Gå til innhold

Svigerdatter vil ikke la meg sitte barnevakt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Herlighet. Ro dere ned. Blir selv også bare farmor hvis det blir noen barn. Vær forsiktig og imøtekommende så blir du nok spurt etterhvert. Men må du ha ungen om natten? Er det en grunn til de ikke spør? Røyker du? Bor dårlig? Spiser usunt, mye godteri, brus? Selv har jeg ikke noe voldsomt ønske om å være barnevakt men er sikker på det kommer til å bli et farlig mas. 

Anonymkode: 3a8af...7fe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan gjerne vente til barnet er voksent, men har bestemt meg for at "barnet" skal få vite det hvis det blir sånn. Jeg kommer nok til å si at moren har favorisert sin egen mor framfor meg som farmor.

Anonymkode: aeca9...434

Kanskje det er sønnen din det står på. Du antar veldig mye. Har du vurdert å prate med de det gjelder, heller enn å planlegge hva du skal gjøre om 16+ år, etter å ha sydet og plages i all den tiden? 

Anonymkode: 6c535...725

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mormor som er foretrukket barnevakt av flere grunner, ikke bare av meg, men mannen også. Synes det ofte er bestemorkrig om hvem som har fått sett barnebarna mest og hvem som har fått passe når.. Skikkelig konkurranse blant mange. Det handler ikke alltid om favorisering, men hvem foreldrene er mest trygge på. Så her bør man gå litt i seg selv og kanskje jobbe frem den tryggheten om det er det som er tilfelle. For oss var det uaktuelt å sende et lite barn på overnatting når svigermor ikke klarte se potensielle farer som nøtter på bordet, medisiner som ligger fremme, manglende trappegrind foran en stupbratt trapp osv. Min mor tok barnesikring mer alvorlig, og det var helt nødvendig med en liten kar som var høyt og lavt og puttet alt i munnen. 

Anonymkode: 80b45...ac8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det er sønnen din det står på. Du antar veldig mye. Har du vurdert å prate med de det gjelder, heller enn å planlegge hva du skal gjøre om 16+ år, etter å ha sydet og plages i all den tiden? 

Anonymkode: 6c535...725

Barnebarnet er bare ett år gammelt, så det er jo fortsatt mulighet for at jeg får passe. Men jeg sier at hvis det blir sånn at jeg sjeldent får passe og mormor blir favorisert så tenker jeg å fortelle det når "barnet" er gammelt nok til å få høre det.

Anonymkode: aeca9...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det mormor som er foretrukket barnevakt av flere grunner, ikke bare av meg, men mannen også. Synes det ofte er bestemorkrig om hvem som har fått sett barnebarna mest og hvem som har fått passe når.. Skikkelig konkurranse blant mange. Det handler ikke alltid om favorisering, men hvem foreldrene er mest trygge på. Så her bør man gå litt i seg selv og kanskje jobbe frem den tryggheten om det er det som er tilfelle. For oss var det uaktuelt å sende et lite barn på overnatting når svigermor ikke klarte se potensielle farer som nøtter på bordet, medisiner som ligger fremme, manglende trappegrind foran en stupbratt trapp osv. Min mor tok barnesikring mer alvorlig, og det var helt nødvendig med en liten kar som var høyt og lavt og puttet alt i munnen. 

Anonymkode: 80b45...ac8

Da kan jeg selvfølgelig forstå at mormor blir foretrukket. Men når det ikke ligger noe sånt til grunn så synes jeg ikke man skal favorisere hverken den ene eller den andre. Barnet har rett til å knyttte bånd til alle besteforeldrene sine.

Anonymkode: aeca9...434

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnebarnet er bare ett år gammelt, så det er jo fortsatt mulighet for at jeg får passe. Men jeg sier at hvis det blir sånn at jeg sjeldent får passe og mormor blir favorisert så tenker jeg å fortelle det når "barnet" er gammelt nok til å få høre det.

Anonymkode: aeca9...434

Så.. Barnet du klager over å ikke få med deg hjem i et døgn etter 50 minutter på tomannshånd med, er egentlig såvidt over babyalder? 

Da tenker jeg kanskje ikke det er så himla rart at det ikke overnattes så mye. Og støtter de som sier at du bør begynne på dagtid. 

Anonymkode: 6c535...725

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så.. Barnet du klager over å ikke få med deg hjem i et døgn etter 50 minutter på tomannshånd med, er egentlig såvidt over babyalder? 

Da tenker jeg kanskje ikke det er så himla rart at det ikke overnattes så mye. Og støtter de som sier at du bør begynne på dagtid. 

Anonymkode: 6c535...725

Se på anonymkoden til loco farmor der. Det er ikke TS.

Anonymkode: 156ce...877

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er gutten snart 2 Og jeg får fremdeles ikke sitte barnevakt over natten. Jeg har prøvd å snakke med sønnen min, men han sier at hun bestemmer. Er dette virkelig normalt? Alt jeg vil er å få et nært og godt forhold til barnebarnet mitt. 

