Gå til innhold

….og saa elskede de hinanden...


Kali-

Anbefalte innlegg

Vi skulle vært gift allerede. Men så fikk vi barn, og da ble det dåp istedet.

Så satte vi datoen til 15. april 2006. Men det er påskeaften, og alle lokaler i Lørenskog er stengt.

Og så har vi endelig bestemt oss for 29. april 2006, lokale er booket og nå gjenstår det bare å bytte dato i kirka...

Jeg hadde ingen anelse om hvor mye planlegging som må til for bare én dag. Kjole (det er altfor mange flotte!), brudepikekjoler, frisyre, forlover som er syk og ikke veit om hun kan være forloveren min, men som vi fortsatt håper på, skaffe back-up-forlover, invitasjoner, hvem skal vi be til hva? Deling av festen (middag / fest), barnevakter, overnatting, transport, menyer, lokale, undertøy, negler, kaker, bordkort, bordplassering, kirkepynt, brudebukett, brudepikebuketter, ringpute, ringer, fotograf, takkekort, ønskeliste, bryllupsreise, sko, slør, slep, snøring eller knepping på kjolen... osvosvosv...

Dette blir dyrt!

Men jeg koser meg med planlegginga, jeg.

Vi har falt pladask for Losby Gods og har booket Gamlegodset ( www.losbygods.no ) for både middag og fest. Jeg har vokst opp ikke langt fra godset, og min store barndomsdrøm var å gifte meg i Lørenskog kirke og ha festen der, men da jeg var liten holdt godset på å falle fra hverandre, for det var ingen som vedlikeholdt det. Heldigvis ble det restaurert og nå er det superflott!

Heldigvis har jeg Lillemilla som god hjelp og planleggingspartner :klem:

Vi har vært i 3 brudebutikker og prøvd kjoler, og hver gang har vi trodd at vi fant Kjolen... Men vi er nok ikke sikre ennå, verken hun eller jeg... Men vi finner den nok! Og det er jo bare såååå morsomt å prøve også, da! Jeg tror jeg må ta henne med meg en annen dag også... For jeg vil prøve den kjolen jeg falt for en gang til... Også må jeg vel prøve noen andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må jeg få være den første til å graulere med forestående bryllup OG dagbok! :wink:

:velkommen:

Godt du har lillemilla, ellers har du jo også oss her inne nå - og det er virkelig mye inspirasjon og gode tips å hente her...jeg hadde ikke klart å henge med i svingene selv uten! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!! :D

Gratulerer med dagbok og medlemskap på KG! :D

Ja, det er mye å planlegge, men vi har jo god tid!

Håper dere får kirke 29 april, kan aldri tenke meg de skulle nekte det, og det er jo ikke "midt i sesongen" heller da. Foreslår at du ringer og purrer på de imorgen, så kan du føre opp "Kirke i boks" på planleggingslisten din. ;)

Brudekjoleprøving skal vi gjøre mer av!! Tenker jeg har avskrevet Fine-kjolen på Belle Amie, men er jo redd jeg forelsker meg på nytt om jeg ser den... Vi får sende en mail og høre om de har inne de kjolene vi fant på nett. ;)

Gleder meg!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOKALET

Vi deler festen... Nærmeste familie og forlovere til middag, resten til kaffe, kaker og fest.

Vi har ikke økonomi til å ha alle til middag, og å måtte få gjestene til å betale maten sin selv bare for å få alle til middag er ikke aktuelt, så da har vi måttet sette ned foten og alle vi har snakket med er enige med oss.

Så da blir det våre barn (han har 2 barn fra tidligere forhold. Sammen har vi ei lita jente som nettopp har fyllt 1 år), foreldre, søsken, deres respektive familier, besteforeldre og forlovere med følge som blir invitert til middag. Også tar vi tanter, onkler og venner til festen etterpå. Det er jo egentlig da ting skjer, er det ikke? Det er jo da vi slutter å være så formelle og stive og virkelig slipper oss løs litt, eller hva?

Litt om Losby Gods:

Gamlegodset ble bygget i 1850 og ble i 1998/99 restaurert og bygget på og fungerer i dag som hotell/konferansesenter og Golf- & CountryClub.

Bilde av Losby Gods

Det som er stilig er at de har beholdt alt som var brukbart i Gamlegodset... Peiser, gulver o.l. og de gjenskapte takmaleriet i herskapets spisestue (som nå er ballsalen) og kopierte det også over i stuen i det som var tjenerboligen. Og det takmaleriet ble utgangspunkt for Losby Gods' eget servise som er laget av Porsgrunn Porselen. Og det som er det morsomste er at de har rettighetene på det designet og sånn, og for en stund tilbake så fikk de en telefon fra noen som lurte på om det var mulig å kjøpe servise til 100 personer - til privat bruk. Dette syntes de var litt rart, og spurte hvor de ringte fra, da... "Det er fra Det Konglige Slott"

Så, jada... I Kongens private serivse-samling står det servise til 100 personer med Losby Gods-stempel på undersiden. :wink:

Bilde av serviset

Prislapp:

Leie av lokale: kr 6.000,-

Overnatting for oss: Gratis!

