Gå til innhold

Bruker du penger på papirbøker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hele familien leser mye bøker. Vi bruker biblioteket. Kjøper bøker til jul og bursdager.

Anonymkode: 8f349...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Synes bøker er veldig praktisk å gi i gave f.eks. Har klart å finne signerte eksemplarer i noen tilfeller, og om det er noen som brenner veldig for en forfatter eller en bokserie, så blir det utrolig godt mottatt. Noen folk foretrekker å ha en bok å holde i og kjenne tyngden av den, lukten og følelsen av å åpne en helt fersk bok for første gang. Blir ikke helt det samme som å holde i en ipad eller et lesebrett. Gode bøker beholder jeg, om det er noe jeg synes er helt fantastisk og leser fillete bytter jeg det ut fra pocket til hardcover f.eks. Om noe er helt elendig så går det enten i søpla eller blir gitt bort til fretex/bruktbuer. For folk som reiser mye eller leser mest på ferier er ebøker å foretrekke da man kan drasse med seg et helt bibliotek på farten istedenfor å føle at man må droppe en bok til fordel for en annen. Enkelte bøker er jo ordentlige mursteiner og egner seg ikke om man har dårlig plass i kofferten. Noen studier peker på at å lese på papir øker fokuset i forhold til å lese på elektroniske duppeditter fordi man fysisk kan kjenne fremgangen i lesingen fra side til side, men tror ikke dette er noe å henge seg opp i med mindre man leser pensumbøker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Faerunpedia

Jeg kjøper papirbøker. Etter at de er lest gir jeg dem bort, til venner, til lesegruppen min samt at vi har et bokhjørne på jobben for bytting. I tillegg legger jeg en del igjen på hoteller dersom de tilbyr dette.

Tipper jeg bruker 1000 kr i året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebokbib....stå i reservasjonskø i ukesvis? Nei takk.

 

Kjøper papirbøker et par ganger i mnd,på bokhandel og fretex. Kanskje en tusenlapp til sammen? Er det ei bok som treffer meg veldig havner den i bokhylla. Er den ok gir jeg videre til familie og venner som liker å lese,eller jeg legger den fra meg på en benk.

Tenker ikke så mye på miljø , bøker må jeg bare ha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faglitteratur, hobbybøker o.l kjøper jeg. Skjønnlitteratur lånes på biblioteket.

Anonymkode: ecabe...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke huske sist jeg kjøpte en papirversjon av skjønnlitteratur. Kjøpte mitt første lesebrett for 10 år siden, og har aldri sett meg tilbake. Lader det annenhver uke og det er like behagelig for øyne som papir. 

Hvor mye jeg bruker på e-bøker? Eh, mye. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/24/2018 at 1:03 PM, AnonymBruker said:

Bruker du penger på bøker i papir, når de samme bøkene ligger tilgjengelig på nettet? 

Hva gjør du med en kjøpt papirbok etter at den er lest?

Hvor mye penger i året bruker du på papirbøker? 

Tenker du over hvor mye resurser det kreves for å få papir til en papirbok? 

Bruker du bøker fra bibliotek, ulike apper og Nasjonalbiblioteket? 

 

OBS: snakker ikke her om skolebøker/pensumbøker. 

Anonymkode: 7ddf1...322

Jeg bruker penger på bøker i papirformat. e-format har aldri falt meg inn å bruke for hvorfor i all verden skal jeg sitte med boka på en skjerm?? Det er faktisk ikke bra for øynene. 

Etter at den er lest setter jeg den i bokhylla eller låner/gir den bort. En sjelden gang kaster jeg noen, men da skal de ha stått lenge (og være ekstremt dårlige etter min mening)

Hvor mye penger jeg bruker på bøker varierer fra år til år

Går utifra at det kreves ressurser for å få til en e-bok også. Jeg har ikke hatt lånekort på biblioteket på mange år. 

On 11/24/2018 at 1:16 PM, AnonymBruker said:

Man drar ikke lenger på biblioteket for å låne bøker. Man reserverer på nett, eller man låner gtatis i appen ebokbib. 

TS

Anonymkode: 7ddf1...322

Det er ikke sånn for alle. Jeg har aldri brukt biblioteket noe særlig, men jeg er glad i å lese. Det jeg leser kjøper jeg selv, eller låner av andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.11.2018 den 13.03, AnonymBruker skrev:

Tenker du over hvor mye resurser det kreves for å få papir til en papirbok? 

Tre har vil overskudd i massevis av, no problemo.

