Gå til innhold

jeg har brukt over evne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er flere ting du kan gjøre for å ordne situasjonen din. 

- ring kreditt selskaper å hør om du kan få lengre betalingstid eller avdragsfritt. Kreditoren er interessert i å få pengene sine å kan hjelpe deg med en betalingsplan slik at du får betalt ned lånet. Du kan ogs0 høre med en bank om de kan hjelpe deg. 

- kutt kostnader der du kan kutte. Bil er ofte et lurt sted å begynne. Snakk med huseier om situasjonen din og hør om det er mulighet å flytte eller kutte ned på husleien. Du har faktisk ikke råd til å bo der. 

- selg unna ting du ikke bruker. 

- se om det er mulig å få en ekstra inntekt

- ring NAV økonomi og forhør deg der. De kan komme med mange gode tips og råd. 

Anonymkode: e7bdb...859

Ja, jeg har tenkt tanken å komme i kontakt med fysisk bank. Jeg har nylig blitt fagorganisert, og igjennom det finnes det tilbud via sparebank1. 

Jeg vil se om dem kan tilrettelegge et bedre vilkår med lånene jeg har i dag. 

Jeg betaler 2700kr i måneden i billånet. 5800kr i måneden i forbrukslånet. 

Anonymkode: 0633d...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I desember er det halvt skattetrekk, alt det ekstra bør gå rett inn på lånet. Ønsk deg gavekort fra matbutikk etc som gjør at du slipper noen utgifter i januar.

Anonymkode: 9b1a5...6f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har tenkt tanken å komme i kontakt med fysisk bank. Jeg har nylig blitt fagorganisert, og igjennom det finnes det tilbud via sparebank1. 

Jeg vil se om dem kan tilrettelegge et bedre vilkår med lånene jeg har i dag. 

Jeg betaler 2700kr i måneden i billånet. 5800kr i måneden i forbrukslånet. 

Anonymkode: 0633d...2a9

Har du noe du kan selge? Det trenger ikke være store ting, alle monner drar.

Anonymkode: 9b1a5...6f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er flere ting du kan gjøre for å ordne situasjonen din. 

- ring kreditt selskaper å hør om du kan få lengre betalingstid eller avdragsfritt. Kreditoren er interessert i å få pengene sine å kan hjelpe deg med en betalingsplan slik at du får betalt ned lånet. Du kan ogs0 høre med en bank om de kan hjelpe deg. 

- kutt kostnader der du kan kutte. Bil er ofte et lurt sted å begynne. Snakk med huseier om situasjonen din og hør om det er mulighet å flytte eller kutte ned på husleien. Du har faktisk ikke råd til å bo der. 

- selg unna ting du ikke bruker. 

- se om det er mulig å få en ekstra inntekt

- ring NAV økonomi og forhør deg der. De kan komme med mange gode tips og råd. 

Anonymkode: e7bdb...859

jeg har ringt nav/kommunen. Men jeg vet ikke om jeg skal forklare deg hvilket nivå dem forholder seg til, så det kommer jeg ikke til igjen å gjøre. 

Jeg har solgt over lengre tid private gjenstander. 

Men jeg må understreke det viktigste jeg har klart å få er et hjem, et sted hvor jeg kan etablere meg. Det er egentlig kjempe viktig. 

Ja, det er ekstra inntekt jeg kommer til å jobbe meg i mot. 

Jeg kom i en situasjon der jeg ville få ordnet bilen og to verksted dager har kostet 21000kr. Uforutsett. Igjen må jeg ut med 4100 kr for å bilen reparert og eu godkjent. 

Anonymkode: 0633d...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du noe du kan selge? Det trenger ikke være store ting, alle monner drar.

Anonymkode: 9b1a5...6f2

Har solgt over tid noen gjenstander. Har lagt ut på finn.no produkter som skal selges, men det er produkter som virker å være vanskelig å få solgt. 

