Gå til innhold

Kan jeg ta med møblene mine fra kollektiv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Kontormus skrev:

Jo, de kan vel kjøpe den. Spleise. Men har forståelse for om de vil at TS andel i f.eks det nevnte kjøleskapet skal trekkes fra. Litt avhengig av når dette ble skaffet.

De andre har jo fått bruke det Ts har tatt med, hvorfor mener du at Ts skal betale for de andres ting da? Det er virkelig ingen som er enig med deg her, å jeg håper Ts tar med seg SINE ting for å ikke lar seg manipulere. 

Anonymkode: 6e865...b58

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De andre har jo fått bruke det Ts har tatt med, hvorfor mener du at Ts skal betale for de andres ting da? Det er virkelig ingen som er enig med deg her, å jeg håper Ts tar med seg SINE ting for å ikke lar seg manipulere. 

Anonymkode: 6e865...b58

Du, jeg la merke til at de andre ikke var enig med henne fordi hun ikke har vært med på å betale kjøleskapet. Om ingen andre er enig, er de i kollektivet det ;) Eller, jeg er enig med de i kollektivet. Ut fra det vi vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue
19 minutter siden, Kontormus skrev:

Aha! Så du er lisensiert bedreviter og den som sitter på fasiten?

Nei, jeg ser det slik at når man tar, så gir man litt også. Med mindre vi ikke snakker om toppmodellen til Miele, så kan oppvaskmaskinen stå igjen. Eller, hun kan erstatte den med en annen brukbar en. Det er min mening.

Altså, for å ta et eksempel fra da roomaten til meg og samboeren flyttet ut. Han tok med seg microen fordi han trengte den, men tilbydde oss å KJØPE fryseboksen og vaskemaskinen som stod igjen fordi den nye kjæresten hadde fra før av. Hadde vi ikke vært villige til å betale, hadde han tatt det med seg og solgt det og vi hadde vært nødt til å kjøpe nytt. Og hadde han tatt med seg alt, så hadde det vært greit det også. Det er hans eiendeler og han som betalte for det, selvfølgelig skulle ikke vi få det gratis. Hvorfor skulle han gi oss hvitevarer som opprinnelig kostet en del tusen? Fordi han var glad i å bruke TVen min og derfor fortjente jeg en gratis fryseboks som pant for det? Det henger ikke helt på greip. 

Endret av BabyBlue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kontormus skrev:

Du, jeg la merke til at de andre ikke var enig med henne fordi hun ikke har vært med på å betale kjøleskapet. Om ingen andre er enig, er de i kollektivet det ;) Eller, jeg er enig med de i kollektivet. Ut fra det vi vet.

De andre var jo ikke med å betale for oppvaskmaskin. Altså.... 

Anonymkode: 6e865...b58

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du TS skal si at det er dine ting, og du kommer selvsagt til å ta de med deg når du flytter. Så kan du påpeke at de er heldige som ikke har hverken måttet betale for bruk, eller investert i utstyr selv tidligere. Men nå må de altså løse det å skaffe ting selv. Ikke la deres tåpelige påstander påvirke deg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kontormus skrev:

Fordi du 2 ganger har spurt om hva som er poenget mitt. Og 1 gang om "hva det er jeg ikke forstår". Som om det kun finnes et riktig svar. Ditt.

Og TS har fått bruke kjøleskapet gratis. Og komfyren. Og vaskemaskinen.

Eg gjer snart opp. 
TS har kjøpt oppvaskmaskina for sine pengar. Dei andre har fått låne denne gratis. 
Ja, TS har fått låne vaskemaskin, komfyr og kjøleskap. Men ho har ikkje krav på desse, då ho ikkje eig det. Ho har berre fått låne desse, og må no kjøpe nytt. Men ho har krav på oppvaskmaskina, for ho eig den. Det er ho som har betalt den. 

Det er faktisk så enkelt. TS eig oppvaskmaskina. Uansett kor mykje andre har fått bruke den. Uansett kor mykje TS har brukt andre kvitevarer. 

 

Om du meiner at dei andre i kollektivet har krav på oppvaskmaskina fordi TS har fått bruke vaskemaskina, må jo TS ha krav på (deler av) vaskemaskina, fordi dei andre har fått bruke oppvaskmaskina. Samme med alle dei andre kvitevarene.  

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Amantheia skrev:

Eg gjer snart opp. 
TS har kjøpt oppvaskmaskina for sine pengar. Dei andre har fått låne denne gratis. 
Ja, TS har fått låne vaskemaskin, komfyr og kjøleskap. Men ho har ikkje krav på desse, då ho ikkje eig det. Ho har berre fått låne desse, og må no kjøpe nytt. Men ho har krav på oppvaskmaskina, for ho eig den. Det er ho som har betalt den. 

Det er faktisk så enkelt. TS eig oppvaskmaskina. Uansett kor mykje andre har fått bruke den. Uansett kor mykje TS har brukt andre kvitevarer. 

