Gå til innhold

barn fra gode familier drar til kirken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi fikk info fra skolen at vi må velge mellom julegudstjeneste og julesamling på gymsalen. Vi feirer jul som en geografisk høytid (for å si det sånn), dvs. at jorda skal snu og det blir lys igjen, ellers tror vi bare i mennesker, dyr, plant, verden, science - så vi valgte å sende gutten vår til gymsalen. 

Så snakket jeg med venninna mi om det (hun har en baby så, så hun kommer til å velge om noen år) og hun sa at jeg bør heller sende sønnen min til kirken, så han kan sosialisere med "de vanlige barn fra ressurssterke familier" og ikke muslimer på gymsalen.

Jeg vet hva jeg velger, og det er bestemt, men bare lurer om det er flere som tenker sånn? At de vanlige barn, fra "gode familier" drar til kirken uansett tro, og "resten" drar til gymsalen?

Anonymkode: ac055...4e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kristendom og kirkegang er skinnhellighet på sitt verste.

Anonymkode: 7f448...809

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sendt ungene mine i kirken, barn tar ikke skade av å dra på julegudstjeneste. 

Anonymkode: c41e4...9b4

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De smarteste barna velger bort kirken. Ville heller sendt barnet til smarte familier, enn statusfamilier som bryr seg om status. Nytenkere og de som bryter gjennom er de som tørr tenke og være annerlede. Vokser man opp som a4 og lever et a4liv, skal det mye til for at man utvikler seg til å bli et unikt menneske som kan gjøre ting andre ikke kan

Anonymkode: 54f3f...590

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bullshit. Kjenner flere "gode familier" som er ateister og ikke sender barna i kirken. 

Kjenner også gode muslimske familier som mange kunne hatt godt av litt samvær med. 

Selv sender jeg barnet mitt i kirken. Han hevder selv å være kristen, mens vi andre er mer kulturkristne. 

Også tenker jeg at de uten barn eller med baby på armen, etterhvert kommer til å måtte svelge en kamel eller to. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sender min i kirken og jeg er overhodet ikke religiøs, måtte selv gjennom det der og han har ikke vondt av å få historien med seg han heller.

På skolen vår så går til og med imamens barn til gudstjeneste så jeg vet ikke om det er så mange andre alternativ. Ingen som blir omvendt av å følge en kulturell tradisjon.🤗

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde latt barnet velge selv. Dette med julegudstjeneste synes jeg er en ok tradisjonsbærer, men ikke noe must.

Anonymkode: c290a...dfa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi fikk info fra skolen at vi må velge mellom julegudstjeneste og julesamling på gymsalen. Vi feirer jul som en geografisk høytid (for å si det sånn), dvs. at jorda skal snu og det blir lys igjen, ellers tror vi bare i mennesker, dyr, plant, verden, science - så vi valgte å sende gutten vår til gymsalen. 

Så snakket jeg med venninna mi om det (hun har en baby så, så hun kommer til å velge om noen år) og hun sa at jeg bør heller sende sønnen min til kirken, så han kan sosialisere med "de vanlige barn fra ressurssterke familier" og ikke muslimer på gymsalen.

Jeg vet hva jeg velger, og det er bestemt, men bare lurer om det er flere som tenker sånn? At de vanlige barn, fra "gode familier" drar til kirken uansett tro, og "resten" drar til gymsalen?

Anonymkode: ac055...4e1

Hva mener du med at jorden skal snu og det blir lys igjen? Jorden går vel i sin faste bane som den alltid har gjort.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Mystic woman said:

Hva mener du med at jorden skal snu og det blir lys igjen? Jorden går vel i sin faste bane som den alltid har gjort.

Vinsersolverv.....................................................................................................................................................................................................

Anonymkode: 7f448...809

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ateist, og hadde sendt barnet i kirken. Men det har ikke noe med status å gjøre, eller hvilke mennesker som er hvor. Det er ingen som dør av en gudstjeneste, jeg vil at barnet mitt skal ha kjennskap til kristendom for å kunne ra et valg selv. Og uansett om man liker det eller ikke så er  dette landet bygget på kristendom, selv om det er en stund siden. Så det er uansett viktig at man har nok kunnskap om kristendom for å kunne ra et godt valg selv.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som tror de er bedre enn andre er bare totalt avsmak. Heller muslimer i gymsalen enn arrogante kristne. 

Anonymkode: e86f0...dbb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vinsersolverv.....................................................................................................................................................................................................

Anonymkode: 7f448...809

Det er solen som "snur". 

Anonymkode: c290a...dfa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er solen som "snur". 

Anonymkode: c290a...dfa

Ja, og det kaller man vintersolverv (beklager skriveleifen i forrige innlegg", eller som vi kaller det, at sola "snur", og det skjer som oftest en gang i løpet av 21 desember.

Anonymkode: 7f448...809

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er solen som "snur". 

Anonymkode: c290a...dfa

Nei. Det er jorda som går i bane rundt sola, og vintersolverv/sommersolverv har med hvilken side som vender mot sola å gjøre.

TS: Jeg lar barna velge selv uavhengig, de går ikke i kirken. Hva andre foreldre mener om akkurat dette og hvor de sender ungene er ikke så viktig, så vidt meg bekjent skal man være relativt rolig under gudstjenester så så fryktelig mye "bonding" foregår det neppe der uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her får barna selv bestemme. Og det er vel ikke sånn at bare barn fra ressurssterke familier går i kirken.

Anonymkode: 26d2b...09a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi ikke tar barnet med i kirken selv, vil jeg at barna skal ha god kjennskap til hva som skjer der, og hvorfor mange feirer jul, bakgrunnen for det hele og få delta på skolens arrangementer i den forbindelse. Men det har ingen ting med "gode familier " å gjøre, de få timene har barna verken godt eller dårlig av å "sosialiserer med muslimske barn" (eller ateistiske), og selvfølgelig er det ikke slik at barna i gymsalen kommer fra mindre "gode familier". De kommer vel fra familier som ikke er "gode kristne", og det er jo ikke dere heller. Det er ikke et a- og b-lag, ikke på vår skole i hvertfall.

Anonymkode: 776af...176

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, FrøkenMånestråle said:

Jeg sender min i kirken og jeg er overhodet ikke religiøs, måtte selv gjennom det der og han har ikke vondt av å få historien med seg han heller.

På skolen vår så går til og med imamens barn til gudstjeneste så jeg vet ikke om det er så mange andre alternativ. Ingen som blir omvendt av å følge en kulturell tradisjon.🤗

Lære om historie i kirken? Hilken type kirka var det du vokste opp med, egentlig? Da jeg var barn var jeg mest opptatt av å telle benker mens presten snakket, noe så kjedelig

 

Anonymkode: 54f3f...590

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lære om historie i kirken? Hilken type kirka var det du vokste opp med, egentlig? Da jeg var barn var jeg mest opptatt av å telle benker mens presten snakket, noe så kjedelig

 

Anonymkode: 54f3f...590

Hadde du fulgt med så ville du fått med deg en ting eller to. 

Anonymkode: c41e4...9b4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...