Gå til innhold

Bruker du penger på papirbøker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøper nesten utelukkende på nett og leser på kindle-brettet.

Bruker nok rundt 3000-4000,- i året på bøker. Jeg mener at man bør kjøpe de fleste av bøkene man leser hos bokhandlere. Det er lønna til forfatterne. Uten lønn vil mange forfattere kunne slutte å skrive bøker, og det vil jeg jo ikke. Mulig de har litt inntekt av bøkene som taes inn på biblioteket, men å låne av venner, kjøpe brukt etc, gir jo null inntekt. 

Anonymkode: eaea5...c86

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye koseligere å lese papirbøker. Har kjøpt 7 stk i år, holder på med den siste nå. Ingenting er så avslappende som å kveile seg godt oppi sofaen med et deilig pledd, en kopp kaffe og en god bok. 

Anonymkode: 9fa6a...c23

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker altfor mye penger på papirbøker. Har vel bare i år kjøpt rundt 50 stk, og ønsker meg alltid bøker til jul og bursdag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.11.2018 den 13.16, AnonymBruker skrev:

Man drar ikke lenger på biblioteket for å låne bøker. Man reserverer på nett, eller man låner gtatis i appen ebokbib. 

TS

Anonymkode: 7ddf1...322

Det er mange som bruker biblioteket.

Jeg er der minst en gang i uka og sånn har det vært de siste ti årene.

Anonymkode: 8f349...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri lest bok på PC/mobil. For noe tøv. Ikke liker jeg lydbøker heller. Jeg vil ha bøker i papir. Bøker er en stor del av interiøret hjemme. Vi har en stor og fin bokhylle som lengter etter enda flere bøker.

Mange bøker arver jeg, jeg tar noen gratis i en ordning i bydelen min med bokhus stasjonert i gatene, noen kjøper jeg på Fretex og i år har vi (samboer og jeg) kjøpt til sammen kanskje seks bøker. Men vi har også kjøpt to bøker foreløpig som er julegaver. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker penger på " ekte " bøker, men har begynt å bruke biblioteket mer og mer. Jeg kjøper nå bare når jeg ikke gidder å stå på venteliste for nye bøker på biblioteket, eller hvis jeg vil eie boken og lese den om igjen. Bruker bare amazon kindle når det er bøker jeg ikke kan finne på biblioteket, og det er upraktisk å vente lenge på at en papirutgave kommer i posten fra usa. Bryr meg ikke om ressursene som går inn i å produsere bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg gjør det. Bestandig vært glad i bøker, og jeg mener at enkelte bøker bare MÅ jeg ha 😍☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke konsentrert meg når jeg leser på nett. For mange distraksjoner :P Liker å låne på biblioteket da jeg ikke har lyst å samle masse bøker hjemme. Låner et par, leser dem og leverer tilbake. Har også en liste med oversikt over hva jeg leser så jeg ikke glemmer meg og låner samme boka flere ganger. Hjemme i barndomshjemmet er det også haugevis av bøker jeg pleier å låne med meg hjem. Elsker å lese, men bøker er ikke en utgift jeg gidder lenger når jeg kan lese gratis på andre måter. Har ikke så mye plass heller så da ser jeg ikke vitsen med å samle på en hel haug av dem.

Anonymkode: ad54a...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.11.2018 den 13.03, AnonymBruker skrev:

Bruker du penger på bøker i papir, når de samme bøkene ligger tilgjengelig på nettet? 

Hva gjør du med en kjøpt papirbok etter at den er lest?

Hvor mye penger i året bruker du på papirbøker? 

 Tenker du over hvor mye resurser det kreves for å få papir til en papirbok? 

Bruker du bøker fra bibliotek, ulike apper og Nasjonalbiblioteket? 

Jeg kjøper sjelden papirbøker lenger. Måtte konvertere til elektronisk da alle bokhyller var fulle og jeg ikke hadde plass til flere...

Jeg setter den i bokhylla og leser den om igjen etter noen år. 

De siste årene etter jeg fikk Kindle - ingenting. 

Nei.

Siden jeg nå leser det meste på Kindle så nei, men jeg har opp gjennom årene vært storforbruker av bibliotekbøker og en av grunnene til at jeg flyttet hit jeg bor var faktisk at de så ut til å ha et bra bibliotek. :ler: 

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mer penger enn jeg liker å tenke på på papirbøker, både nye og brukte, og det bærer leiligheten min preg av... :ler: For meg trumfer papirboka e-boka på alle områder - bedre for øynene, enklere å håndtere, tåler mer og må aldri lades. Den fysiske opplevelsen av boka, enten det er en billig pocketbok eller et gammel skinninnbundet prakteksemplar, er også en del av leseropplevelsen.

Jeg bruker biblioteket også (jeg jobber tross alt der...), låner bøker og arver bøker (og prøver av og til å kvitte meg med bøker), men boksamlingen min er i kontinuerlig vekst uansett. Noen laster skal man jo ha...

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.11.2018 den 13.16, AnonymBruker skrev:

Man drar ikke lenger på biblioteket for å låne bøker. Man reserverer på nett, eller man låner gtatis i appen ebokbib. 

TS

Anonymkode: 7ddf1...322

Jo, mange gjør det enda faktisk. Jeg låner fortsatt fra biblioteket, men det er ikke alltid de har det jeg leter etter. Den appen er dessverre fortsatt ikke bra nok.

Ellers så leser jeg både på papir og på nettbrett, men må nok si at jeg foretrekker papir. Jeg liker ikke så godt å lese på en skjerm, men det er utrolig praktisk når man er på reise siden det tar mindre plass og man kan ha mange bøker på et nettbrett/lesebrett.

Jeg kjøper også endel bøker og ønsker meg et bibliotek hjemme. Nå setter jeg dem i bokhylla eller gir dem bort, men jeg klarer ikke å gi bort fine bøker som jeg liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellbøker kjøper jeg på papir. Annet kan det være så som så med.

Anonymkode: cd617...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kan lese all slags bøker, men bøker som betyr noe for meg kjøper jeg og har stående i bokhylla 😊

Anonymkode: c21b1...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har alltid vært glad i bøker, og da jeg bygde nytt hus ville jeg ha eget bibliotek. Der har jeg masse bøker, og det hender også ofte at jeg gir bort bøker som jeg tenker kan være interessante for mottakeren. Vet at jeg sikkert er litt gammelmodig, men det bryr jeg meg lite om ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papirbøker er fint på stranden, på reise etc. 

Hjemme på sengen blir det e-bok på iPad. Trenger ikke leselys da :) 

Anonymkode: a45ab...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt en papirbok i år, men det er en russisk grammatikkbok. Føler det hadde blitt litt vanskelig å slå opp i den dersom den hadde vært elektronisk. Og jeg har kjøpt to e-bøker, for 70 kroner til sammen. Resten av bøkene jeg har lest i år har jeg enten eid fra før, eller lånt av en venn.

I utgangspunktet liker jeg papirbøker veldig godt, men ettersom jeg har flyttet fire ganger i løpet av de to siste årene, så har jeg begynt å se mer og mer verdi i minimalisme. Jeg har donert bort 2/3 av boksamlingen min og foretrekker e-bøker når jeg gjør nye kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.11.2018 den 13.16, AnonymBruker skrev:

Man drar ikke lenger på biblioteket for å låne bøker. Man reserverer på nett, eller man låner gtatis i appen ebokbib. 

TS

Anonymkode: 7ddf1...322

Snakk for deg selv...

Biblioteket er også like gratis som "ebokbib".

Endret av Anonymus Notarius
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...