Gå til innhold

Jeg får ikke avføringa ut...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste ukene hatt et utrolig plagsomt, smertefullt og pinlig problem - jeg får ikke avføringa ut. Magen er effektiv og hva jeg vil kalle perfekt, men det stopper opp ved endetarmsåpningen. Det er rett og slett ikke plass i åpningen til å presse det helt ut.

Jeg får ting ut til slutt, en bitteliten bit av gangen ved hjelp av flere klyster, muskelavslappende medisiner, smøring, akrobatikk, massasje, manuell graving og 10-15 timer på toalettet om dagen, men jeg går konstant med store mengder avføring samlet opp et par millimeter innenfor endetarmsåpningen som nå på heltid buler ut som på ei bavianrumpe. Det er smertefullt, pinlig, gjør at jeg lukter, gir meg store og vonde hemoroider og tar opp all våken tid. Det er dessuten vanskelig å tisse, det føles rett og slett ikke som om det er plass til at det kan passere. Å prøve å presse ting ut er så vondt at jeg gråter, kaster opp og blir så ør at jeg mister synet. Dessuten er sånne mengder klyster dyrt og på ingen måte sunt. Så hva gjør jeg? Jeg har prøvd legen, men jeg greier ikke å få henne til å forstå hva problemet er engang. "Spis mere fiber", "Drikk mere vann". Men det hjelper jo ikke. Problemet mitt er ikke treg mage, hard avføring, løs avføring eller noe sånt "ordinært" - problemet mitt er rett og slett for trang endetarmsåpning. 

Man kan jo lure på hvorfor dette ikke har vært et problem før og svaret er rett og slett at jeg aldri før har hatt fast avføring. Jeg er oppvokst med diarè og har aldri hatt noe annet i løpet av mine 44 leveår. Blankt vann, gult vann eller grønn tyntflytende guffe 30-35 ganger i døgnet. Jeg har ingen diagnose og er vel strengt talt ikke blitt utredet spesielt mye heller. Men jeg har endelig løst mysteriet selv og funnet ut at det dreier seg om en lang rekke matvarer som jeg ikke tåler, og magen er sakte men sikkert blitt helt velfungerede. Altså bortsett fra dette med endetarmsåpningen. I mellomperioden her, hvor magen min ble bedre og bedre og avføringa var sånn halvfast, fikk jeg presset den ut, men alltid i tynn "snoraktig" form som om det var presset ut gjennom et sugerør. Og det er det jeg mistenker nå, at endetarmsåpningen min rett og slett er uvanlig liten, selv om det like gjerne kan være musklaturen som av en eller annen grunn er fullstendig låst. Kanskje fordi jeg i hele mitt liv har gått rundt og snurpa alt sammen for harde livet dag ut og dag inn for å holde vandig diarè inne? 

Jeg skjønner at problemet forsterkes nå av hemoroider, hovenhet, rifter og ikke minst det at jeg spenner meg veldig på grunn av smertene, men jeg har virkelig prøvd alle kjerringråd og tips jeg vet om uten hell. Mere vann, mere fiber, svisker, å ha bena på krakk, sitte på huk, fysisk aktivitet, massasje, tøying av endetarmsåpningen med fingrene, smøring, muskelavslappende medisiner, klyster... You name it. Noen ganger vurderer jeg nesten å ta ei saks og klippe plass (men nei, jeg er ikke så dum at jeg kommer til å gjøre det). 

Jeg synes jo litt synd på tarmsystemet mitt også, som plutselig står overfor fast avføring, et fenomen den aldri har møtt på før og som den nå forventes å håndtere helt uten noen form for øvelse. Jeg tenkte i begynnelsen at dette kom til å gå seg til, men det er ingen bedring, snarere tvert i mot (det samler seg jo opp større og større mengder siden jeg får ut mindre enn jeg produserer), og jeg greier ikke å leve med dette her. Blir jeg rett og slett nødt til å gå tilbake til maten jeg ikke tåler med alle de livsbegrensende symptomene det innebærer? 

Hvis noen her har tips eller råd jeg kanskje ikke har tenkt på blir jeg utrolig glad. Jeg er klar for å prøve hva som helst. 

Anonymkode: c093d...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, dette hørtes ikke godt ut! Jeg hadde også problemer med avføring en stund, men det var pga. analfissur, så et litt annet problem enn deg! Men vet hvor fryktelig vondt dette kan være! Satt i timesvis og ristet, svettet og perioder der det føltes som jeg rett og slett ikke maktet mer. 

