Gå til innhold

Hvordan få stesønn til å forstå att han ikke bare kan forsyne seg fra kjøleskapet???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Mystic woman skrev:

Hvor leser du at gutten sparer pengene sine? TS skriver ingenting om at han sparer.

Jo det gjør hun. Flere ganger.

 

Det kan jo forøvrig hende at TS også har lyst til å spare litt penger, i stedet for å kjøpe dobbelt opp med middager og betale for at ungdomsgjenger skal ha fri tilgang på brus og snacks når de kommer på besøk.

Anonymkode: b8918...a32

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du hadde nok ikke brydd deg om dette om han var din sønn.

Anonymkode: 85aa6...840

MIne barn får ikke tømme kjøleskap og skap som de vil - selv om de er så unge at de ikke tjener penger enda! 

Anonymkode: 5675b...8e1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts. Her må du og far sette beinet ned. Sønnen bør betale for seg eller så kan han flytte. Eventuelt får far betale for ham da. Hos oss er det jeg som har en 18 åring fra før, han får ikke lov til å forsyne seg slik. Det handler om vanlig folkeskikk. Hvis ingenting nytter hadde jeg ikke kjøpt inn noe mat, levd på take away til meg selv og gjemt bilnøkkelen. Ja så smålig er jeg. 

Anonymkode: 9c288...818

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du nok sette hardt mot hardt! Han får få valget mellom å betale for seg hjemme, eller flytte på hybel. Og ikke la han få tak i bilnøklene dine!

Anonymkode: ce37f...75e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ha en regel om at enkelte beboere av husstanden ikke har lov til å ta mat høres ikke ok ut. Bedre å lage en regel på at han spør om den og den matværen er tiltenkt noe annet drt neste døgnet.

Anonymkode: 8bb7a...9b4

Så hvis du bor i kollektiv så er det greit at en (som heller ikke betaler husleie) også spiset opp all maten din? 

 

(yes, jeg sammenligner det med kollektiv for å sette det litt på spissen) 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei. 

Jeg mener at når du ble sammen med din samboer, så sa du ja til en pakke. At han har en sønn fra før er en del av pakka. Du skjønner?

Anonymkode: d7623...4eb

Hadde ungen min brukt opp noe i kjøleskapet eller kjøkkenskapet, og ikke sagt i fra, eller tatt av mitt snacks uten å spørre eller si fra, så skal jeg love deg at det hadde blitt månleyst!

MEN, om jeg hadde vært stemor hadde jeg faktisk ikke sagt i fra på samme måten, direkte, siden jeg faktisk ikke er moren til denne ungen og ikke føler at jeg kunne vært like streng.

Så jeg skjønner godt at man spør om råd utenfra, men at dette liksom bare er en del av "pakken" med det å ha barn, eller stebarn, er ikke rimelig.

Anonymkode: ecd3a...561

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis han er under utdanning er faktisk foreldrene hans pliktig til å forsørge han til han er ferdig med vgs. Hvis han jobber fulltid, så be han betale husleie. Det er ganske smålig av foreldre å nekte sine barna å spise mat når de er hjemme, selv når barna er voksen. Jeg er 28 år, og når jeg kommer på besøk er det bare å forsyne seg. Jeg er jo ikke der 24/7 da jeg har min egen bolig, men jeg har aldri blitt fortalt at jeg ikke kan spise maten til foreldrene mine. Det hadde vært veldig rart. :( 

Anonymkode: 18e95...000

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvis han er under utdanning er faktisk foreldrene hans pliktig til å forsørge han til han er ferdig med vgs. Hvis han jobber fulltid, så be han betale husleie. Det er ganske smålig av foreldre å nekte sine barna å spise mat når de er hjemme, selv når barna er voksen. Jeg er 28 år, og når jeg kommer på besøk er det bare å forsyne seg. Jeg er jo ikke der 24/7 da jeg har min egen bolig, men jeg har aldri blitt fortalt at jeg ikke kan spise maten til foreldrene mine. Det hadde vært veldig rart. :( 

Anonymkode: 18e95...000

Gratulerer med å totalt ha bommet på poenget!

