Gå til innhold

Tråden for oss introverte


Gjest AthenaRavenLuna

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Herlig tråd! Godt å ikke være alene. Nå er jeg ikke dame, men får telefonskrekk iblant, og relaterer godt til dette:

funny-introvert-comics-60-57443948c5ef7_

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Hva er det med konstant press om å møtes og være sosial? Har nå en jobb som faktisk aksepterer at jeg liker å ta lunsj alene av og til. Kunderelatert jobb og et avbrekk alene i lunsjen er fantastisk! Forrige arbeidsplass lurte på om jeg ikke trivdes og om noe var galt.

Og så kommer helgen. Ble helt sliten av alle som skal møtes på café og være sosial hele helgen også. Endelig noen som forstår at man faktisk LIKER å slappe av hjemme, uten å fornærme noen :laugh:

Takk for denne tråden.

:kaffekopp: nå.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

                                                                                                                                                                        :kaffekopp: :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er introvert jeg også, og har alltid elsket alenetid. Det er jo da man kan gjøre akkurat det man vil uten kommentarer og mas fra andre! Som barn var foreldrene mine bekymret fordi jeg alltid satt alene og tegnet, leste bøker og så på film, men jeg elsket det. De aksepterte det etter noen år, heldigvis.

Det sliter meg bare ut å late som jeg er en annen, så da er jeg heller meg selv fullt, så får folk bestemme selv om de vil ha meg i livet sitt eller ikke ;)

Er student også, så ser folk nesten hver eneste dag. Det holder for min del. Har en bestevenninne som er lik meg selv og hun er vel den eneste personen i livet mitt som ikke gjør meg sliten. Vi kjenner hverandre så godt at vi vet hvordan vi liker det.

Det som er litt greit med å være introvert er at når man først tar kontakt er de fleste med på gøy. Har en god del ekstroverte venner, tror kanskje jeg kan telle introvertene i gjengen på en hånd.

Kanskje derfor jeg liker eksamensperioden så godt som student. Ingen som maser fordi alle pugger, så får vært i fred :fnise:

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med sosialisering er litt merkelig i Norge. Man glemmer ofte hva det kan bety, på jobb er man sammen med mennesker hele dagen for eksempel. En form for sosialisering, når dagen er over kan det komme er spørsmål som følger: vil du finne på noe sosialt etter jobb?? Vær litt sosial da!!....ok?

Her glemmer mennesket som spør at man har vært "sosial" hele dagen. 

Mange er veldig usikkre på seg selv som mennesker, ute etter å ha denne merkelappen "sosial". Å bli stemplet som "asosial" er jo døden for veldig mange. Spesielt de som er veldig usikkre på seg selv. Det er synd.

Er du "sosial"? Det er et av de dummeste spørsmålene du kan stille et menneske, alle mennesker er sosiale vesener. Det handler bare om at vi ofte bruker tid på feil mennesker, som man ikke passer sammen med. Da oppstår det store ulikheter og problemer. De som går rundt å kaller seg sosiale og utadvendte har ofte ingen antenner eller tar ingen hensyn til andre. Tror andre vil det samme som de selv.

Personlig tror jeg ikke på merkelappsystemet, tror ingen er enten "introvert" eller "ekstrovert".

Et menneske har forskjellige behov fra dag til dag, det er her svaret ligger. Hadde vi klart å godta dette blir livet bedre.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Nyttig skrev:

.........................................

Er du "sosial"? Det er et av de dummeste spørsmålene du kan stille et menneske, alle mennesker er sosiale vesener. Det handler bare om at vi ofte bruker tid på feil mennesker, som man ikke passer sammen med. Da oppstår det store ulikheter og problemer. De som går rundt å kaller seg sosiale og utadvendte har ofte ingen antenner eller tar ingen hensyn til andre. Tror andre vil det samme som de selv.

Personlig tror jeg ikke på merkelappsystemet, tror ingen er enten "introvert" eller "ekstrovert".

Et menneske har forskjellige behov fra dag til dag, det er her svaret ligger. Hadde vi klart å godta dette blir livet bedre.

Aa vaere sosial eller utadvendt har lite forankring i det aa vaere ekstrovert.  Like lite som usosial og innadvendt er det samme som introvert. 

Det er paa ingen maate riktig aa sette likhetstegn mellom introvert og innadvendt og vice versa.  Det handler om hvor man henter energien.  (eller lader batteriene om du vil).  Ekstroverte henter energi gjennom aa vaere sammen med flere mennesker, mens introverte henter energi I eget selskap, eller med et faatall utvalgte. 

Sosialisering og utadvendt kommunikajon er ferdigheter som kan trenes.  Det koster bare litt mer for de av oss som er introverte aa drive med slike aktiviteter.  Dessuten er det ogsaa slik at vi slett ikke har behov for aa drive med slike ting om det ikke er knyttet opp mot maalbare ting hvor vi oensker aa prestere.  (Jobb, damer, lagidrett)

For esktroverte derimot er det en noedvendighet aa sosialisere, og uten aa vaere utadvendt blir det lite av sosialiseringen.

Du har rett I at vi har forskjellige behov fra dag til dag, men det er uhyre sjelden at introverte har behov for aa mingle med femti personer - noe som er en droemmesituasjon for en ekstrovert.

 

(Beklager at jeg ikke har norske tegn paa tastaturet.  Budskapet er det samme)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke introvert, men synes sosialiseringen kan bli litt slitsom. Når jeg noen ganger lunsjer alene får jeg spørsmålet; Å sitter du alene du da? Kjedelig da?! eh nei det er faktisk drit gøy 😂😂 Jeg vil spise i fred og stillhet, nyte matpakken og teen min mens jeg leser aviser. Jeg har faktisk ikke interesse av hva du skal i kveld osv..

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Catalina Culès skrev:

7ee4b6d4226904bf2fb96455237a74d7.jpg

Argh ja.. Fikk beskjed på jobb om at jeg var så stille, jeg kunne godt dra hjem om jeg ikke var i form. Og så var jeg bare litt sliten og mitt vanlig stille jeg. Huff!

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...