Gå til innhold

Hvordan få stesønn til å forstå att han ikke bare kan forsyne seg fra kjøleskapet???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sett dere ned med han og lag en kontrakt. Forklar at han nå er voksen og må hjelpe til med å bringe mat på bordet. Sett opp en sum han skal betale og en dato betalingen skal skje. Godtar han ikke det kan dere fortelle at dere kan hjelpe han med å finne leilighet. 

Ingen voksne barn som jobber bør få bo gratis hos sine foreldre.

Anonymkode: 56f53...c46

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her tror jeg dere bare må sette hardt mot hardt og forlange matpenger. 
For det nytter nesten ikke å ha så mange føringer for hva han kan og ikke kan ta fra skapene så lenge dette er hjemmet hans.

Jeg er litt enig med noen andre her. Hadde dette vært sønnen din så hadde du tolerert mye mer av dette.  Han er også tross alt bare 18 år.

Men så lenge han tjener bra med penger så la han betale for seg så dekker du opp dette.

Anonymkode: d810f...66c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han 18 år og tjener såpass godt, er det fint å kunne lære økonomi til den dagen han flytter ut og må betale selv. Synes absolutt dere kan kreve en liten husleie om han tjener såpass godt. Det å tømme huset for mat uten omtanke for andre er ikke greit, enten det er stebarn eller egne barn. Jeg bodde hjemme til jeg var 20, men jeg levde jo ikke på hotell. Slapp husleie siden jeg gikk på skole og bare hadde liten deltidsjobb, men betalte lappen selv og måtte bidra med oppgaver hjemme. 

Anonymkode: d90e6...c15

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at en voksen person med jobb og inntekt bør betale noe. Det kan være greit med en fast sum i måneden. Når det er sagt synes jeg det er selvsagt at voksne kan forsyne seg selv med mat når de er sultne og uten å måtte spørre om lov først og jeg synes du virker litt smålig her. Dette er faktisk hjemmet hans. Ha en handleliste hengende på kjøleskapet og den som bruker opp noe skriver det opp med en gang. Er det noe mat man ikke vil at andre skal ta sier man i fra om det, eller gjør det til en regel at akkurat middagsrester ikke skal røres. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er drøyt å kaste ut en 18-åring. Men dere (egentlig faren hans) bør også sørge for at det er nok mat til han hjemme, kjøpe et ekstra brød og andre basic varer som er sønnens

Anonymkode: 98e93...f2f

Dette burde selvsagt det voksne ‘barnet’ ordne selv. Han har inntekt og lønn. Da er det selvsagt at man før på seg selv og ikke snylter på andre 

Anonymkode: 75bb3...875

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke finne på å klage på stebarn her inne, da er hylekoret i gang umiddelbart.

Men, siden jeg er like "smålig" som deg, så kan jeg heller komme med noen tips.

- Be din samboer betale mer av utgiftene til mat, strøm, internett og andre ting hans sønn bruker. Ingen selvfølge i at dere skal dele utgiftene likt når han har barn fra før.

- Har dere blitt enig i at han skal betale for seg så må dere jo stå på det. Enten betaler han, eller så flytter han. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det var frekt av ham. En ting er å spise maten som er i kjøleskapet, annet å ta med så mye og å aldri kjøpe inn. Og jeg forsyner meg av maten hos foreldrene mine uten å spørre. Men tar ikke med meg hjem uten å spørre om lov. Og er alltid villig å stille med middag selv og kjøpe noe til de hvis de trenger det. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. En 18-åring med inntekt skal såklart betale for å bo hjemme. Man forsørger ikke voksne mennesker med mindre de feks studerer.

 

Nekter han å betale husleie så får han finne seg en annen plass å bo. Dere graver deres egen grav her.

Anonymkode: b8918...a32

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som han forsyner seg, så får han betale matpenger og. Er da det minste han burde gjøre.

Anonymkode: 05562...244

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanlig fyr

Bortskjemt og selvsentrert sønn som ikke respekterer husets regler....krev husleie TS og hvis han nekter må dere sanksjonere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, PhilosopherSe7en skrev:

Du må ikke finne på å klage på stebarn her inne, da er hylekoret i gang umiddelbart.

Men, siden jeg er like "smålig" som deg, så kan jeg heller komme med noen tips.

- Be din samboer betale mer av utgiftene til mat, strøm, internett og andre ting hans sønn bruker. Ingen selvfølge i at dere skal dele utgiftene likt når han har barn fra før.

- Har dere blitt enig i at han skal betale for seg så må dere jo stå på det. Enten betaler han, eller så flytter han. 

Dårlig hersketeknikk å avfeie all kritikk med at det er et hylekor. I dine øyne kan man altså aldri være uenig med en som skriver om sine stebarn? Denne typen dårlig debatteknikk hører ikke hjemme på forum. Skjerp deg.

