Gå til innhold

Jobben vil at jeg skal ta en personlighets-test etter intervjuet!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette gjelder en mellomleder stilling. Jeg har aldri tatt en slik test før. Hva må jeg passe på?

Anonymkode: 75bca...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En riktig sammensatt personelighetstest kommer til å inneholde flere spørsmål som måler om du er konsistent I problemstillinger.  Det er ingenting å være bekymret for.  Det jandler kun om å se hvordan du passer inn i resten av ledergruppen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør passe på å svare det du mener passer best for deg. Å prøve å gi inntrykk av at du er en annen person enn den du er kan bli avslørt. 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike tester er sjelden gode og du vil kunne oppleve at du ikke kjenner deg igjen. I tillegg er det som oftest personer uten kunnskap om hverken psykologi eller personlighetstester som skal tolke svarene dine. Var jeg deg ville jeg ikke skåret noen av svarene i ekstrem retning, med mindre du virkelig er ekstrem.

Anonymkode: 6bc60...01b

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til en annen side av saken: er det riktig at arbeidsgivere utfører disse? Skal en virkelig måtte blottlegge seg så innmari for å «få lov til» å jobbe? Mye dramaserie rundt personopplysninger på nett - men sjelden man utleverer seg så mye som i en personlighetstest. Synes bruken av dem strider mot alt jeg tenker om personvern. 

Anonymkode: 4a36d...f48

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Til en annen side av saken: er det riktig at arbeidsgivere utfører disse? Skal en virkelig måtte blottlegge seg så innmari for å «få lov til» å jobbe? Mye dramaserie rundt personopplysninger på nett - men sjelden man utleverer seg så mye som i en personlighetstest. Synes bruken av dem strider mot alt jeg tenker om personvern. 

Anonymkode: 4a36d...f48

😂😂😂Dramaserie du- skulle være ramaskrik. Androids ordbok skaper humor i en hektisk hverdag

Anonymkode: 4a36d...f48

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Slike tester er sjelden gode og du vil kunne oppleve at du ikke kjenner deg igjen. I tillegg er det som oftest personer uten kunnskap om hverken psykologi eller personlighetstester som skal tolke svarene dine. Var jeg deg ville jeg ikke skåret noen av svarene i ekstrem retning, med mindre du virkelig er ekstrem.

Anonymkode: 6bc60...01b

Jeg har tatt det to ganger, hadde veldig god erfaring med det siste gangen.

Første gangen var jeg en del yngre og følte jeg måtte forsvare de "negative" trekkene. Men mange trekk trenger ikke være negative, og alle har en ganske sammensatt personlighet. 

Det viktige er å svare ærlig og konsist. Du har kanskje en viss oppfatning om du er ryddig og strukturert, eller kan la ting flyte mer. Da må du argumentere for at du gjennomfører det du skal, og alltid holder tidsfrister, men gjerne veksler mellom oppgaver. 

De testene jeg har tatt har vist at jeg er introvert, noe som er negativt for mange. Men jeg snur det om til at jeg lytter nøye til hva andre sier, og det er viktig for en arbeidsplass med begge deler. Er alle ekstroverte kan det blir veldig slitsomt og dårlig samarbeid. 

Anonymkode: 7deb9...b1f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hamhamham skrev:

Du bør passe på å svare det du mener passer best for deg. Å prøve å gi inntrykk av at du er en annen person enn den du er kan bli avslørt. 

Eh.. nei. Jeg tok en sånn test på nett og fikk resultat at jeg har store psykiske problemer. Det var de ærligesvarene. Jeg vet selvsagt hva som er «riktig» å svare. 

 

Anonymkode: 26f19...960

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De testene jeg har tatt har vist at jeg er introvert, noe som er negativt for mange. Men jeg snur det om til at jeg lytter nøye til hva andre sier, og det er viktig for en arbeidsplass med begge deler.

Flott! Når de som gir ut testene ikke selv klarer å fatte hva som er bra med de forskjellige personlighetstrekkene og tror at introvert er utelukkende negativt, da er det jammen bra at du kan opplyse dem! 

