Gå til innhold

Er det noen som har laktoseintoleranse og kan hjelpe meg??


naom

Anbefalte innlegg

Hei😊

 

jeg fikk nylig vite at jeg har primær laktoseintoleranse(genetisk variant) og dette betyr at jeg ikke tåler vanlig melk fordi det inneholder laktose.

Først skiftet jeg til laktoseredusert melk men det var forsatt mye laktose inni melken så jeg sluttet å bruke laktoseredusert melk. Nå har jeg skiftet til laktosefri melk men jeg  reagerer på den ved å få vondt i magen(eller er dette kanskje noe jeg innbiller meg?). Er det noe laktose i laktosefri melk?. Er det noen her som reagerer på laktosefri melk som har laktoseintoleranse?. Jeg er bare så lei av å hele tiden få vondt i magen og trenger litt hjelp med å forstå hva slags kosthold jeg trenger. Må jeg også holde meg unne smør??

Det jeg spør om er om laktosefri melk er 100% laktosefri??? . Er det noen som har sluttet å bruke laktosefri melk og bare drikker rismelk eller soyamelk?

I tillegg lurer jeg på om det er noen som får støtte fra regjering? Jeg har også en vevstype som gjør at det er mulig at cøliaki kan foreligge men det er ikke aktiv. Laktosefri melk koster så mye og det er mye produkter som inneholder melk

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke andre matvarer du får i deg laktose via, da? 

Anonymkode: 753a9...3e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være men jeg tror ikke det 

det er en matvare som innholder smøraroma men jeg tenkte det er ikke så mye smør i den fordi den innholder også vegetabilsk olje.

det er vel laktose inne smør??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er minimale mengder laktose i laktosefri melk. 

«I Norge og Norden har vi de samme grensene for hva som kan kalles laktosefri (0,01 g) og laktoseredusert (<1 g)»

https://www.tine.no/helse/sunt-kosthold/forskjellen-på-laktosefri-og-laktoseredusert

Tabell med laktoseinnhold for ulike meieriprodukter: https://www.naaf.no/subsites/matallergi/kostrad-ved-allergi/laktoseintoleranse/

Anonymkode: c20f9...c1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd laktasetabletter? Det er enzymet du mangler dersom du er laktoseintolerant i tablettform. Kjøpes på apoteket uten resept.

Anonymkode: e1bca...bd4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du absolutt må ha melk - gå for soya/havre/... melk. 

Og det er mange andre matvarer som inneholder laktose. Inkludert smør. 

Anonymkode: afbed...f55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, naom said:

Kan være men jeg tror ikke det 

det er en matvare som innholder smøraroma men jeg tenkte det er ikke så mye smør i den fordi den innholder også vegetabilsk olje.

det er vel laktose inne smør??

Smøraroma har ikke noe med laktose å gjøre. De fleste med laktoseintoleranse kan spise smør, men er du usikker så kutter du alt av melk en periode.

Anonymkode: 05b7f...79a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du tror du reagerer på laktosefritt ville jeg ha satset på melkefritt noen uker. Også prøvd meg på laktosefrie produkter. Da jeg fikk diagnosen reagerte jeg mye kraftigere enn jeg gjør nå. 

Men dobbeltsjekk alt av mat. Det er melk i flere potetgullvarianter f.eks. og i masse medisiner.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig laktoseintolerant og jeg kan IKKE drikke eller spise laktosefrie prosukter uten å ta laktrasetabletter i tillegg. Jeg reagerer unsett. Hvis du bor nærmere svenskegrensa, er de billigere der. Og så kjøper jeg fra iherb, sparer mye penger. Denne er bra, tar en tablett når jeg setter meg til bords med maten, fungerer og er billig

https://no.iherb.com/pr/Source-Naturals-Lactase-Digest-180-Veggie-Caps/41656

Anonymkode: 138f9...3d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bittelitt laktose igjen også i den melka Tine kaller laktosefri. 