 

Har legen henvist deg til mage- og tarmspesialist? Dette burde du iallfall bli! Kanskje det er noe mer i tarmen som forårsaker problemet, eller kanskje du får en eller annen form for operasjon for å «åpne» litt der nede. Inntil videre kan jeg foreslå Movicol, som gjør avføringen mykere, også brukte jeg selv bedøvelsesmiddelet xylocain. Men regner med du har prøvd dette uten resultat. 

Håper virkelig du får hjelp, for kan tenke meg hvor ubehagelig og smertefullt det kan være!

Anonymkode: 803e9...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :) Xylocain har jeg prøvd, men Movicol har jeg faktisk ikke prøvd. Jeg harbedt om råd på apoteket, men den ble ikke foreslått. Skal kjøpe den i morgen og prøve ut. Takk :) 

Jeg var hos indremedisiner for halvannet år siden, og det ble konkludert med at jeg ikke har cøliaki. Avføringsprøva mi viste heller ingen tegn til chrons, og det var det. Ferdig. Og fastlegen min mener nå at jeg er utredet og ikke har noe problem. Mere vann og fiber er visst svaret på alt. 

Anonymkode: c093d...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nesten tydd til en eller to matvarer som jeg visste jeg ville få løs mage av.. siden du vet godt hva den type fordøyelse/avføring medfører, så regner jeg med du nesten foretrekker dette... iallefall inntil du har fått av deg den værste proppen. Tynn snoraktig bæsj høres bedre ut enn det du driver med i dag! 😬

Ellers må du utredes ordentlig, jeg ble sendt til koloskopi for ibs mistanke (irritabel tarm) og han spurte masse spørsmål som fastlegen nok aldri hadde tenkt på en gang. Og tok også gastroskopi som gav meg enda et par fordøyelsesdiagnoser han mistenkte. Lykke til, høres veldig ille ut dette, stakkars deg😫

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Blackbird skrev:

Jeg hadde nesten tydd til en eller to matvarer som jeg visste jeg ville få løs mage av.. siden du vet godt hva den type fordøyelse/avføring medfører, så regner jeg med du nesten foretrekker dette... iallefall inntil du har fått av deg den værste proppen. Tynn snoraktig bæsj høres bedre ut enn det du driver med i dag! 😬

Ellers må du utredes ordentlig, jeg ble sendt til koloskopi for ibs mistanke (irritabel tarm) og han spurte masse spørsmål som fastlegen nok aldri hadde tenkt på en gang. Og tok også gastroskopi som gav meg enda et par fordøyelsesdiagnoser han mistenkte. Lykke til, høres veldig ille ut dette, stakkars deg😫

Tusen takk for svar :) Jeg har dessverre ingen matvarer jeg vet jeg får løs mage av, jeg tror det er alt jeg ikke tåler samlet som skaper mer systemiske problemer som igjen påvirker magen. Det er mer sånn at matvare A gir meg ødemer, matvare B nevrologiske problemer, matvare C ekstrem svette, matvare D vabler og utslett, matvare E hovne ledd og smerter osv. Ingen ting jeg vet om gir meg diarè direkte, men samlet ødelegger de magen min fullstendig. Så jeg tror dessverre det blir alt eller ingenting angående å ta matvarer inn i kosten igjen. Hadde maten kun gitt meg diarè hadde jeg glatt skiftet tilbake til vanlig mat, men det å begynne på diett har endret livet mitt fullstendig, eller rettere sagt gitt meg et liv. Så jeg kvier meg. 

Anonymkode: c093d...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar :) Jeg har dessverre ingen matvarer jeg vet jeg får løs mage av, jeg tror det er alt jeg ikke tåler samlet som skaper mer systemiske problemer som igjen påvirker magen. Det er mer sånn at matvare A gir meg ødemer, matvare B nevrologiske problemer, matvare C ekstrem svette, matvare D vabler og utslett, matvare E hovne ledd og smerter osv. Ingen ting jeg vet om gir meg diarè direkte, men samlet ødelegger de magen min fullstendig. Så jeg tror dessverre det blir alt eller ingenting angående å ta matvarer inn i kosten igjen. Hadde maten kun gitt meg diarè hadde jeg glatt skiftet tilbake til vanlig mat, men det å begynne på diett har endret livet mitt fullstendig, eller rettere sagt gitt meg et liv. Så jeg kvier meg. 

