Gå til innhold

Svigerdatter vil ikke la meg sitte barnevakt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa hvis det blir sånn, så kommer jeg til å fortelle barnet at det ikke var meg det sto på.

Anonymkode: aeca9...434

Og hva godt fører det med seg? Tenker du på barnets beste nå? Eller var det ditt beste? 

Anonymkode: 9f601...deb

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun forklarer jo at bestemødrene møter barnet på forskjellige måter, det er klart at barnet reagerer forskjellig da. Her er mitt barn tryggere på søskenbarnets bestemor enn begge sine egne. (Altså min søsters manns mor.) Fordi når vi er hos søsteren min i selskaper, eller når datteren min er på besøk der, så er nesten alltid hun der også, og hun leker og tuller med barna hele tiden. Mens alle de andre voksne sitter og snakker med hverandre og drikker kaffe, inklusive barnas felles bestemor (altså min mor).

Det er klart barna blir tryggere på de som tilbringer tid med dem og gir dem positiv oppmerksomhet. Barna spør ikke etter gener og blodsbånd da. Min mor henvender seg kun til barna om hun skal hysje/kjefte på dem eller be dem gjøre noe for henne... Også synes hun det er rart/sårt når det er svigersønnens mor som får tegninger og klemmer.

Anonymkode: aebf5...ad6

Det med kontakt er kjempeviktig! Her prøver svigermor for hardt og svigerfar setter seg i en stol og sier at barnet er redd for ham. Selvsagt blir barnet redd/utrygg når det ikke møtes på sitt nivå!

Anonymkode: ecca0...66d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet. Ro dere ned. Blir selv også bare farmor hvis det blir noen barn. Vær forsiktig og imøtekommende så blir du nok spurt etterhvert. Men må du ha ungen om natten? Er det en grunn til de ikke spør? Røyker du? Bor dårlig? Spiser usunt, mye godteri, brus? Selv har jeg ikke noe voldsomt ønske om å være barnevakt men er sikker på det kommer til å bli et farlig mas. 

Anonymkode: 3a8af...7fe

Jeg er farmor og jeg røyker, men aldri foran barnet eller inne. Spiser sunt da og ingen overflod eller tilbud av godteri. Kan tilby is med bær til dessert. Stilte mye opp før barnet fikk barnehageplass, da ofte hjemme hos meg. Det ble naturlig at barnet overnattet når de skulle i bryllup eller på julebord. Mormor stilte også opp. Hun bor nærmere og har litt mer kontakt, men ingen sure miner for det. Alt kan ikke være likt og rettferdig hele tiden. 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi barnet er hennes ansvar og fordi barnet kommer først og hun velger bort muligheter til å ha fri på nettene mot å være hjemme å kunne se til ungen sin. Det er fordi dette er det rette for henne.

Hennes egen mor har hun jo vokst opp med så det blir nok gjerne en annen situasjon der hvis hun har veldig sterk tillit til sin mor. Personlig er jo det rette å enten si nei både til farmor og mormor og ikke bare en av dem etter min mening.

Jeg har aldri hatt barnevakt over natten på mitt barn på 2år og det har med at det føles ikke rett for meg.

Barnet er mitt ansvar og jeg skal kunne gå god for at ingenting har skjedd gitt under tillit fra meg til andre som jeg ikke ville like. Jeg beskytter mitt barn mot hvem det skulle være og blodsbånd er ikke avgjørende for tilgang på alenetid med barnet. Barnet først. Uansett hva andre føler eller synes. Det er så mange nære familiebånd det skjer misbruk i. Jeg skal kunne stå med hånden på hjertet at jeg aldri har lagt opp til en slik mulighet ved å gi tillit der den ikke burde bli gitt.

Mitt barn ønsker jeg å ha hjemme med meg og jeg synes det er koselig å gå forbi sengen og høre barnet puste fint om natten. Kanskje riste dyna og pakke den godt rundt den lille og gi et lite kyss på skinnet. Da kan jeg gå å legge meg igjen og sover så godt. Hva er vits med barnevakt når man aller helst vil være sammen med sin partner og barn! 