Anonymkode: 0633d...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I desember er det halvt skattetrekk, alt det ekstra bør gå rett inn på lånet. Ønsk deg gavekort fra matbutikk etc som gjør at du slipper noen utgifter i januar.

Anonymkode: 9b1a5...6f2

gavekort etc. julegave mener du? visste ikke at det fantes gavekort som kan benyttes i forbindelse med matkjøp. 

Anonymkode: 0633d...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

gavekort etc. julegave mener du? visste ikke at det fantes gavekort som kan benyttes i forbindelse med matkjøp. 

Anonymkode: 0633d...2a9

Ja julegave, man får gavekort på matbutikker ja.

Anonymkode: 9b1a5...6f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har tenkt tanken å komme i kontakt med fysisk bank. Jeg har nylig blitt fagorganisert, og igjennom det finnes det tilbud via sparebank1. 

Jeg vil se om dem kan tilrettelegge et bedre vilkår med lånene jeg har i dag. 

Jeg betaler 2700kr i måneden i billånet. 5800kr i måneden i forbrukslånet. 

Anonymkode: 0633d...2a9

Her burde du få lavere månedsbeløp. Jeg har over 200000 i lån og betaler 3200 i mnd. Foreløpig. 

Anonymkode: 0e3fc...f55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg har ringt nav/kommunen. Men jeg vet ikke om jeg skal forklare deg hvilket nivå dem forholder seg til, så det kommer jeg ikke til igjen å gjøre. 

Jeg har solgt over lengre tid private gjenstander. 

Men jeg må understreke det viktigste jeg har klart å få er et hjem, et sted hvor jeg kan etablere meg. Det er egentlig kjempe viktig. 

Ja, det er ekstra inntekt jeg kommer til å jobbe meg i mot. 

Jeg kom i en situasjon der jeg ville få ordnet bilen og to verksted dager har kostet 21000kr. Uforutsett. Igjen må jeg ut med 4100 kr for å bilen reparert og eu godkjent. 

Anonymkode: 0633d...2a9

Hva mener du med dette? Leier du ikke? Da kan du når som helst få oppsigelse, så man er vel ikke så godt etablert i en leiebolig? Det er jo veldig ustabilt og uforutsigbart.

Anonymkode: 9b1a5...6f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med dette? Leier du ikke? Da kan du når som helst få oppsigelse, så man er vel ikke så godt etablert i en leiebolig? Det er jo veldig ustabilt og uforutsigbart.

Anonymkode: 9b1a5...6f2

jeg leier. 

Anonymkode: 0633d...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså: selg bilen! Da får du mindre i lån og avdrag, slipper EU-kontrollen, forsikringer, avgifter, drivstoff, vedlikehold, bompenger (?) etc. Kjøp deg en billig sykkel på Finn! 

Anonymkode: 7df29...326

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg avgårde til hovedbanken din så fort som mulig og be om en samtale med en rådgiver.Legg alle kort på bordet,dvs full oversikt over gjelden og faste utgifter.Ta også med lønnsslipp og ligningsattest for de siste tre år.Du kan jo spørre når du bestiller time hva de trenger av opplysninger for å ta en gjennomgang av økonomien for at du skal komme deg på fote igjen.Det beste er om du kan skaffe sikkerhet,som vil medføre billigere rente og da kan du lettere samle alle smålån i ett.Men det kan være mulig uten også.Litt avhengig av kundeforholdet ditt.Dess hurtigere du ber om hjelp,dess mer samarbeidsvillige vil du oppleve at kreditorene vil være.Jeg vet,for jeg har arbeidet med dette i mange år.Om du har et godt forhold til dine foresatte ville jeg også ha involvert de i dette.Både for å få moralsk støtte om om mulig de kan være behjelpelig med sikkerhet.Lykke til.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan løse situasjonen ved å selge bilen, flytte til billigere bosted og ta ekstraarbeid.

Anonymkode: 9b1a5...6f2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor i alle dager har du bil??? Vet du egentlig hvor mye bilen koster deg i måneden? Aaaaltfor mange tusen!