Anonymkode: ec92a...aa3

Fordi barnet er hennes ansvar og fordi barnet kommer først og hun velger bort muligheter til å ha fri på nettene mot å være hjemme å kunne se til ungen sin. Det er fordi dette er det rette for henne.

Hennes egen mor har hun jo vokst opp med så det blir nok gjerne en annen situasjon der hvis hun har veldig sterk tillit til sin mor. Personlig er jo det rette å enten si nei både til farmor og mormor og ikke bare en av dem etter min mening.

Jeg har aldri hatt barnevakt over natten på mitt barn på 2år og det har med at det føles ikke rett for meg.

Barnet er mitt ansvar og jeg skal kunne gå god for at ingenting har skjedd gitt under tillit fra meg til andre som jeg ikke ville like. Jeg beskytter mitt barn mot hvem det skulle være og blodsbånd er ikke avgjørende for tilgang på alenetid med barnet. Barnet først. Uansett hva andre føler eller synes. Det er så mange nære familiebånd det skjer misbruk i. Jeg skal kunne stå med hånden på hjertet at jeg aldri har lagt opp til en slik mulighet ved å gi tillit der den ikke burde bli gitt.

Mitt barn ønsker jeg å ha hjemme med meg og jeg synes det er koselig å gå forbi sengen og høre barnet puste fint om natten. Kanskje riste dyna og pakke den godt rundt den lille og gi et lite kyss på skinnet. Da kan jeg gå å legge meg igjen og sover så godt. Hva er vits med barnevakt når man aller helst vil være sammen med sin partner og barn! 

Jeg tror nok heller du skal fokusere på å være en god farmor på dagtid så skal du se at de kommer å spør deg med tid og stunder når det føles rett for dem. Det trenger ikke skje nå, det kan fint skje om 5-6-7-8år også. Vær bare en god farmor så skal du se du gleder dem stort i hverdagen. Ikke minst får du bygget et nært forhold til ditt barnebarn.

Det jeg savner fremfor alt dette om å få være barnevakt er besteforeldre og min og partners søsken som tilbyr å komme på besøk i hverdagen og bare leke med barnet mens mor kan få lov å koble ut litt i hodet og gjerne ta en oppvask, vaske/tørke klær, brette tøy.. Bare gjøre noe annet mens du vet noen er der like ved siden av deg men de passer på at ungen ikke slår seg, skrur på ovnen osv.. Det er vel så viktig men det er mange som glemmer det.

Hilsen en mamma som aldri ville ønske å sove borte fra sitt eget barn når barnet er så liten

Anonymkode: aca97...d1e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker min svigermor, og den dagen vi får et barn skal hun få være så inkludert som hun ønsker. Det er viktig å huske på at farmor er like viktig som mormor. 

Anonymkode: 8368d...911

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri latt min mor passe mitt barn og det har jeg mange gode grunner for og det tenker jeg ts sin svigerdatter og sønn og har. 

Anonymkode: d6a13...2ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår deg så inderlig godt TS. Jeg er selv farmor til et barn på snart ett år. Har passet h*n en gang, det var et par timer. Jeg vet at mormor har passet mye og hatt h*n på overnatting flere ganger. Det er fryktelig sårt når mormor blir favorisert, men jeg har inntrykk av at mange fedre ikke har noe de skulle ha sagt. Mor bestemmer...

Men har de sønner, kan de oppleve å bli farmor selv en gang og da kommer kanskje karma og biter dem i r***

Anonymkode: aeca9...434

Faktisk er det omvendt hos oss, Farmor blir favorisert! Svigersønn har et usedvanlig nært forhold til moren og det gjenspeiler forholdet mellom farmor og barnebarn. 

Anonymkode: 824c2...e83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa hvis det blir sånn, så kommer jeg til å fortelle barnet at det ikke var meg det sto på.

Anonymkode: aeca9...434

Slikt gjør man ikke av hensyn til barnet.

Anonymkode: a5107...232

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så foreslå andre muligheter? Be om å få ta med barnet på X (aktivitet), eller om du kan hente tidlig i barnehagen en dag, eller droppe barnehagen og passe istedet for så dere kan gjøre X og X?

Anonymkode: ffa71...d09

Men det «passer» aldri. Nå har jo ikke vi sett han på 8 timer, så nå bil de ha han selv. 

Ts

Anonymkode: ec92a...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss var datteren vår utrygg på andre voksne. Det var kun såvidt mormor som fikk passe henne de første årene, og det valget tok vi ut fra barnets behov. Jeg forstår barnet også, for mormor har alltid vært veldig mentalt tilstede for barnet når vi har vært på besøk, og dette har gjort barnet trygt. De andre besteforeldrene har også vært hyggelige, men kanskje mest opptatt av å snakke med oss voksne eller om seg selv. Det er først nå, det siste halve året at barnet har vært klar for farmor også. Nå passer farmor og mormor like mye, og jenta er trygg hos begge. Jenta er nå 5 år. Det har aldri vært slik at vi ikke ønsker at farmor skal passe, men vi har sett barnets behov. 

