Gå til innhold

Hvordan påvirker leieinntekter hvor mye man får i boliglån?


.....

Anbefalte innlegg

Vi ønsker å kjøpe ny bolig, og skal selvfølgelig ringe banken vår og snakke med dem, men lurte pp hvordan det fungerer dersom en kjøper bolig med utleieenhet, antar at man da kan låne mer, men hvordan beregnes dette?

eksempelvis et hus med en leieinntekt på 6000kr mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I utgangspunktet skl set ikke telles med i det hele tatt i følge de nye reglene, men bankene kan vise skjønn. Vi fikk en bankkontakt i en bank til å være med på det da vi kjøpte nå i sommer. 

Mitt tips er å klasebombe banker med søknader og ikke ta nei for et nei. 

Anonymkode: dcc3f...67f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet skl set ikke telles med i det hele tatt i følge de nye reglene, men bankene kan vise skjønn. Vi fikk en bankkontakt i en bank til å være med på det da vi kjøpte nå i sommer. 

Mitt tips er å klasebombe banker med søknader og ikke ta nei for et nei. 

Anonymkode: dcc3f...67f

Måtte lete litt ekstra på nett når du skrev det, og det ser it til å være motsatt, forskriften åpner for at det kan tas med i vurderingen i forhold til 5x inntekten. 

Men er 5x inntekten fast eller vil f.eks. kausjonist gjøre at en kan gå ut over dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk regnet med leieinntekt i 10 av årets måneder sist vi kjøpte hus. Dette førte til at vi fikk låne ca 1 000 000 ekstra. Dette er i en storby hvor det er svært enkelt å få leid ut.

Anonymkode: 13d98...2f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige er 10x leieinntekt som legges på ordinær inntekt. Når du legger inn søknader er det ofte egne rubrikker for «ekstra inntekt» «øvrig» etc 

 

Anonymkode: 4d113...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor strenge er bankene på 5x inntekt? Og det gjelder vel samlet lån, ikke bare boliglån? 

Jeg har gjort et regnestykke som viser at vi kommer likt ut som i dag, med hus til halvparten. Blant annet grunnet utleiedel, annet kjøremønster i forhold til å bo mer sentralt, lavere vedlikehold grunnet alt nytt, + at det er en del ting vi har i dag som vi ikke trenger i en by. Eksempelvis ATV...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, ..... skrev:

Men hvor strenge er bankene på 5x inntekt? Og det gjelder vel samlet lån, ikke bare boliglån? 

Jeg har gjort et regnestykke som viser at vi kommer likt ut som i dag, med hus til halvparten. Blant annet grunnet utleiedel, annet kjøremønster i forhold til å bo mer sentralt, lavere vedlikehold grunnet alt nytt, + at det er en del ting vi har i dag som vi ikke trenger i en by. Eksempelvis ATV...

De er strenge med 5x inntekt, og det gjelder sum av all gjeld. Det er ikke alle som har sjans på 5x inntekt, du skal ha relativt god lønn før det blir aktuelt. 

At du kommer bedre ut i dag er en ting, men rentene skal opp, og jo større lån dess høyere rentebelastning. 

Anonymkode: 08c0f...a4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er strenge med 5x inntekt, og det gjelder sum av all gjeld. Det er ikke alle som har sjans på 5x inntekt, du skal ha relativt god lønn før det blir aktuelt. 

At du kommer bedre ut i dag er en ting, men rentene skal opp, og jo større lån dess høyere rentebelastning. 

Anonymkode: 08c0f...a4f

Ja, jeg vet jo det. Har relativt god inntekt og har alltid betalt i tide, så burde ikke være et problem. Har beregnet 13000 til overs etter faste utgifter, mat/husholdning, sparing og lommepenger til ungene, og jeg er villig til å selge bilen og kjøpe en billigere for å få det til, så får se hva banken sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, ..... skrev:

Ja, jeg vet jo det. Har relativt god inntekt og har alltid betalt i tide, så burde ikke være et problem. Har beregnet 13000 til overs etter faste utgifter, mat/husholdning, sparing og lommepenger til ungene, og jeg er villig til å selge bilen og kjøpe en billigere for å få det til, så får se hva banken sier.

Antall unger og bil teller også med i bankens vurdering for hvor mye du/dere får låne. Det er dyrt med unger, og jo flere unger = jo lavere lån. Bil er også et pengesluk. og trekker veldig ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...