Gå til innhold

barn fra gode familier drar til kirken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg vokste opp, så var påstanden hennes riktig. For de eneste som ble igjen på skolen, var muslimene. For alle andre var julegudstjeneste en selvfølge. Og den der sitter nok godt i mange enda. Jeg ville nok helst sett at de dro til kirken. Mest fordi det er tradisjon, og de lærer om det tradisjonelle rundt julefeiringen vi har. Vi har feks julekrybbe her hjemme og av den grunn. Men når det kommer en dag hvor de blir store nok, så skal de få velge selv. 

Anonymkode: ad883...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lære om historie i kirken? Hilken type kirka var det du vokste opp med, egentlig? Da jeg var barn var jeg mest opptatt av å telle benker mens presten snakket, noe så kjedelig

 

Anonymkode: 54f3f...590

Historien, som eventyr tenkte jeg... Mange gode historier i Bibelen, trenger ikke å være kristen for å høre de. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke an å velge begge deler? Må dere velge?   

Er dette på samme dag, hva med å foreslå ulike dager? 

Anonymkode: a3df5...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hadde du fulgt med så ville du fått med deg en ting eller to. 

Anonymkode: c41e4...9b4

Åja, visste ikke at presten gjenga historier om hvordan de kristne konverterte hedninger ved blod og tvang 🤔

Anonymkode: 54f3f...590

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enig med venninnen din.

Det er mye kulturarv og tradisjon i en julegudstjeneste. Hva er du redd for? Det har vel aldri vært noe vekkelsessmøte disse julegudstjenestene? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går det ikke an å velge begge deler? Må dere velge?   

Er dette på samme dag, hva med å foreslå ulike dager? 

Anonymkode: a3df5...657

Julesamlingen er vel ment for et alternativ for dem som nettopp ikke ønsker at barna skal bli utsatt for religiøs preken enten fordi de selv er ikke-troende eller tilhører en annen religion. Det er bedre enn å bare la barna som ikke får lov til å gå på julegudstjeneste sitte stille i et klasserom og tegne 

Anonymkode: 7fa2f...622

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest theTitanic
4 timer siden, Mystic woman skrev:

Hva mener du med at jorden skal snu og det blir lys igjen? Jorden går vel i sin faste bane som den alltid har gjort.

Hun mente vintersolverv da skjønner du vel. 

Hele denne dagen er noe tøys. Julegudstjeneste hører ikke hjemme i skolesystemet og den andre fellessamlingen er også lite interessant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg at gudstjeneste ikke har noe i den offentlige skolen å gjøre (kirkebesøk blir noe annet), men ungene får velge selv og gjør det samme som vennene (stort sett kirka, vi har nettopp byttet skole så vet ikke hva som er vanligst her). Jeg bruker ikke ungene til å fronte mine personlige meninger, de blir neppe kristnet av én julegudstjeneste i året (hadde du spurt meg for 15-20 år siden hadde jeg nok sagt noe annet 😄). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde vi ikke kirkebesøk i skoletida som en mulighet i fjor. Jeg tror ikke det blir slik i år heller, dessverre. Hadde det vært det, så skulle ungen min gjerne fått blitt med på det, heller enn å være i gymsalen med en ukristelig «musikal» som ikke har noe verken med jul eller vinter å gjøre!!

Anonymkode: 0de97...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil du få mange meninger om både det ene og det andre.

Jeg tenker at det som er viktig er å lytte til barnet ditt. Du kan godt sende barnet til kirken på en gudstjeneste, da får han/hun oppleve det også kan de heller gjøre seg opp en mening selv om det er noe de vil fortsette med eller ikke.

Selv så hatet jeg gudstjeneste fordi det var bortkastet tid hvor jeg måte sitte stille på en benk å høre noen snakke om en fantasifigur. Heldigvis under konfirmasjonen så hadde de gjerne litt kake å brus vi kunne forsyne oss av, og 2-3 vakre sanger som ble spilt/sunget hver gang.

Men jeg ser ikke hensikten med å gå å høre på bibelvers og kirkens budskap hvis ens egen oppfatning er at dette er kjedelig og gud/jesus ikke eksisterer. Skolen handler i hovedsak om å lære å tilegne seg kunnskap til å få seg en jobb. Å bli tvunget til å høre på jesus i kirka mot sin vilje ser jeg enten som bortkastet tid eller et irritasjonsmoment for mange som er ikke-troende.

