Gå til innhold

Jobben vil at jeg skal ta en personlighets-test etter intervjuet!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i alle dager skulle en pessimistisk regnskapsfører gjøre jobben bedre?? Du er nok full av fordommer mot regnskapsførere. 

Hilsen regnskapsfører. 

Anonymkode: 1b6f0...2a8

Haha, det var satt på spissen og jeg uttalte meg kanskje litt sleivete eller uklart.Jeg har generelt veldig få oppfatninger av hvordan regnskapsførere er. Poenget mitt var at arbeidsgivere ofte ikke vet hva de egentlig ser etter i jobbannonser, men slenger ut en rekke begrep de synes høres bra ut. Selvfølgelig tror jeg ikke at regnskapsførere er surere eller mer pessimistiske enn folk flest, eller at pessimisme i seg selv er et krav for å løse jobbens oppgaver, poenget er at jeg ikke ser relevansen av "positiv" i en slik jobb (eller noen jobber for den del, "positiv" er et meningsløst bregrep".) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare svar ærlig? Er helt vanlig med personlighetstester rett ut fra universitetet/høyskolen i dag.

Anonymkode: bbbcd...47d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 11/21/2018 at 6:12 PM, AnonymBruker said:

Jeg skyr slike tester og dropper disse uansett hvor attraktivt en stilling er. Aldri mer! 

Testresultatene blir analysert av en som aldri har møtt meg. De testene jeg har tatt, har jeg gjort det bra med unntak av personlige plan. Det var som å lese om en annen person. Det provoserte meg veldig at jeg forlangte å snakke med vedkommende som kom til den konklusjonen om meg. Jeg fikk en beklagelse og etter mye om og men tilbud om jobb, noe jeg takket pent nei til. 

Personen de endte med som sannsynligvis skårte høyt på testene, har av en eller annen grunn sluttet. Igjen ble jeg kontaktet.

 

 

Anonymkode: c04e9...ded

Jeg skyr sånne tester selv. Sier ingenting om hvem man er. Siling av personer og samfunn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2018 den 14.10, AnonymBruker skrev:

Dette gjelder en mellomleder stilling. Jeg har aldri tatt en slik test før. Hva må jeg passe på?

Anonymkode: 75bca...1cf

Passe på å svare ærlig og oppriktig. Jukser du eller svarer bevisst feil, så er seriøse tester lagt opp slik at forsøk på juks/juks for å fremstå bedre enn man er, blir avslørt av den som tolker testen. 

Anonymkode: f271f...21c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.11.2018 den 9.40, Svartfugl skrev:

En liten sidekommentar her...Sånne personlighetstester er ofte meningsløse (for dem som ansetter) fordi de svært ofte ikke forstår hva de vil ha/trenger. Det leter i mange tilfeller etter personlighetstrekk som mange mener er positive, uten å tenke så mye på hva oppgavene i jobben er og hvordan personlighetstrekkene bidrar til å løse dem, eller at en arbeidsplass faktisk har godt av å ha mange ulike typer personligheter. Et eksempel er da jeg kom over en stillingsannonse hvor regnskapsførere ble etterspurt. Nærmere bestemt ville de ha en POSITIV regnskapsfører. Ja, jeg forstår at arbeidsmiljø er viktig, men jeg kan se for meg at en litt pessimistisk type heller burde gjøre denne jobben. Andre mer relevante adjektiv som nøyaktig, ryddig, strukturert ble ikke nevnt. Det er fint å være utadvendt og glad, men vi trenger de stille, mer alvorlige typene i arbeidslivet også, og for svært mange jobber har du null bruk for "utadvendt og glad"-trekkene i personligheten din.

Det egentlige spørsmålet synes jeg er om testene egentlig måler det arbeidsgiver tror den måler. Måler testen egentlig denne litt diffuse egenskapen «positiv»? (Eller sett inn hva du måtte ønske av typiske intetsigende moteord som står i jobbannonser.)  Det stiller jeg meg sterkt tvilende til. Man kan ende opp med at gode kandidater som kunne gjort en utmerket jobb blir vraket på grunn av en svada-test. 

Men jeg ser poenget ditt, også uten sammenheng med testing. På en arbeidsplass burde man ha ansatte med ulike typer personligheter tenker jeg, akkurat som det er fint å ha ulike faglige bakgrunner. At folk utfyller hverandre. 

