Gå til innhold

Er vi i Norge VELDIG mye lengre kommet enn andre land ift kjønnsroller?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde tre kollegaer fra Italia på besøk i Norge i fjor sommer, og alle de tre italienske mannfolka sa hvor maskuline norske kvinner ser ut og at de er uten klasse.

Anonymkode: 8de93...2bb

Vi norske kvinner blir aldri som italienere. Italienske menn flest er spede og små, og italienske kvinner er enda mer spede og små.

norske kvinner kan ikke for at man er født med gener som gir høyde, kraftig benbygning og sterke robuste trekk. Klart jeg kan virke maskulin på en liten italiener som rekker meg til brystet, på akkurat samme måte som at jeg kan synes en så liten kar er litt feminin. Sånn er det med individuelle forskjeller. Kanskje italienske menn skulle begynne med høye heler og skulderputer? For å bli litt større og bredere....

Anonymkode: a97dd...d02

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest theTitanic

Ja vi har kommet veldig mye lenger i norge enn i andre land når det kommer til kjønnsroller... vi har kommer veldig mye lenger i å være paranoide! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Lotty1978 said:

Nettopp: Frankrike, Spania, Italia, Østerrike, Hellas: alle land med områder der katolisismen står sterkt. 

Hellas er ikke katolsk land

Anonymkode: 8e2bb...a9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er heller ingenting som tilsier at kvinner fra naturens side burde ha mer rettigheter i et samfunn enn menn, men alikevel pusher feminister hardt på for dette. Bare se på all kvoteringen, favoriseringen, og privilegiene dere hvite kvinner har i Norge som norges mest priviligerte gruppe.

Anonymkode: 1180e...31c

Det er meg her som skrev "I Norge har vi kommet FOR LANGT og glemt at det faktisk er ulikheter mellom kvinner og menn."

Jeg er en hvit kvinne, født i Norge..
Jeg føler ikke at jeg har mer rettigheter enn menn har.
Likevel føler jeg at når en kvinne kan gjøre alt en mann kan så blir det også mye vanskeligere å være kvinne.
Du gjør ting som kompliserer livet for deg selv.
Slik som dette med alkohol.
Alkohol kan påvirke dømmekraft og tilstedeværelse.
Det igjen kan gjøre at man går mot egne verdier og gir bort jomfrudommen til feil person.
Det igjen kan føre til at man mister all selvresepekt.
Det igjen kan føre til gjentakelser.
Som igjen kan føre til at man ender opp i et forhold man aldri burde vært i.. Osv.. 
Jeg tror at til mer frihet man har til å gjøre hva man vil til mer mennesker vil sitte og være ulykkelige. 
Sammen med frihet kommer også muligheten for å ta uheldige valg. 
Noen valg blir ubetydelige, andre valg ødelegger alt for deg. 
Du svikter rett og slett deg selv.. 

Er det egentlig så ille om mannen har siste ordet.. 
Det viktigste er vel at kvinnen blir hørt og respektert.
At man får mulighet å være mor og kone fremfor å farte på byen og gjøre karriere..

Kanskje det går litt feil vei men.. 

Jeg trives iallfall langt bedre ved å være hustru og mor enn å være fri og frank.

Det skal være sikkert og visst!

Ikke har jeg behov for å skikke over gjerdet om gresset er grønnere heller fordi hvis man vanner egen plen så skal det være mer enn bra nok.

Hilsen norsk kvinne

Anonymkode: 4c3ad...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

I Norge har vi kommet FOR LANGT og glemt at det faktisk er ulikheter mellom kvinner og menn.

Vi kan ikke være 100% likestilte for vi er ikke 100% like.

Vi har ulik biologi og ulik styrke.

Det trengs en mann og en kvinne..

Hvorfor skulle vi da være en av hver om vi er prikk like unntatt kjønnsorganene og hvem som føder barnet?

hilsen norsk kvinne

Anonymkode: 4c3ad...a85

Stor forskjell på å være prikk like i alt og ha like rettigheter. 

Anonymkode: ee336...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er meg her som skrev "I Norge har vi kommet FOR LANGT og glemt at det faktisk er ulikheter mellom kvinner og menn."

