Gå til innhold

Ønsker å gifte meg! Når bør samboer få ut fingeren?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om dette passer her, men jeg prøver.. 😊

Jeg og min kjære har vært samboere i 6 år. Vi har et barn sammen og planlegger flere, hus og alt på stell. Vi har en gjennomsnittlig økonomi og klarer oss veldig godt. Vi har det fantastisk sammen, litt opp og ned er det jo men om jeg er lykkelig? JA!❤️ Bortsett fra at jeg så gjerne vil...

GIFTE MEG. At det virkelig er OSS.

Han snakker som at vi er gift og spøker med at jeg har hans etternavn. Han tuller også både til og meg andre; «vi er da ikke gift!» og dette sårer veldig.. andre hinter til at det er på tide, han ler det av og til bort, mens andre ganger ser han på meg med et glimt i øye. Mest det førstnevnte.

Ingen av oss ønsker noe veldig stort og kostbart, men jeg har så lyst å bli mer enn hans samboer og han gir ofte inntrykk av at han er på tanken. Han gir meg på andre ord forhåpninger, for så å såre meg. Slik har det pågått 1,5 år ca.

Våre venner er gift og forlovet. Her står vi, uten planer. Uten noe tegn på at noe vil skje.

Er jeg helt urimelig når jeg begynner tro at han ikke ser noe fremtid med meg? Etter 6 år, bør man vite om en person er rett eller ikke.. hvorfor føler han ikke for å fri?

Han er veldig opptatt av å gjøre alt rett, til rett tid. Men om det ikke er rett nå, vil det noengang bli det..

Jeg vil så gjerne «slå meg til ro». 

Kom gjerne med innspill, tanker og erfaringer.

 

Anonymkode: b11b6...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Virker ikke som at han vil gifte seg. Dere har jo slått dere til ro, så at det giftemålet har noe for seg kan diskuteres i aller høyeste grad. Folk har ulikt syn på ekteskap og alle må respekteres.

Anonymkode: fbb2f...3c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fri selv! 

Jeg klarer ikke forstå hvorfor det skal være så vanskelig? Selv så fridde jeg til samboeren min, og vi skal gifte oss neste år! Det hadde aldri skjedd om jeg skulle vente på at han skulle fri til meg. 

Anonymkode: 03690...3b3

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill..

Jeg er gammeldags av meg. Jeg forventer ikke et stort bryllup, men den ene gangen jeg skal gifte meg; så skal mannen fri.

Hadde jeg fridd, så hadde han rynket på nesen og følt jeg hadde tatt fra han «manndommen» også.

Anonymkode: b11b6...237

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så fri selv da! Hvorfor skal mannen gjøre det?

Anonymkode: 165d2...7ac

Fordi det er mannens oppgave vel. 

Anonymkode: a54bd...4e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, herremann skrev:

Hvorfor kan ikke DU fri til han? 

Hva er dette romantiske tullet om at mannen må fri? Ned på kne, røde roser i den ene hånden, diamantring i den andre. Kan man ikke bare snakke sammen på normal måte og si hva man ønsker? Juridisk er man sterkere stilt i et ekteskap enn i samboerskap, hvis det ikke skulle gå så bra.

Endret av Mystic woman
Satte inn et nødvendig "ikke".
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært sammen i 10 år og har straks 3 barn.

Spurt han flere ganger om han tror vi kommer til å gifte oss og jada jada, så lenge han slipper noe fokus på seg selv.. Helt ok, vi kan gifte oss i hemmelighet vi, men det hadde jo vært hyggelig å få gifta seg da. Men neida 😂 

Kan ikke fri selv heller, han hadde nok ikke satt pris at jeg tok fra ham den delen i og med at han ønsker minst mulig fokus på seg selv.

Jaja, blitt så "gammel" nå, at hvit kjole og mange gjester liksom kjennes litt flaut, selv om det hadde vært gøy med en fest. 

Anonymkode: 4567a...61c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Virker ikke som at han vil gifte seg. Dere har jo slått dere til ro, så at det giftemålet har noe for seg kan diskuteres i aller høyeste grad. Folk har ulikt syn på ekteskap og alle må respekteres.

Anonymkode: fbb2f...3c4

Huff, ærlig og sårt svar. :( Mulig du har rett! selvom jeg ikke helt klarer tro det heller..

han er positiv til ekteskap, men kanskje ikke å bruke flere hundretusen, noe jeg er enig i. Vi har jo snakket om dette også.

 

Anonymkode: b11b6...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Huff, ærlig og sårt svar. :( Mulig du har rett! selvom jeg ikke helt klarer tro det heller..

han er positiv til ekteskap, men kanskje ikke å bruke flere hundretusen, noe jeg er enig i. Vi har jo snakket om dette også.

 

Anonymkode: b11b6...237

På tinghuset kan dere gifte dere aldeles gratis.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Mystic woman said:

På tinghuset kan dere gifte dere aldeles gratis.

Ja, men han må fri. Han må ønske det.. og som spørsmålet er: når bør han få ut fingeren? 

Jeg begynner som du forstår å tvile på at han ser noe fremtid.. :(

Anonymkode: b11b6...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men han må fri. Han må ønske det.. og som spørsmålet er: når bør han få ut fingeren? 

Jeg begynner som du forstår å tvile på at han ser noe fremtid.. :(

Anonymkode: b11b6...237

Du må legge fra deg romantiske tanker rett og slett.  Snakk med mannen. Si hva du ønsker og spør hva han vil. Hvis det er "oppstyret" med stort selskap osv. han ikke liker, så finnes det som sagt andre muligheter. Hvis det er det å ikke ville forplikte seg, blir det straks verre. Da kan det virke som om han vil ha en lettvint retrettmulighet.