Anonymkode: 69eb0...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes personer som tror en sånn test hjelper, er ganske dumme. Selvfølgelig kommer man til å vise seg fra sin beste side og veie svarene nøye.

Enten det eller så er vedkommende en psykopat og ønsker å sjekke om det er lett å manipulere deg, fordi personen av en eller annen merkelig grunn ikke har klart å oppfatte det enda. Det kan også være at psykopaten har tatt feil før og har lyst til å sjekke enda nøyere denne gangen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel mye bortkasta penger til sånne ting i mange bedrifter idag. Èn ting er hva testresultatene blir og hvordan man kan tolke disse, men ville blitt overrasket om det faktisk brukes til noe matnyttig senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte ta en sånn test en gang, og så skulle noen tolke svarene og gå gjennom dette med meg. Det var helt fryktelig! Jeg kjente ikke igjen meg selv og måtte forklare alt på nytt. De virket anklagende og jeg følte jeg måtte forsvare meg. 

Skjønner ikke hvorfor testen ga så feil resultat. 

Uansett skal jeg aldri gjøre dette igjen, ingen jobb er verdt det. Tullete opplegg. 

Anonymkode: fe30a...1e0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker det aktivt hos oss ved ansettelser, jeg syntes det var noe tull først, men ser jo at det er noe hold i dem nå når jeg kjenner både testene godt og personene som er blitt testet. 

Den testen vi bruker handler om hvordan man er i jobbsammenheng, og det er liksom ikke noe feil eller riktig svar, hensikten er å sette sammen riktige grupper. Si at en er typen som for eksempel er veldig flink til å sette i gang ting men ikke nødvendigvis fullføre, en er god på å se konsekvenser og hva som er realistisk, og en tredje er flink til å organisere og gjennomføre. Så hver for seg blir lite gjort, setter du dem sammen så har du en liten enhet som kan utrette mye. Litt den type filosofi da, sånn enkelt forklart.

Så vil det jo være noe som er riktig eller feil likevel såklart, i noen stillinger vil du ikke ha folk som kun er relasjonsorientert, imens i andre er empati det som vektlegges mest osv.

Anonymkode: 02d4d...7f0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Passe på å svare ærlig og oppriktig. Jukser du eller svarer bevisst feil, så er seriøse tester lagt opp slik at forsøk på juks/juks for å fremstå bedre enn man er, blir avslørt av den som tolker testen. 

Anonymkode: f271f...21c

Det er bare bullshit!

Personen som analyserer disse testene møter aldri personene som svarer på testene. Jeg måtte ta masse telefoner og sende klage for å få møte «eksperten» som analyserte svarene mine og han kom fram til at han tok så grundig feil av analyse av meg og sannsynligvis flere andre, deriblant personen som fikk jobben. 

De testene kan lett manipuleres. Det fikk jeg masse råd om fra flere i min bekjentskapskrets, men jeg valgte å svare ærlig og det viste seg å være dumt. 

 

Anonymkode: c04e9...ded

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fordommer mot tester her - og det er synd. For det er et godt verktøy dersom de brukes riktig.

Hos oss bruker vi tester kun etter 1. intervju, ikke som siling. Med andre ord har vi møtt kandidaten og allerede etablert en relasjon før de testes.

Før vi kjører testen gjør man en analyse av hvilke kompetanser/elementer som er viktig i rollen og teamet, slik at det konkret er disse tingene man også ser etter ved testen, slik at man ikke risikerer å legge vekt på ting som ikke er viktig i rollen. 
Alle testene som kjøres er godkjent av norske veritas, og er dermed valide. Den som analyserer testen og kjører tilbakelesing er sertifisert på testen, slik at man har et godt grunnlag for å gi en tilbakemelding. 

I tillegg brukes testen aldri alene. Det viktigste med testen er ikke svarene i seg selv, men samtalegrunnlaget den gir. Svarene i seg selv er ikke interessante, men man får et veldig godt grunnlag for å snakke om resultatene. 

Fint du hadde en god opplevelse, TS!