Jeg er en hvit kvinne, født i Norge..
Jeg føler ikke at jeg har mer rettigheter enn menn har.
Likevel føler jeg at når en kvinne kan gjøre alt en mann kan så blir det også mye vanskeligere å være kvinne.
Du gjør ting som kompliserer livet for deg selv.
Slik som dette med alkohol.
Alkohol kan påvirke dømmekraft og tilstedeværelse.
Det igjen kan gjøre at man går mot egne verdier og gir bort jomfrudommen til feil person.
Det igjen kan føre til at man mister all selvresepekt.
Det igjen kan føre til gjentakelser.
Som igjen kan føre til at man ender opp i et forhold man aldri burde vært i.. Osv.. 
Jeg tror at til mer frihet man har til å gjøre hva man vil til mer mennesker vil sitte og være ulykkelige. 
Sammen med frihet kommer også muligheten for å ta uheldige valg. 
Noen valg blir ubetydelige, andre valg ødelegger alt for deg. 
Du svikter rett og slett deg selv.. 

Er det egentlig så ille om mannen har siste ordet.. 
Det viktigste er vel at kvinnen blir hørt og respektert.
At man får mulighet å være mor og kone fremfor å farte på byen og gjøre karriere..

Kanskje det går litt feil vei men.. 

Jeg trives iallfall langt bedre ved å være hustru og mor enn å være fri og frank.

Det skal være sikkert og visst!

Ikke har jeg behov for å skikke over gjerdet om gresset er grønnere heller fordi hvis man vanner egen plen så skal det være mer enn bra nok.

Hilsen norsk kvinne

Anonymkode: 4c3ad...a85

Om du føler du ikke er i stand til å ta riktige valg kan du søke om å få oppnevnt verge. Det kan sikkert godt hende du også kan bli umyndiggjort dersom du har en tilstand som for eksempel psykisk utviklingshemming. 

Det at du ikke greier å ta gode valg for deg selv betyr ikke at kvinner generelt har dette problemet. 

Anonymkode: e446c...d14

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du føler du ikke er i stand til å ta riktige valg kan du søke om å få oppnevnt verge. Det kan sikkert godt hende du også kan bli umyndiggjort dersom du har en tilstand som for eksempel psykisk utviklingshemming. 

Det at du ikke greier å ta gode valg for deg selv betyr ikke at kvinner generelt har dette problemet. 

Anonymkode: e446c...d14

Spydig er du iallfall. 
De fleste kvinner har vært i akkurat den hypotetiske karusellen der med useriøse forhold, debutering gjerne med en som senere er ubetydelig og på et tidspunkt som var uplanlagt eller påvirket av alkohol. Selvfølgelig de fleste kvinner her har aldri til hensikt å være jomfru så den er jo litt annerledes gjerne. MEN. Frihet medfører også frihet til å feile og samfunnet, folket og holdningene gjør det vanskeligere å finne en partner.

Anonymkode: 4c3ad...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spydig er du iallfall. 
De fleste kvinner har vært i akkurat den hypotetiske karusellen der med useriøse forhold, debutering gjerne med en som senere er ubetydelig og på et tidspunkt som var uplanlagt eller påvirket av alkohol. Selvfølgelig de fleste kvinner her har aldri til hensikt å være jomfru så den er jo litt annerledes gjerne. MEN. Frihet medfører også frihet til å feile og samfunnet, folket og holdningene gjør det vanskeligere å finne en partner.

Anonymkode: 4c3ad...a85

Det var ikke ment spydig, men du tror tydeligvis at alle kvinner er like lite i stand til å fatte egne beslutninger som deg selv bare fordi du tilfeldigvis også har en vagina. Om du ikke er i stand til å bestemme over eget liv finnes det som sagt vergeordning for dette. 

At folk velger å gå inn i useriøse forhold og hvem de debuterer med er strengt tatt kun opp til dem selv. Det er jo ikke sånn at fordi du har en formening om hvem sex skal være i mellom at andre føler det på samme måte. Menn og kvinner er heldigvis fri til å kunne avgjøre det helt selv. Og nei, det finnes ikke vanskelig å finne en partner i dag når man ikke er jomfru som kvinne. Vi lever ikke på 1800-tallet der sex er sett på som greit for menn og horete for kvinner. 

