Gå til innhold

Burde allergikere vise takknemlighet når man tilpasser seg etter dem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Hehe det var dagens! Jeg er veldig snill av meg, ikke for å gå i offerrollen, men for min del er det veldig vanlig å takke for det andre gjør for enn. Selv om det er lite. Det er kanskje ikke slik i dagens samfunn, men jeg ønsker at andre skal føle seg bra. Ingen dyr kostnad , men for meg som ikke er allergiker måtte jeg jo kjøpe eget smør, og melk som jeg ikke hadde behøvd å kjøpe ellers. Disse ingrediensene har man jo ellers. Jeg ble spesielt såret da hun liksom ikke svarte på snapen etterpå , hvor jeg prøvde å le det vekk. 

Anonymkode: 9af41...c16

Jo, men nå misliker hun deg personlig og ønsker at du skal føle deg dårlig. Da vil hun selvsagt gå imot sosiale normer fpr å såre deg mest mulig. Det har ingenting med "dagens samfunn" å gjøre. Andre mennesker som liker hverandre takker. Hun liker deg ikke og forsøker ignoerere deg mest mulig. 

Det beste du kan gjøre er å la hun være, for hun vil ikke ha noe kontakt med deg

Anonymkode: aab17...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja , så da kan vi si det sånn at hun på generelt grunnlag burde takke for at jeg lagde kake til hennes selskap. Jeg tenker at når vi snakket så mye om dette, så burde hun vist meg takknemlighet ved å smake. 

Anonymkode: 9af41...c16

Jeg skjønner dette var litt leit når du faktisk har laget en allergivennlig kake. Jeg har selv cøliaki og synes nesten det blir for mye om noen lager glutenfri kake til meg (jeg pleier å ta med kake selv), og hadde selvsagt takket om noen hadde laget noe jeg kunne spise. Jeg synes ikke det er en selvfølge, fordi for mange er det litt vanskelig å forstå hva som inneholder gluten og laktose osv har jeg lagt merke til, og man burde være glad for at noen tar seg bryet. 

Anonymkode: b34d9...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Med litt is ved siden av hadde det funka helt fint". Hun kan jo ikke spise vanlig is...
Siden det var snakket om på forhånd, visste hun jo at kakene var laktosefrie, og trengte ikke å bli takknemlig overrasket over det? Hun var vel ikke mer forpliktet til å spise mer kake enn alle andre? Hva mente du med bøtkakekommentaren, skal du lage laktosefri bløtkake, jerg tolket det som : "neste gang ldriter jeg i din allergi og lager noe saftig og godt som du ikke tåler", og hadde blitt lei meg.

Anonymkode: dbe07...6b2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler ikke gluten og laktose, og forventer aldri at jeg kan ha noe med mindre jeg baker selv. Så jeg takker alltid om noen tilpasser til meg.

Samtidig, i svigerfamilien har de begynt å gjøre det helt automatisk nå (gode mennesker). Jeg kan derfor ikke takke masse hver gang for at de "igjen lagde saus så jeg kunne ha den". Gjorde det mye i starten, nå takker jeg bare for maten, og om de har lagd noe spesielt (bakt eplekake f.eks) som jeg også kan ha, så takker jeg litt ekstra.

Kommer litt an på forventninger. Jeg føler meg også forpliktet til å MÅTTE spise allergivennlig mat, selv om jeg kanskje ikke hadde lyst på den typen kake, eller spiser sunt for tiden. Men tar alltid litt for å vise at jeg setter pris på det :) Det er som sagt ikke noe jeg forventer.

Anonymkode: 5e236...80c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du, ts. Hvis hun har nylig påvist laktoseintoleranse, er hun kanskje ganske dårlig i magen for tiden, med dårlig appetitt. Det kan være vanskelig å være begeistret for mat overhodet, og spise ekstra når man egentlig ikke vil ha noe.