Anonymkode: 44e4f...65f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Ikea brukte de slike tester for 10-15 år siden. Vi var flere som fikk jobb på samme tid, og jeg fikk inntrykk av at de brukte disse testene for å plassere oss i riktig avdeling.  Gjør ikke meg noe å ta en sånn test, synes egentlig det er litt gøy at det går an å få noen vettuge svar ut av dem. Jeg husker at jeg følte jeg svarte på de samme spørsmålene gjentatte ganger, bare med en liten forskjell i ordlyden :) 

Anonymkode: 70cd2...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tenke meg at overdreven bruk av sånne tester er mest på grunn av at det er så vanskelig å gi udugelige folk sparken i dette landet. Så bedrifter prøver å luke ut folk før de er bundet i et ansettelsesforhold. Hvor mye dette hjelper er det vel bare bedriftene selv om kan svare på.

Jeg tenker at de lett kan gå glipp av gode medarbeidere også, pga slike tester. Alle er jo kjent med IQ-tester, og disse var opprinnelig ment for å identifisere mental retardasjon, ikke for å finne "genier". Så jeg tror det er vanskelig å luke ut andre enn de absolutt dårligste matchene. Spesielt på sånne tester du skal svare på en bunch spørsmål. Da får de luket ut de som er dumme nok til å svare på en slik måte at "personligheten" deres ikke passer til jobben. Men nettet flyter over av sånne tester, så det er bare å trene seg opp ved å ta en haug slike, så ser du tilslutt hva du bør svare for å få "riktig" profil. Kompetansen din til å utføre jobben får man håpe årevis på skolebenken og evt. arbeidserfaring har gitt deg. Ville vært kjipt om eksamen avlagt i 30 fag i løpet av en masterutdanning skulle blitt satt til side for noen personlighetstester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mye fordommer mot tester her - og det er synd. For det er et godt verktøy dersom de brukes riktig.

Hos oss bruker vi tester kun etter 1. intervju, ikke som siling. Med andre ord har vi møtt kandidaten og allerede etablert en relasjon før de testes.

Før vi kjører testen gjør man en analyse av hvilke kompetanser/elementer som er viktig i rollen og teamet, slik at det konkret er disse tingene man også ser etter ved testen, slik at man ikke risikerer å legge vekt på ting som ikke er viktig i rollen. 
Alle testene som kjøres er godkjent av norske veritas, og er dermed valide. Den som analyserer testen og kjører tilbakelesing er sertifisert på testen, slik at man har et godt grunnlag for å gi en tilbakemelding. 

I tillegg brukes testen aldri alene. Det viktigste med testen er ikke svarene i seg selv, men samtalegrunnlaget den gir. Svarene i seg selv er ikke interessante, men man får et veldig godt grunnlag for å snakke om resultatene. 

Fint du hadde en god opplevelse, TS!

Anonymkode: 44e4f...65f

En test blir ikke valid av å være godkjent av norske veritas. 

Anonymkode: 69eb0...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

En test blir ikke valid av å være godkjent av norske veritas. 

Anonymkode: 69eb0...e64

Nemlig. Seleksjon av personell er en uhyre komplisert prosess dersom man skal få et nogenlunde rikig utfall. Jeg vil tror forsvaret er de med lengst erfaring på slikt i Norge, og de bruker en rekke momenter i seleksjon av folk til de mest krevende stillingene. En skarve personlighetstest utgjør en veldig liten andel av denne prosessen. Dessuten bruker de et kobbel av psykologer og erfarne ledere i de aktuelle sektorene som kandidaten skal vurderes for. Om dette gjøres like nøye av en sivil bedrift er jo vesentlig for at en slik test skal være noe verdt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
On 12/15/2018 at 10:01 AM, AnonymBruker said:

Det er bare bullshit!

Personen som analyserer disse testene møter aldri personene som svarer på testene. Jeg måtte ta masse telefoner og sende klage for å få møte «eksperten» som analyserte svarene mine og han kom fram til at han tok så grundig feil av analyse av meg og sannsynligvis flere andre, deriblant personen som fikk jobben. 

De testene kan lett manipuleres. Det fikk jeg masse råd om fra flere i min bekjentskapskrets, men jeg valgte å svare ærlig og det viste seg å være dumt. 

 

Anonymkode: c04e9...ded

Hva fikk du råd om? 