De kaller den laktosefri, fordi det er så lite at det for de aller fleste som ikke tåler laktose, så er det ikke et problem - de fleste tåler å få i seg bittelitt. Det hjelper jo ingenting for de som faktisk er så plaga at også bittelitt gir magekrøll ❤️ 

Gå heller for matvarer som er naturlig laktosefrie - havre eller rismelk osv. I hvert fall i en periode nå i starten, så kan du teste på nytt etter noen måneder, om magen kan ha roa seg såpass at du kan tåle de laktosefrie melkeproduktene. 

Anonymkode: 8f6e3...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på tilsatt melk (og pulver) i stort sett alt av halvfabrikata (sauser, gryter, pølser, kjøttkake/karbonade/farse og fiskeprodukter mm..). 

Kjøp tabletter som folk over her sier. Laktoseintoleranse er ikke noe stress, det krever litt læring i starten men når du kommer inn i det går det fint. 

Heldigvis er det ikke de verste konsekvensene hvis du spiser noe feil. Dårlig mage er kjedelig, men du dør ikke og må ikke til lege. Symptomene går over av seg selv ila noen (lange...) timer. 

Anonymkode: 8315c...1a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.11.2018 den 14.39, Rosa Sitron skrev:

Siden du tror du reagerer på laktosefritt ville jeg ha satset på melkefritt noen uker. Også prøvd meg på laktosefrie produkter. Da jeg fikk diagnosen reagerte jeg mye kraftigere enn jeg gjør nå. 

Men dobbeltsjekk alt av mat. Det er melk i flere potetgullvarianter f.eks. og i masse medisiner.

Åh tusen takk for tipset. Men jeg lurer på hvorfor reagerte du kraftigere før??

I tilegg lurer jeg på om for eksempel kakaoglasur eller kakaopulver inneholder melk, laktose. Har alltid trodd att sjokolade inneholder melk. Det står ikke melk på kjeksene jeg kjøpte men det står kakao

Hvis potetgull inneholder melk er jeg redd for hva annet inneholder melk

Vet du om noe som kan kalles melk men det er et mer avansert ord som for eksempel E-nummer? Jeg vil så absulot unngå melk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.11.2018 den 15.02, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig laktoseintolerant og jeg kan IKKE drikke eller spise laktosefrie prosukter uten å ta laktrasetabletter i tillegg. Jeg reagerer unsett. Hvis du bor nærmere svenskegrensa, er de billigere der. Og så kjøper jeg fra iherb, sparer mye penger. Denne er bra, tar en tablett når jeg setter meg til bords med maten, fungerer og er billig

https://no.iherb.com/pr/Source-Naturals-Lactase-Digest-180-Veggie-Caps/41656

Anonymkode: 138f9...3d6

Faktisk så tar jeg laktasetabletter og reagerer uansett på laktosefri melk akkurat som du. Det er så leit fordi jeg prøver å finne det ut av så hvis du kunne gi litt mer informasjon eller tips så hadde jeg vært så taknemmlig :)

Bør jeg for eksempel lete etter ord som ikke nøddvendigs begynner på melk ekse melkepulver men som er faktisk melk. Nå kom jeg på at jeg egentlig ikke vet så mye hva disse e-nummrene betyr :(

Ja iherb er en bra nettside veldig billig og kjap levering. Syns du den tabletten vriker bedre enn laktasetabletten fra apoteket??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, naom skrev:

Faktisk så tar jeg laktasetabletter og reagerer uansett på laktosefri melk akkurat som du. Det er så leit fordi jeg prøver å finne det ut av så hvis du kunne gi litt mer informasjon eller tips så hadde jeg vært så taknemmlig :)

Bør jeg for eksempel lete etter ord som ikke nøddvendigs begynner på melk ekse melkepulver men som er faktisk melk. Nå kom jeg på at jeg egentlig ikke vet så mye hva disse e-nummrene betyr :(

Ja iherb er en bra nettside veldig billig og kjap levering. Syns du den tabletten vriker bedre enn laktasetabletten fra apoteket??

Jeg reagerte også på melk når jeg tok for få laktasetabletter, feks på noen står det "ta en til måltid" men det må en prøve seg frem med! Feks de fra iherb som jeg linka til holder med en for meg, men det kommer og an på mengden, skal jeg feks spise en boks is på 8 dl, det skjer, trenger jeg feks 3 tabletter. Skal jeg ha 2 biter pizza, 1 tablett. Varm sjokolade med melk og krem, starter med 1 men kan ende opp med å ta to. Svakere merker har jeg måtte ta 3-4 av uansett hva jeg spiste.  Beklager at jeg glemte å nevne dette!

