Gå til innhold

Meny - mat og drikke i bryllup


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger inspirasjon ang mat og drikke til bryllup. 

Hvordan så din meny  i bryllupet ditt ut? Eller i et bryllup du var gjest i? 

Eller hva slags mat og drikke ønsker du? 

 

:)) 

Anonymkode: 9d8a7...e72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var i et bryllup der vi fikk servert kalvestek m/tilbehør bestående av blant annet poteter, en rekke deilige grønnsaker, saus og soppstuing. Utrolig godt! 

Anonymkode: 90223...2ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bryllup jeg var i hadde  en 3-retters meny. Forretten besto av nesten gravet fisk, hovedretten var okse, potetemos og grønnsaker (med noe brent smak, så pass på dette :) ) og desserten var selve kakebordet. 

Et annen bryllup hadde en buffet (?) hvor det forskjellige indiske retter, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høstbryllup på fjellet.

Forrett: lefse med rakfisk.

Hovedrett: elgsteik

Dessert: is og varme multer

 

Anonymkode: 4d4c6...daa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i et sommerbryllup der det ble servert en slags toast til forrett, kalvestek til hovedrett og panna cotta til dessert. Ikke veldig godt sammensatt, men for meg var ikke maten så viktig. I et annet bryllup som også var om sommeren ble det servert buffet med grillmat. Personlig foretrekker jeg å bli servert fremfor buffet. 

Anonymkode: 7da8d...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker godt når det er tapas/buffet/koldtbord etc. Så kjedelig å få servert mat man ikke liker/tåler når det er en bestemt 3-retters.

Anonymkode: 23167...7b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Liker godt når det er tapas/buffet/koldtbord etc. Så kjedelig å få servert mat man ikke liker/tåler når det er en bestemt 3-retters.

Anonymkode: 23167...7b3

Vi hadde servering, men ba alle som hadde spesielle diettbehov si fra på forhånd. Vi hadde et par vegetarianere, en veganere, ei som var gravid og litt forskjellig allergi. Alle fikk mat etter deres behov. Vi kunne ikke sørget for dette om de ikke hadde gitt oss beskjed. Har du laktoseintoleranse må du passe på å si fra selv.

Selv foretrekker jeg servering, da det blir mer ro rundt måltidet da. 

TS, har du et kjøkken som lager mat til dere? Hør med dem hva de anbefaler, i så fall. Kanskje har de råvarer i umiddelbar nærhet som er i sesong når dere skal gifte dere, eller kanskje de har en kokk som er rågod på oksestek. Bare pass på at maten er god nok, og at porsjonene er rause nok til at folk blir mette. Det er «ingen» som husker maten i etterkant, med mindre den ikke er god eller man går fra bordet sulten!

Anonymkode: 638a2...ebe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravet fisk og rakfisk?    Utrolig at noen serverer noe så sært i bryllup.  Mange som ikke liker slikt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Peonjenta skrev:

Gravet fisk og rakfisk?    Utrolig at noen serverer noe så sært i bryllup.  Mange som ikke liker slikt.

Enig. De rettene der er for spesielt intresserte.

Anonymkode: c6bb9...2f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det fleste bryllup jeg har vært i har det vært en eller annen form for koldtbord. Ikke tradisjonelt, kjøpt på butikken, koldtbord, men et bord med ulike retter så folk kan både forsyne seg selv og velge selv hva de ønsker. 

- I sommer var jeg i bryllup på jonsok: det ble servert bacalao, en fantastisk gryterett, og falafler. Naturlig tilbehør til de ulike rettene; salater, ris, poteter, etc.

- I fjor var jeg i tre bryllup: Det ene var i samband med dåp, så det ble helt enkel servering: 2-retter med desserbord. Det to andre var matservering, opplagt mat; skalldyrsalat, gryte og en enkel dessert på den ene. Kakebord senere, nattmat til kvelden. 

- Året før var jeg i bryllup, og det var jeg veldig fornøyd med. Jeg var gravid, så forretten bestående av spekemat og melon, helt enkelt anrettet, gjorde jeg og mannen det enkelt, og vi byttet bare tallerkener halvveis. Det var en nydelig middag av hjort med tilbehør, og fantastisk panacotta til dessert. Når vi kom til festlokalet, etter å ha blitt fraktet til lokalet i buss fra kirken/hotellet, ble vi møtt av velkomstdrinker og ventemat: tapas, fingermat; lefserull, mat på tannpirkere, frukt og bær, grønnsaker og ulike dip, ost og kjeks. Ingen var i all fall sultne når de gikk hjem den kvelden! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har bare vært i to bryllup. 