Anonymkode: 56259...8b4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en annen ting er at enkelte tenåringsgutter (og menn for den saks skyld), kan spise MYE. Ser det på mannen min enda, må minne han på det at det finnes andre i huset også når vi besøker svigermor. Plutselig har han lagd seg et fat med et helt brød, eller forsynt seg med alle middagsrestene. Så slike ting er viktig å lære hjemmefra tydeligvis 😅

Anonymkode: d90e6...c15

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville krevd et par tusen i husleie av han og brukt disse pengene på mat. Da kan han forsyne seg av det han trenger og du slipper å irritere deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan kan det at sønnen evt. betaler husleie eller matpenger veie opp for at man plutselig mangler en viktig ingrediens til middagen, som man trodde man hadde, men som er blitt spist opp eller brukt til noe annet, eller at når man skal gå i skapet og finne seg den potetgullposen man hadde spart, så er den borte, samtidig som skapet er støvsugd for alt annet i tillegg?

Det handler ikke om å ikke unne barna noe, eller ikke ville bruke penger på mat til dem, men at man faktisk kan ha oversikt over hva man har, uten at noen bare tar eller spiser opp noe, uten å enten erstatte det, eller si fra!

OG, selvfølgelig også det at hvis det er noe spesielt man trenger eller vil ha, og har egne penger, så kjøper man det man trenger selv....

Endret av 282_NaughtySpark
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe han begynte med etter fylte 18, eller har han fått lov til å ta det han vil hele veien opp igjennom?

Litt sent å sette på bremsen først når han fyller 18.

 Her har vi løst det fra tidlig av at vi har 2 hyller i kjøleskapet og kjøkkenskapet. En av hyllene er det ikke lov å røre ( type middagsmat og ting tiltenkt noe spesielt) og den andre hylla er slik man må spørre om å få ta ( juice, brus, kjeks og godis)

Alt annet er det lov å ta av, si fra hvis det blir tomt.

Kommunikasjon er tingen. Hvorfor synes han det er greit å ra ting som gjør at dere står uten middag? Hvorfor synes han det er greit at dere ikke har brus fordi han har tatt alt sammen? Lær han å reflektere over konsekvensene av handlingene sine.

Evt bare lag middag til deg og samboer og si at beklager du tok middagsretstene derfor er det ikke middag til deg i dag. Du får ut å kjøpe deg noe selv.

Men som sagt har han fått lov til å ta det han vil hele tiden så er det litt sent å sette ned foten nå.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Du høres ut som en herlig stemor gitt.

Anonymkode: 322ab...83e

Du er jammen ikke sann! 

Jeg flyttet på hybel da jeg var 15 og betalte for min egen mat siden da. Har aldri hatt noen steforeldre. Bare mine godt gifte foreldre. Hadde jeg spist opp maten i kjøleskapet uten å spørre el bidra når jeg var 18, hadde min mor klikka i vinkel. 

Anonymkode: 253c4...394

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørs hva man definerer som å "tømme kjøleskapet" da. Jeg fikk i alle fall beskjed om at jeg ikke kunne ta 1 av 8 yoghurt, knekkebrød elle lage havregrøt uten å si ifra. De manglet ikke på mat eller penger hos foreldrene mine, men kontrollprinsippet. 

Anonymkode: e5880...ce0

Selvfølgelig.. Å ordne seg frokost, kvelds og matpakke, og å spise middag hjemme er ikke det jeg sikter til. Det er det at han tar med seg mat for flere dager når han skal reise bort på jobb, og ikke kan handle inn det han trenger selv.. Jeg har handlet inn slik at det skal holde en stund, og så ender jeg opp med  gå å handle det samme en gang til fordi han tømmer "lageret".. og har jeg kjøpt inn en potetgullpose, rømme og dipp for eksempel, så er det jo borte etter en kveld hvor han har hatt besøk.. Dette blir jo helt feil.. eller når vi reiser bort og kommer hjem til tomme lager fordi han har brukt opp det som er i kjøleskapet og ikke handlet nytt.. 

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva jobber du med? Siden en 18 år gammel gutt tjener mer enn deg. 

Anonymkode: 19120...1e8

Du har ingenting med min arbeidssituasjon 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Middagsrester skal brukes til middag er forståelig og at man ikke tar snacks i skapene (det kjøper man selv). Men å ta ting som yoghurt, knekkebrød, lage havregrøt, ta et eple, eller et par brødskiver er smålig å ikke la han gjøre uten å bli sur. 

Anonymkode: e5880...ce0

Det var heller ikke det jeg siktet til... 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er drøyt å kaste ut en 18-åring. Hvis dere gjør dette kan det skade relasjonen mellom far/sønn ganske kraftig. Det er veldig uvanlig at foreldre krever matpenger og leie av barna sine idet de fyller 18, uansett om de jobber eller ei. Skal han straffes for at han har klart å få seg en godt betalt jobb? Og er han ferdig med VGS allerede?