 

Om du meiner at dei andre i kollektivet har krav på oppvaskmaskina fordi TS har fått bruke vaskemaskina, må jo TS ha krav på (deler av) vaskemaskina, fordi dei andre har fått bruke oppvaskmaskina. Samme med alle dei andre kvitevarene.  

Nettop! Skjønner ikke hvorfor det der er så vanskelig å forstå jeg altså 

Anonymkode: 6e865...b58

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, BabyBlue skrev:

Altså, for å ta et eksempel fra da roomaten til meg og samboeren flyttet ut. Han tok med seg microen fordi han trengte den, men tilbydde oss å KJØPE fryseboksen og vaskemaskinen som stod igjen fordi den nye kjæresten hadde fra før av. Hadde vi ikke vært villige til å betale, hadde han tatt det med seg og solgt det og vi hadde vært nødt til å kjøpe nytt. Og hadde han tatt med seg alt, så hadde det vært greit det også. Det er hans eiendeler og han som betalte for det, selvfølgelig skulle ikke vi få det gratis. Hvorfor skulle han gi oss hvitevarer som opprinnelig kostet en del tusen? Fordi han var glad i å bruke TVen min og derfor fortjente jeg en gratis fryseboks som pant for det? Det henger ikke helt på greip. 

Jo, men jeg sier jo at det er ok at de betaler for den. Det den er verdt. Og ikke hva det koster for TS og kjøpe nytt det hun trenger, for det står nødvendigvis ikke i forhold. Men da bør vel TS også bidra for det som er kjøpt og som hun har benyttet seg av. Og det høres ut som at de som bor igjen mener det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Amantheia skrev:

Eg gjer snart opp. 
TS har kjøpt oppvaskmaskina for sine pengar. Dei andre har fått låne denne gratis. 
Ja, TS har fått låne vaskemaskin, komfyr og kjøleskap. Men ho har ikkje krav på desse, då ho ikkje eig det. Ho har berre fått låne desse, og må no kjøpe nytt. Men ho har krav på oppvaskmaskina, for ho eig den. Det er ho som har betalt den. 

Det er faktisk så enkelt. TS eig oppvaskmaskina. Uansett kor mykje andre har fått bruke den. Uansett kor mykje TS har brukt andre kvitevarer. 

 

Om du meiner at dei andre i kollektivet har krav på oppvaskmaskina fordi TS har fått bruke vaskemaskina, må jo TS ha krav på (deler av) vaskemaskina, fordi dei andre har fått bruke oppvaskmaskina. Samme med alle dei andre kvitevarene.  

Ja, gi opp. Det gjør i alle fall jeg!

Og snakke om å "låne" er betingelser som er satt i ettertid. Nei, TS har ingen eierandel i de andre gjenstandene. Hun bidro ikke når kjøleskapet ble kjøpt (i følge HI) men brukte det likevel, og uten at avtaler om rettigheter ble gjort.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kontormus skrev:

Jo, men jeg sier jo at det er ok at de betaler for den. Det den er verdt. Og ikke hva det koster for TS og kjøpe nytt det hun trenger, for det står nødvendigvis ikke i forhold. Men da bør vel TS også bidra for det som er kjøpt og som hun har benyttet seg av. Og det høres ut som at de som bor igjen mener det.

Det her finnes jo ikke logisk

Anonymkode: 2dfbc...3bc

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kontormus skrev:

Ja, gi opp. Det gjør i alle fall jeg!

Og snakke om å "låne" er betingelser som er satt i ettertid. Nei, TS har ingen eierandel i de andre gjenstandene. Hun bidro ikke når kjøleskapet ble kjøpt (i følge HI) men brukte det likevel, og uten at avtaler om rettigheter ble gjort.

 

Dei andre bidro heller ikkje når oppvaskmaskina blei kjøpt, og dei andre brukte den likevel, utan at avtalar om rettighetar vart gjort.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kontormus skrev:

Ja, gi opp. Det gjør i alle fall jeg!

Og snakke om å "låne" er betingelser som er satt i ettertid. Nei, TS har ingen eierandel i de andre gjenstandene. Hun bidro ikke når kjøleskapet ble kjøpt (i følge HI) men brukte det likevel, og uten at avtaler om rettigheter ble gjort.

 

Men de andre brukte jo oppvaskmaskina og sikkert det andre Ts hadde med til kjøkkenet også! Men det betyr tydeligvis ikke noe for deg. Det er kun de andres ting som skal være av betydning her 

Anonymkode: 6e865...b58

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd i kollektiv i ett år men nå har jeg endelig kjøpt en leilighet med typen. Kollektivet var helt umøblert og det var kun jeg som hadde ting fra før, som oppvaskmaskin, gryter, glass, vaffeljern, blender (som jeg fikk av mamma som julegave både vaffeljern og blenderen), osv... Det eneste de andre har kjøpt sjøl var kjøleskapet, komfyr, et spisebord og vaskemaskin, resten hadde de tatt me sjøl (bestikk og tallerkener).

siden jeg skal flytte ut vil jeg veldig gjerne ta med tingene mine da jeg har ingenting i den nye leiligheten og det var jo jeg som brukte pengene mine på å kjøpe alt det for å starte med, men de som bor sammen med meg lager Big deal av det og sier jeg kan ikke ta med alt, og klager på at jeg ikke hjalp å kjøpe kjøleskap og komfyr..