Jeg tror nok heller du skal fokusere på å være en god farmor på dagtid så skal du se at de kommer å spør deg med tid og stunder når det føles rett for dem. Det trenger ikke skje nå, det kan fint skje om 5-6-7-8år også. Vær bare en god farmor så skal du se du gleder dem stort i hverdagen. Ikke minst får du bygget et nært forhold til ditt barnebarn.

Det jeg savner fremfor alt dette om å få være barnevakt er besteforeldre og min og partners søsken som tilbyr å komme på besøk i hverdagen og bare leke med barnet mens mor kan få lov å koble ut litt i hodet og gjerne ta en oppvask, vaske/tørke klær, brette tøy.. Bare gjøre noe annet mens du vet noen er der like ved siden av deg men de passer på at ungen ikke slår seg, skrur på ovnen osv.. Det er vel så viktig men det er mange som glemmer det.

Hilsen en mamma som aldri ville ønske å sove borte fra sitt eget barn når barnet er så liten

Anonymkode: aca97...d1e

Men forholdet kan ha godt av litt alenetid? Enig i at kontakt må skje på dagtid før barnet føler seg trygg. Men å aldri la barnet overnatte kan gi et utrygt barn som helst ikke vil forlate foreldrene.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men det «passer» aldri. Nå har jo ikke vi sett han på 8 timer, så nå bil de ha han selv. 

Ts

Anonymkode: ec92a...aa3

Det er naturlig at foreldrene vil ha mest mulig kontakt når barna går i barnehage. Tilby å passe eller ta med barnet på noe i helgene. Så kan det gradvis økes og bli overnatting. 

Anonymkode: b383f...3e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inviter hele familien (eller inviter deg selv til dem) oftere. Hvis mor/far vil hente selv, be om å få bli med, spis middag med dem etter jobb/barnehage, i det minste foreslå det. Få et tette forhold til både barnet og svigerdatteren din først, og så kan barnet sikkert komme på besøk. Du kan også spørre direkte om det er noe de er bekymret for. Er det for dårlig barnesikring? Er det noe spesielt du bør gjøre/ikke gjøre når du har barnet?

Hos oss er det svigerforeldrene som blir "favorisert", fordi mannen har et veldig godt forhold til sine foreldre og tar initiativ til å inkludere dem mest mulig. Ikke legg dette på din svigerdatter. Sønnen din kunne fint ha tatt med barnet og besøkt deg om han ville det. Hos oss har jeg tatt initiativ til å inkludere mine foreldre selv om de ikke alltid har blitt prioritert til barnepass, fordi de er faktisk ikke like flinke med småbarn. Det er rot/småting overalt i huset, de bor rett ved en trafikkert vei uten gjerde og de passer ikke alltid på like godt som de burde. Men jeg inviterer dem og prøver å inkludere dem likevel, og de har et godt forhold til sine barnebarn selv om jeg som regel er med for å passe på.

Anonymkode: f46d3...274

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa hvis jeg ikke fikk passe eller opplevde å få mindre tid med barnet enn mormor, så skal barnet få vite at det ikke var meg det sto på.

Anonymkode: aeca9...434

Dette er en konflikt mellom voksne. Dette har ikke barnet noe med. Ikke dra barnet inn i en voksen konflikt!

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnebarnet er bare ett år gammelt, så det er jo fortsatt mulighet for at jeg får passe. Men jeg sier at hvis det blir sånn at jeg sjeldent får passe og mormor blir favorisert så tenker jeg å fortelle det når "barnet" er gammelt nok til å få høre det.

Anonymkode: aeca9...434

Herlighet. :roll: Barnet er bare ett år, og du planlegger allerede hvordan du skal skal stille ham mellom barken og veden i ditt forhold til moren hans?

Er dette en konkurranse? Og tror du at du kommer "seirende" ut ved å begynne surmuling allerede nå? Nå skjønner jeg at du ikke er ts, altså, men syns det er helt merkelig å bli snurt fordi du ikke får passe et barn som i praksis er en baby fortsatt. 

