Gå til innhold

når jeg går mye på jobb, gjelder det som trening?


Egenskap

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Egenskap skrev:

hvor stor posjon skal man spise i middag?, lunsj, frokost og kvelds? 

og mellom måltider?

F.eks dette: 

Frokost: 2 brødskiver med noe sunt pålegg, eller 2 knekkebrød med 1 kokt egg og en yoghurt. 

Lunch: en kyllingsalat uten dressing og en frukt

Middag: 1 laksefilet, to poteter og en stor mengde grønnsaker. 

Kvelds: en porsjon med 40g hsvregryn kokt på 2 dl vann eller melk. 

Anonymkode: 9541c...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Egenskap skrev:

Nå spiser jeg lett saltet nøtter, dessuten drikker jeg hver dag vann med kullsyre fra xtra.

En håndfull nøtter inneholder ca 600 kalorier. Altså nesten halve kaloribehovet for en dag. Kullsyre vannet er det ingen kalorier i, så det kan du fint drikke. 

Anonymkode: 9541c...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

F.eks dette: 

Frokost: 2 brødskiver med noe sunt pålegg, eller 2 knekkebrød med 1 kokt egg og en yoghurt. 

Lunch: en kyllingsalat uten dressing og en frukt

Middag: 1 laksefilet, to poteter og en stor mengde grønnsaker. 

Kvelds: en porsjon med 40g hsvregryn kokt på 2 dl vann eller melk. 

Anonymkode: 9541c...608

Med en sånn diett vil jeg tro jeg også vil spare masse penger på mat budsjettet. 

Jeg  har evnen til å spise tre laksefileter, og 10 poteter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skaffe deg kjøkkenvekt vil jeg så absolutt anbefale. Å veie opp hvor stor en porsjon faktisk er hjelper mye. Vei opp, noter ned kalorier (bruk gjerne en app som gjør det for deg, f.eks. Lifesum) og få en fin liste over hvor mye du spiser.

Jeg trodde også jeg spiste normale porsjoner før jeg begynte å finne ut hvor mye ting veide, og hvor mange kalorier det var. Det er faktisk veldig vanlig å tro at en porsjon er større enn den egentlig er.

Jeg begynte på moderat lavkarbo nå i sommer, og har gått ned snart 20 kg. Helt uten trening. Bare kalori- og karbohydrattelling. (Lavkarbo hjelper meg personlig med søtsug og overspising, men sånne problemer er såppass individuelle at akkurat lavkarbo er ikke noe jeg anbefaler med mindre du faktisk føler det er nødvendig og høres interessant ut.)

Så jeg har kuttet ut potet og ris. Spiser grønnsaker istedet. Brød er kuttet ut med knekkebrød, lavkarbo-alternativer eller bare pålegget. Istedet for pasta lager jeg "spaghetti" av squash. Med andre ord så sparer jeg masse kalorier der.

Jeg spiser bare sjokolade og lignende uten sukker, eller alternativer med mindre sukker. F.eks. Nidar sin Vill Sjokolade.

Jeg drikker bare sukkerfri brus, saft, iste, Biola, osv. Der sparer jeg også masse kalorier.

Så, for å oppsummere: vei maten din, noter ned alt du spiser, og se hvor mye du egentlig spiser over tid. Prøv å kutt ned der du kan. :)

Anonymkode: ef32c...616

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Egenskap skrev:

Med en sånn diett vil jeg tro jeg også vil spare masse penger på mat budsjettet. 

Jeg  har evnen til å spise tre laksefileter, og 10 poteter. 

Ja, altså da er det ikke rart du er overvektig..... det sier seg selv. Det holder med 1 laksefilet og 2 poteter med en stoor mengde grønnsaker. Dropp sausen og ha masse krydder istedenfor. 

Denne posjonen vil inneholde ca 500 kalorier. 

Anonymkode: 9541c...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å skaffe deg kjøkkenvekt vil jeg så absolutt anbefale. Å veie opp hvor stor en porsjon faktisk er hjelper mye. Vei opp, noter ned kalorier (bruk gjerne en app som gjør det for deg, f.eks. Lifesum) og få en fin liste over hvor mye du spiser.

Jeg trodde også jeg spiste normale porsjoner før jeg begynte å finne ut hvor mye ting veide, og hvor mange kalorier det var. Det er faktisk veldig vanlig å tro at en porsjon er større enn den egentlig er.

Jeg begynte på moderat lavkarbo nå i sommer, og har gått ned snart 20 kg. Helt uten trening. Bare kalori- og karbohydrattelling. (Lavkarbo hjelper meg personlig med søtsug og overspising, men sånne problemer er såppass individuelle at akkurat lavkarbo er ikke noe jeg anbefaler med mindre du faktisk føler det er nødvendig og høres interessant ut.)