Anonymkode: c093d...18b

Uff, stakkars deg. Høres komplisert ut! Jeg sliter jo selv med magen, og selv om det går ut over hele allmenntilstanden min (energi etc) så har jeg mest løs mage, mye kvalme, sure oppstøt og masse luft. Men iblant er den hard og vanskelig den veien... For min del hadde det vært bare å spise en rå paprikabit, så hadde jeg vært garantert action innen max 1 time. Er mye prøving og feiling før en kommer frem til hva som gir hva av kroppslige reaksjoner. 

Men uansett, høres ikke ut som det er noe godt alternativ å gå tilbake til dine gamle spisevaner, her må du nok ha proff hjelp. Og seriøst, hvis ikke legen din vil høre på deg når du ber om konkrete ting, så bytter du lege! Klem🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Blackbird skrev:

Jeg hadde nesten tydd til en eller to matvarer som jeg visste jeg ville få løs mage av.. siden du vet godt hva den type fordøyelse/avføring medfører, så regner jeg med du nesten foretrekker dette... iallefall inntil du har fått av deg den værste proppen. Tynn snoraktig bæsj høres bedre ut enn det du driver med i dag! 😬

Ellers må du utredes ordentlig, jeg ble sendt til koloskopi for ibs mistanke (irritabel tarm) og han spurte masse spørsmål som fastlegen nok aldri hadde tenkt på en gang. Og tok også gastroskopi som gav meg enda et par fordøyelsesdiagnoser han mistenkte. Lykke til, høres veldig ille ut dette, stakkars deg😫

Det er ikke meningen å skremme noen her, men slik avføring kan faktisk være et tegn på kreft. 

Anonymkode: c7db9...7ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Movicol og Laxoberal er prøvd uten noen form for effekt bortsett fra voldsomme kramper gjennom hele systemet som får meg til å spy, men ingenting skjer i andre enda. 

Noen flere tips? 

Jeg får ikke hjelp og må visst finne en løsning på egenhånd. 

Anonymkode: c093d...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat

Jeg ville tatt med dette skrivet til legen, og hvis h*n ikke tar deg på alvor så ville jeg byttet lege sporenstreks! Slik som dette kan du ikke ha det. Det må være grusomt. 

Kan du henvende deg til sykehuset også for tarmskylling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg ville tatt med dette skrivet til legen, og hvis h*n ikke tar deg på alvor så ville jeg byttet lege sporenstreks! Slik som dette kan du ikke ha det. Det må være grusomt. 

Kan du henvende deg til sykehuset også for tarmskylling?

Takk for svar :) 

Jeg fikk en vikarlege og ble hasteinnlagt på sykehuset hvor de ikke skjønte noe av hva som foregikk for avføringa mi er myk og det er tilsynelatende ingenting som stopper noe som helst og røntgen viser at jeg er godt og vel fyllt opp i både tykk- og endetarm. Etter noen timer sendte de meg hjem med Movicol og Laxoberal med åpen retur og streng beskjed om å henvende meg på mottaket igjen dersom det ikke var bedring i løpet av et døgn, for da måtte de tømme meg manuelt. Det ble ikke bedre (ikke så merkelig, avføringa mi er altså ikke på noen måte hard), snarere tvert imot og jeg tok derfor kontakt med sykehuset igjen. Men der stopper det fullstendig opp i resepsjonen på legevakt/mottak. Der sitter det nemlig en småkonge av en sykepleier som vet bedre enn alle de tre legene som undersøkte meg dagen før hva som feiler meg og ikke og hvorfor jeg ikke trenger hverken tilsyn, videre undersøkelse eller behandling. 

Så da sitter jeg altså hjemmeog har nøyaktig samme problem som sist. 

 

Anonymkode: c093d...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) 

Jeg fikk en vikarlege og ble hasteinnlagt på sykehuset hvor de ikke skjønte noe av hva som foregikk for avføringa mi er myk og det er tilsynelatende ingenting som stopper noe som helst og røntgen viser at jeg er godt og vel fyllt opp i både tykk- og endetarm. Etter noen timer sendte de meg hjem med Movicol og Laxoberal med åpen retur og streng beskjed om å henvende meg på mottaket igjen dersom det ikke var bedring i løpet av et døgn, for da måtte de tømme meg manuelt. Det ble ikke bedre (ikke så merkelig, avføringa mi er altså ikke på noen måte hard), snarere tvert imot og jeg tok derfor kontakt med sykehuset igjen. Men der stopper det fullstendig opp i resepsjonen på legevakt/mottak. Der sitter det nemlig en småkonge av en sykepleier som vet bedre enn alle de tre legene som undersøkte meg dagen før hva som feiler meg og ikke og hvorfor jeg ikke trenger hverken tilsyn, videre undersøkelse eller behandling. 