Til ts, så er jo en 2-åring fortsatt liten. Så jeg syns ikke det er rart at du ikke har hatt ham på overnatting ennå. Men det kan veldig fint komme. Husker mine barn ikke sov hos alle besteforeldrene i den alderen, kun hos de de traff oftest. Og så blir det kanskje først hos mormor hos enkelte, enten bare fordi det er barnets mor som er flinkest til å besørge hyppig kontakt mellom barnet og sine foreldre, eller fordi de av en eller annen grunn mener mormor er mer egnet til å passe småbarn. Hos oss har det vært motsatt, dvs svigers har vært ansett som enten bedre kjent eller bedre egnet enn mine egne foreldre. Og jeg hadde blitt ganske irritert om noen nærmest krevde at likt skulle være likt. Barna våre kunne f.eks. overnatte hos svigers ganske tidlig fordi vi skulle i bryllup e.l. Skulle vi da være forpliktet til å også la dem overnatte hos besteforeldre de ikke var like godt kjent med pga sjeldnere kontakt eller en besteforelder som ikke kan passe småbarn, bare for at ingen skal bli sure? 

Dette handler jo ofte om at foreldre tenker på hva som er best for barna, at de trenger trygghet og ro når de er helt små. Men så blir de bare litt større og mulighetene for å være alene hos besteforeldre blir helt annerledes. Så fins det sikkert noen svigerdøtre som bare er vanskelige og alt for overbeskyttende. Men da har vel faren til barnet også er ansvar? Det er jo ikke barnets mor alene som bestemmer disse tingene heller. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spekteret normalt innen dette vil jeg si er stort. Jeg tror det er innenfor normalen, men i ytterpunktet. Ville ikke gjort noe stor sak ut av det. Ta tiden til hjelp. Din relasjon til barnet blir jo ikke svekket ved at du ikke skal være i samme hus som barnet mens barnet sover. Det sover jo. 

Mener svigerdatter det er feil så mener hun det og det teller mer enn dine meninger. Sånn er det. Du må forstå at du ikke har like stor stemme for din sønn lenger. Moren har større stemme for barnet sitt enn en farmor. Det er du vel enig i? 

Anonymkode: 9f601...deb

Selvsagt. Men har ikke far like stor rett til å bestemme som mor? TS forteller jo at sønnen hennes sier at mor bestemmer. Jeg mener han har like stor rett til å bestemme over barnet sitt som mor har. Hva hvis far nektet mormor å sitte barnevakt? Med mindre det er ekstreme greier, så hadde det aldri skjedd... På tide fedre blir bedre til å stå opp for seg selv og mødrene sine!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Selvsagt. Men har ikke far like stor rett til å bestemme som mor? TS forteller jo at sønnen hennes sier at mor bestemmer. Jeg mener han har like stor rett til å bestemme over barnet sitt som mor har. Hva hvis far nektet mormor å sitte barnevakt? Med mindre det er ekstreme greier, så hadde det aldri skjedd... På tide fedre blir bedre til å stå opp for seg selv og mødrene sine!

Jeg tenker far og mor bestemmer jeg, men siden mor nekter så kan ikke han trumfe moren. Det må man jo regne med gjelder begge veier- også om faren nekter at mormoren skal passe.  Jeg vet ikke om det er riktig å si at det er på tide at fedre blir bedre til å stå opp for seg selv og mødrene sine. Jeg tenker også ofte at det er motsatt, at de er mer redd moren sin og derfor skylder på kona. Vet det er en vanlig unnskyldning og skylde på kona fordi det er enklere, så slipper de å ta noen side. 

Anonymkode: 9f601...deb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er det min mamma som ikke får ha barnet på overnatting. Jeg stoler ikke på henne. Hun får ikke ha barnet alene. 

Farmor og farfar er barnepass om vi skal ut på noe. 

Er det en grunn til at hun ikke stoler på deg? 

Anonymkode: d8006...833

Nei, jeg vet ikke mormoren har hatt han på overnatting, men hun «ruger» generelt på den ungen, veldig lite barnevakt. Hun vil helst være med han hele tiden selv. Sønnen min jatter med. 

