68

Et tilfeldig Google-treff (Vårt Land): Koranens forbud mot renter er et sentralt punkt i islamsk finans.
P.S.: Demp gjerne bruken av skjellsord, skjellsord er som kjent noe en tyr til når en mangler argumenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aldri sett en jøde? Hvor i alle dager bor du? Har du aldri sett feks Cecilie Steinmann Ness - cess feks.?

Anonymkode: a17bd...a8d

Det står jo ikke jøde i panna på dem da. Det er aldri noen som har OPPLYST med om at de er jøder blir da mer riktig å si. 

Anonymkode: d4b93...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sharia-økonomien er faktisk en av de mest fornuftige i verden.

Anonymkode: a5c0e...fd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

var dommeren jøde? Jeg har hørt mye i den bygda jeg vokste opp . "jævla polakk" da en polakk kjørte forbi før oss men brukte hele jævla strekka på å kjøre forbi. 

polakk ble ikke et skjellsord av den grunn. 

 

Anonymkode: 595eb...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleide å si grilla jøder vi. Det lukter grilla jøder her. Hva vil du ha til middag? Grilla jøder! 

Anonymkode: 132a4...59f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 29.11.2018 den 21.31, AnonymBruker skrev:

Det står jo ikke jøde i panna på dem da. Det er aldri noen som har OPPLYST med om at de er jøder blir da mer riktig å si. 

Anonymkode: d4b93...51b

Navn og utseende kan ofte være veldig avslørende.

Anonymkode: a17bd...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.11.2018 den 21.49, AnonymBruker skrev:

Navn og utseende kan ofte være veldig avslørende.

Anonymkode: a17bd...a8d

Ja, se bare på navn og utseende på de to hovedmotstanderne i en av de mest bisarre og søteste #metoo-sakene (lesbisk kvinnelig professor krevde at mannlig homofil student skulle lese dikt for henne i senga!):

https://www.nytimes.com/2018/08/13/nyregion/sexual-harassment-nyu-female-professor.html

Endret av AnaVanBieverhuizen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
På 30.11.2018 den 0.57, AnonymBruker skrev:

Vi pleide å si grilla jøder vi. Det lukter grilla jøder her. Hva vil du ha til middag? Grilla jøder! 

Anonymkode: 132a4...59f

Samme her! :hoho: Hadde tenkt å skrive ca det samme. Nøyaktig ett år etter når jeg ser på datoen du skrev det. :) Vi sa grilla jøder til «alt» på barneskolen på 80 og 90-tallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besteforeldrene mine bruker både jøde, tater og neger som skjellsord. Og de henger ikke med innvandrere, så det henger i fra gamlisdager da de var unge. 

Anonymkode: 5944a...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...