Gå til innhold

Svigerdatter vil ikke la meg sitte barnevakt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om å få litt egentid med barnet. Vi har kanskje vært 50 min alene i hele barnets liv. Jeg har så lyst til å gjøre ting! Både være en del av hverdagen og ta barnet med på aktiviteter. Jeg bor rett i nærheten, men de virker aldri til å ha behov for meg.

ts

Anonymkode: ec92a...aa3

Jeg skjønner deg veldig godt. Det er noe annet å være alene med barnet og våkne sammen. Kan godt skjønne at man ikke vil la «hvem som helst» passe ett lite barn men jeg syntes det er litt trist at så mange i Norge har denne holdningen med at man ikke lar familie passe og tilbringe masse tid med barna. Besteforeldre er en forlengelse av foreldrene der både jeg og mannen er fra og «it takes a village» mentaliteten står sterkt. Så lenge det ikke er noen åpenbare grunner for at ikke du, men mormor kan passe, så skjønner jeg godt at dette er sårt. Har du prøvd å ta det direkte opp med svigerdatteren din? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slipp besteforeldre til! Ikke sikkert at du som mor har et enormt behov for fri, hverken dag eller natt, og ikke sikkert at ungen spør etter besteforeldre. Men hvis besteforeldre ikke får være delaktig i barnas liv de første årene, så kommer de heller ikke til å etterlyse det. Og hvis du ønsker at barna skal ha et godt forhold til besteforeldre så må de slippe til. Bygg opp forhold over tid. Som besteforelder bruk mye tid på gulvet og sammen med barnet i de aktivitetene det gjør, om det er å kjøre biler, tegne eller se barnetv så gjør det sammen. 

Farmor og farfar har kjempe godt forhold til barnet, de bor i nærheten, og bruker tid med barnet. Mormor bor langt unna og er på besøk innimellom. Tror hun tenker at det er kun når de gjør noe sammen uten foreldre at forholdet bygges. Så mormor forsvinner for å gjøre andre ting når barnet henvender seg til oss foreldre. Barnet lar jeg med glede overnatte hos farmor, mest for barnets del, men hadde ikke latt mormor ha på overnatting. Tror faktisk ikke at barnet selv ville det. 

Anonymkode: e2efe...142

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sitter besteforeldrene på begge sider barnevakt, men i motsetning til mine har ikke hans fått ha barna over natten. Det skyldes avstanden her. Jeg ville bare spurt om jeg var deg ts. Hvis det er noe hun er bekymret for så snakker dere om det. Jeg skriver litt mer under her så kanskje du kjenner igjen noe.

Jeg merker jeg liker bedre når min mor passer enn andre og det skyldes flere ting: mamma har alltid vært fantastisk med oss og jeg kan mase hull i hodet på henne for å få greie på hvordan barna har det uten å få sure svar. Svigerfamilien tør jeg ikke spørre engang. Det må mannen min gjøre og han får gjerne litt sånne bla-bla svar tilbake.

En annen ting er dette med rutiner. Min mor er veldig påpasselig med måltider, frisk luft, søvn, hygiene, tannpuss etc. Barna har en normal dag hos sin mormor som om de skulle vært hjemme. Får de godteri gis dette etter mat og ikke hele dagen som hos svigerfamilien. Når barna er hos dem er det fri flyt av godteri, brus og alt av rutiner er borte. 

Den tredje tingen er kommunikasjon. Min far og svigerfamilie har ganske annerledes holdninger og verdier enn meg, noe som selvfølgelig er greit da vi alle er forskjellige og har ulike bakgrunner. Problemene oppstår imidlertid når vi stadig opplever dårlig filter på alt som blir sagt og vi merker de påfører barna tanker, holdninger og meninger vi synes er uheldige. 

 

Anonymkode: 4edb9...473

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår deg så inderlig godt TS. Jeg er selv farmor til et barn på snart ett år. Har passet h*n en gang, det var et par timer. Jeg vet at mormor har passet mye og hatt h*n på overnatting flere ganger. Det er fryktelig sårt når mormor blir favorisert, men jeg har inntrykk av at mange fedre ikke har noe de skulle ha sagt. Mor bestemmer...

Men har de sønner, kan de oppleve å bli farmor selv en gang og da kommer kanskje karma og biter dem i r***

Anonymkode: aeca9...434

Foreldrenes trygghet er viktig. Hvorfor skal  menn trosse mors utrygghet for andre? Det er deres barn.

Er det ikke fint at far er lojal og forståelsesfull mot mor?

Strekker manglende bestemmelsesrett seg utover vanlig trygghet eller normale grense så får dere heller tenke om sønnene deres at de skulle fått mer mot hjemmefra.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt forbauset over at folk reagerer så innmari på barnevakt jeg. Nå har ikke jeg ofte barnevakt på mine barn selv og helt enig at det beste er at barna sover hjemme. Men er barnet kjent og trygg med barnepasser går det da fint om en toåring overnatter, så lenge barnet virker tilfreds og trygg. Min mor har hatt både min eldste på overnatting da han var liten og yngste som er snart to år nå. Det har gått veldig greit og barna har vært tilfreds i etterkant av passet.  