Ts

Anonymkode: ec92a...aa3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, PhilosopherSe7en skrev:

Om du kun har vært 50 minutter alene med barnet er det vel strengt tatt ikke så rart at barnet ikke overnatter hos deg?

Hvor mye tid tilbringer du med barnet i løpet av en uke slik det er nå?

Jeg har sluttet å mase, men jeg har tilbudt meg å hente i barnehagen, ha han en kveld etc men nei. Jeg besøker de/eller de oss et sted mellom hver og annenhver uke, men heg skjønner ag det kanskje ikke er så gøy å treffe svigers hele tiden, også derfor jeg kunne tenke meg litt tid med ungen alene. 

Ts

Anonymkode: ec92a...aa3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med svigerdatter. Si du er såret og at du er like mye bestemor som mormor. Også spør du henne rett ut om hvorfor du ikke får passe når mormor får. Selvsagt i en vennlig tone. 

Min svigermor gjorde det. Det var en øyeåpner. Plutselig så ble jeg gjort oppmerksom på at min egen mor ikke var i noen særstilling, å hun hadde rett. Det er moren til faren til ungen. Nå har vi fått enda ett barn og svigermor er mye mer deltagende denne gangen og jeg skammer meg litt. Jeg kan vel trygt si at jeg var stereotypisk førstegangsmor...

Anonymkode: 18b56...2d4

Mormoren får passe noe mer, hun passer ikke mye hun heller. Generelt er de mye alene med ungen. Jeg hadde nok trodd at de skulle ønske mer avlastning enn de gjør. 

Ts

Anonymkode: ec92a...aa3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg får barn med samboer noen gang, da kommer jeg til å være skeptisk til svigermor. Når han forklarer hvordan barndommem hans var og siden hun har et alkoholproblem så vil jeg heller være på besøk der på dagtid. 

Nå sier jeg ikke at dere er i en liknende situasjon, men hun stoler kanskje uansett mer på sin egen mor. Du må nesten snakke med henne, men på en saklig og grei måte. Kanskje det blir en øyeåpner for henne. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg vet ikke mormoren har hatt han på overnatting, men hun «ruger» generelt på den ungen, veldig lite barnevakt. Hun vil helst være med han hele tiden selv. Sønnen min jatter med. 

Ts

Anonymkode: ec92a...aa3

Men hvis man ikke trenger/ønsker barnevakt på et så lite barn, hvorfor skal man gjøre det bare for å glede besteforeldre? Foreldre er ulike. Noen vil helst være med barnet hele tiden, mens andre synes det er behagelig med mye barnevakt. Ikke noe galt med noen av dem for det. Barnet er fortsatt lite. 

Måten du sier at mor «ruger på ungen» og «far jatter med» viser jo at du ikke har så veldig store tanker om noen av dem som foreldre. Ikke så rart de ikke vil la deg passe  ennå. 

Anonymkode: 68032...160

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis man ikke trenger/ønsker barnevakt på et så lite barn, hvorfor skal man gjøre det bare for å glede besteforeldre? Foreldre er ulike. Noen vil helst være med barnet hele tiden, mens andre synes det er behagelig med mye barnevakt. Ikke noe galt med noen av dem for det. Barnet er fortsatt lite. 

Måten du sier at mor «ruger på ungen» og «far jatter med» viser jo at du ikke har så veldig store tanker om noen av dem som foreldre. Ikke så rart de ikke vil la deg passe  ennå. 

Anonymkode: 68032...160

Hvorfor skulle man ikke det? Hvorfor skulle man ikke unne ungen et nært forhold til utvidet familie? 

De er absolutt gode foreldre, jeg har aldri sagt de ikke er det, men jeg syntes de ikke er noe flinke på å slippe andre til. Jeg skjønte det godt da han var baby, men når skal man få komme til ? 