Anonymkode: 7680f...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør jeg. Jeg klarer ikke å konsentrere meg like godt når jeg leser e-bøker. Ikke nok til å forsvinne helt inn i boka i alle fall. Jeg gir bøkene videre når jeg har lest dem ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser en del på telefon/iPad. Og kjøper selvsagt autobiografier/biografier i bokform. 

Og det hender seg at jeg kjøper en pocket bok. 

Anonymkode: 2816e...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

både kjøper og låner bøker, både fysiske bøker, lydbøker og e-bøker. Det eneste jeg alltid kjøper digitalt er blader. Bruker kanskje 2000 på bøker i året, og når jeg er ferdig med dem så havner de i bokhylla om de var gode, var de ikke gode så legges de i bytteboksen på en cafe vi har her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg leser bare papirbøker. Det har noe med kosen å gjøre. Å lese på nettet gir meg jobb - følelser. Jeg kjøper imidlertid aldri nye bøker lenger. Jeg hamstrer på loppemarked, og kjøper av og til på Fretex. Bøkene gir jeg videre, med mindre det er helt spesielt gode bøker, som jeg vet jeg vil lese igjen om noen år. Oftest historiske romaner. De går i bokhylle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fleur de lis

Jeg kjøpte en Kindle tidlig på året, og etter det har jeg kun kjøpt på den. Men jeg kjøper gjerne papir om jeg ikke finner på Kindle, eller om jeg leser en bok på Kindle og vet jeg skal lese den på nytt senere.

Syns det er veldig greit med Kindle så jeg slipper enda flere bøker i veldig fulle bokhyller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 11/24/2018 at 1:16 PM, AnonymBruker said:

Man drar ikke lenger på biblioteket for å låne bøker. Man reserverer på nett, eller man låner gtatis i appen ebokbib. 

TS

Anonymkode: 7ddf1...322

Du mener at fordi du ikke drar på biblioteket lengre, og kun bruker app, så må det samme gjelde for resten av befolkningen? 

Jeg er ofte innom bibliotek, og jeg ser faktisk mange folk der. Om du hadde orket tatt deg en tur innom bibliotek i blant, så vil du se at mange faktisk gjør nettopp det, drar dit for å låne bøker. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du penger på bøker i papir, når de samme bøkene ligger tilgjengelig på nettet? 

Ja. Foretrekker den fysiske boken som jeg kan bære med meg, osv.

Hva gjør du med en kjøpt papirbok etter at den er lest?

Gir den videre til noen som ønsker å lese den etter meg.

Hvor mye penger i året bruker du på papirbøker? 

Tipper jeg kjøper en bok per måned, så mellom 3000 og 4000 et sted.

Tenker du over hvor mye resurser det kreves for å få papir til en papirbok? 

Ja, det gjør jeg. Men jeg tenker at det er masse skit som produseres av plast og papir som jeg IKKE kjøper.

Bruker du bøker fra bibliotek, ulike apper og Nasjonalbiblioteket?

Ja, jeg låner bøkene fra biblioteket om de fins der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper bøker av de forfatterne jeg samler på. Bokhyllene er alt for fulle og tar for mye plass i huset, så har måtte sette grenser for meg selv.

Trodde aldri jeg skulle venne meg til å like ebøker, men etter flere år med frozen shoulder hvor det var smertefullt å håndtere papirbøker, har jeg blitt veldig glad i eboka. Låner de hovedsakelig på ebokbib og har en reservasjonsliste lang som et vondt år. Er det bøker jeg har lyst til å lese fort, tar jeg turen innom biblioteket. Da blir det gjerne med en 5-6 andre bøker samtidig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ja, jeg bruker penger på papirbøker, liker ikke å lese via nettbrett/telefon! Dessuten er det noe eget med å bla i en bok, det er noe med den kosen og gleden! Bøkene kjøpes både i bokhandelen og bruktbutikker.
2. Alle bøkene havner i bokhyllene, en gang eller to i året ryddes det og alt fra en til fem, seks stykker går videre til noen andre som setter pris på bøkene.
3. Aner ikke hvor mye jeg bruker på bøker! Noen ganger er det fryktelig vanskelig å vente på pocket-utgaven og dermed kan det fort gå flere hundre kroner, og dermed blir det nok over 1000kr i året.
4. Nei.
5. En sjelden gang låner jeg bøker på biblioteket, da går det gjerne i håndarbeidsbøker som ikke er å få kjøpt lengre. Har Storytel men det er kun for å høre lydbøker og ikke lese bøker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...