Gå til innhold

Er det noen som har laktoseintoleranse og kan hjelpe meg??


naom

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, naom skrev:

Tusen hjertlig takk! Du gjør ting så mye enklere for meg!

Tenk at melk har så mange underlige navn!

 

Ja, jeg er ganske overveldet selv over alle ingrediensene man må passe på - det er ikke få! 

Denne appen kan kanskje være til hjelp? Jeg har ikke prøvd den selv, men den ser veldig grei ut.

https://www.nrk.no/livsstil/matallergi_-sjekk-denne-appen_-1.11159425

Forøvrig er Yokos vanilje noe jeg vil anbefale dersom du er glad i yoghurt. :spise: 

Anonymkode: 1d7d4...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, naom skrev:

Tuuuuseen takk for alt informajon! det hjelper meg virkelig mye! Det var lurt tenkt!

Så tror du kakopulver eller kakaoglauser inneholder melk??

Jeg har sett på prduktet du linket meg og jeg lurer på om du ville si at dette er det beste produktet du har prøvd?

Den fra apoteket så står det at den inneholder 4500 FCC-enheter med laktoseencym og jeg håper den fra iherb har mer laktose fordi kankje det er bedre produkt. For å være helt ærlig tør jeg ikke gå i nærheten av is eller noe som inneholder melk . Jeg har ekstrem laktoseintoleranse

Bare hyggelig! Kakaoglasurer er noe jeg ser for meg å reagere på, så jeg ville tatt de pillene ja. Ja den på iherb er det beste jeg har prøvd, de kjempedyre laktosepillene på norske apoteket er ikke nødvendigvis spesielt det beste nei, har også prøvd diverse fra helsekosten som fungerer bra, men samme kan jeg kjøpe på iherb mye billigere liksom

 

Uff, du høres virkelig ut som du har det veldig ille, jeg har blitt bedre etter at jeg fikk diagnosen for 13 år siden, men jeg har likevel ALLTID laktosepillene i veska og tar de når jeg skal ha i meg ost og melk.

Forresten så sier de at norske oster som Norwegia er naturlig laktosefri, men jeg får akkurat samme reaksjon av den som laktosefri melk, så jeg tar ingen sjanser. 

 

Anonymkode: 138f9...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk skal sjekke ut appen

Håper den fungerer veldig bra for de som har laktoseintoleranse.

Jeg husker når jeg en gang var veganer fordi jeg hadde så mye vondt i magen(det hjalp fordi jeg hold meg unna alt fra dyr) og dette var før jeg visste at  jeg har laktose intoleranse!, når jeg  fikk vite det følte jeg en stor lettelse men enda føler jeg at jeg ikke vet nok!

men du har vært til stor hjelp

På 26.11.2018 den 22.03, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er ganske overveldet selv over alle ingrediensene man må passe på - det er ikke få! 

Denne appen kan kanskje være til hjelp? Jeg har ikke prøvd den selv, men den ser veldig grei ut.

https://www.nrk.no/livsstil/matallergi_-sjekk-denne-appen_-1.11159425

Forøvrig er Yokos vanilje noe jeg vil anbefale dersom du er glad i yoghurt. :spise: 

Anonymkode: 1d7d4...7de

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
På 25.11.2018 den 13.50, naom skrev:

Hei😊

 

jeg fikk nylig vite at jeg har primær laktoseintoleranse(genetisk variant) og dette betyr at jeg ikke tåler vanlig melk fordi det inneholder laktose.

Først skiftet jeg til laktoseredusert melk men det var forsatt mye laktose inni melken så jeg sluttet å bruke laktoseredusert melk. Nå har jeg skiftet til laktosefri melk men jeg  reagerer på den ved å få vondt i magen(eller er dette kanskje noe jeg innbiller meg?). Er det noe laktose i laktosefri melk?. Er det noen her som reagerer på laktosefri melk som har laktoseintoleranse?. Jeg er bare så lei av å hele tiden få vondt i magen og trenger litt hjelp med å forstå hva slags kosthold jeg trenger. Må jeg også holde meg unne smør??