Anonymkode: 65e65...579

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

kaleidoskop skrev (På 21.11.2018 den 18.11):

Jeg tok en slik test i forbindelse med siste jobbintervju jeg var på. Den stemte veldig bra. Du svarer ikke på spørsmål, men rangerer hvilket ord som stemmer best og minst ved setningen, på deg selv. 

Jeg synes det var fadinerende på hvor godt det stemte. De "negative" tingene fikk de til å bli positiv. Som at jeg er ustrukturert, men jeg er en igangsetter som kan være bra for å dra i gang gruppa. Husker ikke hva som sto, men dette var eksempel. Hva man svarer er mest sannsynlig ikke avgjørende for om man får jobb eller ikke. De ser bare på hvordan du passer inn i en eksisterende gruppe

Jeg hadde en ganske lik opplevelse som deg - synes det var utrolig  fascinerende å se hvor mye den testen tok meg på kornet.

Var ærlig hele veien - og kjente meg faktisk igjen i alt. Hadde en veldig positiv gjennomgang med rekrutterer etterpå, og følte meg superbra. Følte at de virkelig fikk se svart på hvitt hvem jeg er, og hvilke egenskaper jeg tar med meg inn i jobben. Hadde vært på intervju først, og følte også at de brukte testen mest for å kartlegge hvilke typer de ulike kandidatene var - for å kunne sette sammen ei gruppe med en god mix (var flere stillinger i et team som skulle besettes). 

Alle slike tester er sikkert ikke bra. Men jeg hadde en veldig god opplevelse - og fikk jobben.

 

Anonymkode: fd348...69d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg hadde en ganske lik opplevelse som deg - synes det var utrolig  fascinerende å se hvor mye den testen tok meg på kornet.

Var ærlig hele veien - og kjente meg faktisk igjen i alt. Hadde en veldig positiv gjennomgang med rekrutterer etterpå, og følte meg superbra. Følte at de virkelig fikk se svart på hvitt hvem jeg er, og hvilke egenskaper jeg tar med meg inn i jobben. Hadde vært på intervju først, og følte også at de brukte testen mest for å kartlegge hvilke typer de ulike kandidatene var - for å kunne sette sammen ei gruppe med en god mix (var flere stillinger i et team som skulle besettes). 

Alle slike tester er sikkert ikke bra. Men jeg hadde en veldig god opplevelse - og fikk jobben.

 

Anonymkode: fd348...69d

Problemet, slik jeg ser det, er at de ikke tar hensyn til at man som menneske ikke er ensartet. Og de passer for de menneskene som passer inn i disse testene. Problemet oppstår når man innehar egenskaper som ikke er ettertraktet i arbeidsmarkedet, og arbeidsgivere har sine fordommer mot visse egenskaper.

Jeg var så dum å svare ærlig på en test, der det altså kom frem at jeg er ekstremt introvert, innadvendt og generelt lite sosial. På papiret virker jeg sikkert som en person som ikke passer til en hel rekke jobber. Men, testene forteller veldig lite om det faktum at jeg har et stort nettverk, jeg har mange venner, har vært politisk aktiv i en årrekke, at jeg ikke har et problem med å snakke for 500 mennesker i en sal om jeg faktisk har noe jeg ønsker å si, jeg liker å være sosial i begrenset omfang, at jeg er flink til å skille mellom personlig og jobb, dvs at jeg fungerer godt med sosial samvær på jobb, selv om jeg trenger mye alenetid på fritida.

Mange tror jeg er mye mer sosial og utadvendt enn jeg er, fordi jeg skiller mellom jobb-SPOCA og personlig-SPOCA. Problemet er at arbeidsgivere ikke ser det. De evner ikke å forstå at introverte SPOCA som ELSKER å tegne og surfe på nettet helt alene uten å være i kontakt med andre faktisk fungerer utmerket i en sosial rolle på jobb. 

Jeg har i etterkant valgt å lyve på disse testene, for det er ekstremt sjeldent en arbeidsgiver evner å forstå disse nyansene og forskjellene. Det å være introvert og innadvendt er svært lite satt pris på, og det er mye fordommer. Som regel har jeg dratt fram "introvertheten" min som en del av mine mindre positive sider, og vist hvordan det kan tolkes i positiv kontekst. Samtlige arbeidsgivere gjetter, med mindre man tar en test, at jeg ikke er introvert. For folk forstår ikke hva som menes og har allerede en haug med fordommer. Dessverre.

