Gå til innhold

Trenger hjelp til å finne tittel på en bok jeg har lett etter lenge!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lett lenge etter en bok jeg las som ungdom på 90-tallet, men som jeg ikke kan huske hva heter. Jeg håper at noen av dere gjenkjenner boken ut fra detaljene jeg husker, og kan hjelpe meg med tittelen :)

Boken handler om en ung kvinne og en ung mann som på en eller annen måte blir sendt tilbake i tid. Jeg tror det skjer ved hjelp av en ring eller en medaljong av noe slag. 

Bortsett fra hoppene i tid og rom er boken realistisk skrevet, det er ikke andre overnaturlige ting i den som jeg kan huske. 

I en sekvens havner de i en skog, hvor de kommer over en stamme som bor der. Stammen fanger gutten, og opprer aggressivt mot ham. Jenta avvæpner situasjonen ved å synge "Amazing Grace". Stammen har aldri hørt slik sang før, og blir helt målløse av beundring over stemmen og sangen. 

I en annen sekvens er jenta tatt til fange, i en æra hvor jeg tror det var bruk av slaver. Kanskje oldtidens Egypt eller noe slikt. Vaktene er fascinerte over det lyse håret og den lyse huden til jenta, og det blir etter hvert klart at de har planer om å voldta henne. Hun unnslipper i siste liten, via et nytt hopp i tiden. 

På ett tidspunkt kommer jenta og gutten bort fra hverandre, og blir også separert i tid. Jenta kommer over et lik/skjelett, som hun etter hvert innser er gutten. Jeg husker ikke hvordan han døde, men jenta blir i alle fall grepet av dyp sorg over at gutten nå aldri vil kunne lykkes i å komme hjem igjen til vår tid. 

Jeg innbiller meg at de to hadde nordiske navn,  men det kan ha vært i den norske oversettelsen dersom boken var skrevet av utenlandsk forfatter. 

Det er mulig at det er snakk om en bokserie - jeg husker også å ha lest om en jente som havnet i vikingtiden - fant kjærlighet og trivsel der som hun manglet i vår tid, og derfor bestemte seg for å bli der. Det kan imidlertid ha vært en helt separat bok - det er jo blitt noen år siden jeg leste dette :)

Høres dette på noen måte kjent ut for dere blir jeg veldig takknemlig om jeg får vite tittelen/forfatteren av boken!

 

Anonymkode: 5e9d2...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Kan det være serien Hekseringen av Diana Gabaldon? 

Det er IKKE de bøkene.

Anonymkode: da517...1d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er IKKE de bøkene.

Anonymkode: da517...1d9

NEIVEL

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

NEIVEL

Det var litt av et svar du fikk på den. 

Tusen takk for tipset! De bøkene er absolutt noe jeg kunne ha lest, og helt sikkert hadde elsket da jeg var yngre. Det er de som Outlander-serien baserer seg på? Jeg har planer om å lese dem når jeg har tid og mulighet, men vil vente til serien er ferdig slik at jeg ikke leser dem parallelt med at serien går. 

Jeg elsket Narnia, Tolkien, bøkene til Toril Thorstad Hauge, Ronja Røverdatter og slike bøker da jeg var liten. Mange av dem sparte jeg lommepengene til å kjøpe selv. 

Men i mange år har jeg tenkt på denne boken, uten å klare å finne ut hvilken det var. Skikkelig frustrerende 😂

TS

Anonymkode: 5e9d2...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var litt av et svar du fikk på den. 

Tusen takk for tipset! De bøkene er absolutt noe jeg kunne ha lest, og helt sikkert hadde elsket da jeg var yngre. Det er de som Outlander-serien baserer seg på? Jeg har planer om å lese dem når jeg har tid og mulighet, men vil vente til serien er ferdig slik at jeg ikke leser dem parallelt med at serien går. 

Jeg elsket Narnia, Tolkien, bøkene til Toril Thorstad Hauge, Ronja Røverdatter og slike bøker da jeg var liten. Mange av dem sparte jeg lommepengene til å kjøpe selv. 

Men i mange år har jeg tenkt på denne boken, uten å klare å finne ut hvilken det var. Skikkelig frustrerende 😂

TS

Anonymkode: 5e9d2...853

Prøvde nå å Google noen av stikkordene, men fant ikke ut noe. 

Håper du finner den snart! Du kan prøve å spørre her også https://bokelskere.no/diskusjoner/

Eller på biblioteket. Gå etter de litt eldre bibliotekarene som ser ut som de bor på biblioteket. 😂 er utrolig hva mange av dem husker og kan!

Endret av solmåneogstjerner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Prøvde nå å Google noen av stikkordene, men fant ikke ut noe. 

Håper du finner den snart! Du kan prøve å spørre her også https://bokelskere.no/diskusjoner/

Eller på biblioteket. Gå etter de litt eldre bibliotekarene som ser ut som de bor på biblioteket. 😂 er utrolig hva mange av dem husker og kan!

Takk for gode tips. 

Har spurt på engelske forum og en engelsk bokelskerside, men det har foreløpig ikke gitt resultater. Jeg håper det skyldes at forfatteren er norsk, og at jeg har større hell på biblioteket eller bokelskere.no. Det hadde vært utrolig gøy å finne den igjen!

Anonymkode: 5e9d2...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det stemmer men det minnet meg veldig om steinringen-trilogien, første boka heter Når Den Tredje Måne Kommer

Anonymkode: b3c88...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det stemmer men det minnet meg veldig om steinringen-trilogien, første boka heter Når Den Tredje Måne Kommer

Anonymkode: b3c88...963

Den er bok utgitt for sent til å være den jeg ser etter, ser denne er utgitt i 2006. Den jeg ser etter las jeg rundt år 1998-2002 en gang, så er nok utgitt aller senest 2002. Men tusen takk for tipset🙂

Mvh Marianne Nilsen 

Anonymkode: 5e9d2...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kan du si mere om aldersgruppe? Sjanger (Sci-fi)? Og eventuell cover?

Endret av Little Pony
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mye ved boka du beskriver som fikk meg til å tenke på "Dverghesten" av Gert Nygårdshaug (1984). 

Jeg tror kanskje ikke det er den, men ut fra det du beskriver om den boka du leter etter, tror jeg du vil like "Dverghesten" også 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...