Vanskelig dette her. Jeg forstår deg godt og føler med deg. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det giftemål som bestemmer om det er en fremtid sammen? Fryktelig mange som skiller seg, så at man er gift er jo ingen garanti for at det blir for alltid. Når dere har hus og barn sammen er det jo ikke slik at man bare kan gå. Men snakk med samboeren din om dette. Hva er det som gjør at han ikke vil fri. Er selv samboer for 5. året, to barn, hus og bil. Blir nok aldri gift, men tror ikke at han kommer til å stikke av allikevel. 

Anonymkode: 781ae...c1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig fra en kvinne som har vært gift og ble skilt? Ja, bryllup er koselig, men det koster mye penger. Det er mye stress å planlegge for en dag. Og det endrer ikke forholdet - i alle fall ikke med eksen. Noen sier de føler seg tryggere, men var likt for min del.

Du kan jo ta en prat, om at du snart kan tenke deg å gifte deg, og si at det trenger ikke være stort kirkebryllup med 200 gjester heller. Mange menn tror også at det tar bare en måned å planlegge, vet han at det kan ta lang tid pga lokaler og fotograf? Type "syns det hadde vært veldig koselig å gifte oss, vil fremdeles at du skal fri  -men det begynner allerede å spøke for 2019, så kanskje 2020 tidligst" eller noe. Det må du se an selv. 

Kommunikasjon er en fin ting :) Jeg og eksen forlovet oss etter 8 år, hadde ikke barn da siden vi var unge. Ble gift etter 10 år. 

Anonymkode: 461ed...3c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mystic woman said:

Du må legge fra deg romantiske tanker rett og slett.  Snakk med mannen. Si hva du ønsker og spør hva han vil. Hvis det er "oppstyret" med stort selskap osv. han ikke liker, så finnes det som sagt andre muligheter. Hvis det er det å ikke ville forplikte seg, blir det straks verre. Da kan det virke som om han vil ha en lettvint retrettmulighet.

Vanskelig dette her. Jeg forstår deg godt og føler med deg. :)

Det sitter langt inne, et helt enkelt frieri er så ønskelig. Ikke noe jalla middag nødvendigvis, bare i en helt vanlig hverdag. Om så ved middagsbordet!

Jeg får prøve være litt mer direkte på et vis ja 😊🤔

Anonymkode: b11b6...237

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt ærlig fra en kvinne som har vært gift og ble skilt? Ja, bryllup er koselig, men det koster mye penger. Det er mye stress å planlegge for en dag. Og det endrer ikke forholdet - i alle fall ikke med eksen. Noen sier de føler seg tryggere, men var likt for min del.

Du kan jo ta en prat, om at du snart kan tenke deg å gifte deg, og si at det trenger ikke være stort kirkebryllup med 200 gjester heller. Mange menn tror også at det tar bare en måned å planlegge, vet han at det kan ta lang tid pga lokaler og fotograf? Type "syns det hadde vært veldig koselig å gifte oss, vil fremdeles at du skal fri  -men det begynner allerede å spøke for 2019, så kanskje 2020 tidligst" eller noe. Det må du se an selv. 

Kommunikasjon er en fin ting :) Jeg og eksen forlovet oss etter 8 år, hadde ikke barn da siden vi var unge. Ble gift etter 10 år. 

Anonymkode: 461ed...3c2

Nok en gang, å gifte seg er gratis. Alt annet legger du/dere selv opp til.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mystic woman skrev:

Nok en gang, å gifte seg er gratis. Alt annet legger du/dere selv opp til.

Ja, og det er jeg klar over - giftet meg selv på tinghuset. Men det er ikke sikkert samboeren til TS er klar over det. Og virker som at TS vil ha en fest :)

Anonymkode: 461ed...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det giftemål som bestemmer om det er en fremtid sammen? Fryktelig mange som skiller seg, så at man er gift er jo ingen garanti for at det blir for alltid. Når dere har hus og barn sammen er det jo ikke slik at man bare kan gå. Men snakk med samboeren din om dette. Hva er det som gjør at han ikke vil fri. Er selv samboer for 5. året, to barn, hus og bil. Blir nok aldri gift, men tror ikke at han kommer til å stikke av allikevel. 

Anonymkode: 781ae...c1b

Nei, har helt rett i det. Jeg vil ikke «endre» på noe i hverdagen, vi har det så fint sammen at det føles FEIL å ikke være mann og kone. Jeg vet hvertfall hva jeg vil, i godt og vondt, derfor er det sårt å ikke få muligheten. Jeg har tenkt de verste tilfellene, men jeg vet også at gifter jeg meg så er det for å bli. Uansett. Jeg kan selvsagt ikke tale for han.

Det eneste er at jeg så gjerne vil være ETT. Barnet vårt og de fremtidige har jo/får hans etternavn, fordi vi har tenkt på fremtiden. I tillegg så er det jo såklart pga det juridiske.

Anonymkode: b11b6...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, og det er jeg klar over - giftet meg selv på tinghuset. Men det er ikke sikkert samboeren til TS er klar over det. Og virker som at TS vil ha en fest :)

Anonymkode: 461ed...3c2

Han vet faktisk at dette er gratis.. 🙄 En liten fest har vi snakket om. Jeg nevnte vell faktisk at det går ann å slå sammen barnedåp og bryllupsdag så slipper vi det «store fokuset» på oss, men likevel en dag vi husker godt uten særlig «ekstra kostnad». 

Vi holder på å prøve på nestemann nå.. Så en ny barndåp er med andre ord uansett ikke lenge til..

Anonymkode: b11b6...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...