Endret av SPOCA
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (4 timer siden):

Problemet, slik jeg ser det, er at de ikke tar hensyn til at man som menneske ikke er ensartet. Og de passer for de menneskene som passer inn i disse testene. Problemet oppstår når man innehar egenskaper som ikke er ettertraktet i arbeidsmarkedet, og arbeidsgivere har sine fordommer mot visse egenskaper.

Jeg var så dum å svare ærlig på en test, der det altså kom frem at jeg er ekstremt introvert, innadvendt og generelt lite sosial. På papiret virker jeg sikkert som en person som ikke passer til en hel rekke jobber. Men, testene forteller veldig lite om det faktum at jeg har et stort nettverk, jeg har mange venner, har vært politisk aktiv i en årrekke, at jeg ikke har et problem med å snakke for 500 mennesker i en sal om jeg faktisk har noe jeg ønsker å si, jeg liker å være sosial i begrenset omfang, at jeg er flink til å skille mellom personlig og jobb, dvs at jeg fungerer godt med sosial samvær på jobb, selv om jeg trenger mye alenetid på fritida.

Mange tror jeg er mye mer sosial og utadvendt enn jeg er, fordi jeg skiller mellom jobb-SPOCA og personlig-SPOCA. Problemet er at arbeidsgivere ikke ser det. De evner ikke å forstå at introverte SPOCA som ELSKER å tegne og surfe på nettet helt alene uten å være i kontakt med andre faktisk fungerer utmerket i en sosial rolle på jobb. 

Jeg har i etterkant valgt å lyve på disse testene, for det er ekstremt sjeldent en arbeidsgiver evner å forstå disse nyansene og forskjellene. Det å være introvert og innadvendt er svært lite satt pris på, og det er mye fordommer. Som regel har jeg dratt fram "introvertheten" min som en del av mine mindre positive sider, og vist hvordan det kan tolkes i positiv kontekst. Samtlige arbeidsgivere gjetter, med mindre man tar en test, at jeg ikke er introvert. For folk forstår ikke hva som menes og har allerede en haug med fordommer. Dessverre.

Det du beskriver er bare trist. Jeg har en soleklar forventning til at de som rekrutterer faktisk skjønner hva introver og ekstrovert betyr. Det har ingenting med det å være sosial å gjøre eller evnen til å skape gode nettverk. 

Min opplevelse både som testtaker og i analyse er at de som kjenner seg selv godt oftest kjenner seg igjen i svarene. Om man ikke kjenner seg igjen i det hele tatt kan det ha med at resultatene bryter med selvbildet, altså den man tror/ønsker at man er vs hvordan man faktisk er. Jeg kjenner folk som er overbevist om at de tåler alt, er kjempestrukturerte osv, mens personlighetstesten sier det motsatte. De kjenner ikke seg selv igjen i dem, men jeg gjør... 

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg kjenner meg igjen i det meste av de personligetstestene mine viser. Om ikke med en gang, så etterhvert når jeg får tenkt meg litt om 😉

Anonymkode: ec99a...790

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det du beskriver er bare trist. Jeg har en soleklar forventning til at de som rekrutterer faktisk skjønner hva introvert og ekstrovert betyr. Det har ingenting med det å være sosial å gjøre eller evnen til å skape gode nettverk. 

Min opplevelse både som testtaker og i analyse er at de som kjenner seg selv godt oftest kjenner seg igjen i svarene. Om man ikke kjenner seg igjen i det hele tatt kan det ha med at resultatene bryter med selvbildet, altså den man tror/ønsker at man er vs hvordan man faktisk er. Jeg kjenner folk som er overbevist om at de tåler alt, er kjempestrukturerte osv, mens personlighetstesten sier det motsatte. De kjenner ikke seg selv igjen i dem, men jeg oppfatter dem slik som testen viser...

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg kjenner meg igjen i det meste av de personligetstestene mine viser. Om ikke med en gang, så etterhvert når jeg får tenkt meg litt om 😉

Anonymkode: ec99a...790

 

Anonymkode: ec99a...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...