Anonymkode: 178c5...db4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ønsker å være «barnevakt» over natten, ikke av hensyn til sønnen, svigerdatter eller barnet, men på grunn av at DU ønsker å bygge relasjon. Begynn med å være direkte til hjelp da, i hverdagen? Snakk med sønnen din, snakk med svigerdatter! Når barnet er så lite, er et overnattingsbesøk for overnattingene skyld mer stress og bekymring enn avlastning. Mat, rutiner, planlegging. Det er helt normalt at det ikke er ønskelig sånn ut av det blå. 

Anonymkode: 72af5...d29

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du så lyst å sitte barnevakt over natten? Jeg venter nå barn og jeg tror ikke at jeg får lyst å reise fra barnet i en hel natt når hun/han er to år gammelt. Må man så må man. Men så lenge man ikke trenger det, ser jeg ingen grunn til å la andre passe på barnet over natten... 

Du kan fint få et godt forhold til barnet uten å sitte barnevakt over natten. 

Anonymkode: 7c32b...ae1

Vent og se du...

Anonymkode: 7ac29...c97

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss var datteren vår utrygg på andre voksne. Det var kun såvidt mormor som fikk passe henne de første årene, og det valget tok vi ut fra barnets behov. Jeg forstår barnet også, for mormor har alltid vært veldig mentalt tilstede for barnet når vi har vært på besøk, og dette har gjort barnet trygt. De andre besteforeldrene har også vært hyggelige, men kanskje mest opptatt av å snakke med oss voksne eller om seg selv. Det er først nå, det siste halve året at barnet har vært klar for farmor også. Nå passer farmor og mormor like mye, og jenta er trygg hos begge. Jenta er nå 5 år. Det har aldri vært slik at vi ikke ønsker at farmor skal passe, men vi har sett barnets behov. 

Anonymkode: 178c5...db4

Tilfeldigvis så var det kun mormor det passet med? 

Det blir jo selvforsterkende når mor kun lar sin egen mor få delta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonymus Notarius said:

Tilfeldigvis så var det kun mormor det passet med? 

Det blir jo selvforsterkende når mor kun lar sin egen mor få delta.

Hun forklarer jo at bestemødrene møter barnet på forskjellige måter, det er klart at barnet reagerer forskjellig da. Her er mitt barn tryggere på søskenbarnets bestemor enn begge sine egne. (Altså min søsters manns mor.) Fordi når vi er hos søsteren min i selskaper, eller når datteren min er på besøk der, så er nesten alltid hun der også, og hun leker og tuller med barna hele tiden. Mens alle de andre voksne sitter og snakker med hverandre og drikker kaffe, inklusive barnas felles bestemor (altså min mor).

Det er klart barna blir tryggere på de som tilbringer tid med dem og gir dem positiv oppmerksomhet. Barna spør ikke etter gener og blodsbånd da. Min mor henvender seg kun til barna om hun skal hysje/kjefte på dem eller be dem gjøre noe for henne... Også synes hun det er rart/sårt når det er svigersønnens mor som får tegninger og klemmer.

Anonymkode: aebf5...ad6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekteret normalt innen dette vil jeg si er stort. Jeg tror det er innenfor normalen, men i ytterpunktet. Ville ikke gjort noe stor sak ut av det. Ta tiden til hjelp. Din relasjon til barnet blir jo ikke svekket ved at du ikke skal være i samme hus som barnet mens barnet sover. Det sover jo. 

Mener svigerdatter det er feil så mener hun det og det teller mer enn dine meninger. Sånn er det. Du må forstå at du ikke har like stor stemme for din sønn lenger. Moren har større stemme for barnet sitt enn en farmor. Det er du vel enig i? 

Anonymkode: 9f601...deb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det sånn at mormoren har fått ha ham på overnatting, men ikke du? Kan du snakke direkte med din svigerdatter og spørre hvorfor du ikke kan få ha ham på overnatting? Om moren hennes har fått lov, og mer enn en gang, syns jeg du også kan få lov. 

Anonymkode: 48368...526

Hvorfor? Bare fordi det blir rettferdig for besteforeldrene? Hva vet vi om disse besteforeldre og ts. Kanskje det er hundre gode grunner til at ts ikke er egnet til å sitte barnevakt. Det kommer ikke fram her. Lei av at alt skal deles likt fordi begge er besteforeldre. Begge er besteforeldre men de er likevel mennesker med svake og sterke sider. Det er viktigere å se på de enn tittelen man har. 

Anonymkode: 9f601...deb

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...