Gå til innhold

Myndighetene anbefaler Jodix, men de koster kr. 249


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.komplettapotek.no/search?q=Jodix

Myndighetene sutrer fordi befolkningen ikke har fulgt opp rådet om å kjøpe jodtabletter i tilfelle atomutslipp. Men tablettene koster kr. 249 for 10 stk tabletter. Prisen burde vel vært langt lavere eller tablettene gratis når dette er noe folk blir anbefalt å skaffe seg i tilfelles tilfelle? Skal man ha til en hel familie så blir det raskt mye penger. 

Er prisen grei?

Har du kjøpt tablettene, eller bryr du deg ikke? 

Hvor lang holdbarhetene er, står det ingenting om. 

Anonymkode: ffb52...874

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, brannslukkingsutstyr er heller ikke gratis. Et pulverapparat koster minst det samme, og varer heller ikke evig. Sånn til sammenligning.

Forøvrig har jeg ikke fått med meg denne anbefalingen før jeg så informasjon om det på apoteket før helgen. Tok med meg infoskrivet men har ikke helt satt meg inn i det nok til en formening. Det er vel ikke den dummeste investeringen. Såvidt jeg skjønte var barn, gravide og ammende mest utsatt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser forøvrig at det kun skal tas 1 tablett som en engangsdose. Barn under 12 år en halvt tablett. Det er sjelden man er fler enn 10 stykker per husholdning så sånn sett er det vel greit.

De selger også 100paknininger til rundt 600-700kr. Er man en vennegjeng på 10stk kan man kjøpe en pakke på spleis og få et brett med 10 tabletter hver. Da blir det maks 70kr per familie. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Miss.Wildfox skrev:

Ser forøvrig at det kun skal tas 1 tablett som en engangsdose. Barn under 12 år en halvt tablett. Det er sjelden man er fler enn 10 stykker per husholdning så sånn sett er det vel greit.

De selger også 100paknininger til rundt 600-700kr. Er man en vennegjeng på 10stk kan man kjøpe en pakke på spleis og få et brett med 10 tabletter hver. Da blir det maks 70kr per familie. 

Kan bli nødvendig med 2 tabletter ved nedfall, gjelder ikke de minste barna eller gravide. 

Anonymkode: 83c1b...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan bli nødvendig med 2 tabletter ved nedfall, gjelder ikke de minste barna eller gravide. 

Anonymkode: 83c1b...271

Ved Jodix står det ikke noe om dette. Det finnes to preparater der ute, men med forskjellig styrke. Jodix har 130mg, Kaliumjodid Recip 65mg. Sistnevnte lagres i beredskap i de ulike kommunene. Blander du disse?

https://www.nrpa.no/filer/a004a6cc4c.pdf

https://www.nrpa.no/temaartikler/94257/distribusjon-av-jodtabletter-til-kommunene

 

7DB94637-5768-48AE-BEEC-A568D138AB37.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem bør ta jod-tabletter ved et eventuelt atomuhell?

Barn og unge under 18 år, gravide og ammende: Risikoen for å få kreft i skjoldbruskkjertelen etter å ha vært utsatt for radioaktivt jod er størst hos disse gruppene. Det er derfor bare disse som skal ta jod-tabletter.

https://helsedirektoratet.no/nyheter/jod-tabletter-beskyttende-tiltak-ved-atomuhell

Anonymkode: aa786...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ, hva er dette? Må jeg kjøpe disse og gi til barnet mitt eller er det en hvisomatte dersomatte ting? Er dette en reell fare? Må vi ta det nå, eller vente til atomskyen kommer? Hva om vi er ute og tablettene er hjemme?? Kan vi ta de nå for å forebygge? 

Nå ble jeg redd!! 

Anonymkode: e47b5...6bd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ, hva er dette? Må jeg kjøpe disse og gi til barnet mitt eller er det en hvisomatte dersomatte ting? Er dette en reell fare? Må vi ta det nå, eller vente til atomskyen kommer? Hva om vi er ute og tablettene er hjemme?? Kan vi ta de nå for å forebygge? 

Nå ble jeg redd!! 

Anonymkode: e47b5...6bd

Les her! https://www.nrpa.no/filer/a004a6cc4c.pdf

 Nei, du skal ikke ta de nå for å forebygge!