Bryllup 1: Blomkålsuppe til forrett, hjortesteik med kokte poteter og grønnsaker til hovedrett, sjokoladesufflé til dessert, soddsuppe og brød til nattmat ved midnatt. 

Bryllup 2: Fiskesuppe til forrett, reinsdyrsteik med fløtegratinerte poteter og grønnsaker til hovedrett, is med varme bær til dessert, hotdog til nattmat. 

Begge deler var nydelige måltider godt sammensatt syns jeg :) Hotdog er kanskje ikke det mest spennende måltidet, men etter mye dansing og mye alkohol hos enkelte var det sykt populært :fnise:

Anonymkode: e2c35...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde koldtbord i vårt bryllup, og i de to bryllupene som vi har vært gjester i, har det også vært koldtbord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i ett todagers bryllup på ei brygge/rorbuannlegg i fjor, husker ikke annet av mat enn at nattmat en på hoveddagen var pølse i brød. Og det var seriøst tidenes beste pølser. Resten av maten var sikkert god nok. Det var det beste bryllupet på lenge

Anonymkode: c3a2b...965

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke behovet for nattmat. Kakene kommer jo aldri på bordet før i 11-12 tiden på natten.  Hvem er kjempesultne 1-2 timer etter de har spist kake??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.12.2018 den 12.36, Peonjenta skrev:

Skjønner ikke behovet for nattmat. Kakene kommer jo aldri på bordet før i 11-12 tiden på natten.  Hvem er kjempesultne 1-2 timer etter de har spist kake??

Det varierer veldig da, i enkelte bryllup er de flinkere til å holde timeplanen og serverer kaker tidlig. I det bryllupet jeg var i sist var det middag 17, kaker kl 20.30, og pølser rundt 01.00. Fungerte fint det (selv om de kunne hatt noe annet enn bare wiener 😛)

Endret av Ginny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste bryllupsmiddagen jeg husker var et gårdsbryllup, hvor de serverte 3-retters.

Forretten var laks tartar med en slags sennepssaus. Hovedrett var rådyr som brudgommen hadde skutt selv, med en saus av ville bær og rotgrønnsaker. Desserten var flere typer mousse, med friske bær og hvit sjokolade.

Jeg drømmer enda om den tartaren..

Anonymkode: 81cac...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 10.12.2018 den 12.36, Peonjenta skrev:

Skjønner ikke behovet for nattmat. Kakene kommer jo aldri på bordet før i 11-12 tiden på natten.  Hvem er kjempesultne 1-2 timer etter de har spist kake??

Meg, som ikke liker kake, blant annet :fnise: Ellers er det ofte godt med noe salt på slutten, selv om man ikke er så vanvittig sulten... 

Forøvrig har de bryllupene jeg har vært i, hatt kakeservering i 20-tiden. 

Anonymkode: e2c35...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gjest, foretrekker jeg bordservering.

+ Man slipper stå i kø rundt koldtbordet 

+ maten ser ofte mye mer apetittelig ut anrettet på en tallerken, enn når man kommer litt halvveis uti køen og matfatene ikke lenger ser så delikate ut, som de gjorde de første minuttene

- det er en fare for at noen ikke liker det som blir servert, siden det ikke er valgmuligheter. 

Når det gjelder allergihensyn er det jo bare å be om tilbakemelding på det i invitasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Meg, som ikke liker kake, blant annet :fnise: Ellers er det ofte godt med noe salt på slutten, selv om man ikke er så vanvittig sulten... 

Forøvrig har de bryllupene jeg har vært i, hatt kakeservering i 20-tiden. 

Anonymkode: e2c35...b19

Har det ikke vært verken taler eller pauser da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke norske, og hadde uformelt bryllup. Hadde varme og kalde meze på alle bord, som servitør fylte på hele tiden og masse øl på isbøtter. Spiste, drakk og danset til 07 på morgenen. 

Anonymkode: f1159...3c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...