Så jeg har kuttet ut potet og ris. Spiser grønnsaker istedet. Brød er kuttet ut med knekkebrød, lavkarbo-alternativer eller bare pålegget. Istedet for pasta lager jeg "spaghetti" av squash. Med andre ord så sparer jeg masse kalorier der.

Jeg spiser bare sjokolade og lignende uten sukker, eller alternativer med mindre sukker. F.eks. Nidar sin Vill Sjokolade.

Jeg drikker bare sukkerfri brus, saft, iste, Biola, osv. Der sparer jeg også masse kalorier.

Så, for å oppsummere: vei maten din, noter ned alt du spiser, og se hvor mye du egentlig spiser over tid. Prøv å kutt ned der du kan. :)

Anonymkode: ef32c...616

Det du skriver nailer inn ganske mye, det er mye jeg må kutte ut. Men det positive også er at matbudsjettet vil gå drastisk ned. 

Jordbærsyltetøy er det bra?

kan jeg spise sukker i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, altså da er det ikke rart du er overvektig..... det sier seg selv. Det holder med 1 laksefilet og 2 poteter med en stoor mengde grønnsaker. Dropp sausen og ha masse krydder istedenfor. 

Denne posjonen vil inneholde ca 500 kalorier. 

Anonymkode: 9541c...608

i min omgangskrets har jeg ikke mennesker med den evnen og forståelse og med fokus på måltidene. Om jeg hadde det så ville det være bra. Men jeg tror på det du sier! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å skaffe deg kjøkkenvekt vil jeg så absolutt anbefale. Å veie opp hvor stor en porsjon faktisk er hjelper mye. Vei opp, noter ned kalorier (bruk gjerne en app som gjør det for deg, f.eks. Lifesum) og få en fin liste over hvor mye du spiser.

Jeg trodde også jeg spiste normale porsjoner før jeg begynte å finne ut hvor mye ting veide, og hvor mange kalorier det var. Det er faktisk veldig vanlig å tro at en porsjon er større enn den egentlig er.

Jeg begynte på moderat lavkarbo nå i sommer, og har gått ned snart 20 kg. Helt uten trening. Bare kalori- og karbohydrattelling. (Lavkarbo hjelper meg personlig med søtsug og overspising, men sånne problemer er såppass individuelle at akkurat lavkarbo er ikke noe jeg anbefaler med mindre du faktisk føler det er nødvendig og høres interessant ut.)

Så jeg har kuttet ut potet og ris. Spiser grønnsaker istedet. Brød er kuttet ut med knekkebrød, lavkarbo-alternativer eller bare pålegget. Istedet for pasta lager jeg "spaghetti" av squash. Med andre ord så sparer jeg masse kalorier der.

Jeg spiser bare sjokolade og lignende uten sukker, eller alternativer med mindre sukker. F.eks. Nidar sin Vill Sjokolade.

Jeg drikker bare sukkerfri brus, saft, iste, Biola, osv. Der sparer jeg også masse kalorier.

Så, for å oppsummere: vei maten din, noter ned alt du spiser, og se hvor mye du egentlig spiser over tid. Prøv å kutt ned der du kan. :)

Anonymkode: ef32c...616

Dette teor jeg blir alt for mye for TS å begynne med. Først og fremst burde han kutte ned porsjonene og ikke matgrupper som poteter og ris. Problemet han er at han spiser 10 poteter og 3 laksefilleer til middag... å kutte ut matgrupper kan han begynne med når han får mer motivasjon da han ser resultater i vektnedgangen. 

Anonymkode: 9541c...608

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor mange kcal pleier du å spise hver dag ca? Og hva?

Anonymkode: 5a611...968

Ifølge ts så spiser han minst 2000 kalorier bate til middag. 10 poteter vil tilsvare ca 1000 kalorier og 3 laksefileer vil tilsvare 900 kalorier, så har han sikkert saus i tilleg til en 5-600 kalorier for å få dekket alle disse potetene. Så dette er jo da nesten 1000 kalorier mer enn dagsbehovet bare i middagen. 

Anonymkode: 9541c...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange kcal pleier du å spise hver dag ca? Og hva?

Anonymkode: 5a611...968

jeg  har aldri i hele mitt liv regnet på det. Men jeg tror det er mye fy fy... 

Tror jeg kommer til å bomme på mange ting i førstningen. Dessuten hvor mye kalorier er er det i salat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge ts så spiser han minst 2000 kalorier bate til middag. 10 poteter vil tilsvare ca 1000 kalorier og 3 laksefileer vil tilsvare 900 kalorier, så har han sikkert saus i tilleg til en 5-600 kalorier for å få dekket alle disse potetene. Så dette er jo da nesten 1000 kalorier mer enn dagsbehovet bare i middagen. 