Det jeg spør om er om laktosefri melk er 100% laktosefri??? . Er det noen som har sluttet å bruke laktosefri melk og bare drikker rismelk eller soyamelk?

I tillegg lurer jeg på om det er noen som får støtte fra regjering? Jeg har også en vevstype som gjør at det er mulig at cøliaki kan foreligge men det er ikke aktiv. Laktosefri melk koster så mye og det er mye produkter som inneholder melk

 

 

Du kan sende inn kvitteringer fordi du trenger spesialmat. Gjorde det engang for mange år siden. Husker egentlig ikke om jeg fikk noe tilbake eller hva det ble til desverre, men sendte inn fordi legen sa det kunne gjøres. 

Det er nok ikke den laktosefrie melken som plager deg, men andre produkter tenker jeg. Mye smør består av fløte. Det smøret i blå pakke er laktosefritt. Geitost og prim er smekkfullt av laktose.endel oster, Yoghurt, fløte, rømme, meieriprodukter generelt, mange sauser, enkelte tørrvarer inneholder melkepulver, endel godteri og sjokolade. Det finnes en side om dette. Er det laktosefritt.no tro? Google for jeg er ikke sikker. Tror en av biolaene er laktosefri. 

Enda verre enn melk er kokt melk. Det verste jeg spiser er grøt, vafler, pannekaker og geitost. 

Det finnes mange bra produkter. Både laktosefri rømme og fløte er godt. Laktoseredusert melk fungerer fint. Det går veldig greit når du blir vant til det. Mye mindre stress enn glutenintoleranse. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, naom skrev:

Tusen takk skal sjekke ut appen

Håper den fungerer veldig bra for de som har laktoseintoleranse.

Jeg husker når jeg en gang var veganer fordi jeg hadde så mye vondt i magen(det hjalp fordi jeg hold meg unna alt fra dyr) og dette var før jeg visste at  jeg har laktose intoleranse!, når jeg  fikk vite det følte jeg en stor lettelse men enda føler jeg at jeg ikke vet nok!

men du har vært til stor hjelp

 

Hvordan fikk du vite at du har laktoseintoleranse? Jeg spiser relativt laktosefritt og det har hjulpet mye, men jeg har ikke tatt noen undersøkelser for å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, theTitanic skrev:

Du kan sende inn kvitteringer fordi du trenger spesialmat. Gjorde det engang for mange år siden. Husker egentlig ikke om jeg fikk noe tilbake eller hva det ble til desverre, men sendte inn fordi legen sa det kunne gjøres. 

Det er nok ikke den laktosefrie melken som plager deg, men andre produkter tenker jeg. Mye smør består av fløte. Det smøret i blå pakke er laktosefritt. Geitost og prim er smekkfullt av laktose.endel oster, Yoghurt, fløte, rømme, meieriprodukter generelt, mange sauser, enkelte tørrvarer inneholder melkepulver, endel godteri og sjokolade. Det finnes en side om dette. Er det laktosefritt.no tro? Google for jeg er ikke sikker. Tror en av biolaene er laktosefri. 

Enda verre enn melk er kokt melk. Det verste jeg spiser er grøt, vafler, pannekaker og geitost. 

Det finnes mange bra produkter. Både laktosefri rømme og fløte er godt. Laktoseredusert melk fungerer fint. Det går veldig greit når du blir vant til det. Mye mindre stress enn glutenintoleranse. 

 

Hei

 

Forstår ikke hva du mener med du kan sende inn kvittering??? Kan du forklare litt nærmere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, Brimi skrev:

Hvordan fikk du vite at du har laktoseintoleranse? Jeg spiser relativt laktosefritt og det har hjulpet mye, men jeg har ikke tatt noen undersøkelser for å sjekke.