Anonymkode: dbe07...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den situasjonen der, så hadde jeg blitt skuffa om jeg var deg og. Det er naturlig å sette pris på, og takke når noen ønsker å lage mat til en. Jeg har selv allergier/intoleranser, og når noen prøver, så blir jeg faktisk kjempeglad! Det er ingen selvfølge at folk giddet, og selv om jeg ikke orker, så smaker jeg alltid. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trodde det var normal høflighet å smake på kakene til folk jeg da. Hos oss smaker vi på alt, eks 3 kaker, tre små kakestykker i stedet for ett stort. Hadde noen tilpasset en kake så den var tilpasset meg (i mitt tilfelle er det vel mer passende med middag siden jeg er vegetarianer)så hadde jeg selvsagt smakt og takket. Hadde nesten blitt litt rørt at de gjorde noe sånt for min skyld siden jeg pleier å bli servert tilbehøret bare.

Anonymkode: e248a...385

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

"Med litt is ved siden av hadde det funka helt fint". Hun kan jo ikke spise vanlig is...
Siden det var snakket om på forhånd, visste hun jo at kakene var laktosefrie, og trengte ikke å bli takknemlig overrasket over det? Hun var vel ikke mer forpliktet til å spise mer kake enn alle andre? Hva mente du med bøtkakekommentaren, skal du lage laktosefri bløtkake, jerg tolket det som : "neste gang ldriter jeg i din allergi og lager noe saftig og godt som du ikke tåler", og hadde blitt lei meg.

Anonymkode: dbe07...6b2

Herregud!!! Jeg skrev jo laktosefri bløtekake!!!!! Vi hadde selvsagt laktosefri is og da !!!!!!

Anonymkode: 9af41...c16

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og du, ts. Hvis hun har nylig påvist laktoseintoleranse, er hun kanskje ganske dårlig i magen for tiden, med dårlig appetitt. Det kan være vanskelig å være begeistret for mat overhodet, og spise ekstra når man egentlig ikke vil ha noe.

Anonymkode: dbe07...6b2

Hun har hatt det ett års tid. 

Anonymkode: 9af41...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men nå misliker hun deg personlig og ønsker at du skal føle deg dårlig. Da vil hun selvsagt gå imot sosiale normer fpr å såre deg mest mulig. Det har ingenting med "dagens samfunn" å gjøre. Andre mennesker som liker hverandre takker. Hun liker deg ikke og forsøker ignoerere deg mest mulig. 

Det beste du kan gjøre er å la hun være, for hun vil ikke ha noe kontakt med deg

Anonymkode: aab17...01f

Er folk virkelig så slemme ? Hvorfor er svigerinne slik ? Jeg prøver jo bare være grei. Har vært mange lignende ting..

Anonymkode: 9af41...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syntes jeg absolutt Hun burde takket for og smakt på kaken.

Og til dere som sier at laktoseintoleranse er jo bare SÅ lett å ta hensyn til er bare å kjøpe alt laktosefritt! Vel det er stresset og usikkerheten med noe uvandt. Hvor skal jeg dra for å kjøpe dette? Blir smaken rar? , og så føler man seg usikker, hvordan er det å piske krem på laktosefri fløte? Må jeg kjøpe laktosefritt smør også? Tåler hun det? Blir hun syk nå? Er det egentlig laktose i kjeksbunnen jeg pleier å bruke? Så har man kjøpt inn masse dyre spesialingredienser og så sier man til seg selv at vi  kan jo spise opp dette laktosefrie smørret  vi, men det blir ikke noe av og det smøret ligger å blir harskt i kjøleskapet. 

Det ER stress når man ikke er vandt til det.  

Anonymkode: 33441...b2d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er folk virkelig så slemme ? Hvorfor er svigerinne slik ? Jeg prøver jo bare være grei. Har vært mange lignende ting..