Anonymkode: ecd3a...561

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han er under utdanning er faktisk foreldrene hans pliktig til å forsørge han til han er ferdig med vgs. Hvis han jobber fulltid, så be han betale husleie. Det er ganske smålig av foreldre å nekte sine barna å spise mat når de er hjemme, selv når barna er voksen. Jeg er 28 år, og når jeg kommer på besøk er det bare å forsyne seg. Jeg er jo ikke der 24/7 da jeg har min egen bolig, men jeg har aldri blitt fortalt at jeg ikke kan spise maten til foreldrene mine. Det hadde vært veldig rart. :( 

Anonymkode: 18e95...000

Stor forskjell på å være på besøk og å bo, og ete, på andre 24/7 uten å bidra med ei krone tilbake 

Anonymkode: 75bb3...875

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han er under utdanning er faktisk foreldrene hans pliktig til å forsørge han til han er ferdig med vgs. Hvis han jobber fulltid, så be han betale husleie. Det er ganske smålig av foreldre å nekte sine barna å spise mat når de er hjemme, selv når barna er voksen. Jeg er 28 år, og når jeg kommer på besøk er det bare å forsyne seg. Jeg er jo ikke der 24/7 da jeg har min egen bolig, men jeg har aldri blitt fortalt at jeg ikke kan spise maten til foreldrene mine. Det hadde vært veldig rart. :( 

Anonymkode: 18e95...000

Jeg er 30. Hvis jeg hadde kommet hjem til mine foreldre å forsynr meg fritt i kjøleskapet der uten å spørre først hadde de sett rart på meg og lurt på hva de gjorfe feil..  Men det er slik det er hjemme hos dem. 

 

Jeg syns heller dette handler om respekt i den enkeltes hjem enn om hvor mye mat man kan forsyne seg med eller ikke. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ungen min brukt opp noe i kjøleskapet eller kjøkkenskapet, og ikke sagt i fra, eller tatt av mitt snacks uten å spørre eller si fra, så skal jeg love deg at det hadde blitt månleyst!

MEN, om jeg hadde vært stemor hadde jeg faktisk ikke sagt i fra på samme måten, direkte, siden jeg faktisk ikke er moren til denne ungen og ikke føler at jeg kunne vært like streng.

Så jeg skjønner godt at man spør om råd utenfra, men at dette liksom bare er en del av "pakken" med det å ha barn, eller stebarn, er ikke rimelig.

Anonymkode: ecd3a...561

Som stemor syns jeg absolutt man kan si i fra. Steforeldre tilbringer som regel minst like mye tid med "barnet" som enn selv. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han sparer til egenkapital så er det vel bare fint å sponse med mat i en kort periode så han raskere får kjøpt egen leilighet ? Han er 18 han har vel ikke hatt egen inntekt så lenge ? Dere kan ikke bare si at han ikke får forsyne seg. Forklar han om privat-økonomi, vis han budsjettet deres. Si at han kan bo lenge så lenge han sparer så så mye til EK. Hvis han snylter på dere og bruker resten på fest så er jo ikke det greit. 

Sett opp en husleie-kontrakt ? Istedet for  betale for kost og losji MÅ så så mye gå til EK, hvis ikke må han betale dette til dere. 

 

Anonymkode: a3805...672

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemødre as....

hadde du følt på dette om det var din sønn ? 

Sparer ste-sønnen til EK? 

Han tjener jo uansett mindre enn deres to inntekter så rart du sammenligner med bare din. 

Anonymkode: a3805...672

Men så skal jo ikke sønnen dekke huslån, strøm etc.. ja, halve familien AS pakka på lønnen sin! Per i dag går hele lønnen hans til sparing/lommepenger, han gidder ikke engang kjøpe potetgull til seg selv! Og for alt vi vet har far og stemor flere mindreårige barn som de fortsatt har forsørgeransvar for.

Jeg synes at gutten bør betale minst 3000 kr hjem og han sitter fortsatt igjen med mer til overs i hver måned til å bruke som lommepenger/sparing enn majoriteten av Norges befolkning. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sjallabajss said:

Som stemor syns jeg absolutt man kan si i fra. Steforeldre tilbringer som regel minst like mye tid med "barnet" som enn selv. 

