Gå til innhold

Burde allergikere vise takknemlighet når man tilpasser seg etter dem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi har flere allergibarn i familien og de fleste av oss lager allergivennlig mat uten å forvente takk for dette. Laktoseintoleranse er heller ikke det vanskeligste å tilrettelegge for,så jeg synes du overdriver litt. 

Jeg tolker heller ikke snappe din som noe du sendte fordi du var flau, men som en litt småbitter snap fordi hun ikke smakte. 

Anonymkode: 406b4...291

Jeg skrev jo at denne ble tør på snapen. Du kan få tolke det som du vil da.

Anonymkode: 9af41...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da kan vi koke det ned til det. Så Daim er uten gluten ja ?

Anonymkode: 9af41...c16

Koke ned til hva? Jeg kjøper inn det jeg vet hun liker. Er ikke så flink til å bake, og gjør det ikke hvis jeg ikke må, da er dajmkake innenfor når det ikke er noe vi skal feire. Lager middager, også med saus, som ikke inneholder gluten. Forventer ikke at hun skal se på meg som en engel som gjør det alle andre voksne vertinner ville gjort. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er laktosefri kake, svært enkelt å lage, blir jo bare som vanlig kake, man bruker bare laktosefritt smør, melk, fløte osv. 

Nå har vi forskjellige allergier i familien, har alltid vært en selvfølge at jeg lager noe alle kan spise. Forventer da ingen takk av den grunn.

Anonymkode: 98094...a32

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste hun noe annet, da? Hun har vel ikke spisefortyrrelse eller noe der hun iunngår kake. Om hun misliker deg spesifikt regner jeg med du hadde nevnt at hun har vært kjølig mot deg tidligere. 

Anonymkode: aab17...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har flere allergibarn i familien og de fleste av oss lager allergivennlig mat uten å forvente takk for dette. Laktoseintoleranse er heller ikke det vanskeligste å tilrettelegge for,så jeg synes du overdriver litt. 

Jeg tolker heller ikke snappe din som noe du sendte fordi du var flau, men som en litt småbitter snap fordi hun ikke smakte

Anonymkode: 406b4...291

Skjønner godt at man blir litt bitter, når vertinnen, som er den som ikke tåler noe, krever at alle gjestene lager og tar med noe som HUN tåler, så smaker hun ikke engang på det folk tar med til henne.

Syns det høres litt rart ut, men for diskusjonens skyld, la gå.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et minimum så syntes jeg hun kunne smakt liksom, siden du hadde tatt deg bryet. Men laktosefrie produkter er ikke akkurat vanskelig å få tak i idag. Mannen min er.. selektivt laktoseintolerant. Så når fløte først blir kjøpt så er den laktosefri.

Men altså, jeg forstår hvorfor allergikere ikke nødvendigvis takker SPESIELT for at maten er allergivennlig.
"Takk for at du ikke prøvde å drepe meg med kake" må være et av de virkelig sære takkekorta der ute som finnes.
Det er en selvfølge i min verden at man tilpasser maten utifra hvem den lages for.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke at kaka ble tørr har noe med laktosefri å gjøre. Det er bare å kjøpe laktosefri melkeprodukter, det er det enkleste å tilpasse av alle intoleranser tror jeg. Og smaker helt likt. 

Anonymkode: a860f...b2c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke at kaka ble tørr har noe med laktosefri å gjøre. Det er bare å kjøpe laktosefri melkeprodukter, det er det enkleste å tilpasse av alle intoleranser tror jeg. Og smaker helt likt. 

Anonymkode: a860f...b2c

Nei jeg mente ikke det.

Anonymkode: 9af41...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laktosefri produkter gir ikke tørr bakst, så er nok pga dine bakeegenskaper kaken ble tørr ikke pga produktene, 

Og nei, med mindre isen var laktosefri så var det ikke bare å ta litt is til kaken for svigerinnen din. 

Blir jo litt feil at hun skulle ha spist av absolutt alt som sto på bordet, kanskje hun rett og slett ikke likte akkurat den type kake som du bakte? 

Anonymkode: 97eea...4aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei.

Jeg sendte den fordi jeg var flau.

Anonymkode: 9af41...c16

Hvorfor ble du flau? Og hvorfor følte du behovet for å fortelle folk på Snap om det?

Anonymkode: 78305...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Laktosefri produkter gir ikke tørr bakst, så er nok pga dine bakeegenskaper kaken ble tørr ikke pga produktene, 

Og nei, med mindre isen var laktosefri så var det ikke bare å ta litt is til kaken for svigerinnen din. 

Blir jo litt feil at hun skulle ha spist av absolutt alt som sto på bordet, kanskje hun rett og slett ikke likte akkurat den type kake som du bakte? 

Anonymkode: 97eea...4aa

Jeg syns det gale her er å, visstnok, kreve at alt som ble laget og tilbragt skulle være laktosefritt eller lagd med laktosefrie produkter.

Men at jeg syns det er noe rart med hele "problemstillingen" skal jeg ikke nekte for..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiste hun noe annet, da? Hun har vel ikke spisefortyrrelse eller noe der hun iunngår kake. Om hun misliker deg spesifikt regner jeg med du hadde nevnt at hun har vært kjølig mot deg tidligere. 