Leie av dobbeltrom til ungene: 995,-

Mat: Vi har ikke satt menyen ennå, så det aner jeg ikke ennå

Kaker: Forhandler om pris på bryllupskaka. Vi får også ha med egne kaker.

Blomster i lokalet: Går med i prisen på maten

Drikke til maten: Går med i prisen på maten. Vi skal ikke ha åpen bar når det er så mange unger som skal være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LØRENSKOG KIRKE

Bilde av kirka

Lørenskog kirke er bare supernydelig! Mine foreldre gifta seg der i sin tid (men de er skilt nå) og min bror er døpt der. Bare jeg som egentlig ikke har hatt noe med den kirka å gjøre ennå. Jeg ble døpt i Høybråten og konfirmert i Skårer, men jeg skal absolutt gifte meg i Lørenskog!

Litt om kirka:

Lørenskog kirke er det eldste byggverk i bygda.

I mer enn 800 år har den vært et samlingssted for bygdas folk.

Kirken blir bygget

Akkurat når Lørenskog kirke ble bygget vet man ikke, men det må ha vært i den såkalte "kalksteintiden" (ca.1150-1250).

Felles for alle steinkirkene som ble bygget i denne perioden var at dør- og vindusåpninger og korbue ble murt opp av tilhugget kalkstein. Til murene ellers ble det brukt bruddstein. Murene er over en meter tykke, og steinene er festet sammen med kalkmørtel. Bøndene ble trolig pålagt å skaffe til veie materialene og å være håndtlangere.

Grunnplanet i kirken er det samme i dag som da kirken ble bygget, likeså murene, riktignok med flere reparasjoner. Opprinnelig var det ikke benker i kirken, slik at alle måtte stå.

Eierskifte

I 1723 ble alle tre kirkene i Skedsmo prestegjeld solgt for 3300 daler. (Etter reformasjonen ble Lørenskog anneks til Skedsmo. Dette varte helt fram til 1948.) Med i handelen fulgte alt inventar, ornamenter, rettigheter og eiendommer.

Kirken skiftet eier flere ganger, men i 1856 fikk sognet tilbud om å kjøpe kirken. I mars 1857 ble skjøtet på Lørenskog kirke utstedt til sognet for en sum av 1100 daler.

Ved overtakelsen var kirken i mindre bra stand og trengte omfattende reparasjoner. I 1864 ble de store ombyggingene og reparasjonene ferdige. I løpet av disse årene hadde kirken fått orgel og blitt malt hvit både innvendig og utvendig, og takrytteren ble erstattet av nåværende tårn.

Etter 1900 er kirken blitt pusset opp og forbedret flere ganger. En stor begivenhet var det da kirken i 1913 fikk elektrisk lys.

Gravkapell og kirkegård

Gravkapellet ble bygget i 1923, murt av teglstein og hvitkalket. Kapellet har sitteplasser til ca. 60 mennesker. I den første tiden etter at kapellet ble bygget, foregikk alle begravelser herfra. Etter hvert ble det gitt tillatelse til å bruke kirken, og nå blir omtrent alle begraveler forrettet i kirken.

Alterbildet i gravkapellet er malt av kunstmaler Henrik Sørensen. De eldste gravminner man har er to steinheller fra 1600-årene samt et smijernskors over en bygdelensmann som døde i 1691. Kirkegården er blitt utvidet flere ganger og er den eneste gravplassen i Lørenskog.

Kirkeklokkene

I tårnet henger det to kirkeklokker. Den største ble laget i 1874, den minste er eldre og er støpt om flere ganger. Først i 1964 ble det installert elektrisk motor for ringing med klokkene. Man kan velge om man vil la én klokke ringe eller om begge skal ringe samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få sagt gratulerer og velkommen i gjengen!

Er fra Romeriks traktene selvog må si at Losby Gods virkelig er et drømmested for en bryllupsfeiring, det blir sikkert en fantastisk dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, da har jeg snakka med prestekontoret!

Vi har fått 29. april 2006 kl. 13:00

JEG GLEDER MEG!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GRATULERER!!!!!

Det var jo kjempeflott!!! Gleder meg til å være gjest på Losby Gods 29 april!!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GRATULERER!!!!!

Det var jo kjempeflott!!! Gleder meg til å være gjest på Losby Gods 29 april!!! ;)

Jeg også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har jeg snakka med prestekontoret!  

Vi har fått 29. april 2006 kl. 13:00

JEG GLEDER MEG!