Det syns jeg også høres rimelig ut, men nå har lite erfaring med et evt. stemorskap, men jeg føler nok at jeg hadde vært mer usikker og forsiktig med noen andres barn, men jeg hadde jo allikevel følt på det samme, i forhold til det upraktiske rundt det.

Anonymkode: ecd3a...561

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså det er to ting som er problemet: det ene er kostnadene og det andre er at det plutselig er tomt i kjøleskapet når man skal begynne på middagen eller sette seg ned med litt snacks.

Tenker dere at det er helt rimelig at selv om man planlegger når man handler så må man bare godta at det er borte når man skal bruke det? Pytt pytt, det er bare å kjøre på butikken. Igjen og igjen. Og så koster det penger også...

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Jeg mener at når du ble sammen med din samboer, så sa du ja til en pakke. At han har en sønn fra før er en del av pakka. Du skjønner?

Anonymkode: d7623...4eb

dette svaret er om mulig det mest provoserende i slike tråder - alltid, nei det er ikke en pakkedeal man bare må finne seg i, respektløshet - tvert imot er det slik at ungene fortjener å lære respekt, verdier, å ta hensyn til andre osv osv osv listen er lang som et "vondt år" for slike som har en sånn holding, jeg skjønner det - men like fillt helt innafor i en setting som den TS Beskriver.

Fakta som er beskrevet er:

Gutten er 18 år, tjener bra med penger og er i stand til å forsørge seg selv men VELGER å ikke gjøre det - han VELGER å ta det som tilhører andre UTEN respekt for at de ikke ønsker dette ref gjentagende samtaler, altså handler det om kun en ting; en 18 åring med null respekt for de hjemme.

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Carrot skrev:

dette svaret er om mulig det mest provoserende i slike tråder - alltid, nei det er ikke en pakkedeal man bare må finne seg i, respektløshet - tvert imot er det slik at ungene fortjener å lære respekt, verdier, å ta hensyn til andre osv osv osv listen er lang som et "vondt år" for slike som har en sånn holding, jeg skjønner det - men like fillt helt innafor i en setting som den TS Beskriver.

Fakta som er beskrevet er:

Gutten er 18 år, tjener bra med penger og er i stand til å forsørge seg selv men VELGER å ikke gjøre det - han VELGER å ta det som tilhører andre UTEN respekt for at de ikke ønsker dette ref gjentagende samtaler, altså handler det om kun en ting; en 18 åring med null respekt for de hjemme.

Ja!! 

(Jeg kjenner at en del av svarene her provoserer meg noe så sinnsykt...)

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Carrot skrev:

dette svaret er om mulig det mest provoserende i slike tråder - alltid, nei det er ikke en pakkedeal man bare må finne seg i, respektløshet - tvert imot er det slik at ungene fortjener å lære respekt, verdier, å ta hensyn til andre osv osv osv listen er lang som et "vondt år" for slike som har en sånn holding, jeg skjønner det - men like fillt helt innafor i en setting som den TS Beskriver.

Fakta som er beskrevet er:

Gutten er 18 år, tjener bra med penger og er i stand til å forsørge seg selv men VELGER å ikke gjøre det - han VELGER å ta det som tilhører andre UTEN respekt for at de ikke ønsker dette ref gjentagende samtaler, altså handler det om kun en ting; en 18 åring med null respekt for de hjemme.

Amen

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, solmåneogstjerner said:

Altså det er to ting som er problemet: det ene er kostnadene og det andre er at det plutselig er tomt i kjøleskapet når man skal begynne på middagen eller sette seg ned med litt snacks.

Tenker dere at det er helt rimelig at selv om man planlegger når man handler så må man bare godta at det er borte når man skal bruke det? Pytt pytt, det er bare å kjøre på butikken. Igjen og igjen. Og så koster det penger også...

Nettopp, jeg tenker det er det praktiske rundt det som er det største problemet her, og i tillegg medfører det ekstrakostnader, noe som egentlig er det minste problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...