Anonymkode: aab17...01f

Hun spiste alle utenom min kake. Ja hun har vært kald mot meg i mange andre settinger også, kanskje derfor jeg ble spesielt såret.

Anonymkode: 9af41...c16

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Laktosefri produkter gir ikke tørr bakst, så er nok pga dine bakeegenskaper kaken ble tørr ikke pga produktene, 

Og nei, med mindre isen var laktosefri så var det ikke bare å ta litt is til kaken for svigerinnen din. 

Blir jo litt feil at hun skulle ha spist av absolutt alt som sto på bordet, kanskje hun rett og slett ikke likte akkurat den type kake som du bakte? 

Anonymkode: 97eea...4aa

Jeg mente jo ikke den ble tør pga. produktene..

Synes det var rart vi ble enige om at jeg skulle lage denne kaken da.

Anonymkode: 9af41...c16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg mente jo ikke den ble tør pga. produktene..

Synes det var rart vi ble enige om at jeg skulle lage denne kaken da.

Anonymkode: 9af41...c16

Isen var og laktosefri ja.

Anonymkode: 9af41...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun spiste alle utenom min kake. Ja hun har vært kald mot meg i mange andre settinger også, kanskje derfor jeg ble spesielt såret.

Anonymkode: 9af41...c16

Da er jo problemet løst, hun liker deg ikke og ønsker at du skal føle deg dårlig. Du får begynne å ignorere henne og bare behandle henne med minimum av høflighet. Hun er tydeligvis fanget i en mobbementalitet fra ungdomsskolen, hun har issues

Anonymkode: aab17...01f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Syns det var litt merkelig av dere begge. Jeg syns kanskje ikke det var så spesielt å takke spesifikt for at du bakte laktosefri, men jeg syns det var direkte uhøflig av henne å ikke smake når dere hadde snakket om det på forhånd og du på en måte bakte kaka etter hennes instruksjoner. Syns samtidig snappen din var litt rar, og ikke åpenbart for meg at det var fordi du var flau. Hva har du å være flau over? 

Men, jeg har intoleranser selv, og ville da aldri tenkt at alle kaker i et selskap skulle tilpasses meg. Hvis jeg baker alt selv, noe jeg gjør når jeg inviterer til meg, da baker jeg det tilpasset egen intoleranse. Men ville jo aldri forventet at andre skulle gjøre det. Poenget for de med intoleranse er jo å ha noe å spise, så man ikke sitter der og føler seg dum med et tomt fat mens andre koser seg, og man blir litt utenfor fellesskapet. Men man kan ikke forvente å kunne spise alt. Selv om det kan høres lett ut å bytte ut en ingrediens når man er vant til det, krever det stort noe ekstra av den som baker hvis man ikke har gjort det før. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er jo problemet løst, hun liker deg ikke og ønsker at du skal føle deg dårlig. Du får begynne å ignorere henne og bare behandle henne med minimum av høflighet. Hun er tydeligvis fanget i en mobbementalitet fra ungdomsskolen, hun har issues

Anonymkode: aab17...01f

Hehe det var dagens! Jeg er veldig snill av meg, ikke for å gå i offerrollen, men for min del er det veldig vanlig å takke for det andre gjør for enn. Selv om det er lite. Det er kanskje ikke slik i dagens samfunn, men jeg ønsker at andre skal føle seg bra. Ingen dyr kostnad , men for meg som ikke er allergiker måtte jeg jo kjøpe eget smør, og melk som jeg ikke hadde behøvd å kjøpe ellers. Disse ingrediensene har man jo ellers. Jeg ble spesielt såret da hun liksom ikke svarte på snapen etterpå , hvor jeg prøvde å le det vekk. 

Anonymkode: 9af41...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at for en som i utgangspunktet ikke liker å bake eller pleier å bake så er det å skulle bake annerledes litt mer styr og ork, snakker også for meg selv her. AT dersom jeg skulle bake og i tillegg sette meg inn i mye greier og bake en kake utenfor komfortsonen så hadde jeg følt at jeg hadde gjort en innmari stor innsats for denne personen, og hadde nok blitt litt såret når min innsats for vedkommende fikk null oppmerksomhet, ikke en takk en gang. For de av dere som synes å bake en kake er nullstress forstår kanskje ikke at for andre er dette mye pes å få gjort. Og for de som synes å bake en kake er nullstress så  vil man nok heller ikke blitt så sår for dette med oppmerksomhet/takknemlighet.
Jeg skjønner at du er litt lei deg og såret TS. Og hvis hennes mangel på høflighet rettet til deg er også pga andre ting, så hadde jeg ikke gjort noe mere styr for vedkommende siden. Hun får en slags makt over deg når du tripper etter hennes pipe, og så behandler hun deg dårlig etterpå. Nei slutt med slikt TS, så slipper du å sitte med dårlig følelse også. Ingen kake, ingen manglende takknemlighet å kjenne på.

Anonymkode: 73ab0...fa6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...