Gå til innhold

Når du bryter fasten, blir du også dårlig?


Wilmus

Anbefalte innlegg

Har gode opplevelser og resultater fra selve fastingen, og føler absolutt det er rette veien for meg å gå, men i kveld brøt jeg min første 72 timers faste, og føler meg helt elendig. Klarte egentlig ikke å spise noe særlig, måltidet som jeg hadde gledet meg til ble ett skikkelig antiklimaks, og halve porsjonen havnet i søpla. Føler meg dødssliten, småkvalm og svimmel og har nå gått og lagt meg (kl 21.15 på en fredagskveld) Jeg har i de siste ukene spist ett måltid om dagen, og det har gått greit, selv om jeg sikkert ikke har fått i meg anbefalt kaloridose på det måltidet. Er det vanlig å føle seg så elendig etter mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har funket bra for meg hver gang, men når jeg har fastet har det kun gått på flytende føde. Akkurat som å leve på slankepulverdrikk. Maten var lettfordøyd og i veldig små porsjoner i starten og alt må tygges til en grøt før den svelges.

Anonymkode: 91d5c...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Hvis du blir dårlig gjør du noe feil, du må sette deg skikkelig inn i emnet. 

Har jeg fastet utover 24 timer tar jeg en neve nøtter/frukt/bær/smoothie eller litt ost før et skikkelig måltid noen timer senere.

Og Hvorfor kastet du maten, kunne du ikke spart den til senere?

Anonymkode: ee02d...e68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bryte fasten på en fornuftig måte. Gjerne med melon eller ananas. Ikke spis tungt fordøyelig mat. En side som heter allaboutfasting.com må du lesenøye.

Anonymkode: 61479...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nok litt for ivrig ja😄 jeg hadde hatt biff og bakt potet i tankene hele fasten, så det ble nok alt for heftig ja. Klarte omtrent kvarte biffen og halve poteten, og den poteten var ikke så stor. Så toppet jeg det hele med et glass tørr hvitvin og litt smågodt, og så var det bare å krype til sengs! Må være insulinet som gikk helt bananas.. Men da vet jeg det til neste langfaste! Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Hvis du blir dårlig gjør du noe feil, du må sette deg skikkelig inn i emnet. 

Har jeg fastet utover 24 timer tar jeg en neve nøtter/frukt/bær/smoothie eller litt ost før et skikkelig måltid noen timer senere.

Og Hvorfor kastet du maten, kunne du ikke spart den til senere?

Anonymkode: ee02d...e68

Jo jeg kunne sikkert det, men jeg fikk så avsmak at jeg ikke orket tanken på å spise mer av det.. Men hunden fikk biffen da, så han ble ihvertfall fornøyd;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må bryte fasten på en fornuftig måte. Gjerne med melon eller ananas. Ikke spis tungt fordøyelig mat. En side som heter allaboutfasting.com må du lesenøye.

Anonymkode: 61479...93c

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bryte fasten med alkohol og/eller "raske karbs" er jo å be om bli dårlig. Nå vet du det, hehe. Men bra for hunden, da idet minste! En neve valnøtter eller en avocado, er bra forrett før du går løs på biffen neste gang.

Det er mange helsemessige fordeler med faste utover 24 timer, det er dog viktig å vite hva man driver med. Sjekk ut feks Dr. Jason Fung.

 

 

Anonymkode: ee02d...e68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Forundret.. skrev:

Hvorfor faster dere og hvordan fungerer dette? 

Jeg faster først og frem for vektreduksjon, men det har også mange andre fordeler. Søk på youtube, der finner du masse:)

Det å faste er ikke noe unaturlig eller nytt, vi mennesker har gjort det hele veien. Det er ikke lenge vi har hatt den tilgangen på mat som vi har i dag, og måten vi spiser på (spise hele tiden, aldri bli skikkelig sulten), og vi har aldri vært feitere enn vi er nå.. Fasting har vært en naturlig del av livet til mennesker opp til for 100- 50 år siden, og det er lagt inn fasting i alle de fem verdensreligionene. Filosofene i oldtidens Hellas skrev også mye om fasting, både for mental klarhet og helbreding av sykdom.

Jeg faster ved å spise ett måltid om dagen, alltså 23 timers faste. Og nå har jeg også prøvd meg på en 72 timers faste. Det gikk lettere enn jeg hadde trodd:) Når jeg faster drikker jeg kun vann med mineraler (kalium og salt)+ eplecidereddik. også drikker jeg 1-2 kopper svart kaffe om dagen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å bryte fasten med alkohol og/eller "raske karbs" er jo å be om bli dårlig. Nå vet du det, hehe. Men bra for hunden, da idet minste! En neve valnøtter eller en avocado, er bra forrett før du går løs på biffen neste gang.

Det er mange helsemessige fordeler med faste utover 24 timer, det er dog viktig å vite hva man driver med. Sjekk ut feks Dr. Jason Fung.