Anonymkode: 45f20...5e3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en slik test i forbindelse med siste jobbintervju jeg var på. Den stemte veldig bra. Du svarer ikke på spørsmål, men rangerer hvilket ord som stemmer best og minst ved setningen, på deg selv. 

Jeg synes det var fadinerende på hvor godt det stemte. De "negative" tingene fikk de til å bli positiv. Som at jeg er ustrukturert, men jeg er en igangsetter som kan være bra for å dra i gang gruppa. Husker ikke hva som sto, men dette var eksempel. Hva man svarer er mest sannsynlig ikke avgjørende for om man får jobb eller ikke. De ser bare på hvordan du passer inn i en eksisterende gruppe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer bekymret for HVILKEN personlighetstest de bruker, mer enn AT de bruker det. Hvis de feks skal teste om du er ENFJ, ENTJ eller ISPP, så sier det like mye om deg som at du er stjernetegnet fisken eller vannmann. Hvis de bruker big 5 som grunnlag, så er en seriøs og valid test. 

 

Anonymkode: 45f20...5e3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skyr slike tester og dropper disse uansett hvor attraktivt en stilling er. Aldri mer! 

Testresultatene blir analysert av en som aldri har møtt meg. De testene jeg har tatt, har jeg gjort det bra med unntak av personlige plan. Det var som å lese om en annen person. Det provoserte meg veldig at jeg forlangte å snakke med vedkommende som kom til den konklusjonen om meg. Jeg fikk en beklagelse og etter mye om og men tilbud om jobb, noe jeg takket pent nei til. 

Personen de endte med som sannsynligvis skårte høyt på testene, har av en eller annen grunn sluttet. Igjen ble jeg kontaktet.

 

 

Anonymkode: c04e9...ded

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er mer bekymret for HVILKEN personlighetstest de bruker, mer enn AT de bruker det. Hvis de feks skal teste om du er ENFJ, ENTJ eller ISPP, så sier det like mye om deg som at du er stjernetegnet fisken eller vannmann. Hvis de bruker big 5 som grunnlag, så er en seriøs og valid test. 

 

Anonymkode: 45f20...5e3

Men, igjen, skal de bruke the big 5 bør de også være kyndige til å tolke svarene og forstå hva de innebærer. Jeg har inntrykk av at mange tror de er proffe recruitere når de legger frem en personlighetstest. Men så har de rett og slett ikke peiling. De har heller ikke peiling på hva en godt sammensatt gruppe er. De fleste liker personer som er like seg selv, og det er sjelden bra med bare like personligheter i en gruppe. 

Personlighetstester i intervjuer er en uting. Neste gang kommer jeg til å spørre om å få treffe psykologspesialisten som skal tolke svarene mine.

Anonymkode: 6bc60...01b

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men, igjen, skal de bruke the big 5 bør de også være kyndige til å tolke svarene og forstå hva de innebærer. Jeg har inntrykk av at mange tror de er proffe recruitere når de legger frem en personlighetstest. Men så har de rett og slett ikke peiling. De har heller ikke peiling på hva en godt sammensatt gruppe er. De fleste liker personer som er like seg selv, og det er sjelden bra med bare like personligheter i en gruppe. 

Personlighetstester i intervjuer er en uting. Neste gang kommer jeg til å spørre om å få treffe psykologspesialisten som skal tolke svarene mine.

Anonymkode: 6bc60...01b

En person kan være så kyndig de vare vil, men når de bare tolker svarene utfra ek skjerm og ikke foran den personen så utgjør det bare en liten del av den personen man analyserer.  

Det er som å tolke kaffegruten. 

Anonymkode: c04e9...ded

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

En person kan være så kyndig de vare vil, men når de bare tolker svarene utfra ek skjerm og ikke foran den personen så utgjør det bare en liten del av den personen man analyserer.  

Det er som å tolke kaffegruten. 

Anonymkode: c04e9...ded

Tull. 