Relasjonsbygging skjer såklart mest på dagtid, men at en bestemor ønsker å ha barnebarnet på overnatting det er storsinnet. Hvilken ressurs både for barnet og foreldrene! Ikke alle som er heldige å ha besteforeldre som ønsker å bidra. 

Det er så klart barnets foreldre som må vurdere om hva som er riktig og best for barnet og dem. Men har barnet innarbeidet et godt søvnmønster og trygghet til barnepasser kommer en natt hos bestemor til å gå bra. 

Anonymkode: 778d8...65d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir helt forbauset over at folk reagerer så innmari på barnevakt jeg. Nå har ikke jeg ofte barnevakt på mine barn selv og helt enig at det beste er at barna sover hjemme. Men er barnet kjent og trygg med barnepasser går det da fint om en toåring overnatter, så lenge barnet virker tilfreds og trygg. Min mor har hatt både min eldste på overnatting da han var liten og yngste som er snart to år nå. Det har gått veldig greit og barna har vært tilfreds i etterkant av passet.  

Relasjonsbygging skjer såklart mest på dagtid, men at en bestemor ønsker å ha barnebarnet på overnatting det er storsinnet. Hvilken ressurs både for barnet og foreldrene! Ikke alle som er heldige å ha besteforeldre som ønsker å bidra. 

Det er så klart barnets foreldre som må vurdere om hva som er riktig og best for barnet og dem. Men har barnet innarbeidet et godt søvnmønster og trygghet til barnepasser kommer en natt hos bestemor til å gå bra. 

Anonymkode: 778d8...65d

Hva med når barna blir større? Og begynner med overnatting hos venner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, Maestro skrev:

Hva med når barna blir større? Og begynner med overnatting hos venner? 

De fleste går det bra for. Jeg turte ikke å overnatte, men jeg ønsket å prøve. Foreldrene mine lot meg prøve, men hentet meg da jeg ikke turte allikevel. Barn er forskjellig og trenger ulik trygging. Kanskje ga mine foreldre for lett etter. Jeg var et utrygt barn og kanskje det handlet like mye om mine foreldres usikkerhet og skepsis enn min reelle frykt for overnatting hos venner/ familie...? 

Anonymkode: 778d8...65d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med svigerdatteren din direkte og finn ut av hva som er årsaken. Tilbring tid med barnet uten overnatting, dere rekker jo en del en ettermiddag etter barnehagen eller en formiddag en helg. Start der, så føles det kanskje mer trygt å la barnet overnatte. Ungen må jo føle seg helt trygg på den han/hun skal overnatte hos.

Anonymkode: fca50...b98

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir bare mormor som får passe og får masse tid med barnet og jeg som farmor ikke får, så kommer jeg ihvertfall til å fortelle barnet det da det blir større, at det ikke var meg det sto på, men foreldrene som aldri lot meg få passe. Barnet skal få vite at jeg alltid har ønsket masse tid sammen, men at det var mormor som ble favorisert.

Anonymkode: aeca9...434

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det blir bare mormor som får passe og får masse tid med barnet og jeg som farmor ikke får, så kommer jeg ihvertfall til å fortelle barnet det da det blir større, at det ikke var meg det sto på, men foreldrene som aldri lot meg få passe. Barnet skal få vite at jeg alltid har ønsket masse tid sammen, men at det var mormor som ble favorisert.

Anonymkode: aeca9...434

Ja, det er jo lurt. Så går barnet til foreldrene og spør hvorfor farmor ikke fikk passe også blir foreldrene tvunget til å fortelle at bestemor røykte som ei skorstein foran barnet/ikke ville sette opp trappegrind foran  trappa/hadde kniver liggende fremme på kjøkkenbenken/ikke tok ansvar ift. rutiner/at farmor og farfar kranglet så høylytt/hvasomhelst. For det er nok en grunn til at du ikke får passe selv om du ikke ser det selv. 

 

Anonymkode: e44a8...29e

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud.. Først må du jo være med ungen på dagtid. Du kjenner jo ikke ungen om du kun har tilbragt under en time med h*n alene. Spør om å passe noen timer et par ganger. Så en dag, et par ganger. Så kan du tenke på overnatting. Men dette er jo ogs noe du må spørre pent om, og snakk med moren. 

 

Deres unge, deres valg. Deres komfort og trygghet er såklart viktigere enn hva du mener

Anonymkode: 72639...3d1

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det blir bare mormor som får passe og får masse tid med barnet og jeg som farmor ikke får, så kommer jeg ihvertfall til å fortelle barnet det da det blir større, at det ikke var meg det sto på, men foreldrene som aldri lot meg få passe. Barnet skal få vite at jeg alltid har ønsket masse tid sammen, men at det var mormor som ble favorisert.

