Gå til innhold

Hvordan håndtere folk som ikke kan data / internett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ett par familie-medlemmer hvor kunnskaper om datamaskiner og Intermett er nærmest ikke-eksisterende. De vet bare så vidt hvordan betale regninger i nettbanken, hvordan sende bilder til noen over e-post. Eller hvordan opprette annonser for kjøp eller salgs gjennom Finn.no. Tidligere måtte jeg (eller noen andre) sitte ved siden av dem, og skritt for skritt fortelle hvordan de skal overføre  fotografier tatt med mobiltelefon over til datamaskin deres. Deretter hvordan de skal gå frem for å sende dette som "vedlegg" til noen over epost, eller hvordan lage Finn-annonser og legge til bilder der.  

Den eneste grunnen til at de stort sett klarer slike ting ganske greit nå, er forrdi de har skrevet en slags  "bruksanvisning" til seg selv hvordan disse tingene skal gjennomføres. Men likevel er de ganske ofte nødt til å spørre om hjelp fordi de ikke klarer å overføre bilder, ikke finner noen "knapp" for opplasting av bilder på f.eks. epost-kontoen deres, eller ett eller annet som de ikke har forstått. Eller de har glemt det fra forrige gang de gjorde noe. 

De har en datter som de var på besøk hos for bare noen få uker siden. Hun fortalte dem blant annet om Dropbox (som de vissnok ALDRI hadde hørt om tidligere!) og hun mente at nå ville det bli "veldig mye enklere" for dem å sende bilder til noen elektronisk. Selvfølgelig med det resultatet at slik de pleide å f.eks. legge ut bilder til salgsannonser på Finn.no ikke fungerer lenger. De klarte jo bare så vidt å fikse disse tingene tidligere. Så å blande inn enda en faktor (som datteren deres tydeligvis ikke hadde forklart slik at de forstår det) ble visst alt for vanskelig for dem. 

Så hvordan kan man gå frem for å gjøre slike ting mest mulig lett-fattelig, slik at de forhåpentligvis klarer å begripe hvordan enkelte ting fungerer? Det er selvfølgelig ikke snakk om noen seriøs koding, opprette / drifte egne nettsider eller andre vanskelige ting. Men bare det å fylle ut ett skjema på nettsiden til for eksempel en offwntlog institusjon, gjør at noen er nødt til rettlede dem punkt for punkt! 

Anonymkode: cc5f3...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg har gjort hos min far som er helt grønn på slike ting er å skrive oppskrift(er)

For å gjøre x 

Punkt 1
Punkt 2
Punkt 3

osv, osv

Detaljert oppskrift på hvert gjøremål. 

Anonymkode: f6f8b...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...