Ts

Anonymkode: ec92a...aa3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan gjerne vente til barnet er voksent, men har bestemt meg for at "barnet" skal få vite det hvis det blir sånn. Jeg kommer nok til å si at moren har favorisert sin egen mor framfor meg som farmor.

Anonymkode: aeca9...434

Du skal ikke heller ta og riste sønnen din litt, da, og få ham til å involvere deg? Du har vel ikke oppdratt en tafatt mann som overlater alt initiativ til kona?

Endret av Hactar
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kan gjerne vente til barnet er voksent, men har bestemt meg for at "barnet" skal få vite det hvis det blir sånn. Jeg kommer nok til å si at moren har favorisert sin egen mor framfor meg som farmor.

Anonymkode: aeca9...434

Så utrolig barnslig. Jeg skjønner at du er sår, men forstår ikke hvorfor du ikke bare kan spørre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skulle man ikke det? Hvorfor skulle man ikke unne ungen et nært forhold til utvidet familie? 

De er absolutt gode foreldre, jeg har aldri sagt de ikke er det, men jeg syntes de ikke er noe flinke på å slippe andre til. Jeg skjønte det godt da han var baby, men når skal man få komme til ? 

Ts

Anonymkode: ec92a...aa3

Om du møter ungen ca hver uke ser jeg ikke hva du klarer på. Det er oftere enn min unge ser besteforeldre og jeg tror de har et nært forhold.

Anonymkode: ecca0...66d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle man ikke det? Hvorfor skulle man ikke unne ungen et nært forhold til utvidet familie? 

De er absolutt gode foreldre, jeg har aldri sagt de ikke er det, men jeg syntes de ikke er noe flinke på å slippe andre til. Jeg skjønte det godt da han var baby, men når skal man få komme til ? 

Ts

Anonymkode: ec92a...aa3

Fordi det er barnets behov som bør være i fokus og ikke de voksnes. Jeg regner med foreldrene selv vet hva som er til det beste for sitt barn. 

Anonymkode: dc4fd...9ed

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skulle man ikke det? Hvorfor skulle man ikke unne ungen et nært forhold til utvidet familie? 

De er absolutt gode foreldre, jeg har aldri sagt de ikke er det, men jeg syntes de ikke er noe flinke på å slippe andre til. Jeg skjønte det godt da han var baby, men når skal man få komme til ? 

Ts

Anonymkode: ec92a...aa3

Det er hyggelig at du ønsker å være en involvert bestemor, det er det virkelig.

Men jeg tror du har det for deg at du har et form for eierskap til barnebarnet, og det har du ikke. Da du fikk barn hadde du og barnets far muligheten til å ta valgene dere mente var best, nå er det din sønn og svigerdatters tur til å gjøre det samme. Det er utrolig respektløst ovenfor svigerdatteren din og si at hun ruger på ungen, sitt eget barn. Det kan være mange årsaker til at de ikke har noe behov eller ønske om at barnet skal overnatte hos andre, og det er det deres fulle rett å bestemme.

Innlegget ditt bærer bare preg av "jeg vil, jeg vil" - fullstendig uten forståelse for hva foreldrene ønsker og mener er best for barnet. Dra på besøk og inviter på aktiviteter etter hva du har lyst til, men du kan legge bort først som sist og stille krav. Og som en annen over her nevnte: Det vil ikke være første gang at en sønn sier til moren sin at "kona sier nei" for å slippe og ta den diskusjonen med mamma, så det er slett ikke sikkert at sønnen din viljeløst lar henne bestemme, men faktisk er enig i valget de har tatt.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan gjerne vente til barnet er voksent, men har bestemt meg for at "barnet" skal få vite det hvis det blir sånn. Jeg kommer nok til å si at moren har favorisert sin egen mor framfor meg som farmor.

Anonymkode: aeca9...434

Her viser du jo at du ikke har barnets beste i tankene, bare hevn. Jeg hadde dermed heller ikke stolt på at du hadde barents beste i tankene når du passet det. Barn er ikke leketøy du kan bruke til din forlystelse fordi hverdagen din er kjedelig, uansett hva slags tittel du har.

Anonymkode: 887f3...fdb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...