Har jeg rett til å ta med tingene mine og de klager for ingenting eller bør jeg la tingene være her og kjøpe alt på nytt med penger jeg ikke har? Skjønner virkelig ikke problemet 

Anonymkode: a87ee...e5f

Da lar du bare kjøleskapet og komfyren stå igjen.

Dine egne ting kan du ta med.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men de andre brukte jo oppvaskmaskina og sikkert det andre Ts hadde med til kjøkkenet også! Men det betyr tydeligvis ikke noe for deg. Det er kun de andres ting som skal være av betydning her 

Anonymkode: 6e865...b58

Hele poenget er at TS har benyttet de andres ting som normalt er mye dyrere å kjøpe inn. Oppvaskmaskin er den minst nødvendige og billigste hvitevaren man har i huset. Jeg vil tro det er dette de andre reagerer på. Småelektrisk og servise bryr de neppe seg noe særlig om. Dette får man kjøpt billig.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men de andre brukte jo oppvaskmaskina og sikkert det andre Ts hadde med til kjøkkenet også! Men det betyr tydeligvis ikke noe for deg. Det er kun de andres ting som skal være av betydning her 

Anonymkode: 6e865...b58

Nei, men TS slipper billig ved å sette igjen maskinen. Siden hun har benyttet seg av andres maskiner. Det forutsetter at de andre gjør det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Brunello skrev:

Hele poenget er at TS har benyttet de andres ting som normalt er mye dyrere å kjøpe inn. Oppvaskmaskin er den minst nødvendige og billigste hvitevaren man har i huset. Jeg vil tro det er dette de andre reagerer på. Småelektrisk og servise bryr de neppe seg noe særlig om. Dette får man kjøpt billig.

 

Nettopp! Kjøleskap MÅ man ha. Men det ville ikke TS være med på å betale. Ikke komfyren heller. Men hun ville bruke det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kontormus skrev:

Nei, men TS slipper billig ved å sette igjen maskinen. Siden hun har benyttet seg av andres maskiner. Det forutsetter at de andre gjør det samme.

Nei Ts slipper ikke billig ved å sette igjen noe hun har betalt for. Det er ingen regel som sier at Ts skal betale noe som helst for det de andre har kjøpt. 

Anonymkode: 6e865...b58

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kontormus skrev:

TS benyttet seg av goder ANDRE har betalt for. Det er poenget mitt! Og jeg snakker om hvitevarene. Hva som faktisk er nødvendig - og ikke.

De andre har også benyttet seg av ting "andre (les: ts) har kjøpt", så jeg sier som de andre, hva er egentlig poenget ditt?? Oppvaskmaskinen har ts betalt med egne penger og den hadde hun fra før, den er ikke noe som "hører til kollektivet". Ingen av hvitevarene hører til kollektivet så det er slett ikke utenkelig at den som kjøpte kjøleskapet tar den med seg videre når han eller hun flytter. 

1 minutt siden, Brunello skrev:

Hele poenget er at TS har benyttet de andres ting som normalt er mye dyrere å kjøpe inn. Oppvaskmaskin er den minst nødvendige og billigste hvitevaren man har i huset. Jeg vil tro det er dette de andre reagerer på. Småelektrisk og servise bryr de neppe seg noe særlig om. Dette får man kjøpt billig.

 

Og hva så? De hun bor med eier fortsatt de tingene, ts skal ikke ta de med seg, slik at de ikke kan bruke sine egne hvitevarer og må kjøpe nye, slik enkelte forventer av ts.. Det virker dessuten ikke som de folka synes oppvaskmaskinen er "lite nødvendig"..

Jeg har selv bodd i kollektiv og ville aldri reagert på at folk tok med seg ting de selv har betalt for, jeg synes det er normalt at "gjensidig låneavtale" opphører i det noen flytter. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Dr. A. Kula said:

Du tar enten med deg dine ting eller selger dine ting til de gjenboende og selv kjøper nytt(/brukt) til deg selv. 

De andre har jo havnet i en lei situasjon de også, spesielt om de trodde tingene var inkludert i kollektivet siden disse da fantes da de flyttet inn, og ikke var klar over at de var dine. De har neppe satt av penger til å kjøpe store ting midt i terminen (om dere er studenter). 

Dog skal ikke du lide for det, men det er greit å kunne se den andre siden også.

De visste jo alt var mitt, vi bestemt oss til å flytte sammen og dele leiligheten så.. de vet at tingene var ikke inkludert 

Anonymkode: a87ee...e5f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...