:D

Gratla!!! :danse:

Kl. 13 er jo et veldig kjekt tidspunkt. Tidlig oppe er du vel uansett, og så har man hele den deilige dagen liggende foran seg! :sjarmor:

Ser ut som en fin kirke, og et flott sted for middagen forresten!!! Blir nok en vidunderlig dag!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åååååjeeeee!

Nå har jeg fått definitiv bekreftelse på lokalet også! :D

Nå er jeg jaggu fornøyd! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åååååjeeeee!  

Nå har jeg fått definitiv bekreftelse på lokalet også! :D

Nå er jeg jaggu fornøyd! :danse:

:hoppe:

STRÅLENDE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huskelista:

Gjesteliste til middagen: Ferdig

Gjesteliste til festen: Ferdig

Toastmaster: Valgt, spurt og bekreftet!

Forlovere: Valgt, spurt, bekreftet og backup for min forlover er valgt, spurt og bekreftet

Brudepiker: Vår datter som er 2 år på den tiden + B's datter som er 9 år da

Brudesvenn: B's sønn på da 11 år

Kaker: Vi bestiller bryllupskaka

Øvrige kaker baker familiemedlemmer

Blomster:

Brudebuketten: Ønsker dråpeformet bukett med røde roser, grønt rundt, litt hengende ned - gjerne med gulldilldall

Brudepikebukettene: Små buketter i samme stil som brudebuketten

Knapphullsblomster: Røde roser med litt grønt, tror jeg...

Smykker:

Ørepynt: Jeg har arvet et par perleøredobber av min oldemor.

Halskjede: Oldemors perlekjede som min mor har arvet.

Armbånd: Jeg må sjekke om mamma har det også.

Forlovelsesringen: Bytter plass fra høyre til venstre ringfinger.

Gifteringen: Vi skal ha nye gifteringer, for både B og jeg har ganske lange fornavn og siden forlovelsesringene er gravert har vi ikke plass til å få gravert inn bryllupsdatoen ved siden av. Vi kan fjerne forlovelsesdatoen, men det ønsker vi ikke, så da kjøper vi nye.

Oppå hodet: Jeg ønsker å få tak i en tiara/diadem i samme stil som perlesmykkene.

Sminke: ...trenger jeg...

Negler: Har jeg en venninne som skal fikse for meg

Håret: Jeg må se om vi får gjort noe med det kråkereiret jeg har på hodet... Det er stritt og flatt og kjedelig, og jeg ønsker meg krøller!

Jeg vil ha litt hengende løst - gjerne med korketrekkere også vil jeg ha sløret festa under det håret som er satt opp... Også kanskje farge det litt?

Kjolen: Har foreløpig en knapp på en Pierre Cardin-kjole (mod: 9552)

Elfenbenshvit... Todelt...

Skjørtet er ganske enkelt og i A-line - noe jeg trenger siden jeg ikke har fått vekk svangerskapsflesket ;)

Bærestykket er elfenbenshvitt med litt perlegult borderi over det hele. Og det passer perfekt til oldemors smykker!

Prislapp på kjolen (uten tilbehør): 9.500,-

Slør: Vil ha et dobbelt slør - ikke for langt og ikke for kort

Sko: Jeg klarer ikke å gå på høye hæler, så det blir nok noen som er ganske lave.

Undertøy: Det blir vel et par besøk på Netty's undertøysalong på meg, ja

Something old, something new. Something borrowed, something blue - and a six-pence in your shoe:

Gammelt: Oldemors smykker

Nytt: Kjolen

Lånt: Aaaaaner ikke (ennå). Det skal jo være lånt av ei som er lykkelig gift, så da utgår mammas smykker som det lånte :wink:

Blått: Strømpebåndet, tenker jeg

Six-pence...: Jaja... Hvorfor ikke? Å putte en mynt i den høyre skoen kan da ikke være så vanskelig :D

...og det er det jeg gidder å føre opp på huskelista mi akkurat nå :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekteskapsløftene

En kan velge mellom to måter å avlegge ekteskapsløftene på. Den ene måten er at presten stiller to spørsmål til hver av brudefolkene, som de svarer ja på. Den andre måten er at brudefolkene selv fremsier ekteskapsløftene ved å gjenta dem etter presten:

Jeg tar deg NN til min ektefelle. Jeg vil elske og ære deg, og bli trofast hos deg i gode og onde dager, inntil døden skiller oss.

Vi har blitt enige om at vi vil framsi ekteskapsløftene våre selv.

Overrekkelse av ringer

Hvis brudeparet vil, kan de velge å gi hverandre ringer under vigselshandlingen. Overrekkelsen kan skje ved at ringene settes på etter at presten har sagt:

Gi nå hverandre ringene, som dere skal bære til tegn på løftet om troskap. Alternativt kan det skje ved at brud og brudgom ledsager overrekkelsen av ringene ved selv å fremsi følgende etter presten: NN, jeg gir deg denne ring som et tegn på mitt løfte om kjærlighet og troskap.

Her også vil vi si det selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...