Anonymkode: aeca9...434

Høres ut som en sunn samtale. Håper du sikter på voksen og ikke bare "større". 

Kanskje svigerdatter og sønn gjør det rette 😳

Anonymkode: 6c535...725

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er jo lurt. Så går barnet til foreldrene og spør hvorfor farmor ikke fikk passe også blir foreldrene tvunget til å fortelle at bestemor røykte som ei skorstein foran barnet/ikke ville sette opp trappegrind foran  trappa/hadde kniver liggende fremme på kjøkkenbenken/ikke tok ansvar ift. rutiner/at farmor og farfar kranglet så høylytt/hvasomhelst. For det er nok en grunn til at du ikke får passe selv om du ikke ser det selv. 

 

Anonymkode: e44a8...29e

Jeg sa hvis jeg ikke fikk passe eller opplevde å få mindre tid med barnet enn mormor, så skal barnet få vite at det ikke var meg det sto på.

Anonymkode: aeca9...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Herregud.. Først må du jo være med ungen på dagtid. Du kjenner jo ikke ungen om du kun har tilbragt under en time med h*n alene. Spør om å passe noen timer et par ganger. Så en dag, et par ganger. Så kan du tenke på overnatting. Men dette er jo ogs noe du må spørre pent om, og snakk med moren. 

 

Deres unge, deres valg. Deres komfort og trygghet er såklart viktigere enn hva du mener

Anonymkode: 72639...3d1

Enig i dette. Dere må jo få et godt forhold før noen overnatting kan skje. Her virker det klart som om du setter dine behov foran barnebarnets, og husk at du har ikke rett til noe som helst- alt avhenger av hva foreldrene ønsker og er komfortable med.

Anonymkode: 285f1...34e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa hvis jeg ikke fikk passe eller opplevde å få mindre tid med barnet enn mormor, så skal barnet få vite at det ikke var meg det sto på.

Anonymkode: aeca9...434

Men du vet at barn flest er så lojale mot foreldrene sine at de til og med forsvarer og skjuler mishandling...? 

Den samtalen kommer du tapende ut av. 

Og om du ikke forstår det, så forstår du ikke barn. 

Anonymkode: 6c535...725

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en sunn samtale. Håper du sikter på voksen og ikke bare "større". 

Kanskje svigerdatter og sønn gjør det rette 😳

Anonymkode: 6c535...725

Jeg sa hvis det blir sånn, så kommer jeg til å fortelle barnet at det ikke var meg det sto på.

Anonymkode: aeca9...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa hvis det blir sånn, så kommer jeg til å fortelle barnet at det ikke var meg det sto på.

Anonymkode: aeca9...434

Du kan bare glemme å få støtte for noe som helst. Husk, du er en kvinnes svigermor - og det er dermed en naturlov at det er DEG.det er noe galt med. Uansett.

Anonymkode: 28c99...8b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er gutten snart 2 Og jeg får fremdeles ikke sitte barnevakt over natten. Jeg har prøvd å snakke med sønnen min, men han sier at hun bestemmer. Er dette virkelig normalt? Alt jeg vil er å få et nært og godt forhold til barnebarnet mitt. 

Anonymkode: ec92a...aa3

Skjønner ikke dette behovet for at barnet må sove hos noen for at et bånd skal bli tettere. Barnet sover liksom...

Min sønn er 3 år og vi har ikke hatt behov for barnevakt over natten enda...han har et fint bånd til besteforeldre selv om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår deg så inderlig godt TS. Jeg er selv farmor til et barn på snart ett år. Har passet h*n en gang, det var et par timer. Jeg vet at mormor har passet mye og hatt h*n på overnatting flere ganger. Det er fryktelig sårt når mormor blir favorisert, men jeg har inntrykk av at mange fedre ikke har noe de skulle ha sagt. Mor bestemmer...

Men har de sønner, kan de oppleve å bli farmor selv en gang og da kommer kanskje karma og biter dem i r***

Anonymkode: aeca9...434

Så bør vi mødre til sønner spørre oss om hvorfor det er slik? Hva er det som gjør at sønnene våre så enkelt overlater ansvaret for f.eks. å skaffe barnevakt til ektefelle/samboer/barnets mor?  

Jeg er selv farmor, men har ikke funnet svaret..   

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men du vet at barn flest er så lojale mot foreldrene sine at de til og med forsvarer og skjuler mishandling...? 

Den samtalen kommer du tapende ut av. 

Og om du ikke forstår det, så forstår du ikke barn. 

Anonymkode: 6c535...725

Jeg kan gjerne vente til barnet er voksent, men har bestemt meg for at "barnet" skal få vite det hvis det blir sånn. Jeg kommer nok til å si at moren har favorisert sin egen mor framfor meg som farmor.

Anonymkode: aeca9...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...