Det at han tar mat som er tiltenkt andre ting er ikke så greit, han må lære seg å ta hensyn. Men dere (egentlig faren hans) bør også sørge for at det er nok mat til han hjemme, kjøpe et ekstra brød og andre basic varer som er sønnens, og så kan dere ha dine ting separat hvis han ikke klarer å skille mellom dem. Jeg tror det går an å kjøpe låsbare skap hvis det skulle være nødvendig.

Hvis ingen av disse løsningnene funker så kan du flytte ut et par år til han er ute av huset.

Anonymkode: 98e93...f2f

Selvfølgelig. Men når vi har tatt det opp flere ganger og han nekter å betale husleie.. Så må jo neste steg være at han flytter for seg selv??? 

Jeg flytter ikke ut av mitt eget hus fordi samboers stesønn ikke kan hjelpe til litt. enten økonomisk eller i form av husarbeid.

 

1 minutt siden, Celtic Heart skrev:

Er dette noe han begynte med etter fylte 18, eller har han fått lov til å ta det han vil hele veien opp igjennom?

Litt sent å sette på bremsen først når han fyller 18.

 Her har vi løst det fra tidlig av at vi har 2 hyller i kjøleskapet og kjøkkenskapet. En av hyllene er det ikke lov å røre ( type middagsmat og ting tiltenkt noe spesielt) og den andre hylla er slik man må spørre om å få ta ( juice, brus, kjeks og godis)

Alt annet er det lov å ta av, si fra hvis det blir tomt.

Kommunikasjon er tingen. Hvorfor synes han det er greit å ra ting som gjør at dere står uten middag? Hvorfor synes han det er greit at dere ikke har brus fordi han har tatt alt sammen? Lær han å reflektere over konsekvensene av handlingene sine.

Evt bare lag middag til deg og samboer og si at beklager du tok middagsretstene derfor er det ikke middag til deg i dag. Du får ut å kjøpe deg noe selv.

Men som sagt har han fått lov til å ta det han vil hele tiden så er det litt sent å sette ned foten nå.

 

Dette begynte når han begynte å jobbe å tjene penger selv.. Han ønsker å spare hver eneste krone.  Han tar gjerne bilen min til og fra trening også, når jeg ikke bruker den selv. for å spare drivstoff på egen bil.

 

Anonymkode: 8ace3...ec4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Celtic Heart skrev:

Er dette noe han begynte med etter fylte 18, eller har han fått lov til å ta det han vil hele veien opp igjennom?

Litt sent å sette på bremsen først når han fyller 18.

 Her har vi løst det fra tidlig av at vi har 2 hyller i kjøleskapet og kjøkkenskapet. En av hyllene er det ikke lov å røre ( type middagsmat og ting tiltenkt noe spesielt) og den andre hylla er slik man må spørre om å få ta ( juice, brus, kjeks og godis)

Alt annet er det lov å ta av, si fra hvis det blir tomt.

Kommunikasjon er tingen. Hvorfor synes han det er greit å ra ting som gjør at dere står uten middag? Hvorfor synes han det er greit at dere ikke har brus fordi han har tatt alt sammen? Lær han å reflektere over konsekvensene av handlingene sine.

Evt bare lag middag til deg og samboer og si at beklager du tok middagsretstene derfor er det ikke middag til deg i dag. Du får ut å kjøpe deg noe selv.

Men som sagt har han fått lov til å ta det han vil hele tiden så er det litt sent å sette ned foten nå.

Vi har jo prøvd kommunikasjonen…  det fungerer ikke!

Anonymkode: 8ace3...ec4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Det er så mange curlingforeldre uten ryggrad her på kvinneguiden at jeg blir helt matt.

 

Hvis jeg tar vare på rester etter middag for å ha til dagen etter og planlegger middag ut ifra det mtp innkjøp osv, og noen stikker i kjøleskapet og spiser det helt ut av det blå så er det KLART at det er uakseptabelt..! Om det er mannen, sønnen, stesønnen eller bikkja for den slags skyld spiller ingen rolle. Det er fortsatt JEG som må bruke av min tid på å dra på butikken og bruke våre penger på å kjøpe en ekstra middag. Å fø en familie, spesielt med voksne barn, er dyrt. Å kjøpe dobbelt opp fordi 18-åringen ikke eier respekt er å kaste penger og tid ut av vinduet.

 

Samme med det å kjøpe inn feks brus og snacks. Vi ukeshandler for å få tidsklemma til å gå opp. Hvis vi kjøper inn brus og potetgull til helga og dette forsvinner på en tirsdag fordi noen bare tok det til seg selv, så betyr det at resten av familien ikke har noe til helga. Hvis ikke da JEG igjen renner på butikken og kaster penger ut av vinduet og kjøper nytt.

 

Med denne holdningen så ender man opp med å renne på butikken hver dag, i tillegg til ukeshandling. Det er respektløst ovenfor resten av familien og helt uakseptabelt.

Anonymkode: b8918...a32

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tømme kjøleskapet for mat for flere dager er selvsagt ikke greit og på et annet nivå enn å lage seg mat fordi man er sulten. Dere må bare sette ned foten her.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...