Uansett om barn går i kirka eller gymsalen så er ikke den ene bedre enn den andre. I dagens samfunn er det så mange forskjellige språk/kulturer, så jeg synes det er viktig at barn fra ulike kulturer kan få forståelse for hverandre tidlig og kanskje bli venner.

Det du kan risikere er at det er veldig få i gymsalen/nesten alle i kirken, det er ikke alle barn som liker å «skille seg ut» og bli sett rart på siden de gjør motsatt av hva alle andre gjør. Men om noen blir mobbet «fordi de henger med muslimene i gymsalen» så sier det mest om hvor trangsynte noen mennesker kan være.

Anonymkode: 64796...787

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Vi fikk info fra skolen at vi må velge mellom julegudstjeneste og julesamling på gymsalen. Vi feirer jul som en geografisk høytid (for å si det sånn), dvs. at jorda skal snu og det blir lys igjen, ellers tror vi bare i mennesker, dyr, plant, verden, science - så vi valgte å sende gutten vår til gymsalen. 

Så snakket jeg med venninna mi om det (hun har en baby så, så hun kommer til å velge om noen år) og hun sa at jeg bør heller sende sønnen min til kirken, så han kan sosialisere med "de vanlige barn fra ressurssterke familier" og ikke muslimer på gymsalen.

Jeg vet hva jeg velger, og det er bestemt, men bare lurer om det er flere som tenker sånn? At de vanlige barn, fra "gode familier" drar til kirken uansett tro, og "resten" drar til gymsalen?

Anonymkode: ac055...4e1

Vi bor i et område med 90% muslimer, så her involverer vi barna i kirkens aktiviteter. Det er ikke fordi vi er rasistiske, men for at de skal kjenne noen etnisk norske også. 

Ellers drar vi i kirken her. Ikke til kirken.....

Anonymkode: 919f9...305

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke helt hva jeg vil velge når den tid kommer. Kommer litt an på hvordan opplegget i kirken er. Hvis Jesusgreiene legges frem som fakta for barna hadde jeg ikke likt det, men hvis presten forteller det som et eventyr som det faktisk er, så greit nok.

I dåp sies det feks mye bullshit og det var også grunnen til at vi valgte å ikke døpe barnet vårt.

Anonymkode: 895b8...59e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hos oss er tendensen snudd. Faktisk øker antallet barn som ikke går til julegudstjeneste, og det er de mest ressurssterke som ikke følger flokken med å gå i kirka. Ikke at det påvirker vår avgjørelse.

Julegudstjeneste er noe de kunne hatt etter skolen, i stedet for i skoletiden.

Barn tar forøvrig ikke skade av å ikke gå i kirka heller....

Anonymkode: 8bb3c...417

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Minnes en skolegudstjeneste der presten holdt en lang preken om skjøgen i Gomorra og synd. Riktig så oppløftende. 

:ironi:

Det ligger en del verdisyn i den mannsdominerte kristendommen som ikke bare er vakkert og koselig. 

Anonymkode: 73fcf...c70

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en merkelig holdning. Det er jo ikke bare muslimer som ikke er kristne. Det er mange barn fra ikkereligiøse hjem som velger å gå i kirken bare fordi vennene gjør det, ikke akkurat høyverdig grunn vil jeg si. Da står det betydelig mer respekt av å gå i mot saueflokken og bli igjen på skolen fordi det å delta på julegudstjeneste ikke passer med ens livssyn. På mine barns skole er det heldigvis aldri skolegudstjenester, men jeg hadde uansett latt dem velge selv og synes ikke foreldre skal ta dette valget for barna.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bullshit. Jeg hadde ikke sendt barna mine i kirken. Hilsen ateist. 

Anonymkode: 9ab5b...727

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine er kristne mens jeg selv er ateist og har alltid vært det. Jeg er glad de sendte meg på julegudstjeneste i kirka. Hvis det hadde vært feiring av andre religioners helligdager ville jeg også deltatt på det. Unger har ikke vondt av å vise respekt for andres religioner selv om de ikke er religiøse selv. Når det kommer til påstanden om at julegudstjeneste betyr at du kommer fra en velstående familie og samling i gymsalen er lavklasse syns jeg det er en helt vanvittig påstand å komme med av denne moren. Utrolig respektløst og på grensen til rasistisk å antyde at barn som menger seg med muslimer er lavklasse og at alle fra muslimske familier er ressurssvake 

Anonymkode: fe144...9be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...