Anonymkode: 9af41...c16

Bare glem hele saken ts. Hvis denne dama vil gjøre seg så jævlig spesi pga en intoleranse så får det være hennes problem. Mange blåser laktoseintoleranse langt ut av proposjoner, så i ettertid lager du det du vil og er god på.

Anonymkode: d5e1b...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bare glem hele saken ts. Hvis denne dama vil gjøre seg så jævlig spesi pga en intoleranse så får det være hennes problem. Mange blåser laktoseintoleranse langt ut av proposjoner, så i ettertid lager du det du vil og er god på.

Anonymkode: d5e1b...4f8

Det er nok det beste. Er på en måte følelsen av at jeg helt tydelig så at hun ikke var interessert i min kake som var sårende. Hun spesifiserte ganske tydelig hva slags kaker alle de andre skulle lage, og hva jeg kunne velge deretter.

Anonymkode: 9af41...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble spesielt såret da hun liksom ikke svarte på snapen etterpå , hvor jeg prøvde å le det vekk. 

Den snap-en fremstod ikke humoristisk for meg, den fremstod passiv-aggressiv. Litt sånn «jeg skal nå i alle fall aldri forsøke å lage nor til deg igjen»-aktig. 

Jeg tenker kanskje en litt større dose selvironi kunne hjulpet deg i denne situasjonen. Hvis jeg har laget en kake som dessverre ikke ble helt vellykket, er det ikke verdens undergang og det sier ikke noe om meg som menneske generelt. Da kan jeg også forstå om den ikke helt frister, og jeg ville vel der og da vært den første til å spøke med hvordan det bakeforsøket gikk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hactar skrev:

Den snap-en fremstod ikke humoristisk for meg, den fremstod passiv-aggressiv. Litt sånn «jeg skal nå i alle fall aldri forsøke å lage nor til deg igjen»-aktig. 

Jeg tenker kanskje en litt større dose selvironi kunne hjulpet deg i denne situasjonen. Hvis jeg har laget en kake som dessverre ikke ble helt vellykket, er det ikke verdens undergang og det sier ikke noe om meg som menneske generelt. Da kan jeg også forstå om den ikke helt frister, og jeg ville vel der og da vært den første til å spøke med hvordan det bakeforsøket gikk.

Nå var det jo selv ironi jeg mente. Jeg brukte smaileyer også får å understreke det. Hallo. Klart hun forsto at jeg var flau over kaka.

Anonymkode: 9af41...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Det syntes jeg absolutt Hun burde takket for og smakt på kaken.

Og til dere som sier at laktoseintoleranse er jo bare SÅ lett å ta hensyn til er bare å kjøpe alt laktosefritt! Vel det er stresset og usikkerheten med noe uvandt. Hvor skal jeg dra for å kjøpe dette? Blir smaken rar? , og så føler man seg usikker, hvordan er det å piske krem på laktosefri fløte? Må jeg kjøpe laktosefritt smør også? Tåler hun det? Blir hun syk nå? Er det egentlig laktose i kjeksbunnen jeg pleier å bruke? Så har man kjøpt inn masse dyre spesialingredienser og så sier man til seg selv at vi  kan jo spise opp dette laktosefrie smørret  vi, men det blir ikke noe av og det smøret ligger å blir harskt i kjøleskapet. 

Det ER stress når man ikke er vandt til det.  

Anonymkode: 33441...b2d

Herregud. Hvor vanskelig skal du gjøre det?

Anonymkode: 4f3f1...061

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Dævendøtte
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde en feiring i helgen i familien, alle skulle ta med litt vær. Min svigerinne har fått laktoseintoleranse, og vi snakket mye frem og tilbake om hva jeg kunne bake. Jeg kjøpte inn ingredienser og bakte en kake med ingrediensene hun kunne ha. Selskapet var hjemme hos svigerinne. 

