Gå til innhold

Tråden for oss introverte


Gjest AthenaRavenLuna

Anbefalte innlegg

For en flott tråd! Kjenner meg så igjen! 

 

Vil bare påpeke en liten ting - ser flere skriver å «sosialisere» som om det betyr å være sosial. Sosialisering er egentlig begrepet for prosessen alle mennesker hele tiden gjennomgår der vi lærer oss å bli mennesker.  

Å være sosial og sosialisering er dermed to ulike ting, samtidig som de inngår i hverandre:-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke sånn at jeg ikke liker å være sosial. Noe samvær med andre voksne tror jeg er viktig. MEN blir sliten av å være på besøk/ha besøk for lenge.. avslapping i eget selskap lader batteriene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ikke sosialt akseptert at et besøk varer 1-2 timer? Bortsett fra middagsselskap vel og merke.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må komme med min kjepphest: introvert er det samme som innadvendt. Introvert er bare en anglisisme som betyr akkurat det samme som det gamle norske ordet. De er synonymer. Så når folk sier at "jeg er ikke innadvendt, bare introvert" så motsier de seg selv. 

 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2018 den 22.26, Klink skrev:

Jeg tror jeg er usosial, sjenert, introvert og innadvent på samme tid. 

Akkurat det jeg skulle til å skrive, jo 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Klink skrev:

Er det flere av oss, altså? :)

Det er visst det - hei! Men man kan føle seg ganske så alene i dagens samfunn hvor alle skal overgå hverandre i utadvendthet og mengde sosiale aktiviteter. Jeg blir helt matt 😫

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Må komme med min kjepphest: introvert er det samme som innadvendt. Introvert er bare en anglisisme som betyr akkurat det samme som det gamle norske ordet. De er synonymer. Så når folk sier at "jeg er ikke innadvendt, bare introvert" så motsier de seg selv. 

 

Jeg tror mange misforstår betydningen av innadvendt og introvert, spesielt de som sier det du siterer. Har til gode å oppleve noen som sier de er introverte, men ikke innadvendte.

Men en introvert kan utfordre seg selv i sosiale sammenhenger og utad virke utadvendt. Ikke for å være en annen enn seg selv, men for egen mestringsfølelse. For du kan ikke leve helt uten sosial kontakt, og hva er bedre enn å øve på å gjøre situasjonen så god som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, The R. S skrev:

Jeg tror mange misforstår betydningen av innadvendt og introvert, spesielt de som sier det du siterer. Har til gode å oppleve noen som sier de er introverte, men ikke innadvendte.

Men en introvert kan utfordre seg selv i sosiale sammenhenger og utad virke utadvendt. Ikke for å være en annen enn seg selv, men for egen mestringsfølelse. For du kan ikke leve helt uten sosial kontakt, og hva er bedre enn å øve på å gjøre situasjonen så god som mulig. 

Har sett det mange ganger her på KG. Derav "kjepphest".

Man kan helt klart virke mer utadvendt (ekstrovert) enn man er. Men innad/utadvendt er akkurat det samme som intro/ekstrovert. Intro og ekstro betyr henholdsvis inn og ut, vert betyr snu/vende. 

https://snl.no/introvert

https://snl.no/ekstrovert

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Raspberrypi skrev:

Det er visst det - hei! Men man kan føle seg ganske så alene i dagens samfunn hvor alle skal overgå hverandre i utadvendthet og mengde sosiale aktiviteter. Jeg blir helt matt 😫

Jaa, men noe bør man liksom gjøre sosialt også da 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/19/2018 at 12:04 PM, SPOCA said:

Haha, føler meg veldig igjen i dette.

Jeg er virkelig helt utslitt etter en hel dag på jobb. Men det jeg misliker er at man tror at fordi man er introvert, så liker man ikke å være sosial. Jeg liker godt å være sosial jeg, innenfor gitte grenser, og gjerne kort tid av gangen. Og joda, jeg er både innadvendt og til tider usosial, men hvis jeg føler meg sosial, så er jeg det, for så å gå fullstendig tom for energi.

Og er det flere enn meg som irriterer seg over jobbannonser som søker etter "fremoverlente", "utadvendte" personer osv? Greit nok om man skal være selger, men mange av oss gjør en god jobb selv om vi ikke er "utadvendte"!

Arbeidsplasser med kun superekstroverte er for meg et lite helvete på jord. Jeg setter sånn pris på folk som kan være stille og jobbe med sitt at jeg ikke har ord for det. 

Jeg er også som deg. Kan være både livlig og sosial, men når jeg har fått nok må jeg trekke meg unna, og det tar ikke så lang tid fra jeg kjenner at det begynner å holde til jeg er helt tom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Klink skrev:

Jaa, men noe bør man liksom gjøre sosialt også da 🙂

Joda, men man trenger ikke dra på AW onsdag, torsdag, fredag hver uke. Da blir det slitsomt gitt.

Jeg kan fint treffe venner 1-2 ganger i måneden og ta en prat ved kaffemaskinen på jobb sånn innimellom, og da kjenner jeg at det er mer enn nok for min del. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg tenkt å praktisere min introverthet såpass at jeg går og legger meg, mutters alene. Godnatt. :sove: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På ‎23‎.‎11‎.‎2018 den 8.46, Anonymus Notarius skrev:

Har sett det mange ganger her på KG. Derav "kjepphest".

Man kan helt klart virke mer utadvendt (ekstrovert) enn man er. Men innad/utadvendt er akkurat det samme som intro/ekstrovert. Intro og ekstro betyr henholdsvis inn og ut, vert betyr snu/vende. 

https://snl.no/introvert

https://snl.no/ekstrovert

Regner du deg selv for å være ekstrovert eller introvert?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Whistler skrev:

Regner du deg selv for å være ekstrovert eller introvert?

 

Introvert/innadvendt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen her og er ISTJ i Meyers-Briggs, så jeg følger med her. Er tekstuelt innandvent også, når jeg ikke har ekstremt mye å si på en gang. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The struggle is real... Sukk. PB skal liksom være nesten like stor kjede som Peppes, og de har endelig fått inn online-bestilling, men kun for henting. WHY????😒

image.png.2b950728f0a2357c89ec2736ade089f6.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...