Anonymkode: 9541c...608

wow, trodde aldri det ville ende på det spekteret. 

Hvor mye fårikål kjøtt kan jeg spise, da er det kål i gryta og poteter og gulrøtter. Må jeg veie en kjøttstykke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Egenskap skrev:

jeg  har aldri i hele mitt liv regnet på det. Men jeg tror det er mye fy fy... 

Tror jeg kommer til å bomme på mange ting i førstningen. Dessuten hvor mye kalorier er er det i salat?

Det kan være alt fra 100-1000 kommer jo an på mengen og hva du putter i den. 

Anonymkode: 5a611...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Egenskap skrev:

wow, trodde aldri det ville ende på det spekteret. 

Hvor mye fårikål kjøtt kan jeg spise, da er det kål i gryta og poteter og gulrøtter. Må jeg veie en kjøttstykke? 

100 g fårikålkjøtt tilsvarer ca 200 kalorier. 1 normalt stor potet ca 100 kalorier. Kålen i seg selv har minimalt med kalorier. Middagen din burde bestå av ca 500-600 kalorier. 

Anonymkode: 9541c...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å skaffe deg kjøkkenvekt vil jeg så absolutt anbefale. Å veie opp hvor stor en porsjon faktisk er hjelper mye. Vei opp, noter ned kalorier (bruk gjerne en app som gjør det for deg, f.eks. Lifesum) og få en fin liste over hvor mye du spiser.

Jeg trodde også jeg spiste normale porsjoner før jeg begynte å finne ut hvor mye ting veide, og hvor mange kalorier det var. Det er faktisk veldig vanlig å tro at en porsjon er større enn den egentlig er.

Jeg begynte på moderat lavkarbo nå i sommer, og har gått ned snart 20 kg. Helt uten trening. Bare kalori- og karbohydrattelling. (Lavkarbo hjelper meg personlig med søtsug og overspising, men sånne problemer er såppass individuelle at akkurat lavkarbo er ikke noe jeg anbefaler med mindre du faktisk føler det er nødvendig og høres interessant ut.)

Så jeg har kuttet ut potet og ris. Spiser grønnsaker istedet. Brød er kuttet ut med knekkebrød, lavkarbo-alternativer eller bare pålegget. Istedet for pasta lager jeg "spaghetti" av squash. Med andre ord så sparer jeg masse kalorier der.

Jeg spiser bare sjokolade og lignende uten sukker, eller alternativer med mindre sukker. F.eks. Nidar sin Vill Sjokolade.

Jeg drikker bare sukkerfri brus, saft, iste, Biola, osv. Der sparer jeg også masse kalorier.

Så, for å oppsummere: vei maten din, noter ned alt du spiser, og se hvor mye du egentlig spiser over tid. Prøv å kutt ned der du kan. :)

Anonymkode: ef32c...616

https://www.tv2.no/a/10044710/

Anonymkode: a3055...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

100 g fårikålkjøtt tilsvarer ca 200 kalorier. 1 normalt stor potet ca 100 kalorier. Kålen i seg selv har minimalt med kalorier. Middagen din burde bestå av ca 500-600 kalorier. 

Anonymkode: 9541c...608

Virkelig takknemlig for svarene, kommer til å være veldig bevisst på det. Men når jeg spiste nylig en håndfull nøtter som er lettsaltet, så får jeg stryk fra deg. 

Skal jeg bare spise grønnsaker og frukt i mellom måltider? klokka skal jeg gjøre det?

Dessuten er juice eller saft sunt? eller er det bare sukker i det?

Men jeg tror ikke jeg har lest fra noen her enda, om jeg skal kutte ut helt sukker? er sukker hindrende for vekttap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv dame så jeg vet ikke hvor mye du skal spise hver dag. Om du hadde vært dame så ville jeg anbefalt 1500 -2000 kcal. Kommer an på forbrenningen.

siden du er mann tenker jeg at du skal holde deg til 2000-2400 kcal. 

Frokost - havregrøt, 2 porsjoner det står på pakken. (300 kalorier)

mellom- frukt (ca 100 kalorier)

lunsj - god salat (rundt 300 kalorier)

middag - laks, poteter, masse grønnsaker (tipper rundt 400-500 kalorier)

kvelds - 3 skiver med pålegg (400 kalorier)

nå er ikke jeg noe flink å regne med kalorier, men dette er sånn ca. Det ble 1600 kcal, så du kan godt spie litt skiver innimellom i tillegg til dette.

Anonymkode: 5a611...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...