Gå til innhold

2-åring som favoriserer mor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når far er alene med han så går det bra, men så fort mor er hjemme er det bare hun som er god nok. Gutten blir rett og slett avvisende mot far, ingenting er bra nok. Det er naturlig nok veldig sårt. Noen tips? Må vi bare vente til det går over?

Anonymkode: 72fd5...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et barn favoriserer ikke, et barn har behov.. Kjenner jeg er overrasket over at foreldre kan tenke slik, er far sjalu på sin partner eller hva er greien?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et sunnhetstegn så dere skal ikke gjøre noe spesielt. Barn som har flere omsorgspersoner vet at de har et valg, og vil derfor prøve å benytte seg av muligheten til å velge. Hvis far legger så er det far som legger. Selv om barnet helst vil ha mor så tar ikke ungen skade av å måtte "ta til takke" med far.

Anonymkode: b6bb1...644

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har vi det også i varierende grad. Jeg som mor er veldig tydelig på at vi inkluderer far «kom så leker vi duplo alle tre» og at jeg trekker med til siden når de er i god lek/leser bok/ lager mat sammen. Noen dager kommer jeg bevisst sent hjem fra jobb så de kan være sammen alene. Bygger opp under far og løfter han fram det er naturlig. Bytter på oppgaver (eks annenhver dag bade eller lese på sengen o.l) og det er de voksne som bestemmer. Hadde vært lettest at jeg tok alt for å slippe dårlig stemning, men vi ser st det hjelper. 

Anonymkode: af9f9...8d6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Carrot skrev:

Et barn favoriserer ikke, et barn har behov.. Kjenner jeg er overrasket over at foreldre kan tenke slik, er far sjalu på sin partner eller hva er greien?

Ikke sjalu på den måten, men han skulle jo ønske at han var "like betydnigsfull." Nyeste eksempelet; gutten skulle spise en brødskive, og far skulle sette seg ned på stolen ved siden av han. Da sier gutten "ikke pappa sitte" som i at han ikke vil ha han der. Jeg syns det er rart, for han er en god, leken og kjærlig far. 

Anonymkode: 72fd5...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sjalu på den måten, men han skulle jo ønske at han var "like betydnigsfull." Nyeste eksempelet; gutten skulle spise en brødskive, og far skulle sette seg ned på stolen ved siden av han. Da sier gutten "ikke pappa sitte" som i at han ikke vil ha han der. Jeg syns det er rart, for han er en god, leken og kjærlig far. 

Anonymkode: 72fd5...cb6

Nei det er ikke rart. Barn er slik, så det er måten dere reagerer på det som er rart igrunn😊

Anonymkode: b6bb1...644

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sjalu på den måten, men han skulle jo ønske at han var "like betydnigsfull." Nyeste eksempelet; gutten skulle spise en brødskive, og far skulle sette seg ned på stolen ved siden av han. Da sier gutten "ikke pappa sitte" som i at han ikke vil ha han der. Jeg syns det er rart, for han er en god, leken og kjærlig far. 

Anonymkode: 72fd5...cb6

I perioder er en forelder mer poppis enn den andre, det varierer ofte med alderen - men samtidig er det ofte slik at mamma er best uansett.. 

http://skuff.no/3537/mamma-vs-pappa

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo naturlig at sånt går i perioder. Men det jeg mener er veldig viktig da, er at far her ikke trekker seg unna fordi han blir såret eller at mor gjør alt fordi det er enklere. De jeg kjenner som har gjort det sånn, har endt opp med å videreføre dette mønsteret i flere år. 

Når mine barn har foretrukket enten meg eller far i perioder, har vi latt den foretrukne trøste osv, dvs fulgt opp når barnet har søkt til den ene. Men, samtidig vært tydelig på at når pappa skal legge, er det pappa som legger. Dvs at barnet ikke får styre hvordan alt skal være. Og den som er mindre fortrukken er obs på å ta med barnet på aktiviteter osv. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er såpass slitsomt å ha baby og min mann reiser mye med jobben

Så nå far kommer hjem fra jobb så lar jeg han ta alt. Jeg legger meg på sofaen mens han mater, steller og leker. Barnet har nærmest lært seg at mor ikke er tilgjengelig når far er der. For da er mor helt uinteressert. 

Og det funker strålende. Hun er helt mamma jente når jeg er her, men når pappa kommer hjem så er hun med han.  

Jeg tror mødre er litt for ivrige på å komme stormende til når det er pappas tur til å ta baby

Anonymkode: a7395...a4e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små barn har kun en primær omsorgsperson. Det er ikke noe å bli såret over det er helt naturlig. 

Anonymkode: 5837e...ddb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at resten er supermennesker men vi syntes også det var sårt TS. 

De er det mest verdifulle i livet, også avviser barnet deg som om du er ondskapen selv. Også så slitsomt for den andre parten. 

Mange gode råd her i tråden da. :)

Men det er lov å syntes at det er sårt. Man kan likevel takle det på en voksen måte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Carrot skrev:

Et barn favoriserer ikke, et barn har behov.. Kjenner jeg er overrasket over at foreldre kan tenke slik, er far sjalu på sin partner eller hva er greien?

Jo, barn under 3 år favoriserer. Det er fakta, så det på dr, phil😅 men man må uansett la den andre slippe til. Hvis ikke går det aldri over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel  ikke snakk om å være hverken supermennesker eller ikke la den andre slippe itl, men en erkjennelse av at alle bar "favoriserer" den omsorgspersonen de har sterkest tilknytning til. En familie vi kjenner godt har vært veldig utradisjonelle, der har mor gått tilbake i jobb etter 6 uker og far vært hjemme og der er det stikk motsatt, der er det oftere "mamma hvor er pappa" selv hos den eldste på 17 år nå akkurat som hos oss der jeg har vært hjemme mest er "pappa hvor er mamma" selv om hos oss begge har den andre parten så absolutt sluppet til, deltatt osv. Det er kanskje grunnen til at det er litt sårt for TS sin mann (og andre) at de innerst inne vet hvorfor det er slik og at det er normalt men at de selv føler på det likevel fordi det oppleves urettferdig / en form for sjalusi likevel..?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt at toåringer favoriserer mor. Enkelte favoriserer far. Våre barn favoriserte mor lenge, før det plutselig var far som var førstevalget, før det jevnet seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis jeg hadde vært faren til den ungen, hadde jeg sagt ifra meg foreldreansvaret

Anonymkode: fb7f1...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg hadde vært faren til den ungen, hadde jeg sagt ifra meg foreldreansvaret

Anonymkode: fb7f1...2a7

:alice:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
15 timer siden, ordinarygirl skrev:

Jo, barn under 3 år favoriserer. Det er fakta, så det på dr, phil😅 men man må uansett la den andre slippe til. Hvis ikke går det aldri over.

Dr Phil 😂😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, BearMama skrev:

Dr Phil 😂😂😂😂

Hehe, jepp😂 men googler man det finnes det mye om dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...