Anonymkode: 45f20...5e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes like tester er noe stort tull. Jeg stiller store spørsmålstegn til om de måler det man faktisk tror de måler (mange er ikke skikkelig validert), og ikke minst frykter jeg at de fleste arbeidsgivere ikke egentlig skjønner hva resultatene vil si. 

Jeg synes det derfor det er uproft av en arbeidsgiver å bruke slike personlighetstester. Sannsynligheten for at resultatet sier lite eller ingen ting om hvilken søker som vil være den riktige personen til jobben er stor. 

Anonymkode: 69eb0...e64

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tok testen og det gikk fint. Det meste testen sa om meg stemte jo. 

Anonymkode: 75bca...1cf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også skeptisk til tester som dette, de gode som er tilpasset selskapet og stillingen kan absolutt være nyttig, men det finnes utrolig mange ferdigtester som benyttes, helt uten tilpasning. 

Et annet problem med de er at arbeidsgiver ofte ikke vet helt hva de faktisk ser etter og har sin egen oppfatning av hva som er positivt og negativt, ofte blir det ustrukturert og helt uten mening 

De fleste "tester" vel uansett personlighet i et vanlig intervju og forsøker å avdekke personlighetstrekk. Vi spør ofte kandidatene feks "Trives du best i en jobb som er rolig der du får gjort oppgavene ordentlig eller et hektisk miljø der du må få mye unna på kort tid?". Det er ikke noe riktig eller galt svar, men kandidatene får selv være med på å vurdere egne ferdigheter. 

Anonymkode: 4833e...710

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten sidekommentar her...Sånne personlighetstester er ofte meningsløse (for dem som ansetter) fordi de svært ofte ikke forstår hva de vil ha/trenger. Det leter i mange tilfeller etter personlighetstrekk som mange mener er positive, uten å tenke så mye på hva oppgavene i jobben er og hvordan personlighetstrekkene bidrar til å løse dem, eller at en arbeidsplass faktisk har godt av å ha mange ulike typer personligheter. Et eksempel er da jeg kom over en stillingsannonse hvor regnskapsførere ble etterspurt. Nærmere bestemt ville de ha en POSITIV regnskapsfører. Ja, jeg forstår at arbeidsmiljø er viktig, men jeg kan se for meg at en litt pessimistisk type heller burde gjøre denne jobben. Andre mer relevante adjektiv som nøyaktig, ryddig, strukturert ble ikke nevnt. Det er fint å være utadvendt og glad, men vi trenger de stille, mer alvorlige typene i arbeidslivet også, og for svært mange jobber har du null bruk for "utadvendt og glad"-trekkene i personligheten din.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Svartfugl skrev:

En liten sidekommentar her...Sånne personlighetstester er ofte meningsløse (for dem som ansetter) fordi de svært ofte ikke forstår hva de vil ha/trenger. Det leter i mange tilfeller etter personlighetstrekk som mange mener er positive, uten å tenke så mye på hva oppgavene i jobben er og hvordan personlighetstrekkene bidrar til å løse dem, eller at en arbeidsplass faktisk har godt av å ha mange ulike typer personligheter. Et eksempel er da jeg kom over en stillingsannonse hvor regnskapsførere ble etterspurt. Nærmere bestemt ville de ha en POSITIV regnskapsfører. Ja, jeg forstår at arbeidsmiljø er viktig, men jeg kan se for meg at en litt pessimistisk type heller burde gjøre denne jobben. Andre mer relevante adjektiv som nøyaktig, ryddig, strukturert ble ikke nevnt. Det er fint å være utadvendt og glad, men vi trenger de stille, mer alvorlige typene i arbeidslivet også, og for svært mange jobber har du null bruk for "utadvendt og glad"-trekkene i personligheten din.

Hvorfor i alle dager skulle en pessimistisk regnskapsfører gjøre jobben bedre?? Du er nok full av fordommer mot regnskapsførere. 

Hilsen regnskapsfører. 

Anonymkode: 1b6f0...2a8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...