Anonymkode: 138f9...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, naom skrev:

Faktisk så tar jeg laktasetabletter og reagerer uansett på laktosefri melk akkurat som du. Det er så leit fordi jeg prøver å finne det ut av så hvis du kunne gi litt mer informasjon eller tips så hadde jeg vært så taknemmlig :)

Bør jeg for eksempel lete etter ord som ikke nøddvendigs begynner på melk ekse melkepulver men som er faktisk melk. Nå kom jeg på at jeg egentlig ikke vet så mye hva disse e-nummrene betyr :(

Ja iherb er en bra nettside veldig billig og kjap levering. Syns du den tabletten vriker bedre enn laktasetabletten fra apoteket??

Og husk dette, desto mer av en ingrediens der er i noe, desto høyere er den på lista.

Feks jeg unngår matvarer hvor melk er nr 2 eller 3 i rekka

Sånn : mel, kakaopulver, skummet melk, melk. 

Det er en god del melk i dette. Men står melk langt nedpå listen, er det tryggere for oss

Anonymkode: 138f9...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mysepulver må du unngå.

Noen potetgulltyper inneholder det,, andre gjør det ikke.

Anonymkode: 1d7d4...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tuuuuseen takk for alt informajon! det hjelper meg virkelig mye! Det var lurt tenkt!

Så tror du kakopulver eller kakaoglauser inneholder melk??

Jeg har sett på prduktet du linket meg og jeg lurer på om du ville si at dette er det beste produktet du har prøvd?

Den fra apoteket så står det at den inneholder 4500 FCC-enheter med laktoseencym og jeg håper den fra iherb har mer laktose fordi kankje det er bedre produkt. For å være helt ærlig tør jeg ikke gå i nærheten av is eller noe som inneholder melk . Jeg har ekstrem laktoseintoleranse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse ingrediensene må du unngå dersom du ønsker å leve helt melkefritt en periode

 

Sitat

 

Melk er tillatt å deklarere som:

Kasein, kaseinat, myse, créme fraiche, fløte, fløteis, kjernemelkpulver, laktalbumin, margarin, melk, melkeprotein, melkepulver, melketørrstoff, ost, ostepulver, rømme, skummetmelkpulver, smør, tørrmelk, yoghurt og yoghurtpulver.

Ingen tilsetningsstoffer (E-stoffer) inneholder melkeprotein eller laktose.

 

https://www.naaf.no/subsites/matallergi/kostrad-ved-allergi/melkeallergi/

Anonymkode: 1d7d4...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og husk dette, desto mer av en ingrediens der er i noe, desto høyere er den på lista.

Feks jeg unngår matvarer hvor melk er nr 2 eller 3 i rekka

Sånn : mel, kakaopulver, skummet melk, melk. 

Det er en god del melk i dette. Men står melk langt nedpå listen, er det tryggere for oss

Anonymkode: 138f9...3d6

Tuuuuseen takk for alt informajon! det hjelper meg virkelig mye! Det var lurt tenkt!

Så tror du kakopulver eller kakaoglauser inneholder melk??

Jeg har sett på prduktet du linket meg og jeg lurer på om du ville si at dette er det beste produktet du har prøvd?

Den fra apoteket så står det at den inneholder 4500 FCC-enheter med laktoseencym og jeg håper den fra iherb har mer laktose fordi kankje det er bedre produkt. For å være helt ærlig tør jeg ikke gå i nærheten av is eller noe som inneholder melk . Jeg har ekstrem laktoseintoleranse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Disse ingrediensene må du unngå dersom du ønsker å leve helt melkefritt en periode

 

https://www.naaf.no/subsites/matallergi/kostrad-ved-allergi/melkeallergi/

Anonymkode: 1d7d4...7de

Tusen hjertlig takk! Du gjør ting så mye enklere for meg!

Tenk at melk har så mange underlige navn!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...