Lol Jeg skulle egentlig vist det helt fra da jeg var født fordi jeg har gått til legen helt side jeg kan huske på grunn av mageproblemer

Det jeg ikke fortsår er at mine tidligere leger har aldri test meg ut for det  bare dennne legen jeg har nå har testet meg ut. Jeg har alltis trodd at jeg måtte leve med plagene. Min lege fant det ut via blodprøve det er genetisk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
1 time siden, naom skrev:

Hei

 

Forstår ikke hva du mener med du kan sende inn kvittering??? Kan du forklare litt nærmere

Dette er 15 år siden så husker ikke nøyaktig desverre. Mener man får trekt kostnader til spesialmat av på skatten eller om det sendtes inn til helfo. Husker ikke hvordan det foregikk. Men nå er det blåblå regjering så da er vel det ogsåavskaffet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/28/2018 at 9:32 PM, theTitanic said:

Du kan sende inn kvitteringer fordi du trenger spesialmat. Gjorde det engang for mange år siden. Husker egentlig ikke om jeg fikk noe tilbake eller hva det ble til desverre, men sendte inn fordi legen sa det kunne gjøres. 

Det er nok ikke den laktosefrie melken som plager deg, men andre produkter tenker jeg. Mye smør består av fløte. Det smøret i blå pakke er laktosefritt. Geitost og prim er smekkfullt av laktose.endel oster, Yoghurt, fløte, rømme, meieriprodukter generelt, mange sauser, enkelte tørrvarer inneholder melkepulver, endel godteri og sjokolade. Det finnes en side om dette. Er det laktosefritt.no tro? Google for jeg er ikke sikker. Tror en av biolaene er laktosefri. 

Enda verre enn melk er kokt melk. Det verste jeg spiser er grøt, vafler, pannekaker og geitost. 

Det finnes mange bra produkter. Både laktosefri rømme og fløte er godt. Laktoseredusert melk fungerer fint. Det går veldig greit når du blir vant til det. Mye mindre stress enn glutenintoleranse. 

 

Man får ikke dekket laktosefritt dessverre 

Anonymkode: 05b7f...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke veldig vanskelig å leve med laktose intoleranse. Melk skal merkes i ingredienslisten og du kan lese av sukkerinnholdet hvor mye laktose det teoretisk er i produktet. Det er mye lettere å være laktosefri nå enn for bare noen år siden.

Anonymkode: 05b7f...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke veldig vanskelig å leve med laktose intoleranse. Melk skal merkes i ingredienslisten og du kan lese av sukkerinnholdet hvor mye laktose det teoretisk er i produktet. Det er mye lettere å være laktosefri nå enn for bare noen år siden.

Anonymkode: 05b7f...79a

Ikke alle som er like god på det dessverre. Var på en (relativt fin) restaurant for ikke så lenge siden. På dessert menyen valgte jeg den ene tingen det stod at det ikke var melk i, men desserten kom med is🙄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Brimi said:

Ikke alle som er like god på det dessverre. Var på en (relativt fin) restaurant for ikke så lenge siden. På dessert menyen valgte jeg den ene tingen det stod at det ikke var melk i, men desserten kom med is🙄 

Det er sant, men fortsatt mye enklere enn det var. Jeg måtte leve melkefritt ett år, det var veldig tungt. Lever lykkelig med laktoseintoleranse nå for å si det slik ;)

Anonymkode: 05b7f...79a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant, men fortsatt mye enklere enn det var. Jeg måtte leve melkefritt ett år, det var veldig tungt. Lever lykkelig med laktoseintoleranse nå for å si det slik ;)

Anonymkode: 05b7f...79a

Det er hyggelig å høre

Jeg syns det er tungt å leve melkefritt. Det er så masse ting som inneholder laktose og jeg tåler ikke engang en dråpe melk fordi jeg har primær lakotse intoleranse som er genetisk. Men ha besilt noen laktase piller fra iherb forhåpentligvis hjelper de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hatt mye problemer, -Mage siden barn, egentlig. Fikk i voksen alder påvist LactoseIntolleranse. Dama på Lab. -Spesialavd. Stort sykehus sa jeg hadde klareste / kraftigste utslag hun hadde sett. Kuttet ALL Melk, "Smør" = Soft Flora. "Spesial Med Rapsolje", heter den nå, ser jeg, -Fri for melk og soya. Blå Boks

-Ikke lagt merke til endring før jeg hentet boksen fra Kj. skap for å lese nå. Hvis jeg har kjøpt Poser, Les: Supper, Sauser E.l.som skulle ha melk, bruker jeg ofte en god klump Soft Spesial i stede for melk, ?redusere / øke vannmengde.