 

 

Anonymkode: ee02d...e68

Han har jeg sett mye på og ja, ble nok bare alt for oppslukt av matfantasier😂 Da har jeg lært det😜Jason Fung er fantastisk, skulle ønske vi hadde sånne leger i Norge. Mamma har diabetes 2, og når hun spør legen sin ("diabetes-spesialisten") vet han INGENTING om dette.. Hun ønsker jo å prøve, men hun tar medisiner, så det er jo litt skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil legge til at det er lurt å skille mellom såkalt "intermitterende faste", som man heller kan tenke på som tidsbegrenset spising, og lengre terapeutisk faste. Ellers "faster" man som regel hver natt. 

Anonymkode: ee02d...e68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Wilmus skrev:

Han har jeg sett mye på og ja, ble nok bare alt for oppslukt av matfantasier😂 Da har jeg lært det😜Jason Fung er fantastisk, skulle ønske vi hadde sånne leger i Norge. Mamma har diabetes 2, og når hun spør legen sin ("diabetes-spesialisten") vet han INGENTING om dette.. Hun ønsker jo å prøve, men hun tar medisiner, så det er jo litt skummelt.

Ja det er horribelt hvor ignorante mange leger er. Det er bare om å gjøre å få skrivd ut flest mulig reseptblokker..

Anonymkode: ee02d...e68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er horribelt hvor ignorante mange leger er. Det er bare om å gjøre å få skrivd ut flest mulig reseptblokker..

Anonymkode: ee02d...e68

Ja, det er fryktelig frustrerende! Hun sliter forferdelig med ustabilt blodsukker og overvekt, og har fått problemer med øynene, og legen kjører bare på med mer medisin. Jeg skulle jo ønske hun kunne faste, men vet ikke hvordan det vil fungere med blodsukker medisinen.🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og hvem tjener på den økte medisinbruken? Ikke moren din hvertfall. T2 diabetes er jo så godt som reverserbart i mange tilfeller, her gjelder det å ta grep før skadene på nerver blir uopprettelige. Men hun skal ikke begynne med å faste 20 + timer. 

Du kan jo hjelpe henne å få god info om lavkarbo, feks dietdoctor.com eller kostdoktorn.se for svensk. 

https://www.dietdoctor.com/diabetes . Er jo et sted å begynne. 

Anonymkode: ee02d...e68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Faren er at hvis man ikke justerer medisinen etter feks lavere inntak av karbs, kan man risikere å få for lavt blodsukker. Så man bør måle blodsukker jevnlig slik at man kan justere medisindosen.

Helst burde det jo skje i samråd med legen, men er jo tragisk at legen ikke tar pasienten på alvor! 

Anonymkode: ee02d...e68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Wilmus skrev:

Har gode opplevelser og resultater fra selve fastingen, og føler absolutt det er rette veien for meg å gå, men i kveld brøt jeg min første 72 timers faste, og føler meg helt elendig. Klarte egentlig ikke å spise noe særlig, måltidet som jeg hadde gledet meg til ble ett skikkelig antiklimaks, og halve porsjonen havnet i søpla. Føler meg dødssliten, småkvalm og svimmel og har nå gått og lagt meg (kl 21.15 på en fredagskveld) Jeg har i de siste ukene spist ett måltid om dagen, og det har gått greit, selv om jeg sikkert ikke har fått i meg anbefalt kaloridose på det måltidet. Er det vanlig å føle seg så elendig etter mat?

Hva er poenget med et måltid om dagen hvis du påstår at du faster? Hvis du spiser et måltid så bryter du fasten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil legge til at det er lurt å skille mellom såkalt "intermitterende faste", som man heller kan tenke på som tidsbegrenset spising, og lengre terapeutisk faste. Ellers "faster" man som regel hver natt. 

Anonymkode: ee02d...e68

Men man må gå minst 12 timer eller så uten mat for at de positive effektene skal begynne å få effekt.

Periodisk/intermittent fasting er nok bedre for folk flest. Minst 16 timer faste før man har et 8-timersvindu med spising.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, jabx skrev:

Hva er poenget med et måltid om dagen hvis du påstår at du faster? Hvis du spiser et måltid så bryter du fasten.

Altså... Vi faster jo teknisk sett alle man, feks når vi sover.  Jeg kunne sikkert fastet i flere uker, men da tror jeg at jeg hadde blitt rimelig skinny. Jeg faster i et 23/1 mønster, fordi dette passer for meg. Poenget er at jeg jevnt og trutt går ned i vekt, at jeg føler meg bedre, har bedre fordøyelse, sover bedre, har friskere hud og hår, og er ikke styrt av mat og frykt for sult som jeg var før. Dessuten er jeg veldig gira på dette med autophagy (vet ikke det norske ordet på dette) men det er kroppens evne til å fikse/resirkulere ødelagte celler, og dette skjer kun under faste. Det hadde jo vært fint å fjerne potensielle kreftceller osv med fasting:)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...