Det første du må gjøre er å kvitte deg med den, uansett hva du taper på det! Du taper mer på å få rente på rentene på forbrukslånet! Alle faste utgifter må ned! Du burde ha råd til å leie for 11 000,- det er de andre tingene du må kutte! Begyn med bilen, den er et pengesluk!

Endret av Ella Ellefantella
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ella Ellefantella skrev:

Hvorfor i alle dager har du bil??? Vet du egentlig hvor mye bilen koster deg i måneden? Aaaaltfor mange tusen!

Det første du må gjøre er å kvitte deg med den, uansett hva du taper på det! Du taper mer på å få rente på rentene på forbrukslånet! Alle faste utgifter må ned! Du burde ha råd til å leie for 11 000,- det er de andre tingene du må kutte! Begyn med bilen, den er et pengesluk!

Vi vet ingentingom hva bilholdet koster(det trenger ikke koste all verden) og vi vet ingenting om hva personen tjener. Hvis jeg ikke har oversett noe da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Vi vet ingentingom hva bilholdet koster(det trenger ikke koste all verden) og vi vet ingenting om hva personen tjener. Hvis jeg ikke har oversett noe da.

Nei, men bilhold er dyrt uansett! Og her har han billån i tillegg! Gjennomsnittlig koster det ca 2500-3000 i måneden bare på drift/ service og forsikringer! Og han har billån i tillegg! Trenger ikke vite mer enn det for å skjønne at det er galskap at han HAR bil, med mindre han har noen grunner som fysisk handicap eller at han bor langt inni Finnskogen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Blondie65 skrev:

En husleie på 11.000 er å regne som helt normalt i de store byene. Jo lenger ut i ytre hutaheiti TS flytter, jo mer avhengig blir vedkommende av bil.

Ja, men som jeg forsto ts, vil banken ha pengene tilbake på billånet, og bilen står bare i 50 tusen nå og sier at han ikke vil få dekket hele lånet. Merkelig at en bank gir et så stort lån at bilen vil være klar for å bli spiker før lånet er betalt. 

Det kan ts bruke mot banken. Evt. få en veileder fra nav til å forhandle, hvis denne er god. Det meste kan man klare utmerket selv. 

Jeg lurer også på budsjettet ditt ts. Ofte går penger i et sluk, før man blir mer bevisstgjorte. 

Du skylder ikke så mye totalt, dette kommer du deg ut av, men du må ta noen grep. Snakke med banken for eksempel om billånet. Forklare at du har tatt opp kreditt. Be banken om et lån som samler alle, har du for eksempel foreldre som kan cashe ut lånene og lage en gjeldsavtale med dem? Kausjonist anbefaler jeg nesten aldri. 

 

Anonymkode: df2c1...caa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ella Ellefantella skrev:

Nei, men bilhold er dyrt uansett! Og her har han billån i tillegg! Gjennomsnittlig koster det ca 2500-3000 i måneden bare på drift/ service og forsikringer! Og han har billån i tillegg! Trenger ikke vite mer enn det for å skjønne at det er galskap at han HAR bil, med mindre han har noen grunner som fysisk handicap eller at han bor langt inni Finnskogen.

Enig. Ofte kan det være mer lønnsomt å leie bil de dagene man har bruk for bil. 

Anonymkode: df2c1...caa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ella Ellefantella skrev:

Nei, men bilhold er dyrt uansett! Og her har han billån i tillegg! Gjennomsnittlig koster det ca 2500-3000 i måneden bare på drift/ service og forsikringer! Og han har billån i tillegg! Trenger ikke vite mer enn det for å skjønne at det er galskap at han HAR bil, med mindre han har noen grunner som fysisk handicap eller at han bor langt inni Finnskogen.

Gjennomsnittlig kostnad betyr null for en enkeltpersons kostnad. En bil med verdi på 50000 er det lite å hente på å selge. 

For å kunne gi TS riktige råd må vi først vite inntekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...