Anonymkode: e446c...d14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke ment spydig, men du tror tydeligvis at alle kvinner er like lite i stand til å fatte egne beslutninger som deg selv bare fordi du tilfeldigvis også har en vagina. Om du ikke er i stand til å bestemme over eget liv finnes det som sagt vergeordning for dette. 

At folk velger å gå inn i useriøse forhold og hvem de debuterer med er strengt tatt kun opp til dem selv. Det er jo ikke sånn at fordi du har en formening om hvem sex skal være i mellom at andre føler det på samme måte. Menn og kvinner er heldigvis fri til å kunne avgjøre det helt selv. Og nei, det finnes ikke vanskelig å finne en partner i dag når man ikke er jomfru som kvinne. Vi lever ikke på 1800-tallet der sex er sett på som greit for menn og horete for kvinner. 

Anonymkode: e446c...d14

Avslutter samtalen da å diskutere med en kverulant er bortkastet energi. 

Lykke til til resten av dere

Anonymkode: 4c3ad...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er kommet lengre enn i andre land på mange områder, men det er langt igjen.  Spesielt innen familien og hjemmet tror jeg at det fortsatt er kvinnen som har hovedansvaret, mens mannen fortsetter å synes at det er akkurat som det skal være..  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2018 den 0.51, AnonymBruker skrev:

I Norge har vi kommet FOR LANGT og glemt at det faktisk er ulikheter mellom kvinner og menn.

Vi kan ikke være 100% likestilte for vi er ikke 100% like.

Vi har ulik biologi og ulik styrke.

Det trengs en mann og en kvinne..

Hvorfor skulle vi da være en av hver om vi er prikk like unntatt kjønnsorganene og hvem som føder barnet?

hilsen norsk kvinne

Anonymkode: 4c3ad...a85

norsk mann*

Anonymkode: 524cb...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Zienna skrev:

Vi er kommet lengre enn i andre land på mange områder, men det er langt igjen.

Island ... Men nesten "hysterisk" på noen måter, -virket det som.

 

A.(CAVE:Fnatt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Zienna skrev:

Vi er kommet lengre enn i andre land på mange områder, men det er langt igjen.  Spesielt innen familien og hjemmet tror jeg at det fortsatt er kvinnen som har hovedansvaret, mens mannen fortsetter å synes at det er akkurat som det skal være..  :)

Det er sånn vi har utviklet oss så langt som vi fortsatt har. Forstår ikke hvorfor vi skal forandre på noe som funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er meg her som skrev "I Norge har vi kommet FOR LANGT og glemt at det faktisk er ulikheter mellom kvinner og menn."

Jeg er en hvit kvinne, født i Norge..
Jeg føler ikke at jeg har mer rettigheter enn menn har.
Likevel føler jeg at når en kvinne kan gjøre alt en mann kan så blir det også mye vanskeligere å være kvinne.
Du gjør ting som kompliserer livet for deg selv.
Slik som dette med alkohol.
Alkohol kan påvirke dømmekraft og tilstedeværelse.
Det igjen kan gjøre at man går mot egne verdier og gir bort jomfrudommen til feil person.
Det igjen kan føre til at man mister all selvresepekt.
Det igjen kan føre til gjentakelser.
Som igjen kan føre til at man ender opp i et forhold man aldri burde vært i.. Osv.. 
Jeg tror at til mer frihet man har til å gjøre hva man vil til mer mennesker vil sitte og være ulykkelige. 
Sammen med frihet kommer også muligheten for å ta uheldige valg. 
Noen valg blir ubetydelige, andre valg ødelegger alt for deg. 
Du svikter rett og slett deg selv.. 

Er det egentlig så ille om mannen har siste ordet.. 
Det viktigste er vel at kvinnen blir hørt og respektert.
At man får mulighet å være mor og kone fremfor å farte på byen og gjøre karriere..

Kanskje det går litt feil vei men.. 

Jeg trives iallfall langt bedre ved å være hustru og mor enn å være fri og frank.

Det skal være sikkert og visst!

Ikke har jeg behov for å skikke over gjerdet om gresset er grønnere heller fordi hvis man vanner egen plen så skal det være mer enn bra nok.

