Gå til innhold

Legen nekter å snakke med far. Kan hun det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Far har ungene annenhver helg, og ett av barna har alvorlig sykdom. Mor og far pleier å være sammen på legetimer på sykehuset, men nå ønsker far en egen time med lege for å spørre om ting han lurer på å som angår rutiner han har hjemme med barnet. Legen nekter å snakke med ham å sier at hun ikke har har lov til det så lenge mor har hovedansvaret for barna, å at mor må være med hvis far skal ha møte med henne. Kan hun det?

Anonymkode: 6ecea...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere ikke delt foreldrerett? Det er jo vanlig å ha delt foreldrerett selv om den ene har barna mer. Jeg var i alle fall veldig mye syk som barn og bodde hos mor hovedsaklig, men mor og far byttet på hvem som ble med på legetimer og sykehus fordi de hadde begge like mye foreldrerett selv om jeg bodde mest hos mor. 

Anonymkode: ca86b...ab7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan hun selvsagt gjøre fordi det lett berører taushetsplikten om det er spesielle behov i hjemmet.

Er du «stemor»?

Anonymkode: 296cf...95d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har dere ikke delt foreldrerett? Det er jo vanlig å ha delt foreldrerett selv om den ene har barna mer. Jeg var i alle fall veldig mye syk som barn og bodde hos mor hovedsaklig, men mor og far byttet på hvem som ble med på legetimer og sykehus fordi de hadde begge like mye foreldrerett selv om jeg bodde mest hos mor. 

Anonymkode: ca86b...ab7

Foreldrerett er ikke saken her. 

Foreldreansvar gir rett til opplysninger, men ikke så mye mer i denne situasjonen.

Anonymkode: 296cf...95d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan hun selvsagt gjøre fordi det lett berører taushetsplikten om det er spesielle behov i hjemmet.

Er du «stemor»?

Anonymkode: 296cf...95d

Nei. En venn av far. 

Anonymkode: 6ecea...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrerett er ikke saken her. 

Foreldreansvar gir rett til opplysninger, men ikke så mye mer i denne situasjonen.

Anonymkode: 296cf...95d

Og da har man vel alle rettighetene man trenger om man har rett på opplysninger. Det var i alle fall aldri noe problem vedrørende taushetsplikt når min far var alene med meg på de uttallige legetimene. 

Anonymkode: ca86b...ab7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og da har man vel alle rettighetene man trenger om man har rett på opplysninger. Det var i alle fall aldri noe problem vedrørende taushetsplikt når min far var alene med meg på de uttallige legetimene. 

Anonymkode: ca86b...ab7

Han har ikke krav på legetime alene uten mor. Han har ikke daglig omsorg. Var ikke det spørsmålet da?

Anonymkode: 296cf...95d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har ikke krav på legetime alene uten mor. Han har ikke daglig omsorg. Var ikke det spørsmålet da?

Anonymkode: 296cf...95d

Men det er jo ting som han lurer på angående rutiner i hans hjem. Ting som ikke har noe med mor å gjøre..

Anonymkode: 6ecea...fa8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og da har man vel alle rettighetene man trenger om man har rett på opplysninger. Det var i alle fall aldri noe problem vedrørende taushetsplikt når min far var alene med meg på de uttallige legetimene. 

Anonymkode: ca86b...ab7

Det rare er at han har ingen problemer med å få opplysninger om ting som angår barnet. Er barnet innlagt så deler mor og far på å være der, og da har legen ingen problemer med å snakke kun med ham og mor synes det er helt greit. 

Anonymkode: 6ecea...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner faktisk godt at en lege ikke kan prioritere en time der far vil snakke om rutiner de helgene han har barnet. Helsevesenet er ganske presset på tid og polikliniske timer, har far noe han lurer på får han ta det opp i en vanlig time. Så grusomt hemmelig kan vel ikke de rutinene være. 

Anonymkode: 6e1ad...e01

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen har taushetsplikt. Loven hindrer legen, så ja. Legen skal nekte uten at mor (eller den med hovedomsorg) godkjenner og er med.

Anonymkode: 316b2...c27

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner faktisk godt at en lege ikke kan prioritere en time der far vil snakke om rutiner de helgene han har barnet. Helsevesenet er ganske presset på tid og polikliniske timer, har far noe han lurer på får han ta det opp i en vanlig time. Så grusomt hemmelig kan vel ikke de rutinene være. 

Anonymkode: 6e1ad...e01

Nei, ikke hemmelig, men mor har visst en tendens til å ta over samtalene slik at far føler han ikke får sagt det han ønsker. Det er ikke snakk om en samtale på en time, men kanskje en halv time. Spørsmålet er om skal finne seg i å bli avfeid av legen eller om han kan kreve/har krav på å få snakket med legen alene?