Hun takket ikke for at jeg ønsket tilpasse,hun smakte heller ikke på kaken selv om vi hadde snakket om temaet lenge før. Merker jeg ble skuffa og litt flau over eget arbeid. Kaka ble riktignok litt tør, men med litt is ved siden hadde det funket helt fint. 

Jeg hadde nok vist takknemlighet over at jeg og vi alle sammen lagde kaker hun kunne spise, selv om vi var en haug andre uten allergi. 

Jeg ble så flau at jeg sendte en lattermild snap på kvelden av restene av kaken ,og at jeg lovte henne å lage bløtekake neste selskap (selskapet til vårt barn her, Hvor hun er gjest). Ingen svar.

 

 

Anonymkode: 9af41...c16

Ikke sikkert hun liker kake, ikke sikkert hun likte den type kake du hadde lagd heller. Og som du sier, kaka var ikke spesielt god og så heller ikke særlig delikat ut, hvorfor må man prøvesmake hvis det ikke ser godt ut? 

Man skal selvsagt alltid takke for maten, men at du skal få en ekstra stjerne i boka pga dette, det skjønner jeg ikke. Og den snappen du sendte, det er den du bør bli flau over. Dustete oppførsel fra deg. 

Alle kan spise kaker som er tilrettelagt allergikere, mens ikke alle kan spise hvis de er allergiske. 

Så du mener at de som har allergier må takke ekstra for maten hvis de finner noe de kan spise?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man googler oppskrifter man trenger og kjøper det som brukes i oppskriften, deretter følger man oppskriften nøye. Det er ikke så vanskelig, og dette kommer fra en som har bakt kanskje 5 ganger i løpet av snart 30 år. 

Men nå avslører du jo at hun ikke liker deg fra før, så da burde du virkelig ikke være overrasket. Jeg sier ikke det er greit, men du burde skjønt det. Hun får ta med egen kake neste gang eller du kan rett og slett ignorere henne fra nå av.

Selv blåser jeg i om folk takker for mat jeg har laget til dem om de har matallergier eller spesielle dietter, men jeg hadde i det minste forventet at de smakte på det.

Anonymkode: 0f7d6...4af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det syntes jeg absolutt Hun burde takket for og smakt på kaken.

Og til dere som sier at laktoseintoleranse er jo bare SÅ lett å ta hensyn til er bare å kjøpe alt laktosefritt! Vel det er stresset og usikkerheten med noe uvandt. Hvor skal jeg dra for å kjøpe dette? Blir smaken rar? , og så føler man seg usikker, hvordan er det å piske krem på laktosefri fløte? Må jeg kjøpe laktosefritt smør også? Tåler hun det? Blir hun syk nå? Er det egentlig laktose i kjeksbunnen jeg pleier å bruke? Så har man kjøpt inn masse dyre spesialingredienser og så sier man til seg selv at vi  kan jo spise opp dette laktosefrie smørret  vi, men det blir ikke noe av og det smøret ligger å blir harskt i kjøleskapet. 

Det ER stress når man ikke er vandt til det.  

Anonymkode: 33441...b2d

Jesus... snakk om å lage det vanskelig da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Ikke sikkert hun liker kake, ikke sikkert hun likte den type kake du hadde lagd heller. Og som du sier, kaka var ikke spesielt god og så heller ikke særlig delikat ut, hvorfor må man prøvesmake hvis det ikke ser godt ut? 

Man skal selvsagt alltid takke for maten, men at du skal få en ekstra stjerne i boka pga dette, det skjønner jeg ikke. Og den snappen du sendte, det er den du bør bli flau over. Dustete oppførsel fra deg. 

Alle kan spise kaker som er tilrettelagt allergikere, mens ikke alle kan spise hvis de er allergiske. 

Så du mener at de som har allergier må takke ekstra for maten hvis de finner noe de kan spise?  

Det var en Snap av kaken hvor det sto at denne ble tør, jeg lover å lage noe annet neste gang. Ingenting aggressivt. 

Anonymkode: 9af41...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...