Gå til innhold

bmi på 16, og være frisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

tok blodprøver hos legen nå og alle resultater er normale. men jeg sliter så innmari med humøret. og så er jeg sulten hele tiden.
Jeg spiser ekstremt kaloririk mat, men det tar ikke lang tid før skrubbsulten er tibake. og jeg føler nesten jeg lider..

Anonymkode: 7a592...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samboeren min har en BMI på 17 og er helt frisk. Han er ganske tynn, men vi har regnet ut at han spiser ca 3-4000 kalorier om dagen. Han trener heller ikke og beveger seg ikke så mye. 

Jeg har dratt han med til legen flere ganger for å sjekke blod og helse, men han er frisk som bare det. Han har bare utrolig høy forbrenning. 

Anonymkode: f036a...a01

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bendelorm? Høyt stoffskifte? Du spiser ikke så mye som du tror?

Anonymkode: b1fde...598

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tvist skrev:

Hva og hvor mye spiser du da i løpet av en dag? 

klarer nesten ikke spise kjøtt, det er fordi det er en rar smak av kjøtt. Dette har kommet med alderen. Men spiser kjøtt 1 gang i mnd.
Jeg spiser enten pizza, burger hver dag, eller lasagne. veldig mye sauser, ost... masse salat og sånt. elsker dressinger.

havregryn, soyamelk, egg, knekkebrød med diverse...

Spist en del riskrem i det siste med rød saus. bær med vaniljesaus. 
Risengrynsgrøt med sukker og masse smør.

Lager også suppe der jeg koker fløte med løk og paprika og tilsetter appelsin og sitron. 

Anonymkode: 7a592...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller jo ingen rolle om du spiser kaloririk mat, om det daglige kaloriinntaket totalt: er for lavt. Du må ligge i kalorioverskudd for å gå opp i vekt.

Anonymkode: 9fa80...01d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiller jo ingen rolle om du spiser kaloririk mat, om det daglige kaloriinntaket totalt: er for lavt. Du må ligge i kalorioverskudd for å gå opp i vekt.

Anonymkode: 9fa80...01d

Dette er sannsynligvis problemet ditt.jeg trodde også jeg spiste masse mat frem til jeg faktisk begynte å loggføre og regne på det. Viste seg at jeg hoppet over mange måltider og nesten alltid gikk fra bordet uten å spise alt på tallerkenen.

Mekk deg en sandwich med peanutsmør og nugatti. Skyll den ned med helmelk så skal du se at du går opp.

Anonymkode: 29a04...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er sannsynligvis problemet ditt.jeg trodde også jeg spiste masse mat frem til jeg faktisk begynte å loggføre og regne på det. Viste seg at jeg hoppet over mange måltider og nesten alltid gikk fra bordet uten å spise alt på tallerkenen.

Mekk deg en sandwich med peanutsmør og nugatti. Skyll den ned med helmelk så skal du se at du går opp.

Anonymkode: 29a04...fc6

hahaha. Jeg lager masse karamell også. smelter brunost i panne sammen med smør og sukker og fløte. nei jeg går ikke opp. 

Anonymkode: 7a592...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hahaha. Jeg lager masse karamell også. smelter brunost i panne sammen med smør og sukker og fløte. nei jeg går ikke opp. 

Anonymkode: 7a592...891

Loggfør det du spiser og vær ærlig når du gjør det. Skriv ned nøyaktig mengde over 2-3 uker. (Friske) folk som tror de har høy forbrenning overvurderer alltid hvor mye de spiser og (friske) folk som tror de har lav forbrenning undervurderer alltid hvor mye de spiser. Uten unntak.

Anonymkode: 29a04...fc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hahaha. Jeg lager masse karamell også. smelter brunost i panne sammen med smør og sukker og fløte. nei jeg går ikke opp. 

Anonymkode: 7a592...891

DET ER REVNENDE LIKEGYLDIG OM DU SPISER KARAMELLER OG HJEMMELAGET PRIM! DU MÅ SE PÅ HVA DU TOTALT FÅR I DEG AV KALORIER PER DAG OG OGSÅ SE DET I FORHOLD TIL AKTIVITETSNIVÅET DITT. FOR Å LEGGE PÅ DEG MÅ DU VÆRE I PLUSS ETTER AT BASALFORBRENNING OG AKTIVITETSFORBRENING ER TRUKKET FRA! DU MÅ ANTAGELIG OPP I MINST 2500 KCAL PER DAG FOR Å LEGGE PÅ DEG NOE SOM HELST, GJERNE ENDA MER OM DU ER AKTIV. DU MÅ FØRST FINNE UT HVOR MYE AKKURAT DIN KROPP TRENGER AV NÆRING UT I FRA HØYDE, VEKT OG AKTIVITETSNIVÅ. DET KAN FASTLEGEN HJELPE DEG MED OM DU IKKE KLARER DET SELV. SÅ MÅ DU SPISE LITT MER ENN DET DU TRENGER OVER TID. DET ER ELLERS SUNNEST FOR DEG Å GÅ OPP PÅ HELT VANLIG MAT, FREMFOR DEN EKLE PRIMEN DIN ;)

