Gå til innhold

Ville du ha utlevert dine helseplager til media?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om du var veldig plaget med angst, depresjon, rus hadde du hatt noen betenkeligheter med å stille opp i dokumentarprogrammer som «jeg mot meg» «Helene sjekker inn» eller lagt ut din egen YouTube-kanal om dette?

eller hva med å stå frem i ukeblader?

Hva er motivasjonen for å dele det? Håper de på mer forståelse, kjendisstatus? Å komme inn i arbeidslivet kan bli vanskelig med en slik forhistorie. 

Anonymkode: 6dea8...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kunne ikke tenke meg å være med på slike programmer. Jeg skriver bok om psykiske lidelser, barnevern, fosterhjem, behandling, traumer, kjærlighet, mot og styrke. 

Kunne ikke tenke meg å snakke om det i offentligheten, bare skrive en bok. Det er lettere å distansere seg fra det når jeg skriver; da slipper alle følelsene å hoppe på meg når det er andre mennesker rundt.

Anonymkode: 43907...d26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne aldri stått frem med fullt navn og bilde og fortalt om mine psykiske lidelser, verken på TV, i en avis eller i en bok. Tilfeldige mennesker har ingenting med mine helseplager å gjøre. I tillegg er det lite smart med tanke på fremtidige arbeidsforhold. Det er ikke til å stikke under stol at arbeidsgivere helst vil ha friske mennesker, både fysisk og psykisk. Det er tross alt en grunn til at det ikke er lov å spørre om sykdom på et jobbintervju. Langvarige sykdommer som f.eks bipolar lidelse eller fibromyalgi fører ofte til høyere sykefravær, og sykefravær er dyrt for en bedrift/arbeidsplass. 

Anonymkode: 88634...393

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanlig fyr

Kunne aldri ha gjort det med mindre jeg ikke hadde hatt noe å tape. Hvis jeg hadde blitt arbeidsledig kunne jeg ha hatt gjort det som en public service announcement eller lignende.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne jeg aldri gjort. Ikke etter jeg begynte å henge på KG og fant ut hva de fleste tenker om syke/uføre. Pleide aldri å skamme meg over det før,og snakket åpent om det. No more... makan til hets og stigmatisering og fordommer.

Anonymkode: 31fe9...d92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare om det hadde en viss hensikt. Om jeg var blakk og tenkte jeg kunne tjene penger på kjendisstatus, om jeg trodde jeg kunne påvirke en nødvendig endring av noe. Den slags

Anonymkode: abb9c...881

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kunne aldri stått frem med fullt navn og bilde og fortalt om mine psykiske lidelser, verken på TV, i en avis eller i en bok. Tilfeldige mennesker har ingenting med mine helseplager å gjøre. I tillegg er det lite smart med tanke på fremtidige arbeidsforhold. Det er ikke til å stikke under stol at arbeidsgivere helst vil ha friske mennesker, både fysisk og psykisk. Det er tross alt en grunn til at det ikke er lov å spørre om sykdom på et jobbintervju. Langvarige sykdommer som f.eks bipolar lidelse eller fibromyalgi fører ofte til høyere sykefravær, og sykefravær er dyrt for en bedrift/arbeidsplass. 

Anonymkode: 88634...393

Kanskje de som står frem er trygdet, så de ikke har noe å tape?

Anonymkode: 6dea8...4da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje de som står frem er trygdet, så de ikke har noe å tape?

Anonymkode: 6dea8...4da

Hva faen er det for utsagn?! Og menneskesyn?!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Måbarefåsiat... skrev:

Hva faen er det for utsagn?! Og menneskesyn?!

Hva er galt med å antyde at mennesker med store psykiske helseplager har uføretrygd?  

 

Anonymkode: 6dea8...4da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Aldri, vet at jeg hadde kommet til å angre

Anonymkode: 401de...bb8

Ja det er noe som folk alltid vil huske. 

Anonymkode: 6dea8...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Hva faen er det for utsagn?! Og menneskesyn?!

Personen mente vel i forhold til evt fremtidig arbeidsforhold og at uføre ikke risikerer avslag på jobb på grunn av det?

Anonymkode: c1ddf...21d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "stått frem". Var mest fordi jeg trodde det ville hjelpe meg å få jobb, hadde jobbet i praksisplass i 1 år.. Å begynte å bli desperat etter å få noe fast, det ordnet seg med jobb.. Men ikke pga at jeg sto frem. Jeg angrer sånn på hele greia, ble plutselig gjenkjent av fremmede på butikken osv.. Slet jo angst osv før, å dette gjorde det bare værre. At "folk flest" plutselig viste om mine rusproblem osv ble bare stigmatiserende. 

Anonymkode: f1eca...d5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er galt med å antyde at mennesker med store psykiske helseplager har uføretrygd?  

 

Anonymkode: 6dea8...4da

Ingenting. Men å antyde at de dermed ikke har op tape, er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykiske plager..? Nei, kan ikke helt se hensikten med det egentlig. Andre plager  jeg sliter med, blant annet kronisk migrene - Nja, kanskje, om det hadde vært noe revolusjonerende med en behandling eller lignende som kunne hjelpe andre. Muligens da, visst ikke - nei. 

Anonymkode: 31da9...a96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er motivasjonen for å dele det?

Slå ihjel fordommer, -"Brøyte veg" for folk som sliter, -og ikke er sterke. ?

Mange muligheter ...

 

A(CAVE:Fnatt)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I utgangspunktet ikke. Eneste unntaket måtte vært om jeg opplevde noe ekstremt uvanlig enten i positiv eller negativ retning og ved å stå frem kunne hjulpet andre. Ellers nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det én gang for mange år siden. Min intensjon var at det skal være bra å ufarliggjøre det. Men jeg angrer som faen i dag. 

I dag er jeg møkk lei av alle som gjør en slags karriere på sin lidelseshistorie. Noen gir seg jo aldri med å fortelle sin historie. 

Anonymkode: 89780...b7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daryl Dixon

Aldri. Holdt på å være med på noe ang somatisk sykdom, men trakk meg, og er glad for det. Holder meg unna TV og den slags. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...