Anonymkode: 6ecea...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo ting som han lurer på angående rutiner i hans hjem. Ting som ikke har noe med mor å gjøre..

Anonymkode: 6ecea...fa8

Hvis det gjelder barnets sykdom så gjelder det de alle. Han kan få tilretteleggingstilskudd fra mor eller av legen med mor tilstede.

Legen lukter konflikt og vil/skal ikke i denne.

Nå har du som «venn» fått mange nok svar på at samværsforelder ikke vil FP fenne legetimen fordi legen ikke vil GU han det. Legen vurderer viktigheten. Hvor vanskelig er det for far å tilrettelegge etter. Ir og legens råd da? Hva er det som er så tungt for ham?

Dette stinker uheldig innblanding og mistillitserklæring til mor!

 

Anonymkode: 296cf...95d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Far har ungene annenhver helg, og ett av barna har alvorlig sykdom. Mor og far pleier å være sammen på legetimer på sykehuset, men nå ønsker far en egen time med lege for å spørre om ting han lurer på å som angår rutiner han har hjemme med barnet. Legen nekter å snakke med ham å sier at hun ikke har har lov til det så lenge mor har hovedansvaret for barna, å at mor må være med hvis far skal ha møte med henne. Kan hun det?

Anonymkode: 6ecea...fa8

Dersom mor har foreldreansvar alene så har legen rett.

Har de delt foreldreansvar men mor har daglig omsorg så har legen feil. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan hun selvsagt gjøre fordi det lett berører taushetsplikten om det er spesielle behov i hjemmet.

Er du «stemor»?

Anonymkode: 296cf...95d

Feil. Ved delt foreldreansvar er det ingenting som heter taushetsplikt, far har rett på all informasjon om barnet. 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han har ikke krav på legetime alene uten mor. Han har ikke daglig omsorg. Var ikke det spørsmålet da?

Anonymkode: 296cf...95d

Jo, han har krav på legetime vedr sitt barn som han har foreldreansvar for. Daglig omsorg er ikke relevant, da dette går under foreldreansvar. 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner faktisk godt at en lege ikke kan prioritere en time der far vil snakke om rutiner de helgene han har barnet. Helsevesenet er ganske presset på tid og polikliniske timer, har far noe han lurer på får han ta det opp i en vanlig time. Så grusomt hemmelig kan vel ikke de rutinene være. 

Anonymkode: 6e1ad...e01

For noe tull. Selvfølgelig skal en lege prioritere en forelder som søker råd og informasjon om eget barns helse. 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legen har taushetsplikt. Loven hindrer legen, så ja. Legen skal nekte uten at mor (eller den med hovedomsorg) godkjenner og er med.

Anonymkode: 316b2...c27

Det er ingenting som heter hovedomsorg. Det er foreldreansvar og daglig omsorg. Ved delt foreldreansvar, som de fleste har så har selvfølgelig ikke legen taushetsplikt ovenfor far når det gjelder barnets helse. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke hemmelig, men mor har visst en tendens til å ta over samtalene slik at far føler han ikke får sagt det han ønsker. Det er ikke snakk om en samtale på en time, men kanskje en halv time. Spørsmålet er om skal finne seg i å bli avfeid av legen eller om han kan kreve/har krav på å få snakket med legen alene?

Anonymkode: 6ecea...fa8

Han har krav på fullt innsyn og veiledning vedr barnets helse dersom de har delt foreldreansvar, han har også krav på å kunne få den informasjonen han ønsker uten mor tilstede. 

Alt avhenger av om de har delt foreldreansvar. 

Endret av Elektra
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns absolutt far burde kunne få en legetime. 

Var i en litt lignende situasjon selv som barn, og hvis pappa hadde fått komme til hos legen kunne livet mitt sett ganske drastisk mye bedre ut!

Anonymkode: 7dce9...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hva er dette for noe sprøyt fra legen?

Tenk over følgende: Barnet blir syk og må til lege mens det er hos far. Skal legen si at "nei, dessverre, mor er i syden, så du får ikke komme til før hun er tilbake?".

Men far får gro seg noen baller da og be mor vennligst la han få snakke. Skriv opp det man skal spørre om på en blokk og spør alle spørsmål, forlang svar og be legen respektere at dette er konsekvensen av at far ikke får time alene, nå er det han som skal snakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan hun selvsagt gjøre fordi det lett berører taushetsplikten om det er spesielle behov i hjemmet.

Er du «stemor»?

Anonymkode: 296cf...95d

Men dersom barnet bor hos far deler av tiden, har vel far behov for å vite alt om barnets spesielle behov? 

Det er som om man sier det bryter taushetsplikten å opplyse noen som skal ha besøk av et barn at barnet har dødelig nøtteallergi f.eks. Det er vel viktigere at barnet ikke blir servert nøtter enn at man holder strengt på taushetsplikten? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...