Er S å  Ikke noen kokk ..!

Brunost er Det ALLER værste jeg kan få i meg, sikkert prim o.l. også. Jeg tror, Pga. landbrukspolitikken i Norge (Les. sponsing av bruk / produksjon rundt om i landet Kun "Spekulasjon") Att vi har Stor overproduksjon -Melk. Tror vi putter tørrmelk /Andre "tørrstoffer" fra melk i Mange flere ting enn mange andre land. Som nevnt over: Les på innholdsfortegnelse, Størst % anndel = Høyest på lista. Jeg tåler de fleste "Hvite Oster", Og Youhgert. Det skjer en prosess som bryter ned / ommgjør Lactose, tror jeg.

Fortsatt problemer med mage Pga, Div, Kirurgiske tillstander, Og muligens andre mat-allergier. Komplekst og utrede helt, har jeg blitt fortalt. Jeg er ikke ekspert, menn dette har hjolpet meg en god del. 🙂 Sorry for E.V.T. Skrivefeil ! Ønsker deg minst mulig problemer / G o d  Bedring.

 

A.

Endret av Sliten&kjørt51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, naom said:

Det er hyggelig å høre

Jeg syns det er tungt å leve melkefritt. Det er så masse ting som inneholder laktose og jeg tåler ikke engang en dråpe melk fordi jeg har primær lakotse intoleranse som er genetisk. Men ha besilt noen laktase piller fra iherb forhåpentligvis hjelper de

Om du reagerer på 1 dråpe melk vil du jo reagere på et glass laktosefri melk. For det er jo ikke 0 laktose i laktosefritt:(

Anonymkode: 05b7f...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Jeg reagerer også på laktosefri melk. Det som er dumt med å kjøpe soyamelk og havremelk er for det første at det er dyrt, men også at de blir dårlig etter 3 dager. Og jeg har alltid brukt over en uke på å drikke en kartong melk... blir dyrt ja.

Anonymkode: a1bf7...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg reagerer også på laktosefri melk. Det som er dumt med å kjøpe soyamelk og havremelk er for det første at det er dyrt, men også at de blir dårlig etter 3 dager. Og jeg har alltid brukt over en uke på å drikke en kartong melk... blir dyrt ja.

Anonymkode: a1bf7...e92

Har aldri opplevd at havremelken blir dårlig fort. Holder jo kjempelenge før den blir dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg reagerer også på laktosefri melk. Det som er dumt med å kjøpe soyamelk og havremelk er for det første at det er dyrt, men også at de blir dårlig etter 3 dager. Og jeg har alltid brukt over en uke på å drikke en kartong melk... blir dyrt ja.

Anonymkode: a1bf7...e92

Havremelk har jeg ikke prøvd, men hos meg holder både rismelk og soyamelk iallefall en uke. Bruker også en ukes tid på å drikke en kartong, og har ikke opplevd at soya eller rismelk blir surt

Anonymkode: a6c77...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.10.2019 den 20.55, AnonymBruker skrev:

Jeg reagerer også på laktosefri melk. Det som er dumt med å kjøpe soyamelk og havremelk er for det første at det er dyrt, men også at de blir dårlig etter 3 dager. Og jeg har alltid brukt over en uke på å drikke en kartong melk... blir dyrt ja.

Anonymkode: a1bf7...e92

Soyamelk holder jo mye lenger enn det. Kan fint holde i 14 dager

Anonymkode: 6a362...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2019 den 9.04, Rosa Sitron skrev:

Har aldri opplevd at havremelken blir dårlig fort. Holder jo kjempelenge før den blir dårlig?

Havremelken er den som holder kortest før den blir sur.

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Soyamelk holder jo mye lenger enn det. Kan fint holde i 14 dager

Anonymkode: 6a362...131

Jasså? De med smak også?

 

Anonymkode: a1bf7...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...