Hilsen norsk kvinne

Anonymkode: 4c3ad...a85

Er det egentlig så ille om kvinnen har det siste ordet? Hva gjør mannen mere egnet til å ta avgjørelser?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Skjotta skrev:

Hva gjør mannen mere egnet til å ta avgjørelser?

Det er menn som har ansvar for alle.

Dersom vi blir angrepet er det menns ansvar å forsvare sine kvinner, barn og sivile menn. Hadde Sverige eller Danmark mot alt formodning valgt å angripe oss så kan jeg love deg at det ikke hadde vært kvinner som hadde blitt sendt i fronten.

Så ja jeg mener at menn burde ha autoritet siden de har mest ansvar.

 

Endret av hocane
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, hocane skrev:

Det er menn som har ansvar for alle.

Dersom vi blir angrepet er det menns ansvar å forsvare sine kvinner, barn og sivile menn. Hadde Sverige eller Danmark mot alt formodning valgt å angripe oss så kan jeg love deg at det ikke hadde vært kvinner som hadde blitt sendt i fronten.

Så ja jeg mener at menn burde ha autoritet siden de har mest ansvar.

 

signerer. 

Å sende kvinner ut i krig medfører seksuell krigføring, voldtekt og setter total kaos i militær staben da alle må beskytte kvinnene

norsk kvinne

Anonymkode: 4c3ad...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, hocane skrev:

Det er menn som har ansvar for alle.

Dersom vi blir angrepet er det menns ansvar å forsvare sine kvinner, barn og sivile menn. Hadde Sverige eller Danmark mot alt formodning valgt å angripe oss så kan jeg love deg at det ikke hadde vært kvinner som hadde blitt sendt i fronten.

Så ja jeg mener at menn burde ha autoritet siden de har mest ansvar.

 

Så siden menn risikerer å "bli sendt til fronten" så vet de best i alt? Latterligste jeg har hørt. Hva med de tusenvis av mennene som ikke er tjenestedyktige? Innehar de denne respekten?

Tør vedde på at skulle Norge komme i krig, ville jeg blitt sendt til fronten lenge før mannen min ble det (han er ikke norsk 😉) betyr det at jeg innehar autoritet? Jeg har ei tante som har tjenestegjort med fns fredsstyrker i Libanon. Tror jeg gjemmer meg i kjelleren hennes i tilfelle krig... betyr det at hun bør bestemme hvilken sofa vi skal ha i stua?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2018 den 6.49, AnonymBruker skrev:

Du har misforstått likestilling. Likestilling handler om at alle uansett kjønn, etnisitet eller hvem man elsker har samme mulighet i livet. Det er ingenting som tilsier at menn fra naturens side burde ha mer rettigheter i et samfunn enn kvinner.

Anonymkode: e446c...d14

Vi har like rettigheter og like muligheter i Norge. Det det kjempes for nå er særrettigheter for kvinner.

Anonymkode: 77257...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, hocane skrev:

Det er sånn vi har utviklet oss så langt som vi fortsatt har. Forstår ikke hvorfor vi skal forandre på noe som funker.

Det funker ikke i det hele tatt!  

Jeg synes det er hårreisende urettferdig at en mor automatisk har rett til barna ved samlivsbrudd. Hun kan faktisk bestemme hvor ofte barnet skal få treffe far alene. Kvinner forventer at far skal være like involvert i barna som mor.  Men den dagen det er brudd, er det likevel mor som bestemmer. Mange fedre aksepterer en samværsavtale ( og bidrag) på papiret som ikke er reell, bare for å få samvær med barna!  .  I Sverige står foreldre likt ved samlivsbrudd, men her i Norge favoriseres mor. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel heller et behov for å gjøre kjønnene så like som mulig. Kvinner skal bli mer maskuline, og menn skal bli mer feminine. Så er det noe som krasjer når mange føler at det blir unaturlig, og at det ofte strider mot seksuell tiltrekkelse. Mange gutter og menn blir frustrerte over mangel på teft på kjønnsmarkedet, til tross for at de ter seg på en måte som de har blitt lært opp til. Mens de mer maskuline mennene som regel ikke har noe problem.

Samme gjelder hos damer. De færreste menn drømmer om kvinner med maskuline trekk.

Denne faktoren glemmes ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...