Anonymkode: 9fa80...01d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

DET ER REVNENDE LIKEGYLDIG OM DU SPISER KARAMELLER OG HJEMMELAGET PRIM! DU MÅ SE PÅ HVA DU TOTALT FÅR I DEG AV KALORIER PER DAG OG OGSÅ SE DET I FORHOLD TIL AKTIVITETSNIVÅET DITT. FOR Å LEGGE PÅ DEG MÅ DU VÆRE I PLUSS ETTER AT BASALFORBRENNING OG AKTIVITETSFORBRENING ER TRUKKET FRA! DU MÅ ANTAGELIG OPP I MINST 2500 KCAL PER DAG FOR Å LEGGE PÅ DEG NOE SOM HELST, GJERNE ENDA MER OM DU ER AKTIV. DU MÅ FØRST FINNE UT HVOR MYE AKKURAT DIN KROPP TRENGER AV NÆRING UT I FRA HØYDE, VEKT OG AKTIVITETSNIVÅ. DET KAN FASTLEGEN HJELPE DEG MED OM DU IKKE KLARER DET SELV. SÅ MÅ DU SPISE LITT MER ENN DET DU TRENGER OVER TID. DET ER ELLERS SUNNEST FOR DEG Å GÅ OPP PÅ HELT VANLIG MAT, FREMFOR DEN EKLE PRIMEN DIN ;)

Anonymkode: 9fa80...01d

Kjære vene, slutt å rop! 🙉

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme peoblem som deg, TS. Hr alltid vært undervektig i følge BMI, men spiser som en ulv. Har fått eget opplegg gjennom lege og ernæringsfysiolog, men jeg sliter med å gå opp i vekt selv med stort karolioverskudd ift. min kroppsvekt og aktivitet.

Legen sa til slutt at noen har bare ekstremt høy forbrenning, på samme måte som at noen få har ekstremt lav. Så lenge prøvene er gode og jeg føler meg frisk, så var det ikke er noe problem. Men jeg kjører på med protein og sunt fett, samt styrketrening for å forhåpentligvis få en kropp jeg trives bedre i.

Har hele livet blitt møtt av kunnskapsløse tanter osv., som tror at alt handler om kalorier. De var sikre på at jeg spiste mindre enn jeg trodde, men det viste seg at det var de som var dårlige på å regne ut kalorier, regnet ikke med olje til steking o.l.

Så lenge prøvene er gode og jeg føler meg frisk, så sa legen at det ikke er noe problem. Så hør heller på lege og ernæringsfysiologer, enn «mannen i gata» som har gått på Grethe Roede-kurs, og ikke klarer å forstå at det handler om mer enn kalorier inn og ut. 🙄

Anonymkode: 68b92...61b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er selv undervektig, og for å være ærlig, så lenge du er frisk, forstår jeg ikke hvorfor du bruker så mye tid og krefter på å bekymre deg for det.

Jeg er nok i motsetning til slik du beskriver deg selv, ikke så glad i feit mat. Hamburger , pizza og feite sauser er ikke førstevalget. Men i stedenfor å tenke så veldig mye på hva jeg spiser, tenker jeg på når jeg spiser. Jeg sørget for å ikke la det gå mer enn 3 - 4 timer mellom hvert måltid. Istedenfor å tenke at jeg skal kjøpe mg noe på farten, tar jeg med meg en matpakke (gjerne skiver med peanøttsmør :) ), så vet jeg at får i meg mat uansett hvor jeg er. Jeg tror mange her har rett : du kan spise så mye kaloririkt du vil til ett måltid, men hopper du over 1 - 2 måltider stort sett hver dag (du skriver ikke det, men det er en teori),så vil det slå negativt ut.

Det at du er trøtt, kan også tyde på at du ikke spiser jevnt iløpet av dagen. At blodsukkeret ditt er som berg og dalbane. Og det er slitsomt.

Anonymkode: 43349...dcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har en bmi på 19 nå og vil bli kvitt mere fett og bygge mere muskler.  

Bmi er vel ikke helt nøyaktig - mere som en rettesnor ? 

Anonymkode: 22e53...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som skriver om hva du spiser (prim, fløtesuppe m sitron etc)-

husk at det er et problem i vår tidsalder at folk faktisk kan være underernærte og feite. 

Det virker ikke som at kroppen din tar opp næring særlig bra - har du gått på mye antibiotika ? Det er viktig m blant god tarmhelse, riktig balansert mavesyre og å tygge maten Godt Nok slik at kroppen kan bryte ned maten til næringsstoffer den klarer å ta til seg:) 

 

Anonymkode: 22e53...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en bmi på 19 nå og vil bli kvitt mere fett og bygge mere muskler.  

Bmi er vel ikke helt nøyaktig - mere som en rettesnor ? 

Anonymkode: 22e53...590

Hva mener du med nøyaktig? Det er et veldig godt mål på helse på et populasjonsnivå.

Anonymkode: 29a04...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVA du spiser har ikke så mye å si, men hvor mye og antall kalorier! dere må da skjønne det? 

Anonymkode: a92b5...a83

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/23/2018 at 7:48 PM, AnonymBruker said:

hahaha. Jeg lager masse karamell også. smelter brunost i panne sammen med smør og sukker og fløte. nei jeg går ikke opp. 

Anonymkode: 7a592...891

Du kanspise karameller hver dag uten å gå opp i vekt. Det du lister opp av mat er ikke noe jeg (nedre normalvektig BMI) ville gått opp i vekt av. 

havregryn, soyamelk, egg, knekkebrød med diverse...

Mager frokost, tipper kanskje 300-600 kcal

Spist en del riskrem i det siste med rød saus. bær med vaniljesaus. 
Risengrynsgrøt med sukker og masse smør.

kanskje 300-500 kcal

Lager også suppe der jeg koker fløte med løk og paprika og tilsetter appelsin og sitron. Suppe er som regel veldig kalorifattig.

Det her høres som utvannet fløte med litt grønt i

200-400kcal

Dette er ikke mye mat i løpet av en hel dag. Det er ikke rart du ikke går opp

Anonymkode: e32cc...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...