Så da sitter jeg altså hjemmeog har nøyaktig samme problem som sist. 

 

Anonymkode: c093d...18b

Du må oppsøke legevakta igjen, det er en grunn til at du fikk beskjed om å komme tilbake. Det kan være farlig å gå for lenge med avføring i systemet. 

Damen i skranken har ikke innsyn i din journal og vet dermed ikke graden av alvorlighet. Be om å få snakke med lege som kan se hva de andre legene skrev i jornalen. 

Håper du får hjelp!

Anonymkode: 30b79...1dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor dro du på legevakt, når du har åpen retur til sykehuset? Da kan du jo dra rett til avdelinga du var på.

Anonymkode: b6f2b...0b9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor dro du på legevakt, når du har åpen retur til sykehuset? Da kan du jo dra rett til avdelinga du var på.

Anonymkode: b6f2b...0b9

Fordi jeg aldri rakk å bli tildelt noen avdeling; jeg ble både innlagt på og skrevet ut fra mottaket og de deler skranke og til dels lokaler forøvrig med legevakta. 

Anonymkode: c093d...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må oppsøke legevakta igjen, det er en grunn til at du fikk beskjed om å komme tilbake. Det kan være farlig å gå for lenge med avføring i systemet. 

Damen i skranken har ikke innsyn i din journal og vet dermed ikke graden av alvorlighet. Be om å få snakke med lege som kan se hva de andre legene skrev i jornalen. 

Håper du får hjelp!

Anonymkode: 30b79...1dd

Jeg skal prøve igjen i morgen. 

Anonymkode: c093d...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd klyster? Og da menes ikke et sånt miniklyx, men f.eks halvt om halvt med oljeklyster og vanlig klyster som settes inn med rektalsonde? Det kan jo godt hende du har klumper nederst i endetarmen som er så harde at bare litt avføring kommer seg igjennom der, og at det er derfor det kjennes ut som at endetarmen din er for liten. 

Anonymkode: 5c8f9...d0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laktolose får du kjøpt på apoteket og det gjør avføringen mykere. Sørg for å drikke mye væske. Du kan også få lindrende salve du kan bruke rektalt. Høres ut som at du har kommet inn i en vond sirkel, der du får rifter, hemoroider, smerter og vegring..

 

Anonymkode: 90363...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan også kjøpe sterke avføringsmidler på apoteket som de har bak disken til bruk for oss som har tarmoperasjoner. Men det er jo ikke spesielt lurt i lengden. Tror heller at du trenger en justeringsperiode, der du får kontroll på riftene, hemoroidene( med legemidler) og justere kostholdet ditt slik at du ikke har for fast/mye avføring i den tiden. På sykehuset bruker de både lactolose og parafin, siste som er for korttidsbruk for oss tarmopererte. Det er vanlig at tarmene våre stopper opp og at vi får ganske ekstreme mageproblemer over tid. Når jeg har vært tarmoperert, som er flere ganger, er det ikke bare vanlig at tarmene stopper opp en stund, men også at jeg faster, eller spiser mindre, hyppigere måltider. Jeg gafler ikke nedpå med store mengder mat som kan skape masse problemer for meg.

Anonymkode: 90363...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Vil dytte opp denne tråden for å høre hvordan det gikk med deg ts? Høres helt forferdelig ut å ha det slik. 

Anonymkode: aeb12...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pårørende til ts her. 

Det endte opplagt på sykehuset igjen og det ble en usedvanlig ekkel opplevelse hvor hun på ingen måte ble tatt på alvor eller lyttet til og hvor ingen tok ansvar eller egentlig gjorde noe aktivt før det etter noen dager gikk alt for langt. Det endte med sprukket tarm og operasjon. Det går bra med henne nå og saken er klaget videre. 

Jeg kommer ikke til å oppdatere videre her. Tusen takk til dere som tok henne på alvor, lyttet og ga gode råd når hun trengte det. 

Anonymkode: c093d...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for å virkelig spekulere, har Hirschsprung blitt nevnt? Ta det med dere videre i prosessen. 

Anonymkode: 9f605...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...