Dette er ved en ekstrem krisesituasjon og skal kun tas når myndighetene gir beskjed. Man skal holde seg innendørs hvis det blir en reell situasjon og man kommer seg derfor ikke til apotek, derfor anbefales det å ha disse hjemme. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tablettene er ment å ha i ett nødlager. I samme lager bør man ha vann på kanner (husker ikke antall liter per pers nå) og diverse mat nok til tre dager. Maten bør kunne tilberedes på propanapparat/vedovn etc eller spises som den er. Jeg har faktisk vurdert å ta grep og fylle boden. 

Anonymkode: 68b17...c0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da ikke dyrt? brannslukningsapparat ol er jo dyrere..

er da en selvfølge at man burde klare seg uten vann og strøm en stund, + forebygge mulige ulykker så godt man kan (man burde ikke være avhengi av at alt går 100% knirkefritt hele tiden, og jodtabletter er lurt for de aller fleste)

Jeg har både jodtabletter, vann, mat og utstyr man trenger (som er annbefalt). Hadde klart oss i minst en mnd uten strøm, vann, ol. i nødstilfeller. 

Anonymkode: e3601...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som får fullstendig panikk av dette? At det fakfisk kan være en reell fare? Hvorfor har jeg aldri hørt om dette før??? Dette er, som ungdommen liker å bruke, «sykt». Vi skal ikke måtte bekymre oss for noe sånt som dette. Hva har verden blitt.. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Skilpadden skrev:

Er det bare jeg som får fullstendig panikk av dette? At det fakfisk kan være en reell fare? Hvorfor har jeg aldri hørt om dette før??? Dette er, som ungdommen liker å bruke, «sykt». Vi skal ikke måtte bekymre oss for noe sånt som dette. Hva har verden blitt.. 

Pga økt trafikk langs kysten, er det jo en viss fare for atomuhell/søl. Dette har det vært snakk om i flere år. Å ha jodtabletter er ikke noe mer "sykt" enn å ha brannvarsler og slukningsapparat - itilfelle. 

Anonymkode: e3601...fe4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, Skilpadden said:

Er det bare jeg som får fullstendig panikk av dette? At det fakfisk kan være en reell fare? Hvorfor har jeg aldri hørt om dette før??? Dette er, som ungdommen liker å bruke, «sykt». Vi skal ikke måtte bekymre oss for noe sånt som dette. Hva har verden blitt.. 

Tror du bør roe litt ned og tenke på de som levde og hadde det helt bra på 50 og 60-tallet da ca 520 kjernevåpentester ble utført på bakken eller i atmosfæren. Verden har blitt bedre, men man er blitt mer opptatt av planlegging og å være føre var. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Har disse tablettene "evig" holdbarhetstid? Mener dere som synes vi "må ha" disse i skapet at vi også skal ha diverse dunker med vann og hermetikk når vi ikke bor på landet med uendelig lagerplass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Blondie65 said:

Har disse tablettene "evig" holdbarhetstid? Mener dere som synes vi "må ha" disse i skapet at vi også skal ha diverse dunker med vann og hermetikk når vi ikke bor på landet med uendelig lagerplass?

Har du begrenset med plass, begrenser du også nødlageret. Men et brett eller tre med vann på boks er lurt å ha i beredskap, per person, som et minimum.

Anonymkode: aac88...b71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man får vel avgjøre selv hvor hva man synes er viktig i livet. Selv har jeg plass men lagrer ikke all verden. Tablettene er rimelig stabile. Skulle det vise seg at de må erstattes etter ti år ville jeg ikke se på det som noen katastrofe.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du begrenset med plass, begrenser du også nødlageret. Men et brett eller tre med vann på boks er lurt å ha i beredskap, per person, som et minimum.

Anonymkode: aac88...b71

Et brett eller tre med vann! Hvor skal jeg ha dette da mener du? Jeg har faktisk ikke plass til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, skrue said:

Man får vel avgjøre selv hvor hva man synes er viktig i livet. Selv har jeg plass men lagrer ikke all verden. Tablettene er rimelig stabile. Skulle det vise seg at de må erstattes etter ti år ville jeg ikke se på det som noen katastrofe.

Med en levetid på ti år, er prisen for å ha dem liggende under ti øre per dag. Det er til å leve med.

Anonymkode: aac88...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Blondie65 said:

Et brett eller tre med vann! Hvor skal jeg ha dette da mener du? Jeg har faktisk ikke plass til det.

Det